Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #1 Skrevet 21. januar 2006 Altså, hvis du er i butikken og du ser at en matvare er spesielt billig. Kjøper du den i steden for det du egentlig skulle ha (feks. dagens planlagte middag)? Og hvordan er det med frukt og grønt? Der er det ofte at jeg velger grønnsaken som er billig for tiden når jeg skal ha tilbehør til middag. Jeg tøyer pengene ganske godt av det, selv om jeg ikke føler at jeg har dårlig råd. Hvordan gjør du det?
Ladyen Skrevet 21. januar 2006 #2 Skrevet 21. januar 2006 Nei. Jeg går for ting som jeg vet smaker som jeg liker det. Prisen betyr mindre.
nostalgia Skrevet 21. januar 2006 #3 Skrevet 21. januar 2006 Ja, det gjør jeg gjerne! Har ikke verdens beste økonomi, så kan jeg spare så gjør jeg det... Men, det betyr ikke at jeg nødvendigvis skipper den middagen jeg hadde planlagt, men jeg kjøper kanskje ekstra for å ha til en annen dag, eller fryse ned til senere middager. Jeg kjøper mye frukt og grønnsaker på Lidl f. eks fordi det er billig der, men også god kvalitet... Er ikke kvaliteten på topp, har det ikke noe å si hvor billig det er... da kjøper jeg det ikke
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #4 Skrevet 21. januar 2006 Kan gjøre det på noe, men jeg kjøper ikke First Price-cola fordi den er billigere liksom
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #5 Skrevet 21. januar 2006 Jeg handler der det er rimeligst! Selv om jeg har en god økonomi, så velger jeg å være meget prisbevisst på alle slags varer, enten det er mat, drikke, møbler, bil eller et nytt kjøkken eller bad. Jeg handler gjerne i Sverige, via nettet og søker meg dit det er kvalitet til rimeligst pris. Jeg vil altså ikke fire på jkvalitet, men henter inn kvalitetsvaren til den som tilbyr lavest mulig pris.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #6 Skrevet 21. januar 2006 har dårlig råd, så selvfølgelig tenker jeg pris når jeg handler. hvis jeg skal ha wok til middag, og jeg planla kylling, men det er svinekjøtt på tilbud, så kjøper jeg svinekjøttet. pasta og slike ting kjøper jeg så billig som mulig, er så liten forskjell på smak ol at det er ikke noe problem.
Gjest gjest 0 Skrevet 21. januar 2006 #7 Skrevet 21. januar 2006 Jeg kjøper nesten alltid det billigste, men hvis jeg vet at den dyreste smaker bedre enn den andre kjøper jeg den dyreste. Pris kan påvirke planlagt middag her i huset. Enten så bytter vi eller vi kjøper og fryser ned en av delene.
Gjest gjesta Skrevet 21. januar 2006 #8 Skrevet 21. januar 2006 hvis jeg skal ha wok til middag, og jeg planla kylling, men det er svinekjøtt på tilbud, så kjøper jeg svinekjøttet. ← Samme her. Er også litt "gnien" på samme vare til ulik pris - det irriterer meg å kjøpe f.eks kokt skinke fra Gilde til en mye dyrere kg pris enn den samme skinken koster i en annen butikk. Men kvaliteten på maten er viktigst, jeg kjøper f.eks heller karbonadedeig enn kjøttdeig, og så gidder jeg heller ikke fly fra butikk til butikk for å få det billigst mulig.
rugrat Skrevet 22. januar 2006 #9 Skrevet 22. januar 2006 Jeg er veldig bevisst på hva maten jeg kjøper koster. Etter å ha studert prisene i "min" butikk gjennom lang tid, vet jeg mer eller mindre hva alt koster av det vi trenger å ha i hus til enhver tid. Og en ting er iallfall sikkert, man får like gode og lekre middager av billige matvarer som av dyre. Derfor ser jeg ingen grunn til å bruke massevis av penger på å handle blindt, når jeg faktisk kan spare penger på å være bevist og samtidig får like god mat.
Gjest Varg-Menja Skrevet 22. januar 2006 #10 Skrevet 22. januar 2006 Dersom de har noe som er veldig rimelig og fristende kan det godt være at vi justerer dagens eller morgendagens middagsplaner, dersom vi hadde noen før vi gikk i butikken. Men pleier å sjekke hva ukas tilbud er på forhånd, og planlegge maten utifra det, dersom det er mulig.
Lizzie Skrevet 23. januar 2006 #11 Skrevet 23. januar 2006 Jo, når jeg tenker meg om gjør jeg vel det av og til. Men som hovedregel handler vi inn i en relativt rimelig butikk en gang i uken slik at alle middagene er på plass og vi slipper å gå i butikken daglig. Da sier det seg selv at vi ikke spiser det samme hele uken selvom det er billig.
Impala Skrevet 23. januar 2006 #12 Skrevet 23. januar 2006 Jeg lar som regel ikke pris avgjøre hva jeg kjøper, men er det noe som er på tilbud er det ofte jeg kjøper det med, og fryser det til en senere anledning. Skriver handlelapp før jeg handler, og da følger jeg den ganske slavisk slik at jeg egentlig ikke tenker over hva ting koster. Er også opptatt av god kvalitet og at tingene skal smake godt, og er derfor villig til å betale litt ekstra for å få det Det betyr jo at jeg ikke handler på Rema, Rimi og sånn så ofte da.....
Shagya Skrevet 23. januar 2006 #13 Skrevet 23. januar 2006 Jada, det skjer - hva jeg har planlagt er ikke så nøye om noe annet, billigere skulle fristre underveis. Jeg kjøper det billigste av det jeg skal ha, og holder meg konsekvent unna Tine, Gilde og andre merker som koster mye mer enn andre merker kun p.g.a navnet.
Arkana Skrevet 23. januar 2006 #14 Skrevet 23. januar 2006 Nei, smak er viktigst, og jeg har alltid styrt unna billigmerkene. Noen jeg tydeligvis burde fortsette med etter å ha lest denne artikkelen i Aftenposten om at billigmerkene inneholder færre næringsstoffer, mindre av originalproduktet, mer fett og flere kalorier enn de kjente merkene. De er billige fordi de inneholder billig og dårlig fyllstoff. Man får det man betaler for.
Trampe Skrevet 23. januar 2006 #15 Skrevet 23. januar 2006 Det spørs. Jeg kan godt kjøpe first-price-spaghetti, ganske enkelt fordi jeg ikke kjenner forskjellen. Men når det gjelder enkelte varer, f. eks. cola som nevnt her, kjøper jeg kun originalen. Alt annet er ikke spiselig (eller drikkelig ) i det hele tatt!
Tinken Skrevet 23. januar 2006 #16 Skrevet 23. januar 2006 Altså, hvis du er i butikken og du ser at en matvare er spesielt billig. Kjøper du den i steden for det du egentlig skulle ha (feks. dagens planlagte middag)? ← Ja, jeg har ikke så god råd så jeg tyr til det billigste alternativet.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 23. januar 2006 #17 Skrevet 23. januar 2006 Hei! Så morsomt med så mange svar! Det jeg først og fremst hadde i tankene var om du så eks noe kjøtt med rød prislapp til halv pris fordi holdbarhetsdatoen går ut idag eller imorgen f.eks. Ville du heller tatt med noe sånt og droppet planlagt middag? Selv gjør jeg det ofte hvis jeg kommer over noe slikt. Det medfører at jeg imellom spiser biff, indre/ytrefilet eller entrecote, fordi det var halv pris. (Hadde aldri kjøpt det til full pris.) Når det gjelder grønnsaker så kjøper jeg ofte det billigste.
Hilde Skrevet 23. januar 2006 #18 Skrevet 23. januar 2006 Når det gjelder grønnsaker kjøper jeg ikke etter pris, men etter det jeg har lyst på. Jeg kjøper for eksempel ofte sukkererter, asparges og knaskerøtter istedet for vanlige gulrøtter, blomkål og broccoli, og jeg ser ikke på prisen. Når det gjelder kjøtt så kjøper jeg kun ferskvare, uansett hvor billig frossenvare er. Som nevnt før her, har jeg planlagt kylling, men det er svin på tilbud, så hender det jeg tar svin i stedet. Og om jeg hadde tenkt til å ha en middag som egentlig holder seg litt lengre i kjøleskapet, og jeg ser at det er indrefilet til halv pris, da blir det fin middag den dagen, og det jeg opprinnelig hadde planlagt dagen etter.. Senest i dag kjøpte jeg tre pakker karbonadedeig kun fordi det var rimelig, sånt får man alltid bruk for, selv om det ikke stod på handlelista..
Gjest Varg-Menja Skrevet 23. januar 2006 #19 Skrevet 23. januar 2006 Selv gjør jeg det ofte hvis jeg kommer over noe slikt. Det medfører at jeg imellom spiser biff, indre/ytrefilet eller entrecote, fordi det var halv pris. (Hadde aldri kjøpt det til full pris.) ← Og det beste er at mye kjøtt smaker best når det nærmer seg utløpsdatoen, så egentlig betaler man halv pris for høyere kvalitet.
Veslejenta Skrevet 24. januar 2006 #20 Skrevet 24. januar 2006 Særlig råvarer som er litt dyre, som fisk og kjøtt, kjøper vi når det er på tilbud. og er dagens middag i boks, så kjøper vi inn og har til morgendagens middag. Eller bytter om på middagene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå