Blå lanterne Skrevet 11. september 2023 #1 Skrevet 11. september 2023 (endret) Hei, Hva er det som skal til for at det lønner seg å leie en bolig fremfor å kjøpe ei "rønne" på bygda for 2 år? Jeg har regna på det og slik jeg kommer frem må jeg tape over 300 000 på salget etter 2 år om det ikke skal lønne seg å kjøpe på sikt. Jeg synes det virka voldsomt... er det noen kloke finanshoder som kan komme med noen gode regne eksempler med egne tall, slik at jeg kan kvalitetssikre tankemåten min? Er det en måte å regne ut hvor mye mindre jeg kan selge boligen for for hver mnd jeg bor der, fremfor å leie? Endret 11. september 2023 av Blå lanterne
Schmuhu Skrevet 11. september 2023 #2 Skrevet 11. september 2023 Det er avgjørende å beregne alternativkostnaden. https://snl.no/alternativkostnad Å eie en bolig koster penger. De store hovedtrekk er kostnader ved kjøp, kostnader knyttet til boliglån, kostnader til vedlikehold og kostnader ved salg. Er disse kostnadene estimert å være lavere enn å leie et tilsvarende sted i en tilsvarende tidsperiode, så er det verdt å eie fremfor å leie. Du kan velge å legge til en boligavkastning i regnestykket. Men det er vanskelig å spekulere på gevinst eller tap de neste to årene. Bolig kan bli mer lønnsomt når du kan eie mange år fremover. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #3 Skrevet 11. september 2023 Blå lanterne skrev (45 minutter siden): Hei, Hva er det som skal til for at det lønner seg å leie en bolig fremfor å kjøpe ei "rønne" på bygda for 2 år? Jeg har regna på det og slik jeg kommer frem må jeg tape over 300 000 på salget etter 2 år om det ikke skal lønne seg å kjøpe på sikt. Jeg synes det virka voldsomt... er det noen kloke finanshoder som kan komme med noen gode regne eksempler med egne tall, slik at jeg kan kvalitetssikre tankemåten min? Er det en måte å regne ut hvor mye mindre jeg kan selge boligen for for hver mnd jeg bor der, fremfor å leie? Det er jo umulig å gjøre en slik beregning uten noen tall. Du bør i det minste ta med alle transaksjonskostnadene ved å kjøpe. Så har du vedlikeholdsutgifter. En Rønne kan jo plutselig få store kostnader som må fikses med en gang. Og så har du risiko mht salg Anonymkode: 8bfeb...290
Illuminatum Skrevet 11. september 2023 #4 Skrevet 11. september 2023 Blå lanterne skrev (1 time siden): Hei, Hva er det som skal til for at det lønner seg å leie en bolig fremfor å kjøpe ei "rønne" på bygda for 2 år? Jeg har regna på det og slik jeg kommer frem må jeg tape over 300 000 på salget etter 2 år om det ikke skal lønne seg å kjøpe på sikt. Jeg synes det virka voldsomt... er det noen kloke finanshoder som kan komme med noen gode regne eksempler med egne tall, slik at jeg kan kvalitetssikre tankemåten min? Er det en måte å regne ut hvor mye mindre jeg kan selge boligen for for hver mnd jeg bor der, fremfor å leie? Husk å regne med kommunale avgifter samt også megler, tinglysningsutgifter etc. De fleste steder på "bøgda" er vel ikke leieprisene så høye heller?
