olem90 Skrevet 10. september 2023 #1 Skrevet 10. september 2023 Hei, har satt meg selv i en vanskelig situasjon. Lurer på hva man burde gjøre når man skal bli pappa i februar/mars, men som holder på med arbeidsavklaring. Mens jeg ble ferdig med masterløpet mitt og skulle til å takke ja til en akademiskstilling, så fikk jeg brått funksjonsfall og innlagt i et år, diagnostisert med kompleks ptsd og følgetilstander av det pga mishandling og overgrep av mine foreldre til jeg flyttet bort som ung voksen. Det er fortsatt noe utredninger for å utelukke skjulte sykdommer. Har nå holdt på i 5 år med arbeidsavklaring, der behandlerne stortsett har sagt at jeg skal ha fokus på egen helse og komme meg gjennom dagene. Min samboeren har vært tålmodig og ventet på meg mtp på barn, men nå som hun er midt i tredveårene så ville hun ikke vente mer. Hun er i full arbeid med bachelorgrad, og vi eier en leilighet. Hva bør vi søke på av engangsstønad og foreldrepenger, hva bør vi/samboer gjøre med tanke på permisjon? 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #2 Skrevet 10. september 2023 Hmm det der var litt vanskelig å svare på❤️jeg har selv kptsd kræsja rett etter fullført bachelor. På aap 3 året. Vil bare sende deg klem ❤️ Det jeg kan om dette er ut fra egne erfaringer. Jeg ble gravid med mitt barn på vgs, hadde derfor ingen rett på annet enn engangsstønad. Far rett på ingenting. All opptjening handlet da om mor. Far fikk 2 uker uten lønn fra jobb. 2007 dette. Så mor som er 7 fullt arbeid vil jo ha rett på permisjon det er da 10 eller 12 måneder. Da har hun full lønn i 10 eller noe mindre i 12 husker ikke helt prosentene. Er siste år før fødsel som teller i opptjening.. Siden du har vært på aap og er på aap ville jeg tro du ikke har rett på noe desverre. Jeg ville ha hørt med veilederen din på nav. Slik at du vet helt konkret hva du har å forholde deg til. Lykke til med baby❤️☺️ Anonymkode: 0651f...190 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #3 Skrevet 10. september 2023 Mitt råd er for seint ute tenker jeg. Ville ikke ha satt er barn til verden når en av foreldrene sliter med såpass sterke traumer. Men gjort er gjort, det er bra du får behandling og kanskje en dag kan bli helt frisk 🙂 Siden hun er i full jobb så er det foreldrepenger som vil være aktuelt her. Vet ikke helt hvordan det er med permisjon når du går på AAP, om hun kan få hele permisjonen kanskje? Ihvertfall så hadde jeg latt henne ta hele fellesperioden. Anonymkode: ec4e8...298 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #4 Skrevet 10. september 2023 olem90 skrev (16 minutter siden): Hei, har satt meg selv i en vanskelig situasjon. Lurer på hva man burde gjøre når man skal bli pappa i februar/mars, men som holder på med arbeidsavklaring. Mens jeg ble ferdig med masterløpet mitt og skulle til å takke ja til en akademiskstilling, så fikk jeg brått funksjonsfall og innlagt i et år, diagnostisert med kompleks ptsd og følgetilstander av det pga mishandling og overgrep av mine foreldre til jeg flyttet bort som ung voksen. Det er fortsatt noe utredninger for å utelukke skjulte sykdommer. Har nå holdt på i 5 år med arbeidsavklaring, der behandlerne stortsett har sagt at jeg skal ha fokus på egen helse og komme meg gjennom dagene. Min samboeren har vært tålmodig og ventet på meg mtp på barn, men nå som hun er midt i tredveårene så ville hun ikke vente mer. Hun er i full arbeid med bachelorgrad, og vi eier en leilighet. Hva bør vi søke på av engangsstønad og foreldrepenger, hva bør vi/samboer gjøre med tanke på permisjon? Dere kan ikke få både engangsstønad og foreldrepenger. Så lenge mor er i full jobb vil foreldrepenger gi mer enn engangsstønad. Du vil vel få et lite tillegg på AAP, 20-30 kroner dagen eller noe sånt i forsørgertillegg når du får barn. Anonymkode: 56069...9d2 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #5 Skrevet 10. september 2023 TS, ser nå at som jeg trodde, når du ikke har rett på foreldrepenger så er det mor som overtar hele kvoten. https://www.nav.no/foreldrepenger#hvor-lenge Anonymkode: ec4e8...298 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #6 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hmm det der var litt vanskelig å svare på❤️jeg har selv kptsd kræsja rett etter fullført bachelor. På aap 3 året. Vil bare sende deg klem ❤️ Det jeg kan om dette er ut fra egne erfaringer. Jeg ble gravid med mitt barn på vgs, hadde derfor ingen rett på annet enn engangsstønad. Far rett på ingenting. All opptjening handlet da om mor. Far fikk 2 uker uten lønn fra jobb. 2007 dette. Så mor som er 7 fullt arbeid vil jo ha rett på permisjon det er da 10 eller 12 måneder. Da har hun full lønn i 10 eller noe mindre i 12 husker ikke helt prosentene. Er siste år før fødsel som teller i opptjening.. Siden du har vært på aap og er på aap ville jeg tro du ikke har rett på noe desverre. Jeg ville ha hørt med veilederen din på nav. Slik at du vet helt konkret hva du har å forholde deg til. Lykke til med baby❤️☺️ Anonymkode: 0651f...190 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Mitt råd er for seint ute tenker jeg. Ville ikke ha satt er barn til verden når en av foreldrene sliter med såpass sterke traumer. Men gjort er gjort, det er bra du får behandling og kanskje en dag kan bli helt frisk 🙂 Siden hun er i full jobb så er det foreldrepenger som vil være aktuelt her. Vet ikke helt hvordan det er med permisjon når du går på AAP, om hun kan få hele permisjonen kanskje? Ihvertfall så hadde jeg latt henne ta hele fellesperioden. Anonymkode: ec4e8...298 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS, ser nå at som jeg trodde, når du ikke har rett på foreldrepenger så er det mor som overtar hele kvoten. https://www.nav.no/foreldrepenger#hvor-lenge Anonymkode: ec4e8...298 Altså, hvorfor kan ikke folk la være å spre feilinformasjon når de ikke har peiling? "Disse utbetalingene fra NAV teller med som inntekt når vi vurderer om du har rett til foreldrepenger: sykepenger foreldre- og svangerskapspenger arbeidsavklaringspenger dagpenger dagpenger ved permittering pleie- og omsorgspenger" Aap gir opptjening til foreldrepenger, så du har også rett på foreldrepenger. Det vil si at du må ta ut pappapermen, ellers mister dere de månedene. Hvis du er for syk til å kunne ha omsorg for barn, kan dere søke om å overføre pappapermen til mor, men det må skje ganske nær pappapermen i tid og det er mye strengere enn vanlig sykemelding, du må være "helt avhengig av hjelp for å ta deg av barnet". Been there, done that, dette er sånn det fungerer. Bare glem de andre svarene. Anonymkode: eccfd...142 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #7 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): TS, ser nå at som jeg trodde, når du ikke har rett på foreldrepenger så er det mor som overtar hele kvoten. https://www.nav.no/foreldrepenger#hvor-lenge Anonymkode: ec4e8...298 Men hvis han går på aap, så gir det opptjening til foreldrepenger. Mor fpr ikke hele kvoten om far har rett til foreldrepenger etter folketrygdloven paragraf 14-6. Anonymkode: 6f390...e81
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #8 Skrevet 10. september 2023 olem90 skrev (54 minutter siden): Hva bør vi søke på av engangsstønad og foreldrepenger, hva bør vi/samboer gjøre med tanke på permisjon? Foreldrepenger vil lønne seg, ikke engangsstønad. Når du er i pappaperm får du foreldrepenger tilsvarende det du ville fått i aap og aap pauses. Om sluttdato for aap pauses vet jeg ikke, her ville jeg snakket med nav. Anonymkode: eccfd...142 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #9 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men hvis han går på aap, så gir det opptjening til foreldrepenger. Mor fpr ikke hele kvoten om far har rett til foreldrepenger etter folketrygdloven paragraf 14-6. Anonymkode: 6f390...e81 Ok. Ville uansett prøvd å få søkt om at mor overtar fars kvote pga han er syk. Anonymkode: ec4e8...298
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #10 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Ok. Ville uansett prøvd å få søkt om at mor overtar fars kvote pga han er syk. Anonymkode: ec4e8...298 Det holder ikke at han er syk, han må være ute av stand til å ta seg av barnet i tillegg. Og de må vente til pappapermen nærmer seg, kan ikke søke om det nå. Anonymkode: eccfd...142
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #11 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): TS, ser nå at som jeg trodde, når du ikke har rett på foreldrepenger så er det mor som overtar hele kvoten. https://www.nav.no/foreldrepenger#hvor-lenge Anonymkode: ec4e8...298 Ts har rett på foreldrepenger når han går på AAP. Ts, litt utenfor ditt spørsmål, men kanskje du kan spørre om behandlingen din kan gå litt ut på hvordan å bli far uten å ta med seg traumene fra barndommen? Det er noe du kan ha god nytte av når du må møte egne følelsen foran/ sammen med barnet ❤️ Dette ordner seg. Anonymkode: dd78d...2d3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #12 Skrevet 11. september 2023 Jeg skal si hva fødselslegen sa til meg når jeg var inne for å føde midt første barn, og jeg skammet meg over arrene på armene mine: "Sånne som dere pleier å bli gode foreldre". Selv om jeg selvsagt klar over at foreldre som sliter med psykisk uhelse også kan være dårlige foreldre, så har jeg troa på at vi som har opplev en dårlig barndom vil gjøre alt for at våre barn skal få kun det beste av omsorg og kjærlighet. Anonymkode: cdf67...d3c
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #13 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg skal si hva fødselslegen sa til meg når jeg var inne for å føde midt første barn, og jeg skammet meg over arrene på armene mine: "Sånne som dere pleier å bli gode foreldre". Selv om jeg selvsagt klar over at foreldre som sliter med psykisk uhelse også kan være dårlige foreldre, så har jeg troa på at vi som har opplev en dårlig barndom vil gjøre alt for at våre barn skal få kun det beste av omsorg og kjærlighet. Anonymkode: cdf67...d3c Akkurat! 👏 Anonymkode: 29903...c63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå