Gå til innhold

Hvor mye penger er det vanlig å ha på konto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg lurer genuint på hvor mye penger det er vanlig å ha i banken når man er mellom 18 og 20 år. Hva er liksom normalen?

Anonymkode: 46feb...eb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En månedslønn bør være et minimum om du har jobb.

Anonymkode: 94d54...bec

Skrevet

Varier nok sterkt . Noen er flinke til å spare , andre bruker opp alt de har. 

Anonymkode: b6fb5...c8b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Da jeg var 19 hadde jeg sjeldent mindre enn 100-tusen disponibelt, men det var fordi jeg aldri klarte å kjøpe noe fint til meg selv og fordi jeg ikke hadde satt meg inn i fond enda.

Anonymkode: d2fdd...1e8

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da jeg var 19 hadde jeg sjeldent mindre enn 100-tusen disponibelt, men det var fordi jeg aldri klarte å kjøpe noe fint til meg selv og fordi jeg ikke hadde satt meg inn i fond enda.

100.000? Det må da ha vært på tidlig 1900 tallet?

Anonymkode: b9364...17e

• Hjerte 1
Skrevet

Aner ikke. Men da jeg var 18 år hadde jeg fordi jeg hadde jobbet hele ungdommen ca. 100 000,- på konto, og det er 20 år siden. Grøss, tenk 20 år! 😮 Inflasjonsjustert utgjør det 160 000,- i dag. Men hadde inntrykk av at mine jevngamle ikke hadde i nærheten av det samme som meg da, forutenom de som fikk et halvt statsbudsjett i konfirmasjonsgave. 

Skrevet

Barna mine har hatt ca 150 000 i den alderen. Arven etter faren deres.

Anonymkode: a3828...a1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

100.000? Det må da ha vært på tidlig 1900 tallet?

Nei, fikk aldri penger av foreldrene mine så det var selvtjent ved å suge kuk på toalettet på den videregående skolen jeg gikk på.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Når jeg var rundt 17-22 år ( 2010 -2015) hadde jeg gjerne 50-150 000 i " bruks penger" på rein konto. Rett og slett fordi det var mye som ikke var satt økonomi enda slik som fondssparing og mer konkret sparing, annet enn bsu sparing. Resten gikk bare inn på konto. 

Greit nok det for det ble jo også kjøpt endel ting i den tiden som lappen, bil, depositum til leilighet, møbler og annet man bruker penger på som "ny i livet". 

Etter 22-23 år så ble sparingen mye mere fokusert på bolig og det meste gikk direkte dit, samt buffer og ferie. Etter 24-25 år og boligkjøp har jeg aldri penger av den størrelsen bare på konto. Lønnen blir fordelt på de respektive utgifts poster, ink ferie og buffer. Resten går til fond/aksjer. 

Anonymkode: 7f082...fd3

Skrevet

Jeg hadde vel kanskje 10 000,- om jeg var heldig. Og det var på sparekontoen. Vokste opp fattig.

Anonymkode: 86772...dfa

• Hjerte 4
Skrevet

Hva i alle dager. Da jeg var 18 - 20 år hadde jeg kanskje max 5.000,- på konto "til vanlig"? Følte meg steinrik om jeg hadde 12.000,- på konto etter alle regninger og alt var innkjøpt. I perioder med lite jobb hadde jeg kanskje en tusenlapp på konto.

Jeg jobbet deltid/ekstra/sesong da jeg var 18 - 19, og fra rundt 20årene gikk jeg opp til fulltid.

Hadde ingen lån, ingen gjeld osv. Men lav lønn og ingen sparekonto fra foreldre, ingen fond, ingen konf. penger osv. 

Anonymkode: 59826...f50

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

(dette var  rundt 2006 - 2008) ⬆️

Anonymkode: 59826...f50

Skrevet

Ehm. Hadde kanskje en tusenlapp eller 3 på konto. Maks 5 etter lønn når regninger var betalt. 

Ts, ikke tro det er normalt å ha 100k tilgjengelig på konto som 19 åring fordi man har jobbet hele ungdomstiden. Det er mer unormalt enn normalt. 

Anonymkode: 1039f...d6b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

På den tiden var kontoen min overtrekt mange dager før neste lønning.

Anonymkode: 17309...0f2

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, fikk aldri penger av foreldrene mine så det var selvtjent ved å suge kuk på toalettet på den videregående skolen jeg gikk på.

Ja, man kan tjene mye penger med å bruke hodet 😮

Skrevet

180 000. Jeg kjøpte aldri ting og tang. De andre i klassen brukte flere tusener på mat, klær, dop, sko og sminke

Anonymkode: f0c89...e1c

Skrevet

Jeg hadde rundt 200 000kr da jeg var rundt 20 år. Begynte å jobbe da jeg var 16, og har alltid vert flink å spare:-)

Anonymkode: cc3c1...02c

Skrevet

Husker mellom 18-20 tok jeg en pause før jeg gikk videre på universitet. Jobbet på Rimi (matbutikk) som tilkallingsvikar, noen måneder 100% + overtid. Andre måneder bare 20-30%. Gikk vell akkurat opp i opp, så hadde aldri mer enn månedslønnen jeg fikk inn. Måtte til og med låne penger fra foreldrene mine for å betale husleie osv enkelte måneder. Er så glad den tiden av livet er over 😅.

Anonymkode: efad2...3ca

• Hjerte 1
Skrevet

Rundt 20.000. Jobbet fra jeg var 15, men betalte for sertifikat og bil selv + en språkreise til England. 

Anonymkode: 69511...99c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...