Gå til innhold

Økologiske matvarer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er opptatt av miljøet og prøver så godt jeg kan å kjøpe økologisk matvarer, samt varer som er blitt produsert i nærheten av der jeg bor (for å unngå tranpsort).

Jeg kjøper følgende økologisk

- frukt og grønt (nesten alt, har abbonement og får levert på døren)

- kaffe, av og til

- rømme og melk - ca halvparten av det jeg bruker. Dette er hverdagsvarer, og da har jeg ikke alltid tid til å gå på alternative butikker

- hermetiske tomater - velger butikker der jeg får tak i dette

- mel, frø og diverse til baking - ca 1/4 av det jeg bruker

- egg

- pålegg: økologisk produserte oster

- appelsinjuice - skal bli flinkere ....

Hva kjøper dere økologisk? *nysjerrig og ønsker tips ....* Helst slike ting som det er mulig å kjøpe i landsdekkende kjeder...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøper økologisk krydder, egg og melk. Av og til kaffe, men jeg er mest glad i Ali - og den fåes, såvidt jeg vet, ikke i økologisk utgave.

Ellers er jeg ikke flink nok til å velge økologisk enda, men jobber med saken!

Skrevet

Jeg kjøper alltid økologisk melk. Videre kjøper jeg endel økologisk frukt og grønt. Kjøper også stort sett økologiske egg, og fair trade økologisk kaffe og sjokolade (altså mørk sjokolade til matlaging).

Piglet

Skrevet

kjøper økologiske

egg

mel

appelsinjuice

jeg bruker ikke kaffe, rømme eller melk.

prøver å kjøpe mest økologisk, men det er varierende hvor bra utvalg nærbutikkene mine har av det.

den økologiske frukten og grønten er det dårlig med på nærbutikken, så der kjøper jeg vanlig.

Skrevet

Vi kjøper økologisk:

- melk, ost og egg

- diverse mel, havregryn, og diverse frø

- sitron

- hermetiske tomater

- olivenolje

Vi har valgt å kjøpe fair trade kaffe istedet for økologisk, fordi fair trade'n smaker bedre enn den økologiske vi får tak i.

Vi drikker også økologiske viner nå og da.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Vi kjøper vanligvis, når vi har grei råd:

-kaffe

-egg

-kefir

-det meste av grønnsaker

-hermetikk, som mais, tomater osv

-lettrømme

-pasta

-mel

-krydder

-te

Skrevet

Vi kjøper:

Alltid (hvis det ikke er utsolgt):

Melk

Rømme

Hermetiske tomater

Spaghetti

Annen pasta

Mel

Hermetisk mais

Sukker

Melis

Gulrot

Potet

Egg

Norvegia

Olivenolje

Barnemat på glass (når det er aktuelt:))

Havregryn (til grøt)

Vanligvis (avhenger av kvalitet, utvalg og om det er tilgjengelig)

Tomat

Småtomater

Agurk

Løk

Brokkoli

Blomkål

Andre grønnsaker

Banan

Eple

Appelsin

Kiwi

Annen frukt

Kjøtt (avh av tilgjengelighet)

Krydder/urter (avh av tilgjengelighet)

Yoghurt (fruktyoghurt, men naturell fra Tine finnes ikke i økologisk utgave)

Sitron

Kål

Kålrot

Noen ganger (vanligvis ikke)

Sjokolade

Potetgull

Snop

Ris

Kaffe

Te (men liker best Lady Grey...)

Brød

Hvitløk

Butikken vi handler i har ganske godt utvalg av økologiske varer :) Skulle jeg ønske meg flere varer ville det vært: flere typer (grovt) brød, juice og smør (ikke margarin). Og bedre og mer stabilt utvalg av kjøtt (men det kommer vel). Og så fløte, kanskje. Blir i godt humør nå frukt-/grønnsksdisken har godt utvalg :) Jeg kjøper også norsk når det finnes - norske epler i sesongen f.eks.

Skrevet

Meieriprodukter, egg og mel/kornprodukter (når dette er tilgjengelig i butikken). De økologiske varene er faktiske grunnen til at jeg fortsatt gidder å kjøpe TineMelk, ellers hadde jeg sverget til Q. Noen gangerkjøper jeg også pasta, pastasaus, kjøtt og frukt.

Skrevet

Det er ikke så lett å få tak i økologiske matvarer her jeg bor, men jeg kjøper for det meste økologiske frukt og grønnsaker. Økologisk melk dersom jeg får tak i. Og økologiske egg kjøper jeg direkte fra gård.

Skrevet

peppermynte-te som er dyrket på en eller annen fancy økologisk måte... hadde nok kjøpt vanlig hvis den hadde funnets men har hittil kun funnet den i øko utgave

Skrevet

Veldig lite. Et unntak er sitroner når jeg skal bruke skallet.

Skrevet

Jeg skulle gjerne ha kjøpt økologisk melk og rømme, men rømmen kommer i feil størrelse (jeg kjøper firer-pakning med rømme for vi bruker nesten aldri en hel boks, så da blir den ødelagt før vi får brukt resten), og vi drikker ikke lettmelk, så derfor lar det seg ikke gjøre.

Men vi kjøper økologisk pasta, økologisk tomat på boks, økologisk frukt og grønt (ikke alt, men det som ser fint ut og som de har inne), økologisk linfrø og gresskarfrø, og sikkert en god del annet som jeg ikke kommer på. Butikken vår har ganske god utvalg, og jeg kjøper gjerne økologisk når det passer. Kaffe og te kjøper vi i spesialforetning (drikker ikke posete, og kjøper hele kaffebønner som vi maler fordi det går så lite her i huset), det er ikke økologisk men er dyrket under en ordning som sørger for at bøndene får betalt og blir behandlet OK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...