newman01 Skrevet 11. september 2023 #5 Skrevet 11. september 2023 (endret) 1 hour ago, Blå lanterne said: Hei, Hva er det som skal til for at det lønner seg å leie en bolig fremfor å kjøpe ei "rønne" på bygda for 2 år? Jeg har regna på det og slik jeg kommer frem må jeg tape over 300 000 på salget etter 2 år om det ikke skal lønne seg å kjøpe på sikt. Jeg synes det virka voldsomt... er det noen kloke finanshoder som kan komme med noen gode regne eksempler med egne tall, slik at jeg kan kvalitetssikre tankemåten min? Er det en måte å regne ut hvor mye mindre jeg kan selge boligen for for hver mnd jeg bor der, fremfor å leie? Hvordan får du det regnskapet til å gå opp? Først og fremst har man rentekostnader som nå har passert 5%, så har man dokumentavgift på 2,5%, og så avsluttes eventyret med meglerkostnader på 50-100k... Sleng på en dose risiko for boligprisfall de neste årene, samt spøkelset med å ikke få solgt til riktig tid når du først skal flytte så er det kanskje noen små gleder med leie allikevel. Men hvilke tall er det du har puttet inn? Kjøpe en rønne til 1mill, med leiealternativet 20k i måneden? Har du tatt hensyn til vedlikehold, kommunale avgifter, eiendomsskatt, forsikring osv? Endret 11. september 2023 av newman01
Blå lanterne Skrevet 13. september 2023 Forfatter #6 Skrevet 13. september 2023 som noen tall: Rønne til 1 mil, 300 under antydning. regner da dokumentavgift for 2,5% = 25 000, legger på 100 000 til innkjøp av materiale for oppgradering/vedlikehold/etterisolering. Arbeidet utføres selv da kompetansen er tilstede. Alternative leiekostnader er på 13 000 uten strøm, internett, og brøyting. Kommunale avgifter er på 12 000 i året (2022), ingen eiendomsskatt i kommunen. Har regnet med forsikring på 12 000 i året, mulig dette er for lavt? ved kjøp av bolig kan jeg leie ut deler av den på air bnb til f.eks. fisketurister (eget soverom og kjellerstue, dele kjøkken og bad). så har regna med i snitt 500 kroner i fortjeneste på air bnb inntekt i mnd. strøm, internett og brøyting kommer i tillegg på begge sider uansett så det har jeg utelatt I mitt originale regnestykke har jeg forsåvidt også regna med større økonomisk frihet ved kjøp, som følge av gjennomsnittlig lavere mnd pris på lån lagt sammen med kommunale avgifter og forsikring. utgifter til megler ved salg legger jeg inn i tapssummen i utregningen min.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #7 Skrevet 13. september 2023 Ville leid noe rimelig. På bygda kan du leie mye mer rimelig enn i en storby... Husk også en viktig ting, kjøper du noe på bygda kan det være VELDIG vanskelig å få solgt. Har ei venninne som flyttet pga jobb, kjøpte seg bolig...mistet jobben etter 3år...prøvd å selge i over 1år. Ikke alltid tro at det er lett å selge bolig!! Fokuser heller på å leie så rimelig som mulig når dette er for noen år bare...5år+ er kjøp for min del. Men kjøper kun på steder man får solgt lettere. Eid boliger i over 20år. Anonymkode: abba6...f57
newman01 Skrevet 13. september 2023 #8 Skrevet 13. september 2023 Er en bolig til 1mill sammenlignbar med en bolig med markedsleie på 13'000? Du tok ikke med kostnad til megler ved salg etter to år, som premisset i overskriften forutsetter. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #9 Skrevet 13. september 2023 Ville ikke kjøpt for kortere tid enn kanskje 3 år, helst 5. Det koster å kjøpe. Flytting koster, dokumentavgift, forsikringer. Kanskje må du pusse opp, male. Det koster å selge. Megler skal ha sitt, kanskje vil du ha noen til å pynte interiøret. Kanskje du ikke får solgt, og sitter med to boliger i lang tid (vært flere slike tråder her). Husk at både dokumentavgift og meglerutgift ikke kan være en del av boliglånet, du må ha spart opp dette utenom. Blir for 200.000 for både kjøp og salg. Anonymkode: 422da...a39 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #10 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ville ikke kjøpt for kortere tid enn kanskje 3 år, helst 5. Det koster å kjøpe. Flytting koster, dokumentavgift, forsikringer. Kanskje må du pusse opp, male. Det koster å selge. Megler skal ha sitt, kanskje vil du ha noen til å pynte interiøret. Kanskje du ikke får solgt, og sitter med to boliger i lang tid (vært flere slike tråder her). Husk at både dokumentavgift og meglerutgift ikke kan være en del av boliglånet, du må ha spart opp dette utenom. Blir for 200.000 for både kjøp og salg. Anonymkode: 422da...a39 De fleste tror at det ALLTID lønner seg å kjøpe vet du... Men det stemmer ikke. Fokuser eller hvor billig man kan leie for kanskje 2-4-5år... Endel sliter med å selge nå. Anonymkode: abba6...f57
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #11 Skrevet 13. september 2023 100000 til å fikse ei rønne?? .... Hallo? Du taper penger i alle vinkler om du kjøper for 2 år. Anonymkode: 5244f...117
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #12 Skrevet 13. september 2023 Du vet jo ikke om det finnes kjøpere til boligen om to år. Det avhenger selvsagt av bygda, men enkelte steder står ikke boligkjøperne i kø, akkurat. Anonymkode: 3c42a...65e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå