Gå til innhold

Foreldrene mine unner meg ikke noe

Anbefalte innlegg

Skrevet

De unner seg ting hele tiden. Men hvis jeg sier jeg skal foreksempel bytte ut hvitevarer, eller på shopping eller noe så sier de nei du trenger ikke det du, og de blir helt desperate i stemmen som om de er livredd for at jeg ikke skal høre på dem. Moren min er verst på dette, prøver å nekte meg å bruke penger.  Ikke at jeg forteller dem sånt så ofte men det kommer fram noen ganger, og kjøper ikke ting så ofte som dem. Skal på en tur snart og de sa jeg kan dra dit, men jeg trenger ikke å kjøpe noe altså, dette gjelder tydeligvis ting jeg trenger også. Jeg har ikke dårlig råd heller. Jeg er voksen så jeg bor ikke hos dem. Flere som har sånne foreldre?

Anonymkode: 7aa25...799

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen foreldre er vel bare sånn.

Skrevet

Nei, jeg har det ikke sånn. Har du hatt dårlig økonomistyring tidligere?

Anonymkode: 6eff8...0b7

• Liker 2
Skrevet

Da er det best å ikke dele slik informasjon med de, tenker jeg. Så får du heller snakke med de om ting de faktisk tåler å høre. 

Så enormt slitsomt!

Anonymkode: 3d576...a93

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor spør du foreldrene dine om å få kjøpe noe? Rart å snakke med noen om vi trenger en ny vaskemaskin...

• Liker 1
Skrevet

Dette har du vel laget tråder om før?

hvorfor gidder du egentlig å ha kontakt med dem når de er sånn?

Anonymkode: cea1c...a37

• Liker 1
Skrevet

Dine foreldre er i en annen livsfase enn deg. Du burde være økonomisk og spare, det gjorde sikkert de på din alder. 

Du høres ut som datteren min på åtte som blir rasende hvis hun ser at jeg slapper av fem minutter mens hun rydder rommet. Never mind at jeg gjør alt annet av hverdagslogistikk. 

Anonymkode: e3161...13c

• Liker 1
Skrevet
Blizz1 skrev (5 minutter siden):

Hvorfor spør du foreldrene dine om å få kjøpe noe? Rart å snakke med noen om vi trenger en ny vaskemaskin...

Jeg spør ikke. Sånn kommer fram noen ganger når man snakker sammen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette har du vel laget tråder om før?

hvorfor gidder du egentlig å ha kontakt med dem når de er sånn?

Anonymkode: cea1c...a37

Jeg har ikke lagd noe tråder om dette, men har sett lignende tråder ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, jeg har det ikke sånn. Har du hatt dårlig økonomistyring tidligere?

Anonymkode: 6eff8...0b7

Jeg har ikke hatt dårlig økonomistyring.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dine foreldre er i en annen livsfase enn deg. Du burde være økonomisk og spare, det gjorde sikkert de på din alder. 

Du høres ut som datteren min på åtte som blir rasende hvis hun ser at jeg slapper av fem minutter mens hun rydder rommet. Never mind at jeg gjør alt annet av hverdagslogistikk. 

Anonymkode: e3161...13c

Jeg har spart i mange år allerede. Siden jeg begynte å jobbe etter vgs. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

så sier de nei du trenger ikke det du, og de blir helt desperate i stemmen som om de er livredd for at jeg ikke skal høre på dem

Da tenker jeg at du på dette punktet bør spørre undrende hvorfor de er så opptatt av dette. For det høres rart ut.

• Liker 1
Skrevet
Nymerïa skrev (7 minutter siden):

Da tenker jeg at du på dette punktet bør spørre undrende hvorfor de er så opptatt av dette. 

Ja. Ikke vet jeg hvorfor...

Skrevet

Har du spurt dem hvorfor de ippførrr seg som de har fasiten over din økonomi, eller at de tror at de er med å drive din personlige økonomi ? Kom gjerne tilbake med svar, er oppriktig intr, opplever foreldre og svigers med lignende relasjoner, men på andre områder. Når jeg stiller de til veggs blir det ufattelig dårlig stemning og jeg blir baksnakket i familien, veldig merkbart 😰

Interesaaant å høre hvordan andre familier responderer på å bli stilt spørsmålstegn ved hvorfor de involverer seg på den måten de gjør. 

Anonymkode: 73114...8fe

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke hatt dårlig økonomistyring.

Så du har betalt ned hus, bil, kort, studielån etc FØR du prioriterte forbruk? Husk at foreldrene dine opplevde rentenivået på 80-tallet. De husker at rentenivået var omtrent 4 x det vi har nå. Kanskje de er redd for hvordan det går med deg hvos det blir hardere tider.

Anonymkode: f5fca...06e

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg spør ikke. Sånn kommer fram noen ganger når man snakker sammen.

Det virker ikke slik. Ville bare latt være å snakke om det. Om du ikke forteller noe, har de heller ingen grunn til å kommentere det. Problem løst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så du har betalt ned hus, bil, kort, studielån etc FØR du prioriterte forbruk? Husk at foreldrene dine opplevde rentenivået på 80-tallet. De husker at rentenivået var omtrent 4 x det vi har nå. Kanskje de er redd for hvordan det går med deg hvos det blir hardere tider.

Anonymkode: f5fca...06e

Ja det har jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har du spurt dem hvorfor de ippførrr seg som de har fasiten over din økonomi, eller at de tror at de er med å drive din personlige økonomi ? Kom gjerne tilbake med svar, er oppriktig intr, opplever foreldre og svigers med lignende relasjoner, men på andre områder. Når jeg stiller de til veggs blir det ufattelig dårlig stemning og jeg blir baksnakket i familien, veldig merkbart 😰

Interesaaant å høre hvordan andre familier responderer på å bli stilt spørsmålstegn ved hvorfor de involverer seg på den måten de gjør. 

Anonymkode: 73114...8fe

Har prøvd å spørre men de bare begynner å snakke om noe annet, eller begynner å kjefte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...