AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #1 Skrevet 11. september 2023 Hadde restskatt som jeg ikke greide å betale pga annet lønnstrekk å det er helt greit. Nå har jeg fått varsel om at de skal trekke og de har varslet arbeidsgiver MEN varsler de om at de andre trekket jeg har skal stoppes midlertidig? For hvis ikke så blir det trekt for mye å jeg har ikke igjen til husleie og livsopphold. Anonymkode: 47dc2...cda
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #2 Skrevet 11. september 2023 Ja - SI Varsler at de har nedlagt trekk med bedre prioritert (restskatt). Namsmannen vil da gjøre en vurdering omkring løpende trekk. Utfallet blir som oftest : 1) trekkene kan løpe i lag. 2) skatte trekke vil være nedbetalt innen x mnd, stanses midlene og oppstart igjen etter skattetrekket. 3) skattegjelden er så stor at det ikke lar seg gjøre med alternativ 1 eller 2. Trekk stanses. Anonymkode: c1a07...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #3 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ja - SI Varsler at de har nedlagt trekk med bedre prioritert (restskatt). Namsmannen vil da gjøre en vurdering omkring løpende trekk. Utfallet blir som oftest : 1) trekkene kan løpe i lag. 2) skatte trekke vil være nedbetalt innen x mnd, stanses midlene og oppstart igjen etter skattetrekket. 3) skattegjelden er så stor at det ikke lar seg gjøre med alternativ 1 eller 2. Trekk stanses. Anonymkode: c1a07...aa8 Trekket for skatt er like stort som det trekket namsmannen nedlagt. Så "alle" kommunisere med hverandre sånn at jeg ikke risikere at arbeidsgiver trekker for mye? Trenger kun livsopphold og husleien så så lenge jeg får det er alt ok. Takk for svar! Anonymkode: 47dc2...cda
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #4 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trekket for skatt er like stort som det trekket namsmannen nedlagt. Så "alle" kommunisere med hverandre sånn at jeg ikke risikere at arbeidsgiver trekker for mye? Trenger kun livsopphold og husleien så så lenge jeg får det er alt ok. Takk for svar! Anonymkode: 47dc2...cda Jeg ville ringt namsmannen og hørt for å være sikker. Er absolutt ikke sikkert at dem kommuniserer og det er en risiko å ta! Ta en rask telefon og hør. Ganske sikker på at du får god hjelp!😊 Anonymkode: f539e...3fe 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #5 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trekket for skatt er like stort som det trekket namsmannen nedlagt. Så "alle" kommunisere med hverandre sånn at jeg ikke risikere at arbeidsgiver trekker for mye? Trenger kun livsopphold og husleien så så lenge jeg får det er alt ok. Takk for svar! Anonymkode: 47dc2...cda Trekkets størrelse sier nødvendige ikke så mye, derimot er der overskuddet ditt som sier noe. La oss si du hadde kr 5000 i overskudd - Namsmannen la ned trekk på kr 2000. Også kommer SI og legger ned trekk på kr 2000. Selv etter begge trekkene vil du være i pluss og trekkene kan sådan gå i lag. Men hvis overskudde var på for eksempel 4000 og Namsmannen la ned 4000, så kommer SI og legger ned 4000 "oppå der". Da vil trekket til Namsmannen bli stoppet. Ja SI og Namsmannen kommuniser med hverandre, nja du kan teknisk sett risikere at arbeidsgiver roter det til/ ikke rekker å endre innen lønnskjøring. Men i 90% av tilfellene vil det gå helt fint, resterende 10% blir det rot med og tilbakebetalinger. Anonymkode: c1a07...aa8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #6 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ville ringt namsmannen og hørt for å være sikker. Er absolutt ikke sikkert at dem kommuniserer og det er en risiko å ta! Ta en rask telefon og hør. Ganske sikker på at du får god hjelp!😊 Anonymkode: f539e...3fe Jo SI sender alltid ut til namsmannen at det er nedlagt trekk med bedre prioritert. Anonymkode: c1a07...aa8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #7 Skrevet 11. september 2023 Restskatt går foran andre vanlige krav. Det står i dekningsloven. Anonymkode: 4277f...45b
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #8 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trekkets størrelse sier nødvendige ikke så mye, derimot er der overskuddet ditt som sier noe. La oss si du hadde kr 5000 i overskudd - Namsmannen la ned trekk på kr 2000. Også kommer SI og legger ned trekk på kr 2000. Selv etter begge trekkene vil du være i pluss og trekkene kan sådan gå i lag. Men hvis overskudde var på for eksempel 4000 og Namsmannen la ned 4000, så kommer SI og legger ned 4000 "oppå der". Da vil trekket til Namsmannen bli stoppet. Ja SI og Namsmannen kommuniser med hverandre, nja du kan teknisk sett risikere at arbeidsgiver roter det til/ ikke rekker å endre innen lønnskjøring. Men i 90% av tilfellene vil det gå helt fint, resterende 10% blir det rot med og tilbakebetalinger. Anonymkode: c1a07...aa8 Er inget overskudd, Namsmannen trekker så mye de kan utenom livsopphold og husleien, skatteetaten likeså. Det er ikke rom for 2 trekk på det beløpet. Anonymkode: 47dc2...cda
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #9 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Restskatt går foran andre vanlige krav. Det står i dekningsloven. Anonymkode: 4277f...45b Det vet jeg. 😉 Anonymkode: 47dc2...cda
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #10 Skrevet 11. september 2023 Restskatt som skulle vært betalt i år? Anonymkode: 22e49...810
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #11 Skrevet 11. september 2023 Ring og sjekk med arbeidsgiver før de får ferdigstilt lønnen. Da får du også vite om de har mottatt beskjed om midlertidig stopp av trekk. Det er aldri dumt å ta noen ekstra telefoner til de andre også. Anonymkode: e4ea4...625
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #12 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er inget overskudd, Namsmannen trekker så mye de kan utenom livsopphold og husleien, skatteetaten likeså. Det er ikke rom for 2 trekk på det beløpet. Anonymkode: 47dc2...cda Da blir namsmannens trekk stoppet i perioden skattetrekket løper. Det eneste du kan gjøre er å ta en tlf til lønnsavd å gjøre de obs på at det vil komme en endring. Anonymkode: c1a07...aa8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #13 Skrevet 12. september 2023 wow her var det mange økonomiske offer med kunnskap ser jeg.. ola dunk har virkelig gjeldsproblemer i disse dager. Anonymkode: ba347...027
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #14 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): wow her var det mange økonomiske offer med kunnskap ser jeg.. ola dunk har virkelig gjeldsproblemer i disse dager. Anonymkode: ba347...027 Eller bare noen som jobber innenfor det Anonymkode: c1a07...aa8
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #15 Skrevet 12. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hadde restskatt som jeg ikke greide å betale pga annet lønnstrekk å det er helt greit. Nå har jeg fått varsel om at de skal trekke og de har varslet arbeidsgiver MEN varsler de om at de andre trekket jeg har skal stoppes midlertidig? For hvis ikke så blir det trekt for mye å jeg har ikke igjen til husleie og livsopphold. Anonymkode: 47dc2...cda I fjor tok jeg kontakt med skatteetaten og de satte i gang trekket på oppfordring fra meg. Namsmannen fikk da beskjed om hvor mange måneder det gjaldt. Problemet var at skatteetaten stanset andre trekk i 24 mnd (helt) selv om de bare skulle trekke en måned. Til tross for mange beskjeder fra meg kom ikke trekket i gang igjen før kreditor søkte på nytt. Anonymkode: c597c...524
AnonymBruker Skrevet 12. september 2023 #16 Skrevet 12. september 2023 Nytt spørsmål? Noen som vet standard satser for husleie når skatteetaten beregner trekk? Anonymkode: 47dc2...cda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå