Gå til innhold

Skabb i barnehage og smitte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler jeg blir litt frustrert av hvordan skabb har klart og komme seg i avdelingen😅

har aldri hatt skabb før og ikke noe jeg ønsker heller! Synes høres så utrolig stress ut! Behandlinger til mange tusner.. vaske, fryse ned ting😭

her i huset mener de jaa men det er ikke farlig og ikke så smittsomt.. men ikke behagelig og klø seg i hel heller tenker jeg.. føler meg litt dramatisk men takler ikke tanken av at et insekt skal legge egg i min hud😭🤢 begynner og klør av bare tanken. Og frustrert av dette har kommet i barnets avdeling.. til nå mener de etter 2 dager at ingen barn har noe symptomer og kløe men tar ikke dette litt tid som det er sagt?

da vil jeg høre deres erfaring om dere har hatt skabb hvordan var symptomene kom de bare etter noen dager eller tok det tid?

Anonymkode: 7e317...bdf

Skrevet

Det tar mer enn 2 dager dessverre, det kan vel ta opptil 2 uker eller noe?

Æsj håper dere unngår det,  det er så dyrt og jævlig å bli kvitt 😭

Anonymkode: 7e839...6eb

• Liker 3
Skrevet

Er det ikke slik at det er billigere å dra utenlands for å få skikkelig behandling enn det å prøve de behandlingene en får her til lands?

Har for eks hørt om folk som har kun fått en tablett i utenlands som har kverka hele skabben.

Anonymkode: f8131...de4

Skrevet

Vi hadde smitte på jobb engang (barnebolig) og da var det vel ganske lang tid (20 min +?) man måtte hatt hudkontakt for smitte? Det var så lenge at mange av oss var trygge i grunn da dette barnet ikke var særlig fan av kroppskontakt i det hele tatt (aldri satt på fanget foreks). 
For det er absolutt noe jeg ville unngått hvis jeg kunne, de som faktisk måtte behandles hos oss måtte smøre inn absolutt hele (HELE) kroppen i krem et par ganger og sove med det elns, var vilt omfattende behandling. Og vanskelig med ungene. 

Anonymkode: 1fcd5...37d

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det tar mer enn 2 dager dessverre, det kan vel ta opptil 2 uker eller noe?

Æsj håper dere unngår det,  det er så dyrt og jævlig å bli kvitt 😭

Håper vi er heldige og slipper dette 😬 

er så frustrerende å høre, at noen har tatt med seg disse ekle skapningene i avdelingen og risikere st flere blir smittet🥲

Anonymkode: 7e317...bdf

Skrevet

Det er min største angst fordi jeg vet hvor vanskelig det er å bli kvitt. Jeg hadde faktisk prøvd å bytte barnehage. Hadde i alle fall ikke sendt ungen min der i et pågående utbrudd

Anonymkode: d5702...722

• Liker 1
Skrevet

Kusinen min og hennes barn har hatt det, og det var skikkelig stress. En ting var at det var plagsomt med kløen. Men verre var omfattende og dyr behandling, samt stigmaet som følger med. Det var virkelig ikke morsomt for dem å si i fra til folk de hadde vært i kontakt med at de kunne ha blitt smittet, og evt. måtte sette hele familien på en dyr og krevende kur for å bli kvitt det igjen. Og ikke bare måtte en tenke på skabb på kroppen, men en måtte legge bort eller fryse klær og møbler. 

Jeg jobber i barnehage, og et utbrudd der er virkelig en frykt. Men det krever direkte kontakt over litt tid. Som ansatt i småbarnsavdeling er nok jeg litt utsatt. Det smitter sannsynligvis ikke like raskt mellom eldre barn selv om de leker sammen. Det kan smitte via klær og andre tekstiler, men det er sjelden og ikke så sannsynlig å oppleve, husker jeg at jeg leste de ukene jeg var livredd for å ha blitt smittet av kusinens familie. 

Anonymkode: 7d0b3...1cd

• Liker 1
Skrevet

Åh. Vi hadde skabb for mange år siden, dette har jeg nesten fortrengt. Men altså, det tar 3 til 6 uker fra smitte til symptomutbrudd.

https://www.fhi.no/sm/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/skabb/?term=

Vi smurte og vaska og dro på hytta og vaska mer. Det var heldigvis i ferien. 
Vi vet ikke hvor vi fikk det i fra. 

Anonymkode: 4025b...f80

• Liker 1
Skrevet

Kan ta opptil 2 mnd fra smitte til symptomer. Venninnen min og familien ble smittet og brukte rundt 30.000 på behandling. Etter kort tid ble de gjensmittet. Da tok de barna ut av skolen og barnehage, og permisjon fra jobb, og dro til utlandet for behandling (piller) og dro ikke hjem før de var sikre på at skabben var borte fra huset. Problemet her var at det var tenåringsbarnet sin vennegjeng som alle var smittet og ikke alle var like flink å smøre seg inn og fullføre behandling. Ikke alle hadde råd til det heller. Det er kjempedyrt og ikke effektivt.

Jeg hadde tatt ungene ut av barnehagen hvis mulig.

Anonymkode: e7786...578

• Liker 1
Skrevet

Hjelp! Jeg syntes det var stress med lus i barnehagen...

Jeg håper vi slipper det der greiene. Tenåringsbarn, så det er jo mye smitte der også. 

Anonymkode: 197dd...dbb

Skrevet

Var hos legen å fikk det påvist i dag, har klødd ennstund men tidligere vært litt plaget men eksem i stressperioder. Men etterhvert ligna det ikke på eksem lenger nei.

Aner ikke hvor jeg har fått det, ingen jeg kjenner har gitt utrykk for kløe osv så jeg er rådvill særlig når det tar oppmot 2 mnd før det bryter ut. Uansett ingen som kommer til å innrømme det om jeg spør. Så jeg som bor alene holder kjeft om det tenker jeg med mindre noen spør.

Skal smøre meg m salve i kveld, det kan jo bli intressant feks på ryggen på egenhånd. Skjønner ikke hvordan jeg skal få det til egentlig… skal heldigvis bort noen dager og har nok klær til å ha med meg rent samt vaske å henge «vekk» alt som er brukt til nå. Men er allerede lei…

Anonymkode: 899b4...f12

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skal smøre meg m salve i kveld, det kan jo bli intressant feks på ryggen på egenhånd. Skjønner ikke hvordan jeg skal få det til egentlig… skal heldigvis bort noen dager og har nok klær til å ha med meg rent samt vaske å henge «vekk» alt som er brukt til nå. Men er allerede lei…

Føler med deg ❤️

Angående å smøre seg på ryggen, mitt tips er stekespade eller noe lignende 

• Liker 1
Skrevet

Hva er de pillene man kan få i utlandet? Hva koster kremen her, og funker ikke den? Har heldigvis ikke hørt om det her men greit å være forberedt om det skulle skje! 

Anonymkode: 83b96...064

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Føler med deg ❤️

Angående å smøre seg på ryggen, mitt tips er stekespade eller noe lignende 

❤️
Brukte hårbørsten 😂 herregud. Bare en uke til neste gang. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hva med hodebunnen, må den også smøres. Hvis så, hvordan i alle dager går det ann om en ikke er glattbarbert? 

Hvis det koster ca 30 000 og det ikke sikkert fungerer en gang, er det ikke bedre å bare dra utenlands? 

Hvor lenge lever skabben i klær og på ting? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Var hos legen å fikk det påvist i dag, har klødd ennstund men tidligere vært litt plaget men eksem i stressperioder. Men etterhvert ligna det ikke på eksem lenger nei.

Aner ikke hvor jeg har fått det, ingen jeg kjenner har gitt utrykk for kløe osv så jeg er rådvill særlig når det tar oppmot 2 mnd før det bryter ut. Uansett ingen som kommer til å innrømme det om jeg spør. Så jeg som bor alene holder kjeft om det tenker jeg med mindre noen spør.

Har du ingen anelse hvor det kan ha kommet fra? 

Skrevet
Forundret.. skrev (35 minutter siden):

Har du ingen anelse hvor det kan ha kommet fra? 

Nei ikke når det kan gå opp til 2 mnd før man starter å klø fra man er smittet. Helt umulig å si da. 

Skrevet
Forundret.. skrev (38 minutter siden):

Hva med hodebunnen, må den også smøres. Hvis så, hvordan i alle dager går det ann om en ikke er glattbarbert? 

Hvis det koster ca 30 000 og det ikke sikkert fungerer en gang, er det ikke bedre å bare dra utenlands? 

Hvor lenge lever skabben i klær og på ting? 

Nei hvis man ikke klør tydelig i hodet skal det ikke være nødvendig å smøre hodebunnen til en vanlig frisk voksen og barn over 3 år. Tror kanskje flytende middel er bedre enn krem da i såfall. Jeg smørte ikke hodet annet enn nakke/ansikt/ører. 

Kostet 500 kr for en salvetube nok til en behandling for EN voksen. Skal bestille neste runde på farmasiet å slipper unna med ca halvparten da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei ikke når det kan gå opp til 2 mnd før man starter å klø fra man er smittet. Helt umulig å si da. 

Men sies det ikke at en må ha hatt kontakt over lenger tid for å bli smittet?

Har hørt at det må til med kroppskontakt i en halvtime eller no sånt.

Kan en for eksempel bli smittet av å sitte lenge i et tog, buss eller flysete etter at en skabbete person har sitter der før en?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei hvis man ikke klør tydelig i hodet skal det ikke være nødvendig å smøre hodebunnen til en vanlig frisk voksen og barn over 3 år. Tror kanskje flytende middel er bedre enn krem da i såfall. Jeg smørte ikke hodet annet enn nakke/ansikt/ører. 

Kostet 500 kr for en salvetube nok til en behandling for EN voksen. Skal bestille neste runde på farmasiet å slipper unna med ca halvparten da. 

Ok. 

Jeg vet Apotek1 har ofte andre priser på nett enn det de har i fysisk apotek, man kan ta det på klikk og hent og få nettprisen. Har du sjekket det? Dessuten så tror jeg du kan få trumfpoeng  i tillegg hvis du registrerer kortet ditt hos dem. 

Sikkert ikke dumt om en ender opp med å betale tusenvis av kroner.

Huff, jeg tror jeg hadde barbert bort alt bare for å være sikker på å gå kommet til.

Endret av Forundret..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...