Gå til innhold

Ufør av barndom uten vold og overgrep?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser flere er uføre og sier de har traumer, men så sier de også at de ikke har opplevd voldelige foreldre eller overgrep.

Hvor kommer traumene fra da, som er så store at man ikke kan jobbe??? Kjefting? Men det opplever vi så og si alle?

Anonymkode: 5eea7...967

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der er mange former for omsorgssvikt. 

Anonymkode: 852e9...91c

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Der er mange former for omsorgssvikt. 

Anonymkode: 852e9...91c

Hvordan omsorgssvikt er det som gir traumer?

Skrevet

Det kan du sikkert lese om. 

Anonymkode: b41ca...c79

• Liker 7
Skrevet

Hadde ikke en grei barndom. Men den godtok jeg å gikk videre i fra etter jeg flyttet ut hjemmefra som 15. Da var det jeg som bestemte over egen kropp.

Ble ufør som 48 av en medfødt psykisk lidelse som ble verre og verre med årene. Så ikke pga traumer og  seksuelt misbruk i barndommen. 

Anonymkode: fbf48...d3e

Skrevet

Det har vel ikke du noe med. 

Anonymkode: 4c9c2...209

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan forstå det er vanskelig å komme videre etter min  barndom. Seksuelt misbruk er fsktidk rimelig heftig å gå igjennom. Jeg er veldig heldig forfi jeg er født til å bli den jeg er, som klarer å tilgi og gå videre.

Anonymkode: fbf48...d3e

• Hjerte 1
Skrevet

Det har vel ikke du noe med. 

Anonymkode: 4c9c2...209

Det har jeg vel 

Skrevet

Mobbing, manglende oppfølging fra foreldre, stygg skilsmisse som gikk utover barnet, foreldre som ruser seg som også går utover barnet. Ingen av disse har noe med vold eller voldtekt å gjøre og kan forsatt sitte dype spor i barn.

Anonymkode: 94001...908

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Selv om barn ikke blir utsatt for vold og overgrep, så kan de få traumer av f.eks emosjonelt ustabile foreldre. Stygg krangling mellom foreldre, det å ikke bli møtt følelsesmessig, overlatt til seg selv etc. Slike ting kan naturlig nok bidra til at det utvikles angst og depresjon i voksen alder. 

Anonymkode: 1129d...a0d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Mobbing, manglende oppfølging fra foreldre, stygg skilsmisse som gikk utover barnet, foreldre som ruser seg som også går utover barnet. Ingen av disse har noe med vold eller voldtekt å gjøre og kan forsatt sitte dype spor i barn.

Anonymkode: 94001...908

Enig, det er så mye som kan gi traumer.

I tillegg til det du skriver, visse typer psykisk sykdom hos foreldre, foreldre med psykopatiske trekk, foreldre uten empati, foreldre som ikke har gitt barna nok nærhet fra de var født og derfor gir barna utviklingsforstyrrelser... listen er mye, mye lenger!

Ts, les deg opp, så slipper du å ha ut av deg slike fordommer som du tydeligvis har. For fordommene dine kommer av uvitenhet!

Anonymkode: a63ce...1e6

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Trenger ikke være vold og overgrep for å være mishandling. Rus, alkohol og forsømmelse gir traumer hos barn. 

Barn som er helt alene de fleste kveldene i uka, fordi foreldrene skal ut på fest. Barn som må gå til venner for å få i seg mat. Barn som alltid har skitne klær. Barn som later som de spiser sin tomme matpakke på skolen. Barn som aldri får oppfølging. Barn som må ta vare på yngre søsken. Barn som aldri får trøst. Barn som må legge seg seg selv, alene. 

Har møtt noen av disse barna i min tid som lærer. Barnevernet er innom av og til. Helt forferdelig.

Anonymkode: 29879...42a

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig, det er så mye som kan gi traumer.

I tillegg til det du skriver, visse typer psykisk sykdom hos foreldre, foreldre med psykopatiske trekk, foreldre uten empati, foreldre som ikke har gitt barna nok nærhet fra de var født og derfor gir barna utviklingsforstyrrelser... listen er mye, mye lenger!

Ts, les deg opp, så slipper du å ha ut av deg slike fordommer som du tydeligvis har. For fordommene dine kommer av uvitenhet!

Anonymkode: a63ce...1e6

Jeg skjønner at det ikke er fint med en trøblete oppvekst hvor foreldrene ikke er de beste, men er dette traumatisk nok til at man blir ufør som voksen, det er det jeg ikke forstår 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Forstår du virkelig ikke at barn/unge har et liv utenfor hjemmet hvor det kan oppstå traumer? 

Anonymkode: 384e5...e53

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner at det ikke er fint med en trøblete oppvekst hvor foreldrene ikke er de beste, men er dette traumatisk nok til at man blir ufør som voksen, det er det jeg ikke forstår 

Har du hatt en nær relasjon med en psykopat? Som barn?

• Liker 5
Skrevet

Det meste av det som rammes opp her er jo faktisk vold, psykisk vold. 

Anonymkode: 9e3eb...470

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Har du hatt en nær relasjon med en psykopat? Som barn?

Vi har vel alle en eller annen tosk rundt oss

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det meste av det som rammes opp her er jo faktisk vold, psykisk vold. 

Anonymkode: 9e3eb...470

Ts mener at psykisk vold ikke er alvorlig nok til å få alvorlige traumer av. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Er enig med ts her, om disse tingene bare har gitt deg angst så burde da ikke det gi en ufør. Er jo ikke rart det er så mange uføre når det skal så lite til. 

Anonymkode: 828d1...6af

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ser flere er uføre og sier de har traumer, men så sier de også at de ikke har opplevd voldelige foreldre eller overgrep.

Hvor kommer traumene fra da, som er så store at man ikke kan jobbe??? Kjefting? Men det opplever vi så og si alle?

Foreldre, ts, skal ikke bare «ikke slå og voldta». Foreldre har ansvaret for å skape et fungerende menneske av en baby som ikke kan noe som helst. Ingenting, presist null, kan et barn om verden. Alt - absolutt alt - du kan om verden og livet har andre lært deg. Fra noe så basic som hvordan du snyter nesen og tørker deg bak via hvordan du tar en buss eller vasker doen, smørrer matpakke, handler klær, omgåes mennesker sosialt etc.

Noen lærer presist 0% av dette hjemme. Joda, skolen tar oppgaven med å lære deg at 2+2=4. Men hva hjelper det når du ikke vet hvordan en matbutikk eller en vaskerutine foregår? 

Og om du tenker «det kan jo ikke være mange som ikke lærer SÅ grunnleggende ting»? Så mange kan intet om livet av NTNU har en videoserie med «for dummies» instruksjoner. På alt fra hvordan du legger et teppe på et gulv til hvordan du vasker - en vask. Og de mest dysfunksjonelle kommer ikke inn på ntnu, altså. 

Igjen: oppdraget til en mor og en far er å skape et selvstendig, fungerende, godt menneske. Enhver forelder som yter mindre enn det gjør ikke bare en elendig jobb, de fyller ikke rollen «forelder» i det hele. De er helt uten noen positiv verdi i barnets liv. Og tusenvis på tusenvis av barn årlig har så udugelige «foreldre». Fikk du ikke med deg nyhetene under covid? Myndighetene var kjempeurolige for at barn var hjemme, fordi hjemme for ekstremt mange barn er et ulidelig sted.

Anonymkode: 180d7...573

• Liker 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...