Gå til innhold

Beregningsgrunnlag for ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg syns det er vanskelig å finne ut av hva som egentlig lønner seg mellom å bli ung ufør eller vanlig ufør. 

Om man har høyeste g som grunnlag som vanlig ufør, vil det da bli mer enn å bli ung ufør? Har vært syk fra jeg var liten, så muligheten ligger der for begge søknader. 

Jeg fyller 36 nå om en mnd så vil gjøre dette riktig. 

Setter stor pris på svar. 

Anonymkode: 4663d...a2c

Skrevet

Det er ikke noe spesiell søknad for ung ufør, Nav beregner dette for deg og velger det som gir deg best grunnlag. Ung ufør er også ekstremt vanskelig å få, alderen er ikke alene nok. Man skal ikke nærmest kunne ta seg av seg selv for å få ung ufør. Har du barn så tviler jeg på at du får, f. Eks... 

Men dette er ikke noe man selv søker om altså. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Man får vel ikke ung ufør hvis man har jobbet lenge nok for å få et grunnlag?

Slik jeg forstår det er ung ufør noe man får på minstetrygd hvis du har vært syk fra før du var 26.

Anonymkode: 9eb02...90d

• Nyttig 2
Skrevet

Altså, ung ufør er bare en forhøyet minstesats for de som oppfyller vilkårene. Det er ikke et tillegg til uføretrygden. Har du egen opptjening vil du mulig være over denne, spørs litt. Er uføretidspunktet før 26 år, så foretas det alltid en vurdering.

Anonymkode: 766bb...c8c

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man får vel ikke ung ufør hvis man har jobbet lenge nok for å få et grunnlag?

Slik jeg forstår det er ung ufør noe man får på minstetrygd hvis du har vært syk fra før du var 26.

Det stemmer, det glemte jeg jo! Det får man først når man ikke har jobbet og tjent opp noe grunnlag. I tillegg til å måtte være meget meget syk. 

Endret av Perfume
Skrevet

Som jeg har forstått så må man søke ung ufør før man fyller 36 år, men har varig sykdom fra før fyllte 26 år. 

Men beregningsgrunnlaget er kanskje det samme uansett

Skrevet

Høyeste (vanlig) ufør er hvis du har tjent 6G eller mer, ung ufør er beregnet ut fra 3,5G. Ung ufør er mer enn minstepensjon, og mindre enn maks vanlig ufør.

Anonymkode: aeef8...a47

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hei, jeg syns det er vanskelig å finne ut av hva som egentlig lønner seg mellom å bli ung ufør eller vanlig ufør. 

Dette er ikke noe du velger selv.

Dersom du havner på minstesatsen, tar nav selv en vurdering på om du kvalifisererer til ung ufør eller ikke.

Anonymkode: e2be5...636

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Beregningsgrunnlaget er de 3 av de 5 siste årene før året du ble ufør. Ble du ufør i år, så er det altså årene 2018 - 2019 - 2020 - 2021 og 2022 som vil være gjeldende,  og man oppjusterer inntekten din fra de årene med dagens verdi på pengene.

Som andre her sier, ung uføretillegget får du bare hvis du selv ikke har hatt et beregningsgrunnlag. Ung ufør er minstesats. Minstesatsene vil også variere ut fra om du er gift / samboer eller enslig (enslige får høyere sats).

Jeg ble ufør pga yrkessykdom da jeg var 36, og fikk såvidt jobbet i nok år for å få tjent opp nok. Fra NaV har jeg ca 5000 mer årlig enn det ung ufør enslig ligger på. Forskjellen blir da at uføretrygden endres ikke når jeg er samboer/gift. 

Anonymkode: 19213...469

• Liker 1
Skrevet

Da begynner jeg å skjønne litt mer. Siden jeg har vært syk fra jeg var ung så var jeg veldig opptatt av å skulle ha ung ufør og i søknaden jeg sendte, så da søkte jeg om å bli ung ufør. 
I 20 årene så har jeg såvidt jobbet. Men var heldig  som selvstendig næringsdrivende de siste fem årene nå før jeg ble syk igjen. 

Nå er jeg redd for at jeg får et dårlig grunnlag siden jeg søker ung ufør. Når jeg egentlig kan få utbetaling etter høyeste g. Hun på Nav var selv usikker på om jeg skulle trekke søknaden om ung ufør og søke ufør. Så blir litt rådvill her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da begynner jeg å skjønne litt mer. Siden jeg har vært syk fra jeg var ung så var jeg veldig opptatt av å skulle ha ung ufør og i søknaden jeg sendte, så da søkte jeg om å bli ung ufør. 
I 20 årene så har jeg såvidt jobbet. Men var heldig  som selvstendig næringsdrivende de siste fem årene nå før jeg ble syk igjen. 

Nå er jeg redd for at jeg får et dårlig grunnlag siden jeg søker ung ufør. Når jeg egentlig kan få utbetaling etter høyeste g. Hun på Nav var selv usikker på om jeg skulle trekke søknaden om ung ufør og søke ufør. Så blir litt rådvill her. 

Nav regner vel ut hva som lønner seg for deg?

Min veileder regnet ut min ufør før jeg søkte. Det burde din også kunne,

Skrevet

Ja det burde vel egentlig gå bra det. Ikke akkurat et system jeg har veldig tiltro til så derfor jeg ønsker å høre litt mer rundt det. 

Gjest Lykkedykker
Skrevet
Perfume skrev (1 time siden):

Det er ikke noe spesiell søknad for ung ufør, Nav beregner dette for deg og velger det som gir deg best grunnlag. Ung ufør er også ekstremt vanskelig å få, alderen er ikke alene nok. Man skal ikke nærmest kunne ta seg av seg selv for å få ung ufør. Har du barn så tviler jeg på at du får, f. Eks... 

Men dette er ikke noe man selv søker om altså. 

Må ikke være ute av stand til å ta seg av seg selv for å få ung ufør. Min kone er ung ufør, og vi har 2 barn sammen. 

Er selv autist, og vet om flere oppegående autister som har ung ufør. 

Skrevet
Lykkedykker skrev (2 minutter siden):

Må ikke være ute av stand til å ta seg av seg selv for å få ung ufør. Min kone er ung ufør, og vi har 2 barn sammen. 

Er selv autist, og vet om flere oppegående autister som har ung ufør. 

Derfor skrev jeg "nærmest". Det skal være veldig tungtveiende grunner, og jeg vet om flere som har fått avslag pga de klarer å håndtere å ha barn... 😢

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om man har høyeste g som grunnlag som vanlig ufør, vil det da bli mer enn å bli ung ufør? Har vært syk fra jeg var liten, så muligheten ligger der for begge søknader. 

Du får ikke ung ufør om du har grunnlag til høyere utbetaling. Ung ufør er en minstesats. 

Anonymkode: f42e9...2f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som jeg har forstått så må man søke ung ufør før man fyller 36 år, men har varig sykdom fra før fyllte 26 år. 

Men beregningsgrunnlaget er kanskje det samme uansett

Man må søke om uføretrygd før man fyller 36 år for å bli vurdert for ung tillegg, men det er ikke noe du søker om selv. 

Ung tillegg er ikke en egen søknad og du vil ikke bli vurdert hvis du har hatt full stilling/ inntekt etter fylte 26 år. Har du høyere beregningsgrunnlag enn minstesats blir du heller ikke vurdert for ung tillegg da dette er en minstesats. 

Anonymkode: f42e9...2f8

Skrevet

Takk for svar alle sammen. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Saksbehandleren din hjelper til med søknad for du er vel ikke kontakt med de? Men med det sagt er det ikke sånn du velger hva du søker du på og du faller uansett ikke innunder UU

Anonymkode: 3a63f...b4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...