AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #1 Skrevet 11. september 2023 Lang historie kort, fikk vedtak på stipend og lån forrige uke, signerte vedtaket og alt skulle være i orden. I dag ringte jeg i morges for å forsikre meg om at skolen sendte oppmøteliste til Lånekassen slik at pengene kunne bli utbetalt, det var gjort fikk jeg beskjed av skolen om. Noen timer senere ringte jeg Lånekassen, og der får jeg beskjed om at skolen ikke har sendt inn en dritt. Ringte så skolen igjen, hvor de nok en gang hevder at alt er sendt inn. Nå får jeg ikke kontakt med Lånekassen siden det er for stor pågang. Vet ikke hva jeg skal gjøre, trenger de pengene sårt siden jeg ikke har ei krone selv, og jeg har måttet lånt penger av folk i mellomtiden. Har nå null kr på konto og folka jeg har lånt av begynner å bli sinte på meg fordi pengene ikke kommer. Vet ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymkode: e1a9d...821
starken Skrevet 11. september 2023 #2 Skrevet 11. september 2023 Første år på universitet? Når hadde du første dag for oppmøte? Er semesteravgift betalt og du semesterregistrert?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #3 Skrevet 11. september 2023 Har du betalt semesteravgift? Du må kontakte NAV for å få sosialhjelp. Dette vil du ha krav på i påvente av studielån. Anonymkode: a90a1...18a
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #4 Skrevet 11. september 2023 Jeg pleier å få utbetaling fra Lånekasse på ettermiddagen. Alt sånn offentlig tar jo en virkedag eller fire. Forstår at situasjonen er kjip, men Lånekassen betaler ikke ut før alt er på stell. Anonymkode: ed4e7...204
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #5 Skrevet 11. september 2023 59 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg pleier å få utbetaling fra Lånekasse på ettermiddagen. Alt sånn offentlig tar jo en virkedag eller fire. Forstår at situasjonen er kjip, men Lånekassen betaler ikke ut før alt er på stell. Anonymkode: ed4e7...204 Poenget er at skolen sier alt skal være på stell, mens Lånekassen sier de enda ikke har fått bekreftelse fra skolen på oppmøte. Anonymkode: e1a9d...821
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #6 Skrevet 11. september 2023 1 hour ago, starken said: Første år på universitet? Når hadde du første dag for oppmøte? Er semesteravgift betalt og du semesterregistrert? Er vgs, møtte den 17. august. Anonymkode: e1a9d...821 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #7 Skrevet 11. september 2023 Begynner faktisk å få panikk, skylder folk penger siden jeg ikke har hatt noe inntekt og de begynner ikke å bli særlig happy. Vet faen ikke hva jeg skal gjøre, har 0 kr på konto og ingen å låne av. Har snakka med nav også og de var lite behjelpelige. Anonymkode: e1a9d...821
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #8 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er vgs, møtte den 17. august. Anonymkode: e1a9d...821 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Begynner faktisk å få panikk, skylder folk penger siden jeg ikke har hatt noe inntekt og de begynner ikke å bli særlig happy. Vet faen ikke hva jeg skal gjøre, har 0 kr på konto og ingen å låne av. Har snakka med nav også og de var lite behjelpelige. Anonymkode: e1a9d...821 Hvis du er vgs elev så er det foreldrene dine som skal forsørge deg. Anonymkode: e608e...b7a 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #9 Skrevet 11. september 2023 Søk på nødhjelp hos nav hvis ikke foreldrene dine hjelper deg. Å snakke med nav er dødfødt, send inn søknad uansett. Det verste du kan få er nei. Men forklar situasjonen og hvorfor dine foreldre ikke hjelper osv. i søknaden. Anonymkode: d9375...18e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #10 Skrevet 11. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du er vgs elev så er det foreldrene dine som skal forsørge deg. Anonymkode: e608e...b7a Noen vgs-elever har krav på stipend. Om TS har fått vedtak med hvor mye penger hen skal få, har det vel ikke noe å si om det er vgs? Anonymkode: 23ba9...f82
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #11 Skrevet 11. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Noen vgs-elever har krav på stipend. Om TS har fått vedtak med hvor mye penger hen skal få, har det vel ikke noe å si om det er vgs? Anonymkode: 23ba9...f82 Og så da? Foreldre har uansett forsørgerplikt. Anonymkode: f371f...545 5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #12 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis du er vgs elev så er det foreldrene dine som skal forsørge deg. Anonymkode: e608e...b7a Man kan ha rett på utstyrs og borteboer stipend. Anonymkode: e3785...d0d
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #13 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Noen vgs-elever har krav på stipend. Om TS har fått vedtak med hvor mye penger hen skal få, har det vel ikke noe å si om det er vgs? Anonymkode: 23ba9...f82 Jo, foreldre skal betale barnebidrag selv om man får stipend til man er ferdig på VGS. Stipend er jo ikke nok. Anonymkode: 3228b...fb8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #14 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man kan ha rett på utstyrs og borteboer stipend. Anonymkode: e3785...d0d + barnebidrag fra foreldre Anonymkode: 3228b...fb8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #15 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Noen vgs-elever har krav på stipend. Om TS har fått vedtak med hvor mye penger hen skal få, har det vel ikke noe å si om det er vgs? Anonymkode: 23ba9...f82 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Man kan ha rett på utstyrs og borteboer stipend. Anonymkode: e3785...d0d Ja man kan selfølgelig ha krav på stipend og lignende fra lånekassen som vgs elev. Men det er foreldrene som skal forsørge barnet til det er ferdig på vgs. Når ts snakker om at det er kr 0 på konto og at personen driver å låner penger her å der, ja så er det påtide å ringe hjem. Anonymkode: e608e...b7a 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #16 Skrevet 11. september 2023 34 minutter siden, AnonymBruker said: Ja man kan selfølgelig ha krav på stipend og lignende fra lånekassen som vgs elev. Men det er foreldrene som skal forsørge barnet til det er ferdig på vgs. Når ts snakker om at det er kr 0 på konto og at personen driver å låner penger her å der, ja så er det påtide å ringe hjem. Anonymkode: e608e...b7a Jeg er over 18, så har ikke noe krav på penger fra foreldrene mine mer. Anonymkode: e1a9d...821
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #17 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er over 18, så har ikke noe krav på penger fra foreldrene mine mer. Anonymkode: e1a9d...821 Joda, så lenge du går på vgs med ungdomsrett skal de forsørge seg. Søk om barnebidrag via nav med en eneste gang! Anonymkode: f2f72...bb7 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #18 Skrevet 11. september 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Joda, så lenge du går på vgs med ungdomsrett skal de forsørge seg. Søk om barnebidrag via nav med en eneste gang! Anonymkode: f2f72...bb7 Er veldig usikker på om jeg har ungdomsrett da, har forsøkt å fullført vgs en god del ganger så den kan være brukt opp. Anonymkode: e1a9d...821
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #19 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg er over 18, så har ikke noe krav på penger fra foreldrene mine mer. Anonymkode: e1a9d...821 https://www.nav.no/barnebidrag Joda, første avsnitt. https://www.vilbli.no/nb/nb/no/ungdomsrett-lovfestet-rett-for-ungdom/a/034918 Ang ungdomsrett. Anonymkode: e608e...b7a
Minitroll Skrevet 11. september 2023 #20 Skrevet 11. september 2023 I morgen snakker du med vgs igjen og forteller at lånekasse ikke har mottatt liste og du får de til å fikse kontakte lånekasse igjen. Alt er mye mer styrete med vgs og lånekasse er mitt inntrykk, men det ordner seg nok snart. Så får du høre om foreldre kan sponse litt med mat i mellomtiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå