AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #1 Skrevet 11. september 2023 Jeg har endelig fått tid og gjennomgått budsjett. Har ikke mye inntekt eller forbruk men kan spare 50 kroner fast i måneden. Tro hva du vil men for meg betyr det masse. Hvordan bør jeg spare da? Er det egentlig lønnsomt å bruke en sparekonto med så sålige beløp? Fond? Er litt redd å forbruke de når de bare ligger på vanlig konto. Anonymkode: ea7ee...876 1
Blå lanterne Skrevet 11. september 2023 #2 Skrevet 11. september 2023 Hvilke type kontoer har du fra før av? BSU, IPS, Buffer osv.? Har du lån? Sparepengene bør ligge på en annen konto enn lønns/bruks konto. Da skal det litt mer til før de forsvinner i hverdagen. Dersom du ikke har en bufferkonto for uforutsette utgifter ville jeg ha satt de dit ved lønning. Og dersom du ved slutten av lønnsperioden ser at du har brukt x antall kroner mindre enn du har budsjettert med, så setter du også av disse kronene dit. Når du har bygd deg opp en ok sum på bufferkonto kan det være greit å tenke på annen sparing. 1
Schmuhu Skrevet 11. september 2023 #3 Skrevet 11. september 2023 Det er bra at du ønsker å spare. Jeg tenker en vanlig sparekonto er greit nok til å starte med. Lykke til med sparing. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #4 Skrevet 11. september 2023 Er dette langsiktig sparing? Da ville jeg gått for fond. Men kun hvis du vet at du ikke kommer til å trenge disse pengene de neste årene, har du buffer? Anonymkode: c150b...050
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #5 Skrevet 11. september 2023 Er nok buffersparing. Anonymkode: ea7ee...876
tunaen Skrevet 12. september 2023 #6 Skrevet 12. september 2023 Hvis du ikke har buffer, og vil være sikker på at du ikke bruker de, så ville kanskje en idé vært å finne en sparekonto med den beste renten og der det tar 30 dager å gjøre uttak. Hvis du vil ha langsiktig sparing, kan du jo spare i fond. Har kron, og kan gjerne sende deg vervekode. Da får både du og jeg 200 kr i bonus. Veldig oversiktlig app, og de med lavest gebyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå