rudolf-75 Skrevet 11. september 2023 #1 Skrevet 11. september 2023 Jeg bor alene og har vert inne på nettbanken og regnet ut at gjennomsnittlig forbruk til mat de siste 2 månedene er ca kr. 6000.- pr. måned dvs. ca. kr. 200.- pr dag. Er det normalt forbruk for 1 person? Jeg hverken drikker eller røyker, spiser ikke snop eller annet junk, drikker ikke kaffe eller te, dvs. kun vann og litt Farris.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #2 Skrevet 11. september 2023 Er ikke unormalt i disse tider. Bruker selv enda mer, men drikker mye lettbrus skal det sies. Anonymkode: 3ea0d...08e 3
Arkana Skrevet 11. september 2023 #3 Skrevet 11. september 2023 Jeg synes det høres litt mye ut for bare én person. Til sammenligning bruker vi ca 12000 i måneden og vi er fem personer. Vi lager middag fra bunnen av hver dag (fersk kjøtt/fisk og frukt/grønnsaker er ganske dyrt) og går ikke inn for å spare penger på mat, så vi kunne brukt mindre om vi måtte/ønsket. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #4 Skrevet 11. september 2023 rudolf-75 skrev (3 timer siden): Jeg bor alene og har vert inne på nettbanken og regnet ut at gjennomsnittlig forbruk til mat de siste 2 månedene er ca kr. 6000.- pr. måned dvs. ca. kr. 200.- pr dag. Er det normalt forbruk for 1 person? Jeg hverken drikker eller røyker, spiser ikke snop eller annet junk, drikker ikke kaffe eller te, dvs. kun vann og litt Farris. Hørtes litt mye ut, men med dagens prisnivå er det ikke usannsynlig heller. Kommer jo ann på kostholdet ditt og. Kjøtt, fisk osv er dyrt. Vi er to voksne, og to barn, der den ene er baby og spiser ikke enda og den andre er i starten som tenåring. Vi bruker ca 7-8000 kr i mnd på mat. Vi drikker ikke, røyker ikke. Jeg baker brød, så det kjøper vi ikke. Vi er prisbevisste. Holder øye med tilbud og planlegger middagsmeny for hver uke og handler inn for hele uka. Sparer en del på det. Passer på å bruke Coop medlemsskap (og tilbud), og trumf. Det hender det blir litt unødvendig kjøp, eller at vi kjøper et produkt som er dyrere når vi egentlig kunne gått for den billige, pga smak og kvalitet. Det gikk litt ekstra denne måneden, da jeg kjøpte dyre pølser (elg, rødvin og morr) Bruker det på turer, så godt å ha liggende. Anbefaler å laste ned appen "kupp". Kundeaviser for flere butikker samlet på ett sted. Fornyes så fort det kommer ny avis ut. Enkel og fin måte å holde øye med tilbud på. Anonymkode: 794f2...3e5
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #5 Skrevet 11. september 2023 vi er 4 stk (2 voksne og 2 ungdommer på 14 og 17 så kan nesten si 4 voksne da de spiser like mye som meg...) Vi har et matbudsjett på 12.000 (inkluderer da alt på matbutikken som dopapir, såper, bind osv) Klarer enkelte mnd. og komme oss litt under budsjett også, kommer litt ann på hva vi har hjemme og hvor mye jeg har funnet på tilbud. Anonymkode: 362d5...417
Taluno Skrevet 11. september 2023 #6 Skrevet 11. september 2023 Regnet over august nå, da hadde jeg brukt 3400 på matbutikk. Vil anta rundt en tusenlapp er øl.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #7 Skrevet 11. september 2023 Vi er 2 voksne og vi bruker ca 6000,- men spiser kun hjemme, ikke ferdig mat osv, ikke røyk, snus, øl, brus eller noe. Men vi spiser biffgryter, laks, torsk, hjemmebakt brød, men også billigere middager som tomatsuppe, spagetti, pannekaker osv.. en litt sånn god blanding. Anonymkode: c21b5...66b
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #8 Skrevet 11. september 2023 Vi er jo 5 stk da, 2 voksne, 1 ungdom, 1 barnehagebarn og en baby som bruker bleier og får morsmelkerstatning. Forrige måned brukte vi 10 000 kr på mat. Egentlig mest for å se om vi kunne klare å holde det så lavt. Vi klarte det men det krevde naturligvis en del og jeg synes vi manglet enkle løsninger som feks tenåringen kunne forsyne seg av i farta. Denne mnd har vi levd mer normalt og har brukt 13 000 kr med 1000 kr igjen som skal gå til å spe på med ferskvarer fram til lønning. Så svaret er 14 000 kr. Vi prioriterer å kjøpe en del dyre varer som feks Skyr i klemmepose, tortillalefser, grove kjeks og en del nøtter osv til å ha I brød som jeg baker. Det koster en del, men barna er så aktive at vi må ha noen alternativer som gjør det lett å få i seg kjapp næring. Kjøper også mye grønt. Anonymkode: a3e2c...201 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #9 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi er jo 5 stk da, 2 voksne, 1 ungdom, 1 barnehagebarn og en baby som bruker bleier og får morsmelkerstatning. Forrige måned brukte vi 10 000 kr på mat. Egentlig mest for å se om vi kunne klare å holde det så lavt. Vi klarte det men det krevde naturligvis en del og jeg synes vi manglet enkle løsninger som feks tenåringen kunne forsyne seg av i farta. Denne mnd har vi levd mer normalt og har brukt 13 000 kr med 1000 kr igjen som skal gå til å spe på med ferskvarer fram til lønning. Så svaret er 14 000 kr. Vi prioriterer å kjøpe en del dyre varer som feks Skyr i klemmepose, tortillalefser, grove kjeks og en del nøtter osv til å ha I brød som jeg baker. Det koster en del, men barna er så aktive at vi må ha noen alternativer som gjør det lett å få i seg kjapp næring. Kjøper også mye grønt. Anonymkode: a3e2c...201 Må legge til at det også er inkl et par-tre cafébesøk, jeg går I mammapermisjon så det blir definitivt et par slike i løpet av mnd 😊 Anonymkode: a3e2c...201 1
Hoppetaujenta Skrevet 11. september 2023 #10 Skrevet 11. september 2023 (endret) Altfor mye. Jeg har tenkt sparetanker mange ganger, testet det ut også...men jeg sklir tilbake igjen til gammelt forbruk. En lever her og nå og pengene får en ikke med seg om en bikker over og dør NÅ med en gang. Jeg fortsetter å unne meg ting. Jeg syns jeg fortjener det. jeg ---> <--- meg Endret 11. september 2023 av Hoppetaujenta 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #11 Skrevet 11. september 2023 Så og si null da jeg holder på med dumpsterdiving Anonymkode: 2a1f2...351 1
sproffen Skrevet 11. september 2023 #12 Skrevet 11. september 2023 (endret) Vi er 2 og bruker i snitt mellom 7-8000 i mnd. Da har vi et variert kosthold med god og sunn mat så si hver dag og litt godis til helgene. Handler inn det meste vi trenger 2 ganger i uken og planlegger før vi drar. Dette inkluderer også andre ting man kjøper på matbutikken som dopapir, vaskemidler mm. Endret 11. september 2023 av sproffen
Rosa Sløyfe Skrevet 11. september 2023 #13 Skrevet 11. september 2023 vi er to og bruker mellom 6 - 7 000 i mnd
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #14 Skrevet 11. september 2023 Jeg bruker 2 000 - 3 000 i mnd, er 1 person Anonymkode: 84d74...6be
snurk Skrevet 11. september 2023 #15 Skrevet 11. september 2023 Vi er to voksne og to små barn, bruker rundt 12.000 i mnd på mat. Planlegger alle middager på forhånd, lager maten bra bunnen, baker brød selv, reduserer godteri til en dag i uka. Vi kjøper de råvarene vi har lyst på, går ikke inn for å spare.
rudolf-75 Skrevet 11. september 2023 Forfatter #16 Skrevet 11. september 2023 (endret) OK. Da er vel grunnen til mitt høye forbruk at jeg spiser varm mat til hvert måltid, dvs. enten laks, kylling el tunfisk på boks med ris og grønsaker + 6 egg for dagen. Spiser ikke vanlig brød eller havregrøt pga. allergi. Til gjengjeld får jeg mye energi. Endret 11. september 2023 av rudolf-75 1
Taluno Skrevet 11. september 2023 #17 Skrevet 11. september 2023 rudolf-75 skrev (16 minutter siden): OK. Da er vel grunnen til mitt høye forbruk at jeg spiser varm mat til hvert måltid, dvs. enten laks, kylling el tunfisk på boks med ris og grønsaker + 6 egg for dagen. Spiser ikke vanlig brød eller havregrøt pga. allergi. Til gjengjeld får jeg mye energi. Det er jo ikke rart at det blir dyrt om du spiser slik nei! Men de fleste spiser brødmat eller lignende til frokost, lunsj og kvelds. Seks egg om dagen er jo også ganske mye, spesielt om alle måltider er tilsvarende middagsmat. Tar man utgangspunkt i prisen på 18pk firstprice eller lignende egg, så spiser du jo egg alene for 500 kr pr måned.
Besserwisser Skrevet 12. september 2023 #18 Skrevet 12. september 2023 Med pengeforbruk til mat, inkluderer du da også utgifter til å spise ute? Da synes jeg i så fall ikke at 6000 kr er særlig mye. Normalt forbruk vet jeg ikke, men jeg vet at jeg nok ligger en god del over «normalt». Jeg tipper at jeg kanskje bruker nærmere 10.000 kr på mat i uka. Eller - i matbutikken da, så teller med litt husholdningsprodukter som do- og tørkepapir også. Jeg tar økonomiske valg (ser på kg-pris, kjøper på tilbud, nedsatte datovarer), men også det jeg mener er viktige valg for meg - jeg kjøper merkevarer og ikke EMV (ikke fordi det alltid er dårligere kvalitet, men av politiske grunner), og kvalitetsprodukter (som feks karbonadedeig fremfor kjøttdeig, kokt skinke isteden for servelat osv), og generelt sunnere og dermed ofte dyrere produkter. Det øker summen på kassalappen. Men det er også fordi jeg har råd til det. Hadde jeg måtte kjøpt varer på krita hadde seg selvsagt ikke «unnet meg» den luksusen av å kunne ta verdivalg på den måten. Men jeg merker selvsagt prisøkningene, godt. Jeg har hatt samme handlemønster hele tiden og ser at regningen nok har økt med 1-2000 kr i mnd. Det er mye for en singel husholdning. Dette er i tillegg til matutgiftene knyttet til å spise ute. Jeg bor alene i Oslo og nærmer meg 40. Jeg jobber en del, elsker sosiale settinger og spiser dermed en del ute. Riktignok har jeg redusert hyppigheten betraktelig det siste året. Økte matpriser ser man jo også svært godt ute på restauranter, noen steder er prisøkningene formidable. Så jeg bruker nok rundt 3-4000 kr på restaurant i mnd og. @rudolf-75: jeg leser i innlegget litt over her hvilket kosthold du har. Du har jo lagt deg på et kosthold som åpenbart fungerer for deg. At det er dyrere å spise det enn havregryn/brødskiver 2-3 måltid om dagen er en selvfølge. Men så lenge du har økonomi til å ha det kostholdet du beskriver og nyter godt av det så tenker i alle fall jeg; kjør på. For meg er mat og kosthold en så utrolig stor og viktig del av livet at det er ikke det jeg ønsker å «forsake» først, gjennomsnittsbruk eller ei! 1
Brunhilde Skrevet 12. september 2023 #19 Skrevet 12. september 2023 Besserwisser skrev (2 timer siden): Med pengeforbruk til mat, inkluderer du da også utgifter til å spise ute? Da synes jeg i så fall ikke at 6000 kr er særlig mye. Normalt forbruk vet jeg ikke, men jeg vet at jeg nok ligger en god del over «normalt». Jeg tipper at jeg kanskje bruker nærmere 10.000 kr på mat i uka. Eller - i matbutikken da, så teller med litt husholdningsprodukter som do- og tørkepapir også. Jeg tar økonomiske valg (ser på kg-pris, kjøper på tilbud, nedsatte datovarer), men også det jeg mener er viktige valg for meg - jeg kjøper merkevarer og ikke EMV (ikke fordi det alltid er dårligere kvalitet, men av politiske