Gå til innhold

Betalt legetime ved gradert sykemelding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var en lengre periode 100 % sykemeldt, men jobber litt nå. Går fremover, og arbeider pdd. 40 %. 

På grunn av situasjonen har jeg derav diverse legetimer, tannlegetimer og fysioterapi. Har også fått meg PT for å tilpasse treningen fremover. Arbeider i staten og vi har i utgangspunktet mulighet for 1 time med trening i arbeidstiden per uke, og mulighet for å gå til lege/fysio/tannlege med betaling. 

Nå jobber jeg kun 40% og har i utgangspunktet mulighet til å legge mye av dette utenom arbeidstiden, men likevel så blir det nå slik at noen ganger kommer disse timene i arbeidstiden. Legen har det travelt, det har også tannlege og fysio. Fysio kan jeg relativt greit styre unna dagen jeg jobber, men sliter mer med lege og tannlege. 

Er det innafor å huke av for "legetime/tannlegetime" osv når man kun jobber 40% ? Hva med trening i arbeidstiden? 

Jeg har ikke gjort det foreløpig, og lurer vel mer på ved hvilken gradering er det innafor? Hva når jeg jobber 50 %? 60 %? 70% ? 80%? Hva er greit da?

I dag skulle jeg jobbe 08-13, men fikk fysiotime kl 08. Skal jeg ta jobbe 09-14, eller huke av for fysio og jobbe 09-13?
På Onsdag neste uke skal jeg jobbe 08-13, men har tannlegetime 0930-11. Hva da?
Torsdag neste uke skal jeg jobbe 08-13, men har fått legetime 0900. 

Jeg prøver å styre unna arbeidsdagene mine, men det ble veldig vanskelig akkurat disse ukene her. 

På grunn av det som har skjedd kommer jeg til å måtte gå hyppig til tannlegen det neste halvåret, samt både legetime og fysio ukentlig.  
I tillegg PT 2 dager i uken. 

Hva tenker dere? Hvis jeg skal registrere alt dette når jeg kun arbeider 40% blir det jo nesten ikke mulighet til å jobbe, så prøver å legge det utenom arbeidstid så langt det lar seg gjøre. Men noen ganger er det litt utfordrende. På hvilket tidspunkt, sykemeldingsgrad, kan man begynne å registrere slik? Må jeg jobbe 100% før jeg kan gå til lege i arbeidstid?

Anonymkode: 70a6f...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ikke jobbe 100% for å registrere besøk i helsevesenet i arbeidstiden, men her kommer det an på mange ting. Det er ingen fast og bestemt grense her. Ting som kan innvirke på dette:

• fleksitid eller fast arbeidstid/fast turnus
  • mulighet til å bytte arbeidsdager og -tidspunkter
  • hvor stor stillings-% du har: Jo høyere stillings-%, jo mer må man kunne legge inn som fravær 
  • din mulighet til å påvirke tidspunkt for avtalene i helsevesenet

For å bruke meg selv som eksempel: Jeg jobber i det offentlige, men innen kommunal administrasjon. I personalreglementet vårt står det at avtaler med lege, tannlege osv så langt som mulig skal legges utenfor arbeidstid. Av helsemessige årsaker jobber jeg deltid selv, 50%. Jeg har tre faste arbeidsdager per uke. 

I snitt har jeg ca tre helseavtaler per uke. Det dreier seg om leger, tannlege, fysioterapeut, psykolog, treningsgruppe mm (kronisk og sammensatt sykdom). Arbeidsgiver vet at jeg har ulike kontakter i helsevesenet, men jeg har aldri gått i detalj på hvor mye det dreier seg om. 

Så langt jeg kan, legger jeg alle avtaler til de dagene jeg ikke har arbeidsdag, eventuelt før/etter arbeidstid på arbeidsdagene. Siden mange av mine helsekontakter er faste, lar det seg oftest lett gjøre å påvirke tidspunkt/ukedag for timeavtale, også hos lege og tannlege, hvis det avtales i god tid og for flere ganger framover. Hvis du vet at du skal tilbake flere ganger etter hverandre, er det et godt tips å legge flere avtaler på en gang. Jo lenger fram i tid, jo lettere å påvirke tidspunktet selv. 

På grunn av fleksitid hender det også at jeg bytter arbeidsdag eller forskyver arbeidstid hvis det ikke lar seg gjøre å få til en avtale på en av mine ordinære fridager.

Men det er jo ikke alltid man får time når det passer best, og av og til (kanskje en gang per år) legger jeg inn "lege/tannlegetime" i fraværsregistreringen. Det kan godt hende jeg er "for snill", men jeg vil ikke vekke den minste mistanke om at jeg misbruker ordningen. Når arbeidsgiver både vet og ser at jeg strekker meg langt, er det lettere å få goodwill over tid og når jeg trenger det. 

Anonymkode: f368b...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over igjen: jeg må legge til at jeg har en veldig fleksibel arbeidsgiver som har vist stor forståelse og vilje til tilrettelegging. Det er ikke alle som er like heldige der. 

Anonymkode: f368b...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var delvis sykmeldt la jeg alle avtaler hos lege, tannlege, psykolog osv utenfor den tiden jeg jobbet. Hvis jeg fikk en psykologtime på kort varsel og jeg allerede hadde avtalt jobbing så flyttet jeg på jobbtidene mine sammen med teamleder. 

Anonymkode: 2666d...6cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger selvfølgelig avtaler med lege, tannlege, fysio og pt utenom arbeidstiden når du bare jobber 40%. Selv jeg som jobber 130% klarer fint å styre klar av jobbdagene, det handler rett og slett bare om vilje.

Anonymkode: 4e57c...f5e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du legger selvfølgelig avtaler med lege, tannlege, fysio og pt utenom arbeidstiden når du bare jobber 40%. Selv jeg som jobber 130% klarer fint å styre klar av jobbdagene, det handler rett og slett bare om vilje.

Anonymkode: 4e57c...f5e

Det var veldig bastant uttalt. Jeg var sykemeldt 40% i en periode, tilfeldigvis var det slik at de to dagene det passet for arbeidsgiver at jeg ikke jobbet, var de to dagene fastlegen ikke tok imot pasienter. (Og nei, her i byen er det ingen ledige fastleger, og lange ventelister).

Anonymkode: 44998...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke sykemeldt på tid, men arbeidskapasitet

du skal jobbe 40% for arbeidsgiveren din, legebesøk skal gå av tiden du er sykmeldt. Du er sykmeldt for å kunne få betalt tid til å pleie helsen, så legetimen er allerede betalt. Du skal ikke ha dobbel lønn mens du er hos legen 😉

velferdspermisjon med lønn for å gå til legen er forbeholdt de som jobber fullt og ikke får time utenom arbeidstid

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du skal gjøre dette i sykmeldt tiden din, som er tiden satt av for at du har nedsatt helse. 40% er din "friske" tid, og bør derfor brukes på jobb. Betalt tid til helse er noe man har når man jobber hele dager og ikke har mulighet til å komme seg til helse i vanlige åpningstider dersom denne muligheten ikke finnes. 

Anonymkode: 3ebd3...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...