Gå til innhold

Har du stemt?

Gugglo

Anbefalte innlegg

I dag er den store dagen. Det er viktig at folk stemmer.

Det er mange klisjéer om at "ingen stemme er en halv stemme på det partiet du liker minst". Men uansett så er det viktig at folk stemmer i dag. Jeg vil heller at det er rekordhøy stemmedeltakelse og et parti jeg ikke liker vinner flest stemmer, fremfor at det er rekordlav stemmedeltakelse og et parti jeg liker vinner flest stemmer.

Det er en større trussel mot demokratiet at få deltar med sine stemmer enn det at partier jeg ikke liker vinner stemmer.

Jeg vil oppfordre alle til å stemme i dag!

Du trenger ikke ta med deg stemmeseddelen, bare en eller annen form for id-kort (selv et bankkort med bilde og navn på holder).

Så gå og stem! Dette er din og vår fremtid det dreier seg om!

Er du usikker på hva du skal stemme?

Her er noen valgomater:

https://www.nrk.no/valg/2023/lokalvalgguiden/nn

https://www.altinget.no/valgomat/LV23

https://www.vg.no/spesial/2023/valgomat/

(Og dere som har en viss partitilhørighet - dette er dagen da vi oppfordrer folk til å stemme, ikke en dag da vi driver partireklame)

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler valgomaten til VG. Den har med (nesten) alle partier og forteller også hva de enkelte kandidatene har svart på spørsmålene.

Jeg har forøvrig allerede stemt, benyttet meg av de kortere køene under forhåndsstemmingen...

Men jeg er ikke enig i at alle bør stemme for enhver pris. Om du er opptatt av bestemte saker, fornøyd, mellomfornøyd eller totalt misfornøyd med det nåværende styret, så ja. De hjelper ikke å "protestvelge" ved å sitte hjemme, ingen bryr seg om det og det er i praksis en brøkdels stemme fordelt etter hva alle andre velger. Finn heller et passende protestparti, eller i verste fall, stem blankt.
Men er du så lite opptatt av politiske spørsmål at du ikke aner hva du vil ha eller hva noen partier står for, så for all del bli hjemme. Jeg kan ikke se at demokratiet styrkes av at noen trekker en stemmeseddel ut av en hatt, eller stemmer på et parti fordi han på TV hadde så fint slips.

Endret av Enda en tulling
feil ord
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og har ikke tenkt å stemme. Partier lover ting og ikke holder det, så bryr meg ikke om å stemme. Vet ikke hvem jeg skal holde med mer heller.

Tror jeg får starte mitt eget parti for jeg er mest enig med meg selv, og det er mye jeg skulle hatt ordnet opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forhåndsstemte første dag det var mulig fordi det passet sånn. 

Jeg har brukt stemmeretten ved hvert eneste valg siden jeg ble gammel nok til å stemme og det har jeg tenkt å fortsette med å gjøre så lenge jeg er i stand til det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det for lenge siden. Før de en gang klarte å legge informasjon i postkassa om partiene 😅😂 alt slikt burde vært klart og delt ut før de åpner opp for forhåndsstemming spør du meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selv om jeg ikke liker noen partier veldig godt. Jeg har en middels lang liste over hvilke partier jeg virkelig hater, og stemmer motsatt for å hindre dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto

I Norge kan man tidligstemme, forhåndsstemme og stemme i noen kommuner dagen før valgting og valdagen.

klarer man ikke stemme ila disse åpningene må man gå inn i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forhåndsstemt.

Jeg synes det var vanskelig i år. Det sto mellom to partier der jeg er omtrent like mye enig med begge, så da ble det hvor sterk tro jeg har på personene på listene som avgjorde. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har forhåndsstemt. Forstår meg ikke på folk som ikke stemmer. Bryr de seg virkelig så lite om samfunnet? Det er forholdsvis enkelt å sette seg nok inn i kommunepolitikken til å gjøre et valg. Ser på stemmeretten som en rettighet og en plikt. Tenk på land der folket ikke har denne rettigheten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har jeg, eller forhåndsstemt da. 

Så er det kirkevalg også og jeg synes de som er medlemmer bør passe på å stemme også i dette.

Viktig at de som klarer å bestemme seg stemmer. Av og til er det behov for nye partier og andre ganger går partier til grunne. Lokalvalg er også et valg på personer.

Endret av Flintis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt skal jeg stemme. Nå skal jeg hive på meg jakka, og spasere bort til stemmelokalet. Alltid stas å stemme 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...