grunner), og kvalitetsprodukter (som feks karbonadedeig fremfor kjøttdeig, kokt skinke isteden for servelat osv), og generelt sunnere og dermed ofte dyrere produkter. Det øker summen på kassalappen. Men det er også fordi jeg har råd til det. Hadde jeg måtte kjøpt varer på krita hadde seg selvsagt ikke «unnet meg» den luksusen av å kunne ta verdivalg på den måten. Men jeg merker selvsagt prisøkningene, godt. Jeg har hatt samme handlemønster hele tiden og ser at regningen nok har økt med 1-2000 kr i mnd. Det er mye for en singel husholdning. Dette er i tillegg til matutgiftene knyttet til å spise ute. Jeg bor alene i Oslo og nærmer meg 40. Jeg jobber en del, elsker sosiale settinger og spiser dermed en del ute. Riktignok har jeg redusert hyppigheten betraktelig det siste året. Økte matpriser ser man jo også svært godt ute på restauranter, noen steder er prisøkningene formidable. Så jeg bruker nok rundt 3-4000 kr på restaurant i mnd og. @rudolf-75: jeg leser i innlegget litt over her hvilket kosthold du har. Du har jo lagt deg på et kosthold som åpenbart fungerer for deg. At det er dyrere å spise det enn havregryn/brødskiver 2-3 måltid om dagen er en selvfølge. Men så lenge du har økonomi til å ha det kostholdet du beskriver og nyter godt av det så tenker i alle fall jeg; kjør på. For meg er mat og kosthold en så utrolig stor og viktig del av livet at det er ikke det jeg ønsker å «forsake» først, gjennomsnittsbruk eller ei! 10000 i uka? Tuller du? 😮
rudolf-75 Skrevet 12. september 2023 Forfatter #20 Skrevet 12. september 2023 Besserwisser skrev (3 timer siden): Med pengeforbruk til mat, inkluderer du da også utgifter til å spise ute? Da synes jeg i så fall ikke at 6000 kr er særlig mye. Normalt forbruk vet jeg ikke, men jeg vet at jeg nok ligger en god del over «normalt». Jeg tipper at jeg kanskje bruker nærmere 10.000 kr på mat i uka. Eller - i matbutikken da, så teller med litt husholdningsprodukter som do- og tørkepapir også. Jeg tar økonomiske valg (ser på kg-pris, kjøper på tilbud, nedsatte datovarer), men også det jeg mener er viktige valg for meg - jeg kjøper merkevarer og ikke EMV (ikke fordi det alltid er dårligere kvalitet, men av politiske grunner), og kvalitetsprodukter (som feks karbonadedeig fremfor kjøttdeig, kokt skinke isteden for servelat osv), og generelt sunnere og dermed ofte dyrere produkter. Det øker summen på kassalappen. Men det er også fordi jeg har råd til det. Hadde jeg måtte kjøpt varer på krita hadde seg selvsagt ikke «unnet meg» den luksusen av å kunne ta verdivalg på den måten. Men jeg merker selvsagt prisøkningene, godt. Jeg har hatt samme handlemønster hele tiden og ser at regningen nok har økt med 1-2000 kr i mnd. Det er mye for en singel husholdning. Dette er i tillegg til matutgiftene knyttet til å spise ute. Jeg bor alene i Oslo og nærmer meg 40. Jeg jobber en del, elsker sosiale settinger og spiser dermed en del ute. Riktignok har jeg redusert hyppigheten betraktelig det siste året. Økte matpriser ser man jo også svært godt ute på restauranter, noen steder er prisøkningene formidable. Så jeg bruker nok rundt 3-4000 kr på restaurant i mnd og. @rudolf-75: jeg leser i innlegget litt over her hvilket kosthold du har. Du har jo lagt deg på et kosthold som åpenbart fungerer for deg. At det er dyrere å spise det enn havregryn/brødskiver 2-3 måltid om dagen er en selvfølge. Men så lenge du har økonomi til å ha det kostholdet du beskriver og nyter godt av det så tenker i alle fall jeg; kjør på. For meg er mat og kosthold en så utrolig stor og viktig del av livet at det er ikke det jeg ønsker å «forsake» først, gjennomsnittsbruk eller ei! Jeg spiser aldri ute men spiser mye for ikke å gå ned i vekt. Jeg er den typen som ikke legger på meg et helt brød av å bare spise en skive, slik som enkelte andre klager over. 10 000.- i uka blir 40 000.- pr. mnd. Er det skrivefeil?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå