Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spørsmål rundt bijobb og skatt. Jeg har et enkeltpersonforetak som står for hovedinntekten min. Tjener rundt 500 000 brutto i året på dette. I tillegg til dette har jeg en 30% stilling i butikk. Her tjener jeg rundt 150 000 i året. Er butikkjobben min da en "bijobb"? Hører enkelte si at man må betale 40% skatt av bijobber, stemmer dette? 

Anonymkode: 43f5d...485

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du enkelt sjekke i https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/

Din totale inntekt =650k

Plott det inn i skattekalkulatoren og du får 170.736 kr uten at noe fradrag er tatt med. 

Ved 500k inntekt må du skatte 119.217 kr ifølge skattekalkulatoren.

170.736 kr - 119.217 kr = 51519 må da skattes av bi-intekten for å ikke få restskatt.

Her har jeg gått ut ifra at du har tabelltrekk på hovedinntekten din og at du ikke har noe skattefradrag/formue. Kan ikke komme med annet enn synsing siden du ikke oppgir hvilken prosent du har i trekk på hovedinntekt, samt fradrag og formueskatt/renteinntekter.

Dette var bare et eksempel, anbefaler deg å bruke https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/     plotte inn total inntekt, fradrag osv for å finne hva du skal skatte.

Har selv flere jobber og valgt å ha samme skatteprosent på alle etter hva jeg anntar jeg vil tjene på alle jobbene  totalt iløpet av året.

Svaret er rett og slett nei, alle må ikke skatte 40% av bi-inntekt. Dette vil variere fra person til person siden det er så mange variabler som spiller inn.

Anonymkode: 8a612...2a0

Skrevet

Man skatter ikke mere på bijobb, men standard skattetrekk (dersom man selv ikke går inn og endrer skattekortet) blir generelt sett satt høyere fordi myndighetene vet at de fleste får panikk om de får restskatt, men blir lykkelige om de får tilbake på skatten.

Anonymkode: 18668...5c0

Skrevet

Med økt inntekt går selvfølgelig skatten opp på hele inntekten din, men som AB 18668...5c0 sa over det er derfor de går fra tabelltrekk til prosenttrekk. Bare å beholde skattekortet hvis du vil men da må du sette av litt penger til en evt baksmell.

Du kan enkelt oppdatere skattekortet slik at også hoved jobben trekker korrekt, men med tabelltrekk blir det neppe så veldig galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...