Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

To voksne og to barn i barneskolen her. Vi bruker ca 4200 kr på mat i uka.

Anonymkode: 18199...4a3

• Liker 2
Skrevet

Bruker minst mulig penger på ting som ender opp i dass (mat og dopapir f.eks.)

Anonymkode: 57e3e...612

Skrevet

vi er fire, for to år siden brukte vi 8000 i mnd og kjøpte hva vi ville uten å se på prisen. Nå bruker vi  over 12 000 og har redusert stort sett alt av luksusvarer vi unnet oss før, kuttet helt ut resturantbesøk og kuttet halvparten av takeawayen,

Anonymkode: a90d2...f6e

Skrevet

2 voksne 1 barn bruker 12-15 tusen. 

Skrevet

2 voksne. Ca 7000-8000 i måneden i matbutikken.

Dette inkluderer da ikke alkohol, te, kaffe, restaurant/cafe, såpe/shampoo og andre ting som kjøpes hos egne spesialforretninger.

Skrevet

Vi er to voksne og to barn i småskolen. Bruker ca 12 000 på matbutikken i måneden. Eventuell take-away kommer i tillegg til dette. 

Anonymkode: 60b17...2c5

Skrevet

Vi er 2 voksne og 1 barn på 1 år. Vi bruker ca. 7.500 kr i mnd på mat (ekskludert cafe og restaurantbesøk). Vi lager all mat fra bunnen og mye pålegg fra bunn (nøttesmør, syltetøy av bær vi har plukket i høst, sjokoladepålegg). Vi bruker også ekstremt mye økologiske råvarer, men IKKE kjøttdeig, kylling fisk osv. Prøver å følge med på tilbud, handler mat som er på vei til å gå ut på dato osv. Men det skal sies: jeg jobber turnus og har mye fri på dagtid. Så når mann og barn er borte, bruker jeg MYE tid på kjøkkenet. 

Tror matbudsjettet hadde vært mye høyere hvis vi hadde hatt 8-4 jobb begge to og måtte ha mye rask mat for å få dagene til å gå rundt.

Anonymkode: a5aaa...705

Skrevet

1 voksen, 2 barn. Snuser. Alt som kjøpes på matbutikken, polet, cafe, restaurant og take away kommer på ca 10 000kr. Det er helt sykt. Syns ikke vi spiser så fancy, heller. Går mye i frukt til barna. Jeg bruker ca 2500-3000 på alkohol, snus og røyk. Vi har endel besøk i perioder. Jeg er på cafe ca 1-2 ganger i måneden. Restaurant kanskje 1-2 ganger i måneden. 

Baker brød selv. Prøver hver måned å få det ned, men ender på ca 10 000kr hver måned.

Anonymkode: d234f...86b

Skrevet

Brukte under 1000-lappen hver uke før, og nå ligger jeg ca. på 1200 kr pr. uke. Altså ca. 5200,- i måneden i snitt. 

Vi snakker om sluttsummen av butikkhandling, herav mat, husholdsningsartikler og annet. 

Men så er jeg en som ikke kan spise brødmat, som ofte er det som må til for å holde regnskapet nede.

Skrevet

Ganske nøyaktig 750-850 hver uke. Dette inkluderer alt av mat og husholdningsartikler.

Anonymkode: 0b1ad...2b2

Skrevet (endret)

Jeg prøver å bruke maksimum 3000 kr på mat hver måned. Hjemmelaget grove vafler til frokost og kvelds. Kveite og poteter med hvit saus til middag. Noen epler innimellom og juice. Spiser minimalt med godteri.

Endret av Danielx
Skrevet

Brukte 1900,- på mat i august. 

Skrevet
Danielx skrev (Akkurat nå):

Jeg prøver å bruke maksimum 3000 kr på mat hver måned. Grove vafler til frokost og kvelds. Kveite og poteter med hvit saus til middag. Noen epler innimellom og juice. Spiser minimalt med godteri.

Blir det ikke ensformig med samme middag hele tiden?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Blir det ikke ensformig med samme middag hele tiden?

Det kommer ann på middagen men denne middagen er god og sunn. Man kan selfølgelig skifte ut av og til. 

Endret av Danielx
Skrevet (endret)
Danielx skrev (1 minutt siden):

tastefeil. 

Endret av Danielx
Skrevet

Jeg er alene. Jeg kjøper mye på tilbud, og bruker mellom 4-6000kr i måneden. Normalt ikke mindre, men har skjedd mer. Her prioriteres mat, og jeg har råd til det jeg bruker nå. Det er vel det viktigste at en har råd til det. Ser du også spiser litt annerledes mat. 

Her spises det kjøleskapsgrøt med (hovedsaklig fryste) bær på til frokost. Det er billig. Jeg lager med plantemelk, havregryn, litt chiafrø og proteinpulver. Hender jeg dropper siste. Bær har jeg plukket selv, eller kjøpt på tilbud. 

Jeg spiser salat hver dag. Handler mye på Grønnsaksonsdag på Meny, og det som ikke er billigere der, kjøpes andre plasser. Protein kjøpes på tilbud eller datosalg. Ytterst sjeldent på full pris. 

Melkefri yoghurt koster, men jeg kjøper gjerne på datosalg, men også noe på full pris om dagen. Jeg har yoghurten med proteinpulver og mer fryste bær. 

Ellers ting som bananer, små tomater, druer, tørket frukt, og protein osv i tillegg. Jeg kan godt spise biter av sjokolade hver dag, eller biter av proteinbar. 

Jeg vet at det er ulike ting som drar opp her, som jeg kan kutte, som proteinpulver, barer osv, men jeg vil ikke. Jeg bruker kun litt av dem da.  Jeg kan også kutte på salaten, og bær. Jeg drikker også lettbrus, og 1-2 kopper kaffe til dagen. 

Jeg bruker tilbud, og prioriterer og er bevisst, men jeg har også tatt et valg om å få dekket det jeg trenger å få dekket av næringsstoffer. Jeg har mange allergier, har ibs og er kronisk syk. Jeg koser meg med salaten min, og den lille porsjonen med yoghurt på kvelden. Jeg har ikke kapasitet til å en del av det ekstra som krever om jeg skal endre på kosten for å gjøre det mye billigere, men jeg er bevisst på hva jeg kan gjøre. Jeg er bevisst på hvor pengene går. Folk bruker penger ulikt. Noen prioriterer reiser, dyrere hobbyer, og annet, jeg prioriterer mat. Jeg har vært der at jeg ikke hadde kunnet spise som jeg gjør, og velger å sette pris på at jeg nå har muligheten i en vanskelig sesong av livet.
Om du kan prioritere den maten du spiser, så er det faktisk greit. Jeg har kjent mye på den selv at jeg synes det er mye penger. Så jeg har sett over hvor jeg kan spare, og kjøper uansett ikke hva som helst bare fordi det kunne vært digg, men jeg går heller ikke for lapskaus over salaten min for å spare. Du kan jo se over hvor det går mye, og se om det er noe du vil gi avkall på? 

Jeg vil nok anbefale alle å spare hver måned om de kan det, og om matbudsjettet er vel romslig, og spiser opp muligheten for å spare, så hadde jeg personlig gjort endringer for å kunne spare. Der er vi jo ulike, men jeg liker å spare en del hver måned. Har du ellers råd, kos deg med maten din 💚

Anonymkode: df1c6...c39

• Nyttig 1
Skrevet
Brunhilde skrev (15 timer siden):

10000 i uka? Tuller du? 😮

Oi nei herres, mente i mnd 🙈 Tenkte feil, på absolutt ingen måte 19.-000 kr i uka 😅 Da hadde nok boligen røket raskt!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...