AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #1 Skrevet 11. september 2023 Jeg vet jeg spør feil folk her, men kanskje noen av dere jobber med psykiatri og kanskje noen av dere kjenner folk med PDD eller Asperger. Er folk med Aspergers generelt smartere og mer funksjonelle enn de med Gjennomgripende Utviklingsforstyrrelse (Pervasive Developmental Disorder), også kjent som Atypisk Autisme? Er sistnevnte verre å ha enn Aspergers? Anonymkode: c7fa3...f67
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #2 Skrevet 11. september 2023 Er ikke det bare enda mildere autisme enn Asperger? At man ikke møter alle kriteriene for vanlig autisme? Anonymkode: 29fab...4af
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #3 Skrevet 11. september 2023 Uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelse (PDD-NOS): Evner er normale, men alle kriterier for Asperger syndrom eller Barneautisme er ikke oppfylt. Anonymkode: 29fab...4af
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #4 Skrevet 11. september 2023 De som får diagnosen pdd har de sentrale kjennetegnene på autisme, særlig begrensinger i gjensidig sosialt samspill, men de har ikke tilstrekkelig antall kjennetegn (fyller for få av kriteriene) for en av de andre F84-diagnosene. Anonymkode: 7e438...a17
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #5 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De som får diagnosen pdd har de sentrale kjennetegnene på autisme, særlig begrensinger i gjensidig sosialt samspill, men de har ikke tilstrekkelig antall kjennetegn (fyller for få av kriteriene) for en av de andre F84-diagnosene. Anonymkode: 7e438...a17 Ja jeg leste det jeg også. Men spørsmålet da er hvordan mangler de kjennetegnene? Er det det at de ikke er "smart" eller funksjonell nokk til å oppfylle kriteriene for eksempel? Hmm....jeg grubler sånn haha Anonymkode: c7fa3...f67
Purple_Pixiedust Skrevet 11. september 2023 #6 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja jeg leste det jeg også. Men spørsmålet da er hvordan mangler de kjennetegnene? Er det det at de ikke er "smart" eller funksjonell nokk til å oppfylle kriteriene for eksempel? Hmm....jeg grubler sånn haha Anonymkode: c7fa3...f67 Det var en rar måte å konkludere på. Det er at de har færre symptomer altså mindre symptomtrykk enn de med asperger. Fordi de fungerer bedre. Ikke fordi de er dummere som "ikke får til" å ha nok symptomer..
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #7 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja jeg leste det jeg også. Men spørsmålet da er hvordan mangler de kjennetegnene? Er det det at de ikke er "smart" eller funksjonell nokk til å oppfylle kriteriene for eksempel? Hmm....jeg grubler sånn haha Anonymkode: c7fa3...f67 Alle diagnostistiske kjennetegn på autisme er negative. At de mangler kjennetegn betyr at de ikke har mange nok negative trekk til å kvalifisere. Altså kan man gå ut ifra at det gjennomsnittlig er litt mindre alvorlig, ettersom de har færre negative trekk. Anonymkode: c232b...6ad 1
Gjest Inverto Skrevet 11. september 2023 #8 Skrevet 11. september 2023 Purple_Pixiedust skrev (7 minutter siden): Det var en rar måte å konkludere på. Det er at de har færre symptomer altså mindre symptomtrykk enn de med asperger. Fordi de fungerer bedre. Ikke fordi de er dummere som "ikke får til" å ha nok symptomer.. XDXDXDXDXDXDXD
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå