Paneera Skrevet 11. september 2023 #1 Skrevet 11. september 2023 Det er mye svindel ute og går på Finn nå. Etter gjennomgang av mange katteannonser ser jeg at det er mange som selger kattunger uten stamtavler, som de påstår at er renrasede. Noen selger disse for opptil 10-15K. Det er lureri. Folk kjøper antagelig disse kattene fordi de gjerne er litt billigere enn de kattene som har stamtavler, og fordi de ikke vet hvor viktig stamtavler er. Ikke bare selges påståtte renrasede kattunger til blodpris, men det selges også en stor mengde blandingskatter til opptil 10K. 50 % Maine Coon og 50 % skogskatt, for eksempel. Disse er huskatter. Effektiv måte å tjene gode penger på. Hevde at de er en eller annen rase, for så å lure folk til å betale mer. Mye svindel i omløp. Seriøse oppdrettere av rasekatter ser veldig alvorlig på "rasekatter" uten stamtavler, eller NRR-registrerte rasekatter som parres med huskatter eller andre raser uten stamtavler. Så er du på utkikk etter katt, pass opp. Selv om det ligner en Maine Coon, eller en annen rase, så er den faktisk ikke det før den har stamtavle. Ikke kjøp papirløse katter til 15K fordi de ligner på en rase du liker. Du kan få en med stamtavle til samme pris. 3 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #2 Skrevet 11. september 2023 Amen. Bare å styre unna annonser hvor det ikke konkret og tydelig står at stamtavlen følger med ved levering (nei, den blir ikke ettersendt når du dokumenterer at katten er blitt kastrert, for den eksisterer ikke!) Samme med annonser hvor papirene er «rotet bort» og diverse. Du skal kunne gå på NRR og finne kattungen før du betaler en krone for den. Anonymkode: 7a188...eda 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #3 Skrevet 14. september 2023 Så enig og er litt oppgitt over det. Ser at folk har begynt å lage sine egne "raser" slik som hundefolk har gjort i mange år allerede. Et eksempel er blanding mellom Neva Masquerade og Ragdoll som plutselig får navnet "Neva Mask Doll" hvor det foregår planlagte kull. Et annet eksempel er Maine Coon og Ragdoll eller Ragdoll og Hellig Birma, også planlagt kull. Pris: 10 000kr for en BLANDINGSKATT. Det er hva jeg betalte for min renrasede katt med stamtavle. Men det toppet seg her om dagen da jeg var inne og tittet. En av disse "oppdretterne" har skrevet at kattungene selges kun til kos og ikke avl. Morsomt, med tanke på at "oppdretter" høyst sannsynlig ble bedt om å kastrere kattene sine da de ble kjøpt, noe denne personen åpenbart ikke gjorde. Men forventer at de som kjøper av "oppdretter" igjen ikke skal få avle videre. Anonymkode: d7d4c...c0a 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #4 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (På 14.9.2023 den 17.57): Så enig og er litt oppgitt over det. Ser at folk har begynt å lage sine egne "raser" slik som hundefolk har gjort i mange år allerede. Et eksempel er blanding mellom Neva Masquerade og Ragdoll som plutselig får navnet "Neva Mask Doll" hvor det foregår planlagte kull. Et annet eksempel er Maine Coon og Ragdoll eller Ragdoll og Hellig Birma, også planlagt kull. Pris: 10 000kr for en BLANDINGSKATT. Det er hva jeg betalte for min renrasede katt med stamtavle. Men det toppet seg her om dagen da jeg var inne og tittet. En av disse "oppdretterne" har skrevet at kattungene selges kun til kos og ikke avl. Morsomt, med tanke på at "oppdretter" høyst sannsynlig ble bedt om å kastrere kattene sine da de ble kjøpt, noe denne personen åpenbart ikke gjorde. Men forventer at de som kjøper av "oppdretter" igjen ikke skal få avle videre. Anonymkode: d7d4c...c0a Haha, ja, the irony… 🙄 Anonymkode: 4880d...08f
