AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #1 Skrevet 10. september 2023 Jeg ønsker å flytte og hadde lyst å høre forslag til steder fra dere her inne. Jeg har ingen familie å ta hensyn til, og jobber hjemmefra med flere utenlands jobbreiser pr år. Så jeg er veldig fleksibel og åpen for forslag. Er godt voksen (K49) og har flyttet flere ganger før både i Norge og utlandet, så er godt kjent med konseptet å flytte til et ukjent sted. Jeg vil gjerne høre deres forslag og erfaringer med ulike steder. Mine kriteria er i følgende rekkefølge: max 2 timer med buss/tog til flyplass sentrumsnært; dvs. gåavstand til matbutikk og apotek, men kan gjerne kjøre bil til steder med mer shoppingmuligheter utsikt (fjell/fjord/sjø - ikke viktig hva) Åpen for forslag i absolutt hele landet, bortsett fra Oslo by. Jeg er ikke opptatt av vær og klima og om det er sør, øst, vest eller nord. Det vil si at jeg godt kan bo på et mindre sted, men ikke for langt til en by med flyplass og mer handlemuligheter enn akkurat der jeg bor. Anonymkode: 69ab6...566
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #2 Skrevet 11. september 2023 Hva skal du bruke flyplassen til? Hvis det er fo å reise utenlands, har du god råd? Mange mindre flyplasser har ikke mange direkteruter til utlandet, og du må legge mange tusen til prisen for en tur fra f eks Gardermoen - fordi du må fly til Gardermoen først og kanskje overnatte der. Anonymkode: 6905d...3b4 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #3 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva skal du bruke flyplassen til? Hvis det er fo å reise utenlands, har du god råd? Mange mindre flyplasser har ikke mange direkteruter til utlandet, og du må legge mange tusen til prisen for en tur fra f eks Gardermoen - fordi du må fly til Gardermoen først og kanskje overnatte der. Anonymkode: 6905d...3b4 Det står at hun må gjøre jobbreiser. Anonymkode: da1cd...445 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #4 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står at hun må gjøre jobbreiser. Anonymkode: da1cd...445 Åja, ikke våknet ennå Nei, da ville jeg vel sjekka hva slags direkteruter flyplassen har. Er det f eks snakk om turer til Stockholm, Lonfon og Køben går det kjept og greit om du reiser fra Gardermoen,men reisa blir mye mer dyr og tidkrevende fra flyplasser som Ålesund, Kirkenes eller lignebde. Anonymkode: 6905d...3b4 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #5 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Åja, ikke våknet ennå Nei, da ville jeg vel sjekka hva slags direkteruter flyplassen har. Er det f eks snakk om turer til Stockholm, Lonfon og Køben går det kjept og greit om du reiser fra Gardermoen,men reisa blir mye mer dyr og tidkrevende fra flyplasser som Ålesund, Kirkenes eller lignebde. Anonymkode: 6905d...3b4 Jeg er enig i at nærhet til Gardemoen er viktig. Sånn umiddelbart tenker jeg områder langs Vestfold; Sandefjord har nærhet til sjø og to flyplasser f.eks Anonymkode: da1cd...445
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #6 Skrevet 11. september 2023 Fra Lillesand til Sandefjord satt jeg å så på. Jeg synes det kunne vært fint med Tvedestrand og Risør, da er neste Kragerø. Forlater "bibelbeltet" men er fortsatt i den fine naturen. Og enkel vei til flere store byer. Ville sjekket ut hvilke bygder som har godt rykte. I Trøndelag tror jeg Selbu f.eks kunne vært et godt valg for meg. Bygder med endel utenlandske turister kan også sikkert være ok, da er det bevegelse i miljøet. Anonymkode: 1cedb...c41 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #7 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fra Lillesand til Sandefjord satt jeg å så på. Jeg synes det kunne vært fint med Tvedestrand og Risør, da er neste Kragerø. Forlater "bibelbeltet" men er fortsatt i den fine naturen. Og enkel vei til flere store byer. Ville sjekket ut hvilke bygder som har godt rykte. I Trøndelag tror jeg Selbu f.eks kunne vært et godt valg for meg. Bygder med endel utenlandske turister kan også sikkert være ok, da er det bevegelse i miljøet. Anonymkode: 1cedb...c41 Både Tvedestrand, Risør og Kragerø er lite hyggelige for innflyttere. Risør har hatt en del utfordringer knyttet til andre ting også, det ser du om du sjekker gamle nyheter. Lillesand har bedre rykte, men der har jeg ikke bodd. Anonymkode: 50a63...26b 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #8 Skrevet 11. september 2023 Området øst for Øyeren + Setskog og Kongsvinger. Dvs området øst og sørøst for gardemoen og + ned mot Fredrikstad Halden. Mange fine steder med utsikt til innsjøer/sjø. Landlig og billig. Ikke så langt fra det sentrale på østlandet og kort vei til sverige/utlandet. Da har du også mulighet til reise fra svenske flyplasser. Anonymkode: 6c688...861 1
Peterpan91 Skrevet 11. september 2023 #9 Skrevet 11. september 2023 Kristiansand. Nærhet til flyplass, men ikke Gardermoen da. 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #10 Skrevet 11. september 2023 Takk for informative svar og tips! Vil bare nevne at nærhet til Gardermoen er ikke viktig. Det kan være hvilken som helst flyplass i Norge. TS Anonymkode: 69ab6...566 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #11 Skrevet 11. september 2023 Haugesund, Jørpeland, Tannanger, Hommersåk, Hafrsfjord. Anonymkode: 5a3c8...234
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #12 Skrevet 11. september 2023 Telemark Anonymkode: 58947...6aa
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #13 Skrevet 11. september 2023 Larvik Anonymkode: f335b...8f1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #14 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Både Tvedestrand, Risør og Kragerø er lite hyggelige for innflyttere. Risør har hatt en del utfordringer knyttet til andre ting også, det ser du om du sjekker gamle nyheter. Lillesand har bedre rykte, men der har jeg ikke bodd. Anonymkode: 50a63...26b Nei jeg har ikke sittet å bladd i gamle nyheter.. det er et stort område, hvorfor så lite hyggelig mener du? Risør er vel litt "kunstnerby" med marked osv., det eneste negative jeg har fått med meg var at de har begynt å få aldrende befolkning. De skulle startet et mentor/student-workshops osv. Så hadde de fått utnyttet de eldre hjernene, øynene og hendene. Jeg hadde lyst til å dra dit for å bli inspirert jeg. 🙂 Husket jeg så lenge på Åmli og Vegårshei, tanken var å pendle. (Jeg flyttet et annet sted til slutt) Anonymkode: 1cedb...c41
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #15 Skrevet 11. september 2023 Drøbak ville jeg flyttet til, eller vollen, koselige små sentrum hvor man får mat og apotek pluss kose butikker og kafé og kort til større sentre og sentrum men mer ting. Tønsberg kunne jeg også flyttet til. Jeg har også bodd i både risør og tveldestrand (som tilflytter) har kommet godt inn i lokal miljøene begge steder kjempe fine små byer! Anonymkode: 2765f...894 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #16 Skrevet 11. september 2023 Helgelandskysten Anonymkode: 330e9...eae 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #17 Skrevet 11. september 2023 Takk for mange stedsnavn. Kjempefint om dere også kan si litt om hva som er bra med de stedene dere nevner og som dere har erfaring med. For eksempel er Telemark stort...😊, og det er som sagt viktig å bo et sted jeg kan ta en taxi til enten buss eller tog som går til en flyplass. Tusen takk så langt! Jeg googler stedene dere foreslår ☺️. TS Anonymkode: 69ab6...566
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #18 Skrevet 11. september 2023 Sørlandet, da fortrinnsvis Kristiansand eller strekningen derfra til Arendal. Anonymkode: 48c27...fa0
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #19 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helgelandskysten Anonymkode: 330e9...eae Jeg har faktisk sett litt på det området for det er jo nydelig der! Hvor bor/har du bodd der, og hvilke steder kan du anbefale? TS Anonymkode: 69ab6...566 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #20 Skrevet 11. september 2023 Jeg syns Ålesund er en utrolig fin by, og kunne tenke meg å flytte dit en gang, så min mening er naturligvis påvirket av det. Vakker arkitektur, nærhet til natur: fjell og hav, gode shoppingmuligheter og greit med kulturliv. Syns absolutt det er en by å sjekke ut dersom du ikke lar deg skremme av vestlandsværet. Anonymkode: a6b9d...77a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå