AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #1 Skrevet 11. september 2023 for å få innvilget støttekontakt som voksen? Jeg hadde støttekontakt som tenåring med hadde ikke så mye nytte av det da jeg ikke helt forsto hva støttekontakten var til. Men jeg er voksen nå med mann og barn, men savner et liv utenfor husets fire vegger. Jeg har ikke venner, kun et par bekjente som jeg ikke kan være sammen med med mindre flere av oss treffes. Jeg ønsker så gjerne å gjøre ting annent enn husarbeid, dagene føles litt tomme når jeg sitter her hjemme alene. Kune tenkt meg å gå turer ute, dra på forskjellige håndarbeidskurs og slikt, dra i svømmehallen osv. Og det er mye jeg ikke får gjort med barna mine heller fordi jeg ikke klarer/tørr. Jeg har presset meg mye for dem og det er veldig tungt og vanskelig, og jeg har ekstrem seperasjonsangst fra mannen min når jeg må gjøre ting sosialt uten han. Jeg skulle ønske jeg kunne ha en støttekontakt, ihvertfall for en stund. Slik at jeg fikk prøvd å gjøre litt ting å bli trygg på det slik at jeg kanskje klarer gjøre det alene senere. Jeg har heller ingen andre å snakke med enn mannen min, og vi har bra samtaler sammen men likevel. Skulle ønske jeg hadde en annen kvinne å snakke med, selv om det er falskt og hun får betalt for å være sammen med meg. Problemet er at jeg kan virke helt normal, det er ikke så lett å merke at det er noe galt med meg. Men jeg er fylt med en grusom angst, jeg aner ikke hvordan man omgås mennesker. Jeg forstår ikke andre så lett, jeg bruker også ofte lang tid på å forstå hva folk sier, eller glemmer hva vi snakker om mens vi snakker om noe. Jeg gruer meg hver dag ved henting og levering for jeg må omgås andre voksne. Livet er så hardt, og jeg skulle så gjerne ønske en hjelpende hånd. Men vet det er vanskelig å få støttekontakt når man ikke misbruker alkohol/stoff, når man har ektefelle og barn, virker normal og slikt, ihvertfall i denne kommunen. Noen som virker normal med støttekontakt som kan fortelle meg hvordan du fikk det innvilget? Anonymkode: e588d...f18 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #2 Skrevet 11. september 2023 Hm, kanskje du burde snakke med legen som kan henvise deg til psykolog? Du kan jo også spørre legen om støttekontakt. Har du andre diagnoser enn angst? Anonymkode: ce2eb...eed 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #3 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hm, kanskje du burde snakke med legen som kan henvise deg til psykolog? Du kan jo også spørre legen om støttekontakt. Har du andre diagnoser enn angst? Anonymkode: ce2eb...eed Jeg går ikke til psykolog lengre har gjort det av og på i nesten 20 år (er 29 nå) men det har ikke blitt store endringer de siste årene. Så jeg har samtaler hver 3 uke i psykisk helsehjelp i kommunen. Jeg har bipolar lidelse, kptsd, avhengig og unnvikende personlighetsforstyrelse og ADHD. Anonymkode: e588d...f18 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #4 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg går ikke til psykolog lengre har gjort det av og på i nesten 20 år (er 29 nå) men det har ikke blitt store endringer de siste årene. Så jeg har samtaler hver 3 uke i psykisk helsehjelp i kommunen. Jeg har bipolar lidelse, kptsd, avhengig og unnvikende personlighetsforstyrelse og ADHD. Anonymkode: e588d...f18 Be de om hjelp til å søke om støttekontakt! Anonymkode: 306e3...945 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #5 Skrevet 11. september 2023 Skulle tro du oppfyller kriteriene. Støttekontakt er en kommunal tjeneste som må søkes om. Må sikkert legge ved legeattest. Anonymkode: 488fd...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #6 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg går ikke til psykolog lengre har gjort det av og på i nesten 20 år (er 29 nå) men det har ikke blitt store endringer de siste årene. Så jeg har samtaler hver 3 uke i psykisk helsehjelp i kommunen. Jeg har bipolar lidelse, kptsd, avhengig og unnvikende personlighetsforstyrelse og ADHD. Anonymkode: e588d...f18 Har du snakket om dette med de du går hos samtale hos? For meg høres det jo åpenbart ut at støttekontakt er noe du kunne hatt nytte av, og kunne vært sett på som del av din behandling. Du har jo diagnoser i fleng, burde være kvalifisert mer enn nok. Å bryte ut av isolasjon, hjelp med å få til sosial omgang osv - nettopp slikt er hovedoppgaver til en støttekontakt. Ville tatt det opp når du er hos psykisk helsehjelp neste gang «Men jeg er fylt med en grusom angst, jeg aner ikke hvordan man omgås mennesker. Jeg forstår ikke andre så lett, jeg bruker også ofte lang tid på å forstå hva folk sier, eller glemmer hva vi snakker om mens vi snakker om noe.» Anonymkode: 08180...6a4 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #7 Skrevet 12. september 2023 Det skal ganske mye til. Finnes moderate psykisk utviklingshemmede somm ikke får dette fordi de selv klarer å ta buss, og dermed komme seg på aktiviteter selv. Selv om de kanskje ikke forstår penger og betaling. Anonymkode: fac13...df2
Hannah80 Skrevet 12. september 2023 #8 Skrevet 12. september 2023 Har dere ROP i kommunen? Er mange som har stort utbytte av tjenesten. Noen får innvilget 2 timer i uken. Og de timene kan jo disponeres til samtaler eller turgåing. Har en venninne med unnvikende personlighetsforstyrrelse. Hun har et veldig begrenset nettverk, og har fått innvilget to timer i uken. Helt topp 👍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå