Gå til innhold

Løgner i datingfasen - hvor mye skal man akseptere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Det tok nylig slutt mellom meg og en jeg datet i noen måneder. Jeg er i slutten av tyveårene, han i starten av 30-årene.

Jeg syns han var vanvittig sjarmerende og flott, men han løy stadig vekk om småting og utelot detaljer når jeg spurte om ting, og forsøkte iblant å skifte tema når jeg stoppet opp ved ting han sa og forsøkte å spørre videre om det. Til slutt så konfronterte jeg han om at han løy mye til meg, og han sa han ofte lyver når han er usikker på noen. Vi møttes noen timer senere for å gå tur denne dagen, og da var han plutselig rasende på meg, selv om jeg egentlig var ute etter omsorg og ville han skulle forstå hvordan det føltes for meg å bli løyet til. Samme dag tok det slutt, da jeg ikke klarte mer av usikkerheten alle løgnene skapte hos meg.

Nå sitter jeg igjen og tenker på dette med løgner. Burde jeg forsøkt å mestre egne følelser heller enn å avslutte? Hvor mye er det egentlig greit å lyve i en ny relasjon? Mange av tingene var småting som om han hadde sett en film på kino, at han dro på trening istedetfor en kunstutstilling eller at han har obligatorisk møte på jobben en dag mens han egentlig ikke hadde det. Alle småtingene gjorde at jeg ble spist opp av usikkerhet etterhvert når jeg ikke lenger visste hva som var sant, og spesielt var det vanskelig når jeg fikk følelser og han var på middager hos "venn" av det motsatte kjønn (kun de to) med vin og hele pakken, noen ganger overnatting... Jeg kan være tillitsfull og akseptere at en date har gode venner fra langt tilbake uavhengig av kjønn, men dette ble for mye. Spesielt når han også har unnlatt å svare på noen spørsmål, og ofte utelater detaljer når jeg spør om ting. Etter alt dette føler jeg meg bare dum og tenker han må ha hatt urent mel i posen hele veien, til tross for å virke som verdens snilleste fyr.

Lurer mest på hvor mye man skal akseptere av løgner. Hva er deres praksis på det? Jeg har lyst å si at lyver de så ryker de rett ut, men det er vanskelig nok å finne noen fra før og alle kommer jo med hvite løgner iblant.

Anonymkode: e2702...bd0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at bitte små hvite løgner ikke nødvendigvis er så farlig så lenge man har en god grunn. Men om de større tingene er litt mer alvorlig. det sagt, ser ikke hvorfor man skulle trenge å lyve over at man drar på trening i stedet for utstilling for eksempel, virker bare litt meningsløst. 

Man bør likevel føle seg komfortabel med den andres oppførsel, og du var tydeligvis ikke det. Da er det heller ingen vits i å gå videre. Hvis man opplever større problemer med komfort og tillit allerede i datingfasen, ja da tenker jeg at det er greit at det ikke blir noe mer. 

Anonymkode: b3591...57e

Skrevet

Smånarsissistisk type som er vant til å lyve om alt og blir hissig når han blir tatt! 

Vær glad du er langt unna ham allerede. De lyver om det meste, også andre damer og utroskap.

Anonymkode: b0f56...962

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Smånarsissistisk type som er vant til å lyve om alt og blir hissig når han blir tatt! 

Vær glad du er langt unna ham allerede. De lyver om det meste, også andre damer og utroskap.

Dette er min erfaring også! 

Det blir bare verre. Løp. 

Anonymkode: 6ff6b...4b3

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Du gjorde rett i å avslutte, han kunne du ikke stole på og sånn skal det ikke være. 

Anonymkode: 629fd...451

• Liker 6
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her, narsissistisk var et av ordene som jeg også tenkte. Det var liksom aldri mulig å tilstå egne mangler eller forsøke å vise omsorg, det var alltid å skylde på meg eller ting som har skjedd han tidligere i livet (ting som riktignok virker veldig vanskelig). Blir mer og mer overbevist om at jeg gjorde det riktige valget, men jeg får nok aldri noen gode svar fra han om hva som egentlig var greia. Lurer på når han finner seg kjæreste om hun vil ha samme problemene som jeg hadde.

Hele greia skurret vel egentlig fra start, jeg tenkte spesielt over det at en mann i hans alder som virket så flott aldri har hatt kjæreste og knapt erfaring med damer ifølge han. Vi er begge med i en forening hvor jeg pleier å møte veldig mange flotte mennesker med gode verdier, så tror jeg også tenkte bedre om han enn jeg burde siden hans også er del av denne foreningen. Hadde vi møttes gjennom Tinder så hadde jeg kanskje vært mer skeptisk fra start.

• Liker 2
Skrevet

Ikke vær sammen med noe  som lyver. Enkelt og greit. Du gjorde det rette, du skal ikke godta alt en annen person gjør.

Anonymkode: 13152...319

• Liker 5
Skrevet

Hadde ikke giddet, løgn er ut, uansett. 

Anonymkode: f540c...e67

Skrevet

Jeg aksepterer ikke løgn i det hele tatt. De som lyver om småting lyver om det som er viktig også.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du skal være glad for at du avsluttet dette. Han har sikkert gode sider også.

Men den løgnaktige siden av ham er ikke til å leve med. I tillegg så er det nesten så han skylder på deg, for at du ikke gjorde ham sikker nok.

Det sinnet han viste var nok både et sinne over å ha blitt avslørt og ikke være god nok, men kanskje også et sinne fordi han fryktet å miste deg. Men det er han som her har problemer, og så lenge han ikke tar tak i egne problemer for å endre seg, så vil han oppleve dette på nytt og nytt og nytt.

Enten slike personer er bevisst det og mener det, det spiller egentlig ingen rolle, faktum er at de med slike stadige løgner både manipulerer og gjør den andre personen usikker på forholdet. Og så skylder han på at han ikke var sikker på deg. Men jeg tviler på at han forstår at han skaper sin egen fryktede situasjon med alle disse løgnene sine.

En usikker mann som er ærlig, det er ok, men ikke en usikker mann som lyver fordi han er usikker - for det viser et mønster i ham, hvordan han løser vanskelige situasjoner i livet.

Godt du fikk avsluttet dette før du ble enda mer involvert, Ts. Lykke til videre :)

Anonymkode: 71370...f2c

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Andro said:

Jeg aksepterer ikke løgn i det hele tatt. De som lyver om småting lyver om det som er viktig også.

Selv ville jeg aldri vært sammen med noen som tenker helt svart hvitt og tror at enten lyver man aldri eller så er man i stand til å lyve om absolutt alt.  Jeg er også svært skeptisk til de som påstår at de aldri lyver.

Anonymkode: 78256...f2b

Skrevet

Han kan finne seg en lystløgner og så kan du finne noen andre. Next ☺️

• Liker 1
Skrevet

Han tipper jeg er inne på psykopat-spekteret. 

Drive og lyve og bli aggressiv i stedet for empatisk når man tar opp ting med ham... 

Hvite løgner kan være greit. Å ikke servere hele historien, hvis man mener man har grunn til det kan også være greit innimellom. Men det kan ikke være hovedregelen. 

Løgn er uansett ikke greit. 

Kan vi ikke bare si det sånn? 

Anonymkode: fceb3...d03

Skrevet

Synes ikke man skal akseptere løgner i det hele tatt egentlig. Kanskje en hvit løgn som man forklarer hvorfor man sa, nei, vet ikke. Men direkte løgner skal man ikke akseptere

• Liker 2
Skrevet

Ts her, det er godt å se at så mange er enige om at løgner er vanskelig å tilgi. Har tvilt mye på meg selv etter det tok slutt og savner han og hvordan han fikk meg til å føle når vi var ilag, men har sjelden opplevd større kontrast fra hvordan det var å være ilag fysisk og når vi var fra hverandre.

Skrevet

Du gjorde det rette! 

Daten en slik en jeg å. Ble sammen med han, og løgnene ble bare verre. 

Anonymkode: 729cf...94d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du gjorde det rette! 

Daten en slik en jeg å. Ble sammen med han, og løgnene ble bare verre. 

Datet* mente jeg

Skrevet

Jeg orker ikke usikre menn som lyver. De må skaffe seg selvfølelse selv. Det er ikke din oppgave. Var sammen med en fyr som løy, om høyden sin til og med. Ble for dumt. En voksen mann, men så umoden og usikker er usexy.

Anonymkode: 9c43d...4e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg orker ikke usikre menn som lyver. De må skaffe seg selvfølelse selv. Det er ikke din oppgave. Var sammen med en fyr som løy, om høyden sin til og med. Ble for dumt. En voksen mann, men så umoden og usikker er usexy.

Anonymkode: 9c43d...4e4

Enig!! 

Datet en som løy om at han holdt på en lappen og han hadde en bil som stod klar. Viste seg at han aldri hadde begynt på lappen og bilen var søstra sin 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Var sammen med en fyr som løy, om høyden sin til og med.

Er det egentlig så rart, med tanke på hvor latterlig opptatte kvinner er av noe så banalt som høyde. 

Sånn sett kan det at kvinner sminker seg, og dermed endrer eget utseende, også sees på som løgn. 

Endret av Traktor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...