AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #1 Skrevet 10. september 2023 Jeg har en nær venninne som gir meg silent treatment når hun blir sur eller irritert på meg, eller kun svarer kort/sjeldent. Og jeg blir helt gal av dette🤯. Jeg har fortalt henne hva det gjør med meg. Likevel skjer det igjen. Og jeg aner som oftest ikke hvorfor hun er sur eller irritert på meg. Spør jeg hva det er sier hun at det ikke er noe, for så senere få reglen om hvorfor hun er sur. Hver gang hun bruker litt tid på å svare meg eller er opptatt tenker jeg pån igjen. Det er virkelig ikke sunt. Vi har i utgangspunktet et godt og nært vennskap, men kjenner at dette orker og takler jeg ikke mer. Hva får folk til å behandle andre slik? Forstår de ikke hvor skadelig det er for andre? Anonymkode: caef4...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #2 Skrevet 10. september 2023 Store mentale problemer. Du velger selv hvem du ønsker å være venninne med. Anonymkode: 1a484...5e2 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #3 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Store mentale problemer. Du velger selv hvem du ønsker å være venninne med. Anonymkode: 1a484...5e2 Bare så synd at et i utgangspunktet fint vennskap ender pga sånt tull 😔 Men ja, her må jeg nok avslutte vennskapet da det ikke er sunt. Ts Anonymkode: caef4...4d3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #4 Skrevet 10. september 2023 Hadde bare latt henne drive silent treatment jeg, og latt det være helt opp til henne å ta kontakt. Og hvis hun tar kontakt hadde jeg vurdert å ikke svare, samme mynt tilbake altså. Anonymkode: c3363...f5b
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #5 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde bare latt henne drive silent treatment jeg, og latt det være helt opp til henne å ta kontakt. Og hvis hun tar kontakt hadde jeg vurdert å ikke svare, samme mynt tilbake altså. Anonymkode: c3363...f5b Sånt spill orker jeg ikke. Ts Anonymkode: caef4...4d3 1 2 1
Bombasi Skrevet 10. september 2023 #6 Skrevet 10. september 2023 (endret) Jeg tenker det beste er å ikke "løpe" etter henne. Om hun ikke vil si hva det er, så la det ligge. Ikke gi det så mye respons, og lat som ingenting. Tror sjansen er stor for at hun gjør det kun for å få oppmerksomhet. Det er vel en strategi hun har lyktes godt med oppigjennom årene, så da fortsetter hun. At du har minnet henne på hva det gjør med deg kan godt ha fyrt opp bålet enda mer. For øvrig høres dette vennskapet giftig ut for din del. Så er godt gjort at du ikke har meldt deg ut. Endret 10. september 2023 av Bombasi 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #7 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bare så synd at et i utgangspunktet fint vennskap ender pga sånt tull 😔 Men ja, her må jeg nok avslutte vennskapet da det ikke er sunt. Ts Anonymkode: caef4...4d3 Fint om du får fortalt henne hvorfor, med mest vekt på hva det gjør med deg. Det gir henne en mulighet til å tenke over det i tida framover. Kan hende hun etterhvert forstår og endrer seg. Det trenger ikke å være over for alltid. Men enig i at du bør ut av det slik det er nå. Lykke til! Anonymkode: a0fa2...263
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #8 Skrevet 10. september 2023 Slutt å gi henne oppmerksomhet på det, er jo det hun ønsker. Da forsterker du jo bare oppførselen hennes for hun oppnår jo det hun vil. Anonymkode: 11300...d27 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #9 Skrevet 10. september 2023 Bombasi skrev (5 minutter siden): Jeg tenker det beste er å ikke "løpe" etter henne. Om hun ikke vil si hva det, så la det ligge. Ikke gi det så mye respons, og lat som ingenting. Tror sjansen er stor for at hun gjør det kun for å få oppmerksomhet. Det er vel en strategi hun har lyktes godt med oppigjennom årene, så da fortsetter hun. At du har minnet henne på hva det gjør med deg kan godt ha fyrt opp bålet enda mer. For øvrig høres dette vennskapet giftig ut for din del. Så er godt gjort at du ikke har meldt deg ut. Problemet er at dette påvirker meg såpass negativt at jeg ikke klarer å la det ligge. Det blir som en mørk sky som henger over meg frem til vi får snakket sammen. Jeg er så lei. Synes dette er så utrolig barnslig gjort av henne. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fint om du får fortalt henne hvorfor, med mest vekt på hva det gjør med deg. Det gir henne en mulighet til å tenke over det i tida framover. Kan hende hun etterhvert forstår og endrer seg. Det trenger ikke å være over for alltid. Men enig i at du bør ut av det slik det er nå. Lykke til! Anonymkode: a0fa2...263 Jeg har fortalt hva det gjør med meg, men likevel skjer det. I utgangspunktet skal man ikke måtte si det, det er bare destruktivt. Selv andre har forklart hva det gjør med meg for å få henne til å forstå. Så jeg må nok sette en grense nå, så får hun heller komme tilbake når hun har jobbet med seg selv. Ts Anonymkode: caef4...4d3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #10 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slutt å gi henne oppmerksomhet på det, er jo det hun ønsker. Da forsterker du jo bare oppførselen hennes for hun oppnår jo det hun vil. Anonymkode: 11300...d27 Men så barnslig oppførsel. Hvem gjør slikt med folk de er glad i? Ts Anonymkode: caef4...4d3 1 1
Bombasi Skrevet 10. september 2023 #11 Skrevet 10. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Problemet er at dette påvirker meg såpass negativt at jeg ikke klarer å la det ligge. Det blir som en mørk sky som henger over meg frem til vi får snakket sammen. Jeg er så lei. Synes dette er så utrolig barnslig gjort av henne. Helt enig. Det er fryktelig barnslig. Det er dårlig gjort som venn. Venner skal ikke oppføre seg slik. Derfor er det godt gjort at du enda holder ut. La nå for all del ikke dette vennskapet gå på bekostning av deg selv. Men igjen, det du har holdt på