Gå til innhold

Legevakta tar ikke mistanke om hoggorm bitt helt seriøst. Barnet mitt på 5 år klaget til og med på pustesmerter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eneste symptomer er vondt i stikkområdet, hoven kul under stikkene og noe vondt for å puste sa hun. Problemet er at hun har vært på skolen i dag der det kan være hoggorm, og hun var på besøk hos en som har hoggormer rundt huset. De var ikke mye ute men. Blir litt beskymret. Klarer ikke p lage bilde men er to prikker og avstand på ca en halv cm. Prikkene var blodige for et par timer siden, har vasket over så nå er de hudfarget og vanskeligere å se. Legevakt mener hvis det er hoggorm bitt hadde hun hylskriki alle timene siden bittet. Ved googling finner jeg kun hoggorm bitt slm ligner. What to do? 

Anonymkode: ccc77...a2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra til legevakten likevel? Er du sikker på bitt ville jeg nok gjort det. Hvis ikke ville jeg overvåket jevnlig i natt og så ringt fastlegen med en gang de åpner imorgen.

Trodde alle små barn skulle til lege ved hoggormbitt jeg uannsett? Legevakten kan vel ikke vite på telefon om det er bitt eller ikke uten at en lege har sett på det.

Anonymkode: b7d4d...ba4

• Nyttig 2
Skrevet

Hoggormbitt på barn skal jo tas på største alvor og særlig hvis hun klager på pusten. 113, når legevakt ikke tar dette på alvor.

Anonymkode: b8079...3f1

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eneste symptomer er vondt i stikkområdet, hoven kul under stikkene og noe vondt for å puste sa hun. Problemet er at hun har vært på skolen i dag der det kan være hoggorm, og hun var på besøk hos en som har hoggormer rundt huset. De var ikke mye ute men. Blir litt beskymret. Klarer ikke p lage bilde men er to prikker og avstand på ca en halv cm. Prikkene var blodige for et par timer siden, har vasket over så nå er de hudfarget og vanskeligere å se. Legevakt mener hvis det er hoggorm bitt hadde hun hylskriki alle timene siden bittet. Ved googling finner jeg kun hoggorm bitt slm ligner. What to do? 

det høres jo rimelig harmløst ut, mtp at dette er flere timer siden. Dersom hun hadde reagert allergisk ville reaksjonen trolig kommet ganske like etterpå. Om du likevel er bekymret, ringer du igjen og krever at de ser på henne. I værstefall kan du spørre om navnet til vedkommende i telefonen å deretter si «da vet jeg hvem sin feil det er om datteren min omkommer». 

Anonymkode: 67057...198

• Liker 2
Skrevet

Det er derfor jeg ikke ringer når jeg mener at  barna må på legevakta, jeg bare møter opp 

Anonymkode: fa9bd...3e5

Skrevet

Om dette skjedde for mer enn 6-8 timer siden kan du ta det helt med ro. Har det ikke vært noen forverring kan ta det helt med ro. 

Anonymkode: 439ba...c6c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dra til legevakten likevel? Er du sikker på bitt ville jeg nok gjort det. Hvis ikke ville jeg overvåket jevnlig i natt og så ringt fastlegen med en gang de åpner imorgen.

Trodde alle små barn skulle til lege ved hoggormbitt jeg uannsett? Legevakten kan vel ikke vite på telefon om det er bitt eller ikke uten at en lege har sett på det.

Anonymkode: b7d4d...ba4

Jeg er ikke sikker, jeg mistenker pga bittet er så likt hoggorm bitt som mulig, og det er mye av det i området. Trodde selv det skulle blitt tatt mer alvorlig, hun var veldig flirete når jeg prøvde å forklare symptomene på telefon. 

hva kan skje om det er et giftbitt? 

Skrevet

Hvis et barn har pusteproblemer så drar man til legevakt eller ringer ambulanse. Da er det ikke vesentlig om det kom av hoggormbitt eller noe annet.

Anonymkode: 10328...2a8

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om dette skjedde for mer enn 6-8 timer siden kan du ta det helt med ro. Har det ikke vært noen forverring kan ta det helt med ro. 

Hun var ikke hjemme før 19.30 i kveld, og klarer ikke helt å standfeste når hun begynte å få smerter, mente i skoletiden så var hun plutselig usikker. Men jeg regner med at det senest kan ha skjedd 18.20 pga de skulle på trening og etter treningen hentet jeg barnet mitt, vi var hjemme 19.30. Så kanskje det ikke er et giftbitt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis et barn har pusteproblemer så drar man til legevakt eller ringer ambulanse. Da er det ikke vesentlig om det kom av hoggormbitt eller noe annet.

Anonymkode: 10328...2a8

Hun er bra i pusten nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun er bra i pusten nå. 

Da er jo dette et ikke-problem. Neste gang du er usikker drar du til legevakten

Anonymkode: d7c8c...45b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er derfor jeg ikke ringer når jeg mener at  barna må på legevakta, jeg bare møter opp 

Anonymkode: fa9bd...3e5

Ikke alle steder legevakten er kontinuerlig bemannet, så neste gang du trenger legevakt utenfor en by anbefaler jeg deg å sjekke først... dumt å komme til tomt lokale.

Anonymkode: f7d0e...354

• Liker 3
Skrevet

Hvis hun går på skolen så er hun stor nok til å klare å fortelle om en hoggorm har bitt henne. Og skulle det ha skjedd uten at hun så ormen, så skulle hun vel ha kjent en plutselig smerte i det hoggormen bet.

Men hoggormbitt eller ei, dersom pusteproblemer bør dere oppsøke helsehjelp.

Anbefaler også at du teller til ti, puster rolig og ikke lar din bekymring gjøre at datteren din blir unødig skremt. Redsel påvirker fort smerte.

• Liker 2
Skrevet
Luckiness skrev (1 minutt siden):

Hvis hun går på skolen så er hun stor nok til å klare å fortelle om en hoggorm har bitt henne. Og skulle det ha skjedd uten at hun så ormen, så skulle hun vel ha kjent en plutselig smerte i det hoggormen bet.

Men hoggormbitt eller ei, dersom pusteproblemer bør dere oppsøke helsehjelp.

Anbefaler også at du teller til ti, puster rolig og ikke lar din bekymring gjøre at datteren din blir unødig skremt. Redsel påvirker fort smerte.

Nei, det er ikke sikkert - jeg merket ikke hoggormbitt (på foten) før jeg belastet foten med sykling en time etterpå.

det skjer så fort og gjerne mens man er opptatt med andre ting + smertene kan komme etter bittet. 

det er sjeldent veldig farlig med hoggormbitt i Norge, det er rett og slett ikke nok gift i hoggormen.

Anonymkode: 0ea88...52c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke sikkert - jeg merket ikke hoggormbitt (på foten) før jeg belastet foten med sykling en time etterpå.

det skjer så fort og gjerne mens man er opptatt med andre ting + smertene kan komme etter bittet. 

det er sjeldent veldig farlig med hoggormbitt i Norge, det er rett og slett ikke nok gift i hoggormen.

Kan komme en stund etter bittet*

Skrevet
On 9/11/2023 at 9:27 PM, AnonymBruker said:

Tull. Disse toksiner vandrer i kroppen og kan gi forstyrrelser på hjerte og nyrer og det er ikke alltid like lett å fange opp uten en undersøkelse.

Anonymkode: b074c...026

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...