Gå til innhold

Er det riktig å melde venninnen min til barnreværnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som sliter mye psykisk og kan være utrolig vanskelig å ha med å gjøre. Hun kan bli veldig sint veldig fort, uten at vi rundt forstår hvorfor. Hun er også veldig selvopptatt og har ingen sperrer når det kommer til å prioritere seg selv foran andre, selv om det handler om syke mennesker, barn  eller andre situasjoner hvor sosiale normer tilsier at man skal ta hensyn til andre gjør hun det som er best for seg selv. Hun bytter mye jobber på grund av at hun havner i konflikter, flytter ofte på grund av konflikter med utleier, hun har liten kontakt med familien og forholdet til barnefar er også dårlig.  

Samtidig er hun veldig morsom når hun vil, hun er en veldig karismatisk og sosial type som fort får venner. Dessverre varer vennskapene sjeldent lenge fordi det fort blir krangling eller folk føler seg dårlig behandlet. Jeg har tolerert mye oppigjennom men beholdt kontakt fordi jeg er glad i henne, men må også begrense kontakten fordi hun til tider er veldig slitsom å forholde seg til. 

Nå er hun gravid og jeg har helt panikk for hvordan det skal gå! Hun viser ingen selvinnsikt for at problemene hennes kan føre til utfordringer i morsrollen og er veldig negativ til å be om noen forn for hjelp. Det er vondt å innrømme det, men jeg ville ikke overlatt ansvaret for katen min til henne en gang. Hun har det vanskelig nok med å passe på seg selv og har ikke kapasitet til å tenke på andre levene vesner. Jeg vet hun har drukket alkohol under svangerskapet og jeg er redd festingen vill fortsette å være et problem når babyen er her også. Foreldrene ville stilt opp om hun lot dem, men det er hun ikke interessert i. Barnefar vill hun aldri se igjen sier hun og hun er helt i mot å søke noen form for hjelp fra staten. Hun har tidligere gått i behandling men sier nå hun har sluttet fordi hun var red for hva behandleren ville gjøre om han oppdaget hun var gravid og ventet barn. Jeg vet en lege fortalte henne at han ville melde henne til barnevernet om hun ikke tok abort første gang hun var gravid og det har nok skremt henne.

Jeg har håpet systemet ville plukke det opp men nå nærmer termin seg og ingen har informert henne om noe bekymring. Jeg vet egentlig at jeg må gjøre noe, men jeg er usikker på hva. Om jeg melder til barnreværnet så er jeg red vennskapet er over for alltid noe jeg ikke ønsker! Hun kommer til og oppleve det som verdens største svik!!!  Og jeg får dårlig samvittighet bare av å tenke tanken. Jeg er også red for at hun blir enda mer alene noe som er krise, spesielt om barnevernet ikke reagerer. Hun kan være veldig søt og sjarmerende til tider, så jeg bekymrer meg for om barnevernet ville trodd på meg om jeg forteller hvordan hun kan være. Sier jeg ingen ting så vil jo barnet ha meg som en «tante» i det minste.  Jeg er også usikker om man kan melde før barnet er født? Må man vente til barnet er født og det beviselig ikke går bra? Er det noen som har råd eller har opplevd lignende situasjoner? 

Anonymkode: 0d7fa...5df

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vet hun har drukket i svangerskapet med viten å vilje hadde jeg meldt til barnevernet allerede nå. 

Ja man kan melde bekymring før barnet er født. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Veldig vanskelig, men kanskje rett og slett se hva som skjer? Kanskje vokser hun på rollen?

Vær tett på og still opp, går det til helvette ringer du barnevernet med en gang. 

• Liker 2
Skrevet
Anjatapinjata skrev (2 minutter siden):

Hvis du vet hun har drukket i svangerskapet med viten å vilje hadde jeg meldt til barnevernet allerede nå. 

Ja man kan melde bekymring før barnet er født. 

Dette 

Anonymkode: 7181e...e59

• Liker 1
Skrevet

Ville sendt inn en bekymringsmelding. 

• Liker 1
Skrevet

Vet du at ingen tiltak blir satt i verk? Tror ikke bv har lov å fatte vedtak før barnet er født

Skrevet
BobbySocks skrev (12 minutter siden):

Veldig vanskelig, men kanskje rett og slett se hva som skjer? Kanskje vokser hun på rollen?

Vær tett på og still opp, går det til helvette ringer du barnevernet med en gang. 

Man venter ikke å ser dersom mor drikker i svangerskapet, da har skaden allerede begynt å skje. Med hjelp før det går til helvette så øker iallefall sjansen for at det kan gå fint. Ring barnevernet du TS, så tar du det derfra. 

Anonymkode: 91d76...930

• Liker 3
Skrevet

Kan du melde bekymring til fastlegen hennes?

Anonymkode: 03faa...9e6

• Nyttig 1
Skrevet

Barnevernet kan åpne sak før barnet er født, men da er det vel frivillig for foreldre om de vil snakke med bv. Siden hun ikke vil motta hjelp, så kommer hun vel ikke til å gå med på det. Så best å vente til barnet er født, tror jeg. 

Anonymkode: f4899...ecd

• Liker 1
Skrevet

Dersom du er bekymret, så melder du.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnevernet kan åpne sak før barnet er født, men da er det vel frivillig for foreldre om de vil snakke med bv. Siden hun ikke vil motta hjelp, så kommer hun vel ikke til å gå med på det. Så best å vente til barnet er født, tror jeg. 

Det stemmer ikke. Dersom barnet utsettes for rus kan de gripe inn med tiltak for barnets helse. Narkomane mødre kan f.eks tvangsinnlegges i graviditeten for å beskytte barnet, så oppheves vedtaket ved fødsel. 

• Liker 5
Skrevet

Vent og se hvordan det går, med mindre hun aktivt drikker nå. At hun gjorde det en gang eller to tidligere i svangerskapet er umulig å bevise og i seg selv ikke grunnlag for tvang.

Med mindre man ruser seg, er kontakt med barnevernet i svangerskapet frivillig. Etter fødsel kan man ikke nekte en undersøkelse.

Anonymkode: faa6e...558

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det stemmer ikke. Dersom barnet utsettes for rus kan de gripe inn med tiltak for barnets helse. Narkomane mødre kan f.eks tvangsinnlegges i graviditeten for å beskytte barnet, så oppheves vedtaket ved fødsel. 

Det er Nav som kan tvangsinnlegge, ikke barnevernet. Men da må det stå mye verre til enn et alkoholinntak eller to.

Skrevet

Alle har plikt til å melde frå til barnevernet, utan ugrunna opphald: når det er grunn til å tru at eit barn blir eller vil bli mishandla, utsett for alvorlege manglar ved den daglege omsorga eller utsett for annan alvorleg omsorgssvikt.

Å drikke i svangerskapet med viten å vilje er svikt. Lykke til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er Nav som kan tvangsinnlegge, ikke barnevernet. Men da må det stå mye verre til enn et alkoholinntak eller to.

NAV??

Slike vedtak fattes av barnevernsnemnda. Poenget er at det kan gjøres inngripen i svangerskap, ikke hva som var grensa for tvangsinnleggelse. Det er mao feil å vente til barn er født. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

NAV??

Slike vedtak fattes av barnevernsnemnda. Poenget er at det kan gjøres inngripen i svangerskap, ikke hva som var grensa for tvangsinnleggelse. Det er mao feil å vente til barn er født. 

Ja, NAV. Vedtaket kan prøves for barneverns- og helsenemnda.

Men om det er fattet slikt vedtak, kan barnevernet pålegge undersøkelser også i svangerskapet. Utover det krever det samtykke. Så i mange tilfeller har det lite for seg å melde før barnet er født.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

ja, det stemmer. Beklager. 

Skrevet

Ts: du kan meldte anonymt. Da må du sørge for at bv ikke får navnet ditt, for da vil du bli kalt inn til vitne ved en eventuell omsorgsovertakelse. 

Det kan være lurt at venninna di blir satt på feks PEth-prøver, om noe kan det hindre henne i å drikke mer i svangerskapet. Og kanskje vil hun ha behov for foreldreveiledning. Så tenk på at du gjør barnet en gode ved å sende bekymringsmelding. Lykke til.

Anonymkode: 4cf3a...3d1

Skrevet

Jeg hadde nok heller ventet å sett når barnet kommer og gitt henne en sjanse. Det å bli mor kan endre en person mye. Hvis du ser at hun sliter så synes jeg heller du skal ta en ærlig prat med henne og si at du synes hun bør søke hjelp. Det går fint an å få hjelp fra bv i form av frivillige tiltak. Dersom hun nekter så kan du heller være ærlig å si at du hadde håper hun ville kontakte dem frivillig, men da blir du nødt til å snakke med dem selv fordi du bryr deg om henne og barnet.

Å gå bak ryggen å melde bekymring synes jeg er dårlig stil, spill med åpne kort og gi henne en sjanse!

Anonymkode: e0f20...3b7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er snart tyve år siden, men glemmer aldri en dame som bodde på hospits ved Kjellands plass. Heroinmisbruker med høyt alkoholforbruk som ravet rundt utenfor og selvsagt mitt ute i krysset blant biler og busser -etterhvert høygravid. Kom det noen og endret på dette? Vel, hun forsvant en dag, sikkert da hun skulle føde, men ingen reaksjon før det. Stakkars unge tenker jeg, født narkoman...

Anonymkode: 5f316...223

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...