boheim Skrevet 11. september 2023 #1 Skrevet 11. september 2023 Har dysleksi, så skrive feil vil nok forekomme 🫣 Saken er: Mitt barn på 6år har hatt ei barnehage venn (bestevenner) siden de var 2år. Vært mye på besøk hos hverandre osv. Til nå nylig, forrige uke, hvor moren sa at datteren hennes har ny bestevenninne. Greit nok, de har begge begynt på hver sine skoler. Å man får nye venner. Men så har datteren min og hennes avtalt at de skulle på hverandres bursdagsfeiring. Noe de begge gledet seg til hvert år. Så sier moren hennes at min datter ikke kan komme foran våre døtre, fordi de skal feire sammens med noen andre barn fra skolen. Noen tips til hva jeg kan si til moren? Og hvordan skal jeg forklare det til jenta mi? ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #2 Skrevet 11. september 2023 De går på hver sin skole, det er nok det som er årsaken og har ikke noe med utestenging å gjøre. Ikke så mye du kan si på det, da det er deres valg. Det du kan lære ditt barn, er å ikke gjøre avtaler uten av voksne er involvert. Forklar henne at det er vanlig at man ber klassen sin og at det ikke har noe med henne å gjøre. Anonymkode: 213e4...5ec 6
exictence Skrevet 11. september 2023 #3 Skrevet 11. september 2023 Hvor gamle er de nå da? De går på hver sin skole. Ville jo egentlig tenke at det er naturlig som moren sier at bursdagsfeiringen foregår med de fra samme skole. Hvis dette er sårt for din datter, og hun vil gjerne feire med sin beste venninne, så tror jeg at jeg hadde sagt til denne moren: Det kan jeg forstå. Men kan vi gjøre det sånn at din datter får feire bursdagen sin også her en annen dag sammen med min datter? Det tror jeg de begge hadde likt godt og blitt glade for.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #4 Skrevet 11. september 2023 Forstår at dette er sårt. Men, jentene går på forskjellige skoler. Tenker at det er naturlig å invitere feks jentene i klassen. Det kan jo bli rart for din jente, som ikke kjenner noen. Anonymkode: b632d...37e 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #5 Skrevet 11. september 2023 Når de går på forskjellige skoler så ser jeg ikke noe utestengelse her. Dumt at de har avtalt noe seg imellom, men det er ikke så mye å gjøre med. Ville ikke sagt noe til moren, men forklart barnet at ting ikke alltid blir som man håper/ forventer. Anonymkode: 1b0a1...2e1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #6 Skrevet 11. september 2023 Støtter de over. Lag et lite bursdagsselskap for de to, eller finn på noe sammen. Dette er vanlig! Anonymkode: 324d5...cb2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #7 Skrevet 11. september 2023 Jeg skjønner at det er sårt, men det er ofte dette som skjer når barna begynner på ulike skoler. Barna havner i nye miljø, får nye venner og vokser fra hverandre. Min datters og hennes barnehage-bestevenninne begynte også på ulike skoler. Det var litt sporadisk kontakt i starten, før det dabbet helt av. Du må prate med barnet ditt om vennskap, og anerkjenne hennes følelser. Men det er ikke mye du kan si til denne moren, selv om hun selvsagt burde fortalt deg at barnet ikke er invitert i bursdagen så du kunne fortalt det til henne istedenfor. Da hadde barnet ditt kanskje fått forklart det på en bedre måte og turt å stille spørsmål rundt det, så det hadde blitt en bedre samtale for henne. Anonymkode: 83ac4...9fc
boheim Skrevet 11. september 2023 Forfatter #8 Skrevet 11. september 2023 Takk for svar alle sammen. Så det dere går ut ifra er at, pga de ikke går på samme skoler så er det ikke uutestengelse. Men helt normalt. Ja, så klart blir det ofte slik at man vokser fra hverandre og finner seg nye venner. Jentene selv ønsker å holde kontakten. Jeg selv ville aldri ha sagt noe slikt foran ett annet barn. "Du er ikke invitert, og du er ikke bestevenninne med xxxxx", det sårer. Det var sårende å høre for barnet mitt og hennes. Synes moren kunne heller ta meg til siden å sagt det, ikke til jentene. Og at vi kunne ha sagt det selv til jentene.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #9 Skrevet 11. september 2023 boheim skrev (17 minutter siden): Takk for svar alle sammen. Så det dere går ut ifra er at, pga de ikke går på samme skoler så er det ikke uutestengelse. Men helt normalt. Ja, så klart blir det ofte slik at man vokser fra hverandre og finner seg nye venner. Jentene selv ønsker å holde kontakten. Jeg selv ville aldri ha sagt noe slikt foran ett annet barn. "Du er ikke invitert, og du er ikke bestevenninne med xxxxx", det sårer. Det var sårende å høre for barnet mitt og hennes. Synes moren kunne heller ta meg til siden å sagt det, ikke til jentene. Og at vi kunne ha sagt det selv til jentene. Det er jeg enig i. Det virker lite gjennomtenkt og helt unødvendig. Vennskapet kan de jo fortsette, så lenge jentene finner det naturlig. Bestevenner kan skifte annen hver dag i en periode, men vi voksne bør jo ikke legge oss opp i det. Anonymkode: 213e4...5ec
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #10 Skrevet 11. september 2023 boheim skrev (34 minutter siden): Takk for svar alle sammen. Så det dere går ut ifra er at, pga de ikke går på samme skoler så er det ikke uutestengelse. Men helt normalt. Ja, så klart blir det ofte slik at man vokser fra hverandre og finner seg nye venner. Jentene selv ønsker å holde kontakten. Jeg selv ville aldri ha sagt noe slikt foran ett annet barn. "Du er ikke invitert, og du er ikke bestevenninne med xxxxx", det sårer. Det var sårende å høre for barnet mitt og hennes. Synes moren kunne heller ta meg til siden å sagt det, ikke til jentene. Og at vi kunne ha sagt det selv til jentene. Dette nevner du ikke noe om i hovedinnlegget, er det siden du ikke får mange nok svar som er slik du ønsker, så du vil gjøre situasjonen større enn det den er?🧐 Anonymkode: 306d1...ffb
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #11 Skrevet 11. september 2023 boheim skrev (42 minutter siden): Takk for svar alle sammen. Så det dere går ut ifra er at, pga de ikke går på samme skoler så er det ikke uutestengelse. Men helt normalt. Ja, så klart blir det ofte slik at man vokser fra hverandre og finner seg nye venner. Jentene selv ønsker å holde kontakten. Jeg selv ville aldri ha sagt noe slikt foran ett annet barn. "Du er ikke invitert, og du er ikke bestevenninne med xxxxx", det sårer. Det var sårende å høre for barnet mitt og hennes. Synes moren kunne heller ta meg til siden å sagt det, ikke til jentene. Og at vi kunne ha sagt det selv til jentene. Ja men nå er dette en helt annen problemstilling enn i HI.. nei ikke greit å si dette foran barna. Helt ok å invitere klassen i bursdag og ikke andre. Din jente ville nok ikke synes det var så stas å være i bursdag med en hel klasse. Det er ikle utestenging anbefaler deg å legge fra deg sånne tanker og spare de til faktiske problemer. Anonymkode: ff811...901
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #12 Skrevet 11. september 2023 Jeg synes det er riktig å be bestevenninna fra barnehagen i bursdagen. De har vært nære venner i alle år og ønsker å fortsette med det. Da bør foreldrene legge til rette for vennskapet og ikke ødelegge. Jentene har rett: det er bursdag og da inviterer man vennene sine. Anonymkode: 74050...bc4
boheim Skrevet 11. september 2023 Forfatter #13 Skrevet 11. september 2023 Prøver ikke å blåse opp noe som helst. Jeg spørr bare etter råd/tips. Jeg skulle kanskje ha skrevet det tydelig i det første innlegget. Bare det å si at barnet ikke er invitert, og at hun har en ny bestevenninne er nok til å såre. Har forstått at det er veldig vanlig å kun be de man går på skolen med. Og det respektere jeg. Jeg blir å si ifra til moren at det var ikke greit det hun sa, og at hun heller kan prate med meg. Så evt spørre om hun har lyst til at jentene skal finne på noe sammens bare de 2. Takk for alle svar. Legger denne tråden død.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå