Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #1 Skrevet 21. januar 2006 Vi er en liten familie - mor, far og en liten datter på tre. I lengre tid har vi hatt veldig god rå, og sluppet å tenke på hva vi bruker penger på. Nå må vi begrense oss litt av ulike grunner, og har regnet på budsjett. Det viser seg at vi har nå 9000 kr å rutte med til mat og fornøyelser i mnd. (klær, kino, ting og tang) Jeg ANER virkelig ikke hvor mye vi pleier å bruke på slikt, litt økonomisk rotehode. Er litt redd for at vi kanskje kommer til å slite litt, vanene er kanskje blitt litt dyre.... Noen som aner hva de bruker i mnd etter at alt annet er betalt?
Leo Skrevet 21. januar 2006 #2 Skrevet 21. januar 2006 Hvis du dere bruker nettbank og stort sett betaler med kort, kan du enkelt gå tilbake i kontoutskriftene og få en god indikasjon på hvor pengene har blitt av. Da er det også lett å se hvor det er mulig å kutte ned. Vi er bare to voksne og vi bruker nok mellom 10 og 15.000 i måneden etter at alt annet er betalt, men vi kunne fint ha brukt mindre og selvfølgelig myyye mer
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #3 Skrevet 21. januar 2006 Jeg er en enpersonshusholdning. Har ca 1500 kr tilovers til mat og andre utgifter når de faste regningene er betalt. Dyrt å være enslig...
Gjest Madeline Skrevet 21. januar 2006 #4 Skrevet 21. januar 2006 Vi er 2 voksne og 3 barn og vi har ca 10000,- i mnd som skal dekke mat, klær, bensin, aktiviteter ol. Ikke all verdens men vi klarer oss. Enkelte mnd har vi litt ekstra og da unner vi oss litt ekstra. Dere har nå 9000,- i mnd og det bør dere klare dere på. Det gjelder bare å planlegge innkjøpene litt. Sett opp et budsjett og se hvor mye dere kan bruke på de enkelte tingene. Skriv handleliste før du skal til butikken og handle inn en gang i uka i steden for hver dag.
Gjest allium Skrevet 21. januar 2006 #5 Skrevet 21. januar 2006 Jeg er alene med to barn, og kommer til å ha et lignende beløp nå fremover. Jeg regner med at det går greit. Ikke luksuriøst, men greit.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #6 Skrevet 21. januar 2006 vi er to og etter alle utgifter er betalt har vi kanskje maks 2000.- til mat osv men vi klarer oss.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #7 Skrevet 21. januar 2006 Dere har mye mer enn meg hvertfall: jeg har en såkallt "god" jobb etter lang utdanning, jobber i stlig sektor og tjener kun 300.000,-, bor alene og betaler hus, strøm, avgifter, og absloutt alt selv. Jeg tør ikke få barn for det har jeg ikke råd til. Etter faste utgifter er betalt har jeg kun kr. 2-3000,- igjen til mat, drikke og fritid..!! Dere burde derfor fint kunne klare dere med 9000,-..hvertfall en stund.
momo Skrevet 21. januar 2006 #8 Skrevet 21. januar 2006 Det burde dere klare dere fint på ja. Er ca det samme som vi har i måneden det etter alle regninger er betalt. Vi og er 2 voksne og 1 barn og nå de neste 2 årene skal vi spare 100 000 kr og, da av de pengene og av skattepenger og feriepenger. Regner med og prøve og spare mellom 2000-3000 hver måned. Og vi skal klare det fint. Men vi er og vant med og ha levd på 15 000 kr i måneden før en eneste regning var betalt, og hvor vi hadde regninger på 13000 i måneden. Gjorde det i ett år, så nå anser vi oss for og ha god råd.
Lassie Skrevet 22. januar 2006 #9 Skrevet 22. januar 2006 Vi er to voksne og har ca. 4-5000kr i mnd å bruke på mat, røyk og fornøyelser når alt annet er betalt. Så dere ville nok klare dere, vil jeg tippe.
Kittykat Skrevet 22. januar 2006 #10 Skrevet 22. januar 2006 Vi er to voksne og 3 barn og bruker 4-5000,- på mat, klær, fritid m.m, så jeg personlig synes dere har veldig god råd når dere har 9000,- til det. Det burde dere klare dere på uten store problemer.
Pasha Skrevet 22. januar 2006 #11 Skrevet 22. januar 2006 Det skal nok gå bra for dere å leve på 9000 kr i mnd ja
Gjest Gjesta Skrevet 22. januar 2006 #12 Skrevet 22. januar 2006 Jeg og mine to barn hadde i en periode bare ellevehundre kroner å leve for pr mnd. Alt går.
Belit Skrevet 22. januar 2006 #13 Skrevet 22. januar 2006 Ja. 9000/mnd høres ikke særlig magert ut for meg. Men det er uansett en god idé å få en oversikt over økonomien. Det får du best ved ganske enkelt å skrive opp hver eneste ting du bruker penger på i en el to mnd og så evaluere forbruket. En kaffe latte fra kaffebar hver arbeidsdag blir for eksempel fort 150/uka, eller 600/mnd... Når det gjelder klær pleier jeg alltid å passe på når det er salg, og da går jeg heller i de vanligvis "dyre" butikkene og handler en del basisplagg om gangen. Da får jeg stort sett pene, holdbare ting av god kvalitet som jeg heller spriter opp med billige topper, skjerf, smykker osv fra HM o.l. Det samme gjelder barnetøy - det er store salg 3-4 ganger om året, og da handler jeg for hele sesongen. Til barn handler jeg bare i kjedene, unntatt ullundertøy, utedress, sko og støvler. Det er også ganske lett å redusere matutgiftene hvis du tenker litt på forhånd. PLanlegg ukas meny 1 dag i uka, skriv opp hva dere skal spise hver dag de neste syv dagene, og handle inn til dét - en eller to ganger i uka. Fortrinnvis går du i butikken når du ikke er sulten. Vi kuttet matutgiftene med nesten 50% på den måten, uten engang å føle at vi ofret noe. Bra sminke, hudpleie og hårpleie får du billig på Strawberrynet og Lookfantastic. Så kan dere gå gjennom de faste utgiftene og finne ut om dere kan refinansiere, bytte mobil/strøm/bank leverandør o.l., kutte ut abonnement, treningsstudio el.l. som ikke blir brukt likevel, kjøre mindre bil. Ellers sparer jeg ganske mye på at jeg ikke orker å gå i butikker med unger på slep - det blir til at jeg nesten aldri går bare for å se, og når jeg går har jeg et mål med shoppingen. Det er masse muligheter!!
Gjest gjest 0 Skrevet 22. januar 2006 #14 Skrevet 22. januar 2006 Når alt er betalt (inkl bensin som jeg regner som en fast utgift) har vi 4000 til mat og annen fritid sammen og ca 1000 kr hver oss i "lommepenger". Altså 6000 til mat, husholdning og fritid. Jeg må innrømme at vi ikke kaster om oss med penger, og det blir lite klær og shopping, men vi synes vi har det veldig bra likevel. Av disse betales også småregninger (rundt 500 - 1000 kr totalt)
Arielle Skrevet 22. januar 2006 #15 Skrevet 22. januar 2006 Det kommer jo an på vaner da. Hvis man er vant til å feks bestille seg pizza et par ganger i måneden evnt spise ute, kjøpe klær ofte (og dyre klær), kjøper lunsj, kaffe og andre småting på jobb/skole i stedet for å ta med blir dette fort noen tusen i måneden på ting som man kunne klart seg uten. Vet ikke helt hvor mye vi har å bruke på oss to i husholdningen, men jeg kan tippe en inntekt på 15 000 i måneden som går til alle utgifter (boliglån, mat, bil, fritid ++). vi synes vi har kjempegod råd da, vi er vant til å leve som studenter Men vi har et vennepar av oss som har en inntekt på kanskje 25 000+ og som er i ca samme situasjon som vi, som stadig opplever at de tømmer kontoen.. Så det er vanskelig å si om 9000 er mye for dere, det kommer veldig an på vaner.
Lille smurf Skrevet 22. januar 2006 #16 Skrevet 22. januar 2006 Dere har mye mer enn meg hvertfall: jeg har en såkallt "god" jobb etter lang utdanning, jobber i stlig sektor og tjener kun 300.000,-, bor alene og betaler hus, strøm, avgifter, og absloutt alt selv. Jeg tør ikke få barn for det har jeg ikke råd til. Etter faste utgifter er betalt har jeg kun kr. 2-3000,- igjen til mat, drikke og fritid..!! Dere burde derfor fint kunne klare dere med 9000,-..hvertfall en stund. ← I fare for å "trå noen på tærne"....du sier du ikke har råd til å få barn....hvis du da ikke av en eller annen grunn planlegger å bli alenemor, så blir det vel en far til å bidra til husholdningen????
Gjest Hovedinnlegger Skrevet 22. januar 2006 #17 Skrevet 22. januar 2006 Takk for alle svar! Jeg ser at vi kommer til å få det litt striere, ja. Men samtidig så tror jeg vi har veldig godt av det! Jeg MÅ jo ikke kjøpe bare merkeklær, vi MÅ jo ikke spise ute tre-fire ganger i måneden, jeg KAN jo tenke meg om når jeg handler mat. Synes dere kom med gode tips og råd. Det blir uvant å måtte tenke seg om hva man bruker pengene på, men helt sikkert veldig sunt. Vi har hatt det for godt for lenge rett og slett! (joda, vi kommer fremdeles til å ha det godt, altså! ;-) )
Arielle Skrevet 24. januar 2006 #18 Skrevet 24. januar 2006 Takk for alle svar! Jeg ser at vi kommer til å få det litt striere, ja. Men samtidig så tror jeg vi har veldig godt av det! Jeg MÅ jo ikke kjøpe bare merkeklær, vi MÅ jo ikke spise ute tre-fire ganger i måneden, jeg KAN jo tenke meg om når jeg handler mat. Synes dere kom med gode tips og råd. Det blir uvant å måtte tenke seg om hva man bruker pengene på, men helt sikkert veldig sunt. Vi har hatt det for godt for lenge rett og slett! (joda, vi kommer fremdeles til å ha det godt, altså! ;-) ) ← Innstilling har alt å si
Annie Skrevet 25. januar 2006 #19 Skrevet 25. januar 2006 Vi er to voksne og 3 barn og bruker 4-5000,- på mat, klær, fritid m.m, så jeg personlig synes dere har veldig god råd når dere har 9000,- til det. Det burde dere klare dere på uten store problemer. ← Skjønner ikke hvordan dere klarer dere på det! Men det er klart, vi røyker begge 2 og da går mye bort der.
Kittykat Skrevet 26. januar 2006 #20 Skrevet 26. januar 2006 Skjønner ikke hvordan dere klarer dere på det! Men det er klart, vi røyker begge 2 og da går mye bort der. ← Vel, men kun en inntekt så blir det ikke mye til overs, det er klart. Men vi klarer oss fint vi. Selv om det kan bli litt trangt i perioder. Men samboeren fikk lønnsøkning for ca 4 mnd siden. Så tilsammen etter at alle utgifter er betalt så har vi egentlig litt mer da. Vi handler inn masse når det er tilbud og sånt, så vi sliter ikke akkurat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå