Gå til innhold

Føler meg som verdens verste mor (oppstart barnehage)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt på 1,5 år startet i barnehage i august (fikk ikke plass tidligere, så hatt ulønnet permisjon i mange mnd). 

Vi hadde 5 dager tilvenning før hun skulle være i barnehagen alene. Dette gikk i utgangspunktet kjempebra, men så ble hun syk og måtte være borte 1,5 uke rett etter tilvenning. Jeg snakket med barnehagen om vi burde ha ny tilvenning, men de mente det var best at jeg leverte henne og dro. Dette for at barnet ikke skulle venne seg til at jeg var der.

Jeg jobber turnus, så hatt MYE fri og senvakter for å kunne legge tilrette for en rolig og mild start. Men nå opplever jeg det som helt katastrofe.

Idag begynte barnet å gråte allerede i gangen hjemme da jeg sa at vi skulle i barnehagen. Da vi kom dit gråt hun så fælt som jeg omtrent aldri har hørt før. Jeg synes bare det blir vondere og vondere å levere henne der og har mest lyst til å bare ta henne ut å ha henne hjemme noen uker, også starte på nytt 🫣

Jeg vet at de ansatte er helt supre, så hun er absolutt i trygge hender. Det tviler jeg ikke på engang.

De sier at hun pleier roe seg, men har noen gråterunder iløpet av dagen. De synes det går bedre og bedre og mener dette er noe hun bare må igjennom. Hun er der KUN i kjernetiden, men jeg synes det er lenge nok.

Er det virkelig slik oppstart pleier å være? Jeg synes det er så vondt, særlig når jeg nå bare sitter hjemme på en fridag 😔 de mener hun må være der og ha kontinuitet nå i starten..

Anonymkode: f4963...0d9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt...dette kan også bli verre etter være mye borte.

Levere du eks klokken 0800 om morgenen ? Eller levere du etter 10?

• Liker 1
Skrevet

Dette er utrolig varierende fra barn til barn. 

Har selv to døtre hvor den ene taklet det veldig fint, mens den andre dattera mi ikke taklet det like bra. 
Det fine var at når jeg dro derifra, så fikk jeg melding med en gang barnet hadde roet seg  -  Noen ganger rakk jeg ikke engang å komme til grinda før barnet hadde roet seg. 

Det er uansett lurt å fortsette å levere barnet i barnehagen - jo snarere tilvenningen er i orden, jo bedre vil du få det med deg selv 🙂 Stå i det ❤️ 

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (10 minutter siden):

Helt normalt...dette kan også bli verre etter være mye borte.

Levere du eks klokken 0800 om morgenen ? Eller levere du etter 10?

Jeg leverer somregel 9-9.30 og henter rundt 14.30. Hun er der kun i kjernetiden de dagene vi klarer tilrettelegge for det.

Skrevet

Veldig normalt, som de andre sier er det lurt å stå I tilvenningen nå og ikke ta ut for å begynne på nytt igjen. Det går seg nemlig til. Jeg har to barn, og det var slik med min yngste. Forferdelig vondt for meg som mamma ja, men jeg passet på å være trygg og rolig og ikke vise dette ovenfor henne. Det som er viktig nå er at hun blir vant med barnehagen, ny rutine, de ansatte og de andre barna. Pass på å ha rolige ettermiddager etter barnehagen hvor hun får landet og litt ekstra nærhet. 

Anonymkode: c9992...58d

• Liker 1
Skrevet

Sånn var min også i starten, etter en måned løp han inn av seg selv og vinket hadde uten gråt🥰❤️

Anonymkode: b944d...244

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg leverer somregel 9-9.30 og henter rundt 14.30. Hun er der kun i kjernetiden de dagene vi klarer tilrettelegge for det.

Ikke sikkert det gjelder for dine. Men for mine har det vært lettere å bli levert tidlig. Da er ikke alle de andre ungene kommet enda, og leken er ikke i gang. 

Det har vært lettere å være førstemann, og så få noen rolige minutter i barnehagen før alle andre kommer. 

Anonymkode: c2798...72b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ikke sikkert det gjelder for dine. Men for mine har det vært lettere å bli levert tidlig. Da er ikke alle de andre ungene kommet enda, og leken er ikke i gang. 

Det har vært lettere å være førstemann, og så få noen rolige minutter i barnehagen før alle andre kommer. 

Vi har vurdert det også, men da må hun være ytterligere 2 timer lengre siden kjernetiden er til kl 14.30 :( synes det også blir feil? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min eldste var også slik og tilvenningen var ett mareritt. Jeg satt ofte å gråt i bilen etter overlevering. Det jeg angrer mest på er at jeg hørte på alle som mente at det var normalt og at jeg bare måtte stå i det.

Hadde jeg kunne gått tilbake i tid hadde jeg tatt ulønnet permisjon og tatt henne ut av barnehagen for en periode. Jeg har virkelig angret på at hun måtte igjennom alt det stresset og separasjonangsten 💔

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har vurdert det også, men da må hun være ytterligere 2 timer lengre siden kjernetiden er til kl 14.30 :( synes det også blir feil? 

Når de er så små er de ikke opptatt av om leken "har kommet i gang" eller ikke, det er mye viktigere med kortere tid i barnehagen. Så små barn leker hver for seg ved siden av hverandre, ikke sammen på den måten større barn gjør.

Det viktigste er at en voksne hun er trygg på tar henne i mot når hun kommer og kan være litt med henne da.

Synes du gjør det riktige her❤️ 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde nok sagt at jeg ønsker å bli med litt noen dager fordi tilvenningen ble avbrutt med sykdom. Trenger ikke å være mange dager. Jeg tror at det vil føles bedre ut for både deg og barnet. Det er du som vet hva som er best, stol på deg selv. En annen ting som er viktig er at du snakker om det på positiv måte til barnet. Ikke med dårlig samvittighet i stemmen.

Anonymkode: 93571...599

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når de er så små er de ikke opptatt av om leken "har kommet i gang" eller ikke, det er mye viktigere med kortere tid i barnehagen. Så små barn leker hver for seg ved siden av hverandre, ikke sammen på den måten større barn gjør.

Det viktigste er at en voksne hun er trygg på tar henne i mot når hun kommer og kan være litt med henne da.

Synes du gjør det riktige her❤️ 

Selvfølgelig.  Men det er roligere i barnehagen litt tidligere på dagen enn 9.30, så det kan være lettere å komme tidlig. 

Da jeg jobbet i barnehage var det enkelte unger som ble anbefalt å komme tidlig, da vi så at dette gjorde at de fikk bli varme i trøya på en mer stille avdeling.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan jo hente rett etter soving. Barnet er ikke nødt til å være det til 14.30. Spesielt nå i innkjøringa. 

Jeg sier ikke at du bør levere tidligere. Men kanskje snakke med barnehagen om det. 

• Liker 2
Skrevet

Hva med å levere mer samtidig med andre foreldre slik at barnet raskere forstår at det er slik det foregår. Du er vel kanskje den eneste som henter og leverer når du gjør, så barnet vet ikke at de andre ikke nærmest bor der. Hun har ingen sterk opplevelse av å være seg selv enda, men det kommer gradvis de neste månedene.

Anonymkode: 943c9...148

• Liker 1
Skrevet

Synes det er merkelig at noen anbefaler lengre barnehagedager til et så lite barn. Barnet reagerer på separasjonen og det er ingen grunn til å øke separasjonen bare fordi det KANSKJE gjør selve overleveringen enklere. Stå i overleveringen, anerkjenn og trøst, men vær tydelig og gå i tide. Synes dere gjør gode vurderinger med å ha korte dager når dere har muligheten. Flere foreldre burde tenke som dere!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nei....det er mye roligere rundt 07-08 tiden..når du kommer 09.0930 er ofte da de skal begynne å gå ut, gå på tur, tegne og gjøre aktiviteter. De spiser ofte frukt 1400 og det er jo kjempe fint at hen får være med på det. Du må ikke ha dårlig samvittighet for at barnet er der. Du vil se at etter vært vil de ikke bli mer hjem hehe 

Men prøv å lever rundt 0800 istedenfor. Kanskje også spise frokost i barnehagen med de andre. Det er veldig koselig. 

Skrevet

IKEK NORMALT! Det er absolutt ikke vanlig å ikke ha rolig oppstart igjen etter sykdom. Herregud! Hele småbarnsavdelingen på mine tre barn har vi alltid tatt rolige leveringer igjen etter sykdom. Barnet ditt husket da vel ikke hvordan det var der uten deg engang! 

Og du, husk at det er DU som vet best hvordan ditt barn trenger å ha det. Ikke de i barnehagen. Jeg vlle vært superskeptisk til en barnehage som er redd for at barnet skal bli vandt til at mor er der. Barnehagen bør heller applaudere at mor kan ha langsom tilvenning! 

(Tidligste barnehagen har anbefalt at jeg har gått fra barn er etter to hele uker. Og da var det enda en uke til før barnet hadde full dag der. Så lenge jeg hadde mulighet mtp jobb osv så var det udiskutabelt det beste for barnet.)

Anonymkode: b3821...9dc

Skrevet

Det er dessverre normalt. Vi hadde oppstart nå i august, og hadde tilbakefall etter et par uker. Jeg går ikke med en gang, men sitter litt til barnet mitt iallefall tørr å sette beina på gulvet. Vi leverer også alltid kl 9 og synes det er tidlig nok. Vi opplever at de ansatte likevel har tid til å ta over når vi er klare for det. Barna leker ikke med hverandre når de er så små uansett, så det å levere tidlig for å rekke leken er noe som er mest gjeldende når de er 3år+.

Erfaring fra storesøsken er at det kommer til å gå seg til, men lytt til magefølelsen og ha så korte dager du vil og bruk så lang tid på innkjøring du vil. Jeg følger magefølelsen nå i starten, og tror mange flere burde gjordt det samme.

Anonymkode: a6d8f...259

Skrevet
Marimma skrev (46 minutter siden):

Synes det er merkelig at noen anbefaler lengre barnehagedager til et så lite barn. Barnet reagerer på separasjonen og det er ingen grunn til å øke separasjonen bare fordi det KANSKJE gjør selve overleveringen enklere. Stå i overleveringen, anerkjenn og trøst, men vær tydelig og gå i tide. Synes dere gjør gode vurderinger med å ha korte dager når dere har muligheten. Flere foreldre burde tenke som dere!

Jeg ser ingen i tråden som har anbefalt lenger dager. 

Jeg,og noen andre har foreslått tidligere start. Men ikke lenger dager.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg ser ingen i tråden som har anbefalt lenger dager. 

Jeg,og noen andre har foreslått tidligere start. Men ikke lenger dager.. 

Ts her

Kjernrtiden er fremt til 14.30, så jeg må hente etter det (de har gitt uttrykk for at jeg skal komme etter de har spist frukt sammen). 

Så hvis jeg leverer tidligere, så får hun lengre dager.

Skrevet

Jeg hadde sagt at jeg ønsket tilvenning på nytt.

Jeg hadde selv barnehagestart for min 1,5 åring og jeg virket kanskje som en vanskelig mor. Men jeg jobber turnus og hadde god tid til lang tilvenning. Det gikk strålende.

Anonymkode: 55262...8df

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...