bababbababbabb Skrevet 11. september 2023 #1 Skrevet 11. september 2023 Jeg er en norsk 20 åring og bruker hijab fordi jeg selv ønsker det. Jeg går ikke til andre og preacher om min tro og er ikke på noen måte frekk om andres levemåter. Bakhistorien er vel at jeg sto i kassen og en eldre dame kom sa "oi jeg ble bare fortvilet over hodeplagget ditt". Jeg ignorerte det, men hun fortsatte, denne gangen mumlet hun under kjeften sin og da jeg ba henne gjenta seg så sa hun "nei jeg vil ikke si det nå". Både kollegaen min og jeg ble sjokkert over maken oppførsel og begge skjønte at hun sa noe negativt, men jeg lot det gå. Det gjorde jeg fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle reagere/si? Hva skal man si til sånt og plis ikke oppmuntre rasisme i denne tråden. det kommer til å bli rapportert. takk for svar 4 1
Populært innlegg Drizzt Skrevet 11. september 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 11. september 2023 (endret) Vi må alle bære konsekvensene for våre valg. Når du velger å bruke et kvinneundertrykkende religiøst hodeplagg, så risikerer du å bli behandlet annerledes. Signalene du gir ved å bruke hijab er kanskje ikke de du selv ønsker, men folk bedømmer deg ut fra det. Det samme gjelder annen type påkledning som folk kan trekke konklusjoner om deg etter. For eksempel lærklær, piercing og tattoveringer pluss lilla hår vil skape et annet inntrykk hos folk flest enn hvis du bare har vanlige klær, vanlig hårfarge og er uten tattoveringer og piercing. Jeg skjønte ikke helt poenget med ''norsk'' i starten av innlegget ditt. Mener du at du har konvertert til islam? Da kan jeg forstå enda bedre reaksjonen til denne dama siden det er svært uvanlig for norske jenter å gå med hijab. Endret 11. september 2023 av Drizzt 48 1 41
Muskath Skrevet 11. september 2023 #3 Skrevet 11. september 2023 (endret) Jeg er ikke for hijab-bruk. Så det er sagt. Men når Ts velger å bruke hijab på jobb, bør hun få slippe kommentarer. Folk trenger ikke å si alt de tenker. Og det er bare å ignorere de som kommenterer. Endret 11. september 2023 av Muskath 10 3
Duraton Skrevet 11. september 2023 #4 Skrevet 11. september 2023 Du spør om hvordan man skal reagere. Du får reagere som du vil? Folk som er usikre på seg selv kan reagere med sinne eller med sorg, men det er veldig individuelt Personlig så foretrekker jeg å gjøre det samme som deg, ignorere det og la dem få holde på som dem vil. Det går ikke ut over meg, så jeg bryr meg ikke. Det er mer de som har ett problem enn meg. 4
bababbababbabb Skrevet 11. september 2023 Forfatter #5 Skrevet 11. september 2023 Drizzt skrev (7 minutter siden): Vi må alle bære konsekvensene for våre valg. Når du velger å bruke et kvinneundertrykkende religiøst hodeplagg, så risikerer du å bli behandlet annerledes. Signalene du gir ved å bruke hijab er kanskje ikke de du selv ønsker, men folk bedømmer deg ut fra det. Det samme gjelder annen type påkledning som folk kan trekke konklusjoner om deg etter. For eksempel lærklær, piercing og tattoveringer pluss lilla hår vil skape et annet inntrykk hos folk flest enn hvis du bare har vanlige klær, vanlig hårfarge og er uten tattoveringer og piercing. Jeg skjønte ikke helt poenget med ''norsk'' i starten av innlegget ditt. Mener du at du har konvertert til islam? Da kan jeg forstå enda bedre reaksjonen til denne dama siden det er svært uvanlig for norske jenter å gå med hijab. Jeg bærer hijab med stolthet. Det ikke et undertrykkende plagg, det er diverse kulturer som er det og tvinger jenter til å bruke det. Jenter blir ikke tvunget til å bruke hijab i islam. Husk forskjellen. Jeg skjønner at jeg åpner meg selv mer enn andre, men dette betyr selvsagt ikke at slike kommentarer er ok. Skrev norsk for å unngå kommentarer som "vel da for du gå tilbake til landet ditt" osv. 4
bababbababbabb Skrevet 11. september 2023 Forfatter #6 Skrevet 11. september 2023 Muskath skrev (6 minutter siden): Jeg er ikke for hijab-bruk. Så det er sagt. Men når Ts velger å bruke hijab på jobb, bør hun få slippe kommentarer. Folk trenger ikke å si alt de tenker. Og det er bare å ignorere de som kommenterer. blir det feil av meg å nekte å serve dem? -ts
frogger Skrevet 11. september 2023 #7 Skrevet 11. september 2023 13 minutter siden, Drizzt said: Vi må alle bære konsekvensene for våre valg. Når du velger å bruke et kvinneundertrykkende religiøst hodeplagg, så risikerer du å bli behandlet annerledes. Signalene du gir ved å bruke hijab er kanskje ikke de du selv ønsker, men folk bedømmer deg ut fra det. Det samme gjelder annen type påkledning som folk kan trekke konklusjoner om deg etter. For eksempel lærklær, piercing og tattoveringer pluss lilla hår vil skape et annet inntrykk hos folk flest enn hvis du bare har vanlige klær, vanlig hårfarge og er uten tattoveringer og piercing. Jeg skjønte ikke helt poenget med ''norsk'' i starten av innlegget ditt. Mener du at du har konvertert til islam? Da kan jeg forstå enda bedre reaksjonen til denne dama siden det er svært uvanlig for norske jenter å gå med hijab. Forskjellen er at ingen kommenterer dette, så hvorfor skal man kommentere når man ser noen med Hijab? Må folk kommentere alt de ser? Kan man ikke bare holde kjeft noen ganger? 5 5
Hedy Lamarr Skrevet 11. september 2023 #8 Skrevet 11. september 2023 Ingen burde kommentere på andres klesstil. Men så gjør de jo det likevel. Jeg jobbet en stund på et advokatkontor og stilen min var ganske rocka, fikk rett som det var frekke kommentarer på det. Frekke folk kommenterer, og de kommer ikke til å slutte med det. Dessverre. 5
Muskath Skrevet 11. september 2023 #9 Skrevet 11. september 2023 1 minutt siden, bababbababbabb said: blir det feil av meg å nekte å serve dem? -ts Ja, det blir veldig dumt og veldig feil etter min mening. Bare lat som ingenting og «lukk ørene» 5 1
bababbababbabb Skrevet 11. september 2023 Forfatter #10 Skrevet 11. september 2023 Muskath skrev (Akkurat nå): Ja, det blir veldig dumt og veldig feil etter min mening. Bare lat som ingenting og «lukk ørene» selv om stirrer stygt i lange evigheter?? Hvorfor er dette noe jeg må tåle? kun fordi jeg bruke hijab? 2
Gjest Middelmådig Skrevet 11. september 2023 #11 Skrevet 11. september 2023 Det kommer nok an på hva du selv ønsker. Du kan ignorere det eller du kan faktisk kommentere det. Om du kommenterer, kan du si «jeg velger selv å ha på meg hijab, det er nedlatende å si at man blir trist av det jeg har på meg». Eller du kan spørre «hva mener du nå?» for å bli klokere på andres reaksjoner, og eventuelt korrigere andres oppfatning. Jeg hadde sikkert ikke gidda å gjøre annet enn å ignorere det, det får være deres problem at de blir trist..
frogger Skrevet 11. september 2023 #12 Skrevet 11. september 2023 2 minutter siden, bababbababbabb said: blir det feil av meg å nekte å serve dem? -ts Ja det synes jeg, men hvis noen sier at de ikke vil serves av deg så synes jeg det er riktig å kaste de ut derfra og nekte de adgang igjen. Hadde da også anmeldt dem 3
Duraton Skrevet 11. september 2023 #13 Skrevet 11. september 2023 4 minutter siden, bababbababbabb said: Jeg bærer hijab med stolthet. Det ikke et undertrykkende plagg, det er diverse kulturer som er det og tvinger jenter til å bruke det. Jenter blir ikke tvunget til å bruke hijab i islam. Husk forskjellen. Jeg skjønner at jeg åpner meg selv mer enn andre, men dette betyr selvsagt ikke at slike kommentarer er ok. Skrev norsk for å unngå kommentarer som "vel da for du gå tilbake til landet ditt" osv. Du sier at det ikke er ett undertrykkende plagg. Du skriver at jenter ikke blir tvunget til å bruke hijab i islam. Og den er grei nok. La oss si at du har helt rett i påstanden som du har gjort her. Men så sier du at det er diverse kulturer som er undertrykkende? Og som tvinger jenter til å bruke hijab. Er ikke da hijab ment til til å undertrykke kvinnene ved å tvinge dem til å måtte bruke hijab i disse kulturene? 18 2 15
frogger Skrevet 11. september 2023 #14 Skrevet 11. september 2023 1 minutt siden, bababbababbabb said: selv om stirrer stygt i lange evigheter?? Hvorfor er dette noe jeg må tåle? kun fordi jeg bruke hijab? Hvis de stirrer så hadde jeg spurt om det er noe de vil? Og hvis de da svarer noe diskriminerende så hadde jeg sagt at det er ikke noe tvang å handle her, dere står fritt til å gå et annet sted. Og er de veldig stygge eller forsetter hadde jeg ringt vektere hvis der du jobber er tilknyttet det eller politiet 3 1
bababbababbabb Skrevet 11. september 2023 Forfatter #15 Skrevet 11. september 2023 Duraton skrev (1 minutt siden): Du sier at det ikke er ett undertrykkende plagg. Du skriver at jenter ikke blir tvunget til å bruke hijab i islam. Og den er grei nok. La oss si at du har helt rett i påstanden som du har gjort her. Men så sier du at det er diverse kulturer som er undertrykkende? Og som tvinger jenter til å bruke hijab. Er ikke da hijab ment til til å undertrykke kvinnene ved å tvinge dem til å måtte bruke hijab i disse kulturene? hijab er undertrykkende vis kulturer tvinger folk til å bruke det som i f. eks iraq, MEN det er IKKE undertrykkende hvis man SELV velger å gjøre det på grunn av religion. Det er ikke det samme, men veldig mange ender opp med å blande dessverre 2 1
Muskath Skrevet 11. september 2023 #16 Skrevet 11. september 2023 5 minutter siden, bababbababbabb said: selv om stirrer stygt i lange evigheter?? Hvorfor er dette noe jeg må tåle? kun fordi jeg bruke hijab? Du må da gjøre jobben din. I de fleste yrker kommer man bort i ubehagelige opplevelser og folk som er uhøflige. Det må vi alle bare overse og tåle. Ja, du må tåle det. 11 1
bababbababbabb Skrevet 11. september 2023 Forfatter #17 Skrevet 11. september 2023 Muskath skrev (9 minutter siden): Du må da gjøre jobben din. I de fleste yrker kommer man bort i ubehagelige opplevelser og folk som er uhøflige. Det må vi alle bare overse og tåle. Ja, du må tåle det. beklager, men det er tåpelig unnskyldning. "Ja de fleste av oss opplever dritt, får bare spise det og kalle det en dag" 2
Kalikalinka Skrevet 11. september 2023 #18 Skrevet 11. september 2023 bababbababbabb skrev (13 minutter siden): Jeg bærer hijab med stolthet. Det ikke et undertrykkende plagg, det er diverse kulturer som er det og tvinger jenter til å bruke det. Jenter blir ikke tvunget til å bruke hijab i islam. Husk forskjellen. Jeg skjønner at jeg åpner meg selv mer enn andre, men dette betyr selvsagt ikke at slike kommentarer er ok. Skrev norsk for å unngå kommentarer som "vel da for du gå tilbake til landet ditt" osv. Mange europeiskfødte jenter, også i dette landet, blir tvunget til å bruke hijab i både islams, Allahs og familiens navn. (Og ja, jeg har møtt altfor mange av dem.) Den sosiale kontrollen er sterk, «gruppepresset» likeså, og mange HAR ikke noe reelt fritt valg. Derfor er hijab problematisk. Men siden du personlig altså kan velge: Hvorfor velger du, en ung jente, å gå med hijab i Norge i 2023? Er det et statement? Hva er begrunnelsen din? Spør av nysgjerrighet og vil gjerne høre svaret. 31 1 5
Langs veien Skrevet 11. september 2023 #19 Skrevet 11. september 2023 Beklager, men mange oppfatter hijab som kvinneundertrykkenede uansett. Jeg gjør det. Du kan kalle meg uvitende, men når noen tar på seg hijab oppfatter jeg at de støtter mannskultur og undertrykkende regimer som Iran. For meg er hijab et politisk plagg. Jeg kommenterer ikke, men tenker mitt og synes det er trist at kvinner i norge legitimerer denne type regimer og kultur. Kvinnen du traff på startet å kommenterte sin egen følelse og reaksjon på plagget. Jeg ser ikke at du har noen grunn til å reagere på dette så lenge hun ikke nektet å handle hos deg. Du kan jo svare at for deg er ikke dette plagget trist på noen måte. 26 2 11
Rotemor Skrevet 11. september 2023 #20 Skrevet 11. september 2023 bababbababbabb skrev (1 time siden): Jeg er en norsk 20 åring og bruker hijab fordi jeg selv ønsker det. Jeg går ikke til andre og preacher om min tro og er ikke på noen måte frekk om andres levemåter. Bakhistorien er vel at jeg sto i kassen og en eldre dame kom sa "oi jeg ble bare fortvilet over hodeplagget ditt". Jeg ignorerte det, men hun fortsatte, denne gangen mumlet hun under kjeften sin og da jeg ba henne gjenta seg så sa hun "nei jeg vil ikke si det nå". Både kollegaen min og jeg ble sjokkert over maken oppførsel og begge skjønte at hun sa noe negativt, men jeg lot det gå. Det gjorde jeg fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle reagere/si? Hva skal man si til sånt og plis ikke oppmuntre rasisme i denne tråden. det kommer til å bli rapportert. takk for svar Dette er ikke rasisme. 22 3
Anbefalte innlegg