Gå til innhold

Miste jobben ved å gå I begravlse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg jobber for ei som er litt vrang når det kommer til syldom/ta seg fri fra jobben, da vedkommende anser det som "ikke god nok grunn" 

Jeg kjenner at det begynner å koke inni meg og burde egentlig ha sagt opp for lenge siden, dog har jeg ikke gjort det pga lønn, arbeidsted, beliggenhet og nærheten til der jeg bor.

I alle mine år har vedkommende "truet" indirekte med å sparke meg om jeg tar meg fri hvis det har vært sykdom eller begravelse inni bildet. Juridisk sett er det jo ikke noe lov om å få fri for å gå i begravelse uavhengig relasjon som er helt fair det.

Men nå som jeg har mistet datteren min så velger jeg å gjøre det, og heller bli "truet" eventuelt miste jobben.

Så spørsmålet er da, har jeg noe sak mot arbeidsgiver? Jeg har droppet min mors begravelse og ingen fri før eller etter, vært på jobb når man egentlig burde være hjemme pga sykdom og jobb når barna har vært syke bl.a.

Som sagt alt dette anser sjefen som ingen god grunn til å ikke jobbe.

"Ta deg paracet",

"hvil deg i en time så blir det bra" 

"Kondolerer, kan jobbe noen timer mer så slipper du å tenke på h*n/føle deg trist"

Anonymkode: 0dcd4...0e3

• Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, den jobben hadde jeg bare sagt opp. Hadde heller pendlet en time hver vei og hatt dårligere lønn enn å jobbe for en slik sjef. 

Men du går til legen, og ber om sykemelding. Så sier du til sjefen at du er sykemeldt. Ber hun om årsak så sier du at det er privat. Ferdig snakka. 

• Liker 21
  • Nyttig 7
Skrevet

Du droppet din mors begravelse for denne sjefens vrangskap?

Er det din datters begravelse det er snakk om nå??

Hva er dette for noe???

Har dere ingen tillitsvalgte? Jeg trodde man hadde rett til å gå i såpass nære familiemedlemmers begravelse, men jeg har stort sett fått gå i de fleste, så jeg har aldri hatt behov for å sette meg inn i det. Hvis det nå er snakk om din datter er dette bare SYKT.

• Liker 25
  • Nyttig 6
Skrevet

Sjefen din er jo gal!!

Ja, jeg tror du har en sak! 

Anonymkode: 977bf...ec1

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet
os Maxilla skrev (4 minutter siden):

Hva er dette for noe???

Har dere ingen tillitsvalgte? Jeg trodde man hadde rett til å gå i såpass nære familiemedlemmers begravelse, men jeg har stort sett fått gå i de fleste, så jeg har aldri hatt behov for å sette meg inn i det. Hvis det nå er snakk om din datter er dette bare SYKT.

Det er ikke lovfestet rett til permisjon ved begravelse, det er kun lovfestet permisjon for svangerskap og amming. 

Men de fleste steder har rett til permisjon nedskrevet i tariffavtaler. Kan ikke huske å ha sett en tariffavtale hvor permisjon ved dødsfall i nærfamilie er forankret. 

Skrevet

Sjefen din er gal. Helt psyko. Mannen min som selv er daglig leder og sjef, hadde ikke akseptert din sjefs oppførsel. Og fått henne vekk på dagen. Du skal ikke droppe begravelsen til din egen datter, er du helt gal ...! Og få sykmelding asap. Dette er så hårreisende oppførsel fra en arbeidsgiver. Værste jeg har hørt om. En ting er å miste foreldre da det er mer "naturlig", men sitt eget barn er ikke normalt å miste. Og nekte å gå i begravelsen av en kuk av en sjef.... tipper hun ikke vet hva sorg og smerter er. Hilsen ei som mistet datteren sin selv. 

Anonymkode: dae18...1cf

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet

Er du fagorganisert? Denne sjefen fortjener å kjøres hardt av fagforeningsadvokater.

Anonymkode: ef349...ddb

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
os Maxilla skrev (20 minutter siden):

Hva er dette for noe???

Dessverre så gjorde jeg det. Var redd for å miste jobben, da jeg vet at hun kan være manipulerende og gi dårlig samvittighet. Valgte derfor å droppe min mors begravelse for å jobbe.

Hvis jeg skal ha samme jobb, så må jeg kjøre i 13-14 mil hver vei og det vet jeg helt ærlig ikke om jeg orker. Vi kan flytte, men da vil det gå utover barna(venner, trivligheter og familie)

Ja, en av mine barn har gått bort og det gjør så uendelig vondt at jeg hverken klarer å tenke klart, eller ta opp kampen med å beholde jobben.

Sjefen selv har ingen familie eller barn, så empati for sykdom for barn har aldri vært tilstede. 

Jeg har alltid stilt opp for sjefen og har hatt kontrollen over bedriften i flere uker når vedkommende har hatt ferie/bortreist.

Alt jrg ønsker nå er bare å finne noen som kan ta kampen for meg om jeg blir oppsagt.

• Hjerte 6
Skrevet

Hvis du er fagorganisert, så ta det opp! Fyfaen for ei sjef… 

Anonymkode: 0768b...39f

• Liker 2
Skrevet

Du blir jo ikke oppsagt. Ikke gidd å spørre en gang, bare ta en egenmelding eller sykemeld deg. Det finnes ingen domstol her i verden som ville sagt at du ikke var for dårlig til å gå på jobb den dagen (hvis du velger egenmelding), og hvis du forklarer alt til legen din så vil du få sykemelding på flekken, om det så bare er for den ene dagen.

Jeg garanterer deg, du blir ikke oppsagt. 

Anonymkode: 11fab...a76

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dessverre så gjorde jeg det. Var redd for å miste jobben, da jeg vet at hun kan være manipulerende og gi dårlig samvittighet. Valgte derfor å droppe min mors begravelse for å jobbe.

Hvis jeg skal ha samme jobb, så må jeg kjøre i 13-14 mil hver vei og det vet jeg helt ærlig ikke om jeg orker. Vi kan flytte, men da vil det gå utover barna(venner, trivligheter og familie)

Ja, en av mine barn har gått bort og det gjør så uendelig vondt at jeg hverken klarer å tenke klart, eller ta opp kampen med å beholde jobben.

Sjefen selv har ingen familie eller barn, så empati for sykdom for barn har aldri vært tilstede. 

Jeg har alltid stilt opp for sjefen og har hatt kontrollen over bedriften i flere uker når vedkommende har hatt ferie/bortreist.

Alt jrg ønsker nå er bare å finne noen som kan ta kampen for meg om jeg blir oppsagt.

Få deg en sykemelding, så lang som mulig. Det er virkelig ingen andre enn sjefen din som mener at du skal på jobb nå. Og se etter andre muligheter mens du er hjemme, du kan ikke ha det sånn. Denne sjefen er ikke riktig nagla, og det er garantert ikke siste gang hun kjører over deg. Hun er vel sånn mot andre også, hva gjør kollegaene? 

Selvsagt skal du i din datters begravelse. Det er ikke noe å lure på! Kondolerer så mye.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du har mistet din datter så synes jeg det er på sin plass å bli sykemeldt. uten å vite omstendigheter bak dødsfallet så synes jeg at enhver leder bør ha såpass med empati til å la arbeidstaker være med i sitt barns begravelse og til å sørge. Dersom din leder ikke eier empati så synes jeg du skal ta deg en tur til legen og ta det derfra.

Kondolerer så mye ❤️ Ta vare på deg selv og de rundt deg, jobben er ikke verdt å gå glipp av noe du kommer til å angre resten av livet på.

Anonymkode: 45c1a...970

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Kondolerer så mye for datteren. At sjefen ikke skjønner at du står i en umenneskelig situasjon er jo tydelig, men du har mange rettigheter på din side sannsynligvis. Dette er jo helt klart dødsfall i nærmeste nedadstigende linje, så dette har du rett på uten å bli sparket. Du har også rett til sykemelding hvis det er så store belastninger at du faktisk har behov for det, sjefen har ikke noe med det. Så her skal du absolutt ikke ha dårlig samvittighet for å gjøre det du må med din datters begravelse!

Anonymkode: 366bb...2e6

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dessverre finnes det en del sjefer uten menneskelige egenskaper. Sjefer fra helvete. Kondolerer så mye🩷🌹

Endret av Adrenalina1
  • Liker 3
Skrevet

Gå til media! Hvis dette er sant, er det førstesidesoppslag. 

Anonymkode: b46da...bd6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Går helt greit å miste den jobben der😉

Anonymkode: 61be1...88c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så spørsmålet er da, har jeg noe sak mot arbeidsgiver? Jeg har droppet min mors begravelse og ingen fri før eller etter, vært på jobb når man egentlig burde være hjemme pga sykdom og jobb når barna har vært syke bl.a.

Få hennes ord skriftlig eller muntlig, og om hun da sparker deg kan du ta henne for retten for usaklig oppsigelse. Dersom du går til legen er det nok ikke vanskelig å få en sykemelding i den situasjonen du er i.

Men uansett bør du se deg etter annen jobb.

Kondolerer så mye!

Anonymkode: fe3a7...b69

• Liker 3
Skrevet

Hva!! Det er det mest horrible jeg har hørt på lenge! Hva slags bransje er dette?

Anonymkode: 81966...a0c

• Liker 4
Skrevet

Dette er jo helt sykt.... De aller fleste som er gode i toppen burde skjønne at folk bør få gå i begravelser til familiemedlemmer.... Jeg nevnte til min sjef en gang at et familemedlem skulle på sykehuset og opereres. Hun spurte med en gang om jeg trengte noen fridager og om hun skulle flytte vaktene mine selv om det var en helt enkel operasjon og gikk fint med vedkommende...

Anonymkode: c58f5...3ca

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor vil du være på den arbeidsplassen der?

Sjefen din gir faen i deg. Du er erstattelig. Ikke gå på tå for en plass som erstatter deg på 2 sekunder.

Få deg ryggrad. Forlat jobben. 

Anonymkode: 80928...fc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...