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #5 Skrevet 17. september 2023 Rasekatter uten stamtavle skjønner jeg at dere reagerer på, men om noen selger en blandingskatt og er erlig i annonsen om hva det er blanding av må jo det være greit? Folk ser jo hva de får og avgjør selv hva de er villige til å betale. Det er sikkert mange som bare vil ha en katt som ser litt spesiell ut, men ikke bryr seg om det er ren rase eller ikke. Anonymkode: a2ea9...f63 1
Kjetil E Skrevet 17. september 2023 #6 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Rasekatter uten stamtavle skjønner jeg at dere reagerer på, men om noen selger en blandingskatt og er erlig i annonsen om hva det er blanding av må jo det være greit? Folk ser jo hva de får og avgjør selv hva de er villige til å betale. Det er sikkert mange som bare vil ha en katt som ser litt spesiell ut, men ikke bryr seg om det er ren rase eller ikke. Anonymkode: a2ea9...f63 Eller slik det stod i en annonse i Budstikka for noen år siden. Søte kattunger gis bort, mor ekte Hellig Birma, far en ukjent slask.😹 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #7 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (På 11.9.2023 den 19.31): Amen. Bare å styre unna annonser hvor det ikke konkret og tydelig står at stamtavlen følger med ved levering (nei, den blir ikke ettersendt når du dokumenterer at katten er blitt kastrert, for den eksisterer ikke!) Samme med annonser hvor papirene er «rotet bort» og diverse. Du skal kunne gå på NRR og finne kattungen før du betaler en krone for den. Anonymkode: 7a188...eda Vi som har stamnavn i NRR har ikke lov til å holde igjen stamtavle i påvente av kastrering. Selv om jeg vet en del gjør det... Og ja, man skal kunne finne kattungen i Min katt, ligger den ikke der, så er det noe mygel... Fra 1/1-24 kan man ha to kull uten stamnavn. Man må selvsagt være medlem av en klubb, og følge de samme reglene som resten av oss. Og kattungene kan fortsatt søkes opp i Min katt. Anonymkode: 75620...240 1
Paneera Skrevet 17. september 2023 Forfatter #8 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi som har stamnavn i NRR har ikke lov til å holde igjen stamtavle i påvente av kastrering. Selv om jeg vet en del gjør det... Og ja, man skal kunne finne kattungen i Min katt, ligger den ikke der, så er det noe mygel... Fra 1/1-24 kan man ha to kull uten stamnavn. Man må selvsagt være medlem av en klubb, og følge de samme reglene som resten av oss. Og kattungene kan fortsatt søkes opp i Min katt. Anonymkode: 75620...240 Noen raseoppdrettere skriver det i kjøpskontrakten at kattene skal kastreres innen en viss alder, og at de tas tilbake (uten at vedkommende får refundert pengene) hvis dette ikke dokumenteres innen en viss tid.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #9 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Rasekatter uten stamtavle skjønner jeg at dere reagerer på, men om noen selger en blandingskatt og er erlig i annonsen om hva det er blanding av må jo det være greit? Folk ser jo hva de får og avgjør selv hva de er villige til å betale. Det er sikkert mange som bare vil ha en katt som ser litt spesiell ut, men ikke bryr seg om det er ren rase eller ikke. Anonymkode: a2ea9...f63 Problemet er at en del katter er solgt med avlsforbud pga helserelaterte ting, og at det ikke bør avles på dem av den grunn... Tror du disse bakgårdsoppdretterne tar UL av hjertet før de tar kull på en Maine coon kjøpt til kos? Seriøse oppdrettere HD-røntger MCO, det er det få som gjør når de avler uten papirer... En del ting gjelder alle raser, man kan ikke avle på navlebrokk, haleknekk, sternumkrok, bilyd på hjertet osv. Andre ting er spesifikke krav til hver rase... Disse problemene forsvinner ikke på magisk vis selv om man lager huskatter... Anonymkode: 75620...240
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #10 Skrevet 17. september 2023 Samfunnsengasjert skrev (1 minutt siden): Noen raseoppdrettere skriver det i kjøpskontrakten at kattene skal kastreres innen en viss alder, og at de tas tilbake (uten at vedkommende får refundert pengene) hvis dette ikke dokumenteres innen en viss tid. Ja, de kan skrive det, men om de faktisk kan gjøre det er jo noe helt annet... Anonymkode: 75620...240
Paneera Skrevet 17. september 2023 Forfatter #11 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Problemet er at en del katter er solgt med avlsforbud pga helserelaterte ting, og at det ikke bør avles på dem av den grunn... Tror du disse bakgårdsoppdretterne tar UL av hjertet før de tar kull på en Maine coon kjøpt til kos? Seriøse oppdrettere HD-røntger MCO, det er det få som gjør når de avler uten papirer... En del ting gjelder alle raser, man kan ikke avle på navlebrokk, haleknekk, sternumkrok, bilyd på hjertet osv. Andre ting er spesifikke krav til hver rase... Disse problemene forsvinner ikke på magisk vis selv om man lager huskatter... Anonymkode: 75620...240 Nettopp, i tillegg selges en del med avlsforbud hvis oppdretter ikke er sikker på at kjøper er seriøs og kan nok om raseoppdrett. De ønsker ikke å selge kattunger til noen som slipper dem ut før de er kastrert slik at de risikerer å avle rasekatt på huskatt. De vil beholde linjene og vite at katten kommer til en ansvarlig eier. Jeg er på vei inn i raseoppdrett nå. Jeg er fôrvert for en Hellig Birma (med stamtavle, må nevnes), og skal på sikt avle videre på en av kattungene hennes. Med mindre jeg treffer på andre registrere oppdrettere eller andre som har peiling på avl, så kommer jeg til å selge kattungene med avlsforbud, uavhengig av sykdommer (som de selvfølgelig også vil bli testet for). Dette for å forhindre blandingskatter og krysninger med huskatter. Vi har nok huskatter i Norge. Vi trenger ikke flere etter alle oppslag i media om dumpede, skadde og hjemløse katter. 1
Paneera Skrevet 17. september 2023 Forfatter #12 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, de kan skrive det, men om de faktisk kan gjøre det er jo noe helt annet... Anonymkode: 75620...240 Det sikreste er jo å vente med å selge til kattungene er store nok til å kastreres, men da blir de igjen vanskeligere å selge. De fleste vil ha en søt kattunge, ikke en halvvoksen katt, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #13 Skrevet 17. september 2023 Når det i tillegg finnes både renrasede og huskatter til adopsjon i flerfoldige omplasseringssentre så føler jeg at det blir ekstra dumt å avle på kjæledyra sine på den måten. Uten stamtavle, kanskje bærer av noe rart helsemessig... Det finnes altfor mange hjemløse katter til å avle i hytt og gevær. Syke katter derpå om han har uflaks! Avl i mine øyne burde helse være prioritert - både fysisk og psykisk. Det er ikke noe vits i å ha et pent kjæledyr som såvidt klarer å holde seg selv i live uten hjelp av mennesker (satt på spissen). Og det syns jeg burde gjelde katter OG hunder! Alle disse nye "oppdretterne" på Finn som har kommet de siste årene er helt skammelig å se på. Rett og slett folk som avler på dyra sine eller låner en "partner" fra venn/familie/fremmed for å selge avkommet til skyhøye priser... fysj Anonymkode: 10552...a0c 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #14 Skrevet 17. september 2023 Samfunnsengasjert skrev (1 minutt siden): Nettopp, i tillegg selges en del med avlsforbud hvis oppdretter ikke er sikker på at kjøper er seriøs og kan nok om raseoppdrett. De ønsker ikke å selge kattunger til noen som slipper dem ut før de er kastrert slik at de risikerer å avle rasekatt på huskatt. De vil beholde linjene og vite at katten kommer til en ansvarlig eier. Jeg er på vei inn i raseoppdrett nå. Jeg er fôrvert for en Hellig Birma (med stamtavle, må nevnes), og skal på sikt avle videre på en av kattungene hennes. Med mindre jeg treffer på andre registrere oppdrettere eller andre som har peiling på avl, så kommer jeg til å selge kattungene med avlsforbud, uavhengig av sykdommer (som de selvfølgelig også vil bli testet for). Dette for å forhindre blandingskatter og krysninger med huskatter. Vi har nok huskatter i Norge. Vi trenger ikke flere etter alle oppslag i media om dumpede, skadde og hjemløse katter. Hvis du er forvert for noen som stiller ut,så kjenner jeg sikkert vedkommende😃 Selv om jeg har en helt annen rase, miljøet er ikke så stort... Anbefaler å stille ut før du begynner med oppdrett, man får mange nye kontakter, får tilbakemeldinger på om katten din faktisk egner seg for avl, og det er sosialt😃 Anonymkode: 75620...240
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #15 Skrevet 17. september 2023 Samfunnsengasjert skrev (3 minutter siden): Det sikreste er jo å vente med å selge til kattungene er store nok til å kastreres, men da blir de igjen vanskeligere å selge. De fleste vil ha en søt kattunge, ikke en halvvoksen katt, dessverre. Jeg har heldigvis en rase som ikke er blant de mest populære, så enn så lenge har jeg ikke opplevd at noen har tatt kull uten å få stamtavler...Jeg driver ikke veldig stort, 1-2 kull i året. Og mest for å få noe selv å gå videre med til utstilling😄 Anonymkode: 75620...240
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #16 Skrevet 17. september 2023 Så ei som skrev at savannah kattene hun solgte var allergivennlig også. Anonymkode: d072f...4db
Paneera Skrevet 17. september 2023 Forfatter #17 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis du er forvert for noen som stiller ut,så kjenner jeg sikkert vedkommende😃 Selv om jeg har en helt annen rase, miljøet er ikke så stort... Anbefaler å stille ut før du begynner med oppdrett, man får mange nye kontakter, får tilbakemeldinger på om katten din faktisk egner seg for avl, og det er sosialt😃 Anonymkode: 75620...240 Hvilken rase avler du på? Eier har snakket om å dra på utstilling sammen, noe jeg har veldig lyst til. Katten skal få 3 kull, og så skal jeg få beholde en av jentekattungene. Eier var veldig på at jeg skulle få den beste katten til både avl og utstilling.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #18 Skrevet 17. september 2023 Samfunnsengasjert skrev (5 minutter siden): Hvilken rase avler du på? Eier har snakket om å dra på utstilling sammen, noe jeg har veldig lyst til. Katten skal få 3 kull, og så skal jeg få beholde en av jentekattungene. Eier var veldig på at jeg skulle få den beste katten til både avl og utstilling. Tok det på PM jeg😄 Anonymkode: 75620...240
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #19 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så ei som skrev at savannah kattene hun solgte var allergivennlig også. Anonymkode: d072f...4db Ja, sikkert 🤣 Oppdrett av Savannah er jo ganske ugreit, mye dritt med hybridavl. Rasen er forbudt i NRR, sammen med scottish fold og munchkin... Anonymkode: 75620...240
Paneera Skrevet 17. september 2023 Forfatter #20 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, sikkert 🤣 Oppdrett av Savannah er jo ganske ugreit, mye dritt med hybridavl. Rasen er forbudt i NRR, sammen med scottish fold og munchkin... Anonymkode: 75620...240 Scottish fold er søte, men bra det ikke er lov til å avle på dem med så mye helseproblemer. Det er ikke verdt det å ha en søt katt hvis den lider hele livet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå