Gå til innhold

Sprøtt at besteforeldrene mine kunne bygge hus med kun bestefars lønn, mens nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min jobber fullt begge to, i greit betalte jobber. Likevel har vi ikke råd til å kjøpe hus, vi bor i en leilighet vi kjøpte til 2,5 millioner kroner. Vi er selvsagt glade for at vi hadde muligheten til å kjøpe og er klar over at mange på vår alder ikke er i noen slags posisjon til det. Synes bare det er rart, hvor gikk det egentlig galt? Man kunne bygge seg et bra hus med en vanlig lønn før i tiden, men nå er noe sånt helt usannsynlig selv med to vanlige lønner? 

Anonymkode: 49530...1e5

• Liker 25
  • Hjerte 4
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig!

Anonymkode: 12289...937

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Med samlet inntekt på si 1 mill kan man spare 500k i året om man virkelig vil. Tar ikke veldig lang tid. 

Anonymkode: e6134...750

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg og samboeren min jobber fullt begge to, i greit betalte jobber. Likevel har vi ikke råd til å kjøpe hus, vi bor i en leilighet vi kjøpte til 2,5 millioner kroner. Vi er selvsagt glade for at vi hadde muligheten til å kjøpe og er klar over at mange på vår alder ikke er i noen slags posisjon til det. Synes bare det er rart, hvor gikk det egentlig galt? Man kunne bygge seg et bra hus med en vanlig lønn før i tiden, men nå er noe sånt helt usannsynlig selv med to vanlige lønner? 

Etter krigen skulle landet bygges, så politikken støtte opp om dette. 

Anonymkode: 18078...a21

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med samlet inntekt på si 1 mill kan man spare 500k i året om man virkelig vil. Tar ikke veldig lang tid. 

Anonymkode: e6134...750

Før alt ble så himla dyrt, kanskje.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Etter krigen skulle landet bygges, så politikken støtte opp om dette. 

Men dette var på 70-tallet 💀

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men dette var på 70-tallet 💀

What?? :o  Hvor da?

Skrevet

Jeg er enig ts. Morfar forsørget mormor og 5 barn, bygde hus og hytte. Alt på ei vanlig lønn i kommunen. 

Jeg med selv 2 utdannelser har ikke råd til å kjøpe noe. Eier hytta morfar bygde da. Men arv. Men egenkapital fra den pluss min lønn er fortsatt ikke nok. 

Noe har utviklet seg veldig feil. 

Anonymkode: ad651...16d

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sunnmøre :)

• Liker 2
Skrevet

Det er litt sykt å tenke på ja. Mine foreldre bygde hus på 70 tallet, mor var hjemmeværende uten utdannelse (kun ett år på husmorskole) og min far var ufaglært industriarbeider.

Anonymkode: 1ede9...904

• Liker 14
Skrevet

Vanlig på 70 tallets sørlandet også.

Anonymkode: 1ede9...904

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Man må ikke bo midt i en dyr by. Vi har stort og moderne hus med hage og alt og kun 2 millioner i lån. Bor likevel sentralt. 

Er mange muligheter for å bo fint om man ikke må bo midt i en av de større byene.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Før var samfunnsøkonomien tilpasset at en familie levde på en lønn derav mindre penger i omløp. Forbruket var betydelig lavere og kravene mindre.  Ikke utgifter til bhg og sfo. Fritidsaktiviteter kostet lite, om det var noen. Husker du ikke hvor mye du måtte vente for å få en leke du ønsket deg? Eller mer enn ett par sko? Etter at mor sydde et antrekk til deg som du måtte bruke lenge for du fikk ikke nytt med det første? 

Når det ble vanlig med to inntekter økte inflasjonen deretter. 

Anonymkode: 20ff2...7ba

• Liker 34
  • Nyttig 10
Skrevet

Sunnmøre :)

Jøss. 

Men når jeg tenker etter så er alle de store byggefeltene her i Sunnhordland og Hardanger nettopp fra 70-tallet også. Må være noe boom i økonomien akkurat da. 

Kan det være olja?

Skrevet
Blizz1 skrev (Akkurat nå):

Man må ikke bo midt i en dyr by. Vi har stort og moderne hus med hage og alt og kun 2 millioner i lån. Bor likevel sentralt. 

Er mange muligheter for å bo fint om man ikke må bo midt i en av de større byene.

Hvorfor antar du at jeg bor i en stor by? Bor i et tettsted med 7000 innbyggere, ikke akkurat verdens navle det. Er jo dyrt å bygge hus uansett hvor det bygges også, materialene koster jo det samme. 

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mine besteforeldre bygde hus på min mormors lønn. Tenk det du. Morfar alvorlig syk. Dette også på 70 tallet

Anonymkode: 3dec5...bc6

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Nja, mistenker at boligene dere ser på holder litt høyer stand. Litt mer teknologi, og litt mer ferdig. 

Anonymkode: f66ea...128

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Før var samfunnsøkonomien tilpasset at en familie levde på en lønn derav mindre penger i omløp. Forbruket var betydelig lavere og kravene mindre.  Ikke utgifter til bhg og sfo. Fritidsaktiviteter kostet lite, om det var noen. Husker du ikke hvor mye du måtte vente for å få en leke du ønsket deg? Eller mer enn ett par sko? Etter at mor sydde et antrekk til deg som du måtte bruke lenge for du fikk ikke nytt med det første? 

Når det ble vanlig med to inntekter økte inflasjonen deretter. 

Anonymkode: 20ff2...7ba

Jeg er for ung til å huske det, er født i 97. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt vanlig på 70-tallet. Stor andel hjemmeværende mødre, far i jobb og de fleste hadde råd til å kjøpe/bygge hus.

Anonymkode: 7a9ea...55e

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Folk sparte mye mer før. Spiste mindre og var slankere. Man sparte penger og levde nøysomt. I dag er det mye vanligere å bruke det man har. Da får man ikke råd til dyr bolig på vanlig inntekt. Før skulle man helst ikke ha gjeld, og bolig blir selvsagt mye billigere hvis man ikke betaler renter som de fleste må gjøre for å eie i dag.

Anonymkode: 7c88a...d61

• Liker 10
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...