AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #1 Skrevet 11. september 2023 Vet om en som er psykisk syk som ble ufør som 18åring og hen virker normalt intelligent,ihvertfall ikke på nivå som psykisk utviklingshemmet. Men skal man ikke være ganske alvorlig syk for å få ufør alt som 18åring? Anonymkode: d68cc...97b
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #2 Skrevet 11. september 2023 Psykisk utviklingshemmet og psykisk syk er to ulike ting. Man kan ha svært høy intelligens og allikevel være arbeidsufør. Og ja, det pleier å ligge mye dokumentasjon og gjerne arbeidsutprøvibg før man får uføretrygd. Anonymkode: 0bf3d...5e4 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #3 Skrevet 11. september 2023 Å være psykisk syk har da ingenting med intelligens å gjøre. Man blir ufør hvis man har vedvarende grad av sykdom som tilsier at man ikke kan være i arbeidslivet. Psykisk sykdom kan innebære f.eks angst, depresjon, biopolar lidelse, m.m Anonymkode: e2f6c...031 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #4 Skrevet 11. september 2023 Jeg er bipolar og ufør. Ser helt normal ut. Og er intelligent. Kjenner du meg ikke godt vil du jo aldri se om jeg er deprimert eller manisk, så fremst jeg ikke er helt på ytterkantene, men da er jeg ikke ute. Jeg er alvorlig syk i følge psykriater, selv om jeg så klart ikke føler meg slik selv, eller hvem vet, vet ikke hvordan alvorlig sykdom føles ut som. Jeg har bare alltid vært slik. Og min lidelse er jo bare en av flere psykiske lidelser som ikke synes for andre. Anonymkode: 43b22...91c 1
Grüner Skrevet 11. september 2023 #5 Skrevet 11. september 2023 En må jo gjennom 3 år med arbeidsavklaringspenger før en kan få innvilget uføretrygd, så 18 år er tidlig. Det er jo bare trist aldri å ha vært innom verken arbeidsliv eller studier og bli uføretrygdet så fort en er myndig 😞. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #6 Skrevet 11. september 2023 Grüner skrev (Akkurat nå): En må jo gjennom 3 år med arbeidsavklaringspenger før en kan få innvilget uføretrygd, så 18 år er tidlig. Det er jo bare trist aldri å ha vært innom verken arbeidsliv eller studier og bli uføretrygdet så fort en er myndig 😞. Det må en da ikke. Aldri gått på aap jeg. Man får ufør når man trenger det etter man er blitt myndig. Får man det som 18år har alt gått igjennom alle krav for å få ufør og ferdig avklart. Klart det er trist å bli ufør, men alternative er faktisk ikke bedre, jobbe og bli så syk man ikke kan leve. Dette uansett alder. Anonymkode: 43b22...91c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #7 Skrevet 11. september 2023 Far til mitt barn er bipolar. Det var tøffe år i 20 årene, og det ble noen jobber han mistet, og sen utdannelse. Vi hadde jo ikke en diagnose før han var i slutten av 20 årene, og da hadde vi fått barn. Så fast forward. Mitt barn fikk alvorlig depresjon og psykose som 14 åring. Det er nok en genetisk greie, for når jeg begynner å grave litt bak i slekta, så finner jeg litt... Uansett. Selvsagt kan vi styre på å legge til rette for en uførdiagnose. Men vet dere hva; Det er bedring, og hun går på VGS. Faren driver eget firma som går strålende med mange ansatte. Det var ingen enkel vei dit...det skal sies. Jeg tenker vel det at mitt barn skal finne sin vei. Det er litt synd å gi en 18 åring ufør synes jeg. Da stopper det gjerne litt der? Hun fikk AAP på slutten av skoleåret i fjor da hun ble for syk til å gå på skole. Men hun prøver seg igjen i høst. Så må vi jo bare se. Hva kan man egentlig gjøre etter en ufør-diagnose? Kan man finne ut at ; Nå er jeg bedre, og har lyst å prøve meg på skole? Da får du ingen støtte? Hvordan fungerer dette? Anonymkode: d3588...71a 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #8 Skrevet 11. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Far til mitt barn er bipolar. Det var tøffe år i 20 årene, og det ble noen jobber han mistet, og sen utdannelse. Vi hadde jo ikke en diagnose før han var i slutten av 20 årene, og da hadde vi fått barn. Så fast forward. Mitt barn fikk alvorlig depresjon og psykose som 14 åring. Det er nok en genetisk greie, for når jeg begynner å grave litt bak i slekta, så finner jeg litt... Uansett. Selvsagt kan vi styre på å legge til rette for en uførdiagnose. Men vet dere hva; Det er bedring, og hun går på VGS. Faren driver eget firma som går strålende med mange ansatte. Det var ingen enkel vei dit...det skal sies. Jeg tenker vel det at mitt barn skal finne sin vei. Det er litt synd å gi en 18 åring ufør synes jeg. Da stopper det gjerne litt der? Hun fikk AAP på slutten av skoleåret i fjor da hun ble for syk til å gå på skole. Men hun prøver seg igjen i høst. Så må vi jo bare se. Hva kan man egentlig gjøre etter en ufør-diagnose? Kan man finne ut at ; Nå er jeg bedre, og har lyst å prøve meg på skole? Da får du ingen støtte? Hvordan fungerer dette? Anonymkode: d3588...71a Å bli ufør er ikke en endelig og livslang dom. Jeg vet om flere uføre som etterhvert kom seg ut i arbeid, noen også i fulltidsjobb. Man kan få tiltrettelagt arbeid/arbeidsutprøving osv via NAV. NAV ønsker at folk skal ut i aktivitet, så man tar kontakt med dem for bistand hvis man kommer dit at man ønsker å prøve. Anonymkode: e2f6c...031 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #9 Skrevet 11. september 2023 Får du uføretrygd som 18-åring har man hatt oppfølging i mange år og kanskje gått på tilrettelagt skole/ opplegg. Det er veldig alvorlig om man er ferdig avklart som 18-åring. Ellers har man lett PU hvor man automatisk havner på uføretrygd ved myndighetsalder. Anonymkode: 7425b...2ca 2
Hannah80 Skrevet 11. september 2023 #10 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ellers har man lett PU hvor man automatisk havner på uføretrygd ved myndighetsalder. Anonymkode: 7425b...2ca Det stemmer vel ikke? 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #11 Skrevet 11. september 2023 Hannah80 skrev (Akkurat nå): Det stemmer vel ikke? Havner du innom noe system med den diagnosen skjer det jo. Har du ikke sett sakene hvor folk fikk feildiagnosering lett PU og ble påtvunget uføretrygd? Anonymkode: 7425b...2ca
Hannah80 Skrevet 11. september 2023 #12 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Havner du innom noe system med den diagnosen skjer det jo. Har du ikke sett sakene hvor folk fikk feildiagnosering lett PU og ble påtvunget uføretrygd? Anonymkode: 7425b...2ca Høres bare så drøyt ut. Mange klarer seg jo utmerket. Og det er jo også mange med lett psykisk utviklingshemming, som er udiagnostisert, og som klarer seg uten hjelp av noe slag. Helt vanvittig at man får automatisk uføretrygd hvis man er diagnostisert. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #13 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Havner du innom noe system med den diagnosen skjer det jo. Har du ikke sett sakene hvor folk fikk feildiagnosering lett PU og ble påtvunget uføretrygd? Anonymkode: 7425b...2ca Kjenner lett pu som ikke er ufør. Man kan klare å få seg en utdanning med lett pu. Ms må søke for å få. Uten søknad, ingen ufør. Anonymkode: 43b22...91c 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #14 Skrevet 11. september 2023 Hannah80 skrev (12 minutter siden): Høres bare så drøyt ut. Mange klarer seg jo utmerket. Og det er jo også mange med lett psykisk utviklingshemming, som er udiagnostisert, og som klarer seg uten hjelp av noe slag. Helt vanvittig at man får automatisk uføretrygd hvis man er diagnostisert. Man må søke på ufør. Så ingen automatikk det. Anonymkode: 43b22...91c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #15 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Far til mitt barn er bipolar. Det var tøffe år i 20 årene, og det ble noen jobber han mistet, og sen utdannelse. Vi hadde jo ikke en diagnose før han var i slutten av 20 årene, og da hadde vi fått barn. Så fast forward. Mitt barn fikk alvorlig depresjon og psykose som 14 åring. Det er nok en genetisk greie, for når jeg begynner å grave litt bak i slekta, så finner jeg litt... Uansett. Selvsagt kan vi styre på å legge til rette for en uførdiagnose. Men vet dere hva; Det er bedring, og hun går på VGS. Faren driver eget firma som går strålende med mange ansatte. Det var ingen enkel vei dit...det skal sies. Jeg tenker vel det at mitt barn skal finne sin vei. Det er litt synd å gi en 18 åring ufør synes jeg. Da stopper det gjerne litt der? Hun fikk AAP på slutten av skoleåret i fjor da hun ble for syk til å gå på skole. Men hun prøver seg igjen i høst. Så må vi jo bare se. Hva kan man egentlig gjøre etter en ufør-diagnose? Kan man finne ut at ; Nå er jeg bedre, og har lyst å prøve meg på skole? Da får du ingen støtte? Hvordan fungerer dette? Anonymkode: d3588...71a Ufør er ikke en diagnose 🫣 Anonymkode: e7d7b...878 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #16 Skrevet 11. september 2023 Kjenner en som er ufør på 26 år. Snudd opp ned på døgnet. Spiser middag i mellom 21- 23:00 om kveldene. Kiloene raser på sakte men sikkert. Der spår jeg hjerte/karsykdommer med tiden.Drømmer stort om dame, noe jeg mistenker blir bare med drømmen. Hvem vil ha en som er ufør, sover på dagtid. Våken om natten. Takler ikke mye folk rundt seg, så derfor kan ikke "dama" være sosial heller. Å når skal han ha tid til å møte damer. De sover på natta, når han er våken. Håper han tar til vettet å kommer seg ut blant folk. Ingen venner, for de har normale liv med jobb og familie. Å de sover om natten. Anonymkode: 67bed...60e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #17 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kjenner en som er ufør på 26 år. Snudd opp ned på døgnet. Spiser middag i mellom 21- 23:00 om kveldene. Kiloene raser på sakte men sikkert. Der spår jeg hjerte/karsykdommer med tiden.Drømmer stort om dame, noe jeg mistenker blir bare med drømmen. Hvem vil ha en som er ufør, sover på dagtid. Våken om natten. Takler ikke mye folk rundt seg, så derfor kan ikke "dama" være sosial heller. Å når skal han ha tid til å møte damer. De sover på natta, når han er våken. Håper han tar til vettet å kommer seg ut blant folk. Ingen venner, for de har normale liv med jobb og familie. Å de sover om natten. Anonymkode: 67bed...60e Og hva poenget med kommentaren…? Anonymkode: 719a6...db0 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. september 2023 #18 Skrevet 12. september 2023 Det skal ganske mye til å bli uføretrygdet med én gang man blir myndig. Den eneste jeg vet om som har blitt det, er alvorlig psykisk utviklingshemmet (på nivå med en 2-3-åring). Dersom psykisk sykdom gir uføretrygd som 18-åring, må det være noe veldig alvorlig, som schizofreni. Man får ikke det av depresjon og angst.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #19 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kjenner en som er ufør på 26 år. Snudd opp ned på døgnet. Spiser middag i mellom 21- 23:00 om kveldene. Kiloene raser på sakte men sikkert. Der spår jeg hjerte/karsykdommer med tiden.Drømmer stort om dame, noe jeg mistenker blir bare med drømmen. Hvem vil ha en som er ufør, sover på dagtid. Våken om natten. Takler ikke mye folk rundt seg, så derfor kan ikke "dama" være sosial heller. Å når skal han ha tid til å møte damer. De sover på natta, når han er våken. Håper han tar til vettet å kommer seg ut blant folk. Ingen venner, for de har normale liv med jobb og familie. Å de sover om natten. Anonymkode: 67bed...60e Dette er jo noen av de "klassiske" tegnene på psykisk sykdom da. Nei, det er ikke optimalt for å bli bedre, men for enkelte og med noen lidelser er det faktisk ikke bare å endre det. Det kan jo også være noe av grunnen til uføretrygd, det er ikke sånn at man plutselig får en slik "livsstil" etter å ha fått uføretrygd. Tilstanden har jo vanligvis oppstått før, altså som et resultat av og/eller symptom på lidelsen. Anonymkode: 69f71...b98
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #20 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kjenner en som er ufør på 26 år. Snudd opp ned på døgnet. Spiser middag i mellom 21- 23:00 om kveldene. Kiloene raser på sakte men sikkert. Der spår jeg hjerte/karsykdommer med tiden.Drømmer stort om dame, noe jeg mistenker blir bare med drømmen. Hvem vil ha en som er ufør, sover på dagtid. Våken om natten. Takler ikke mye folk rundt seg, så derfor kan ikke "dama" være sosial heller. Å når skal han ha tid til å møte damer. De sover på natta, når han er våken. Håper han tar til vettet å kommer seg ut blant folk. Ingen venner, for de har normale liv med jobb og familie. Å de sover om natten. Anonymkode: 67bed...60e Hva har dette med saken og gjøre? hvis du er veldig bekymret for om han skal få seg dame, så finnes det nok ei dame som lever slik som han. Finnes også damer som jobber natteskift. Og mange spiser middag mellom 21 og 23. her skal man ikke bare være i jobb skjønner jeg, en skal jobbe 8-16 og spise middag 17? Anonymkode: 0bd3a...dc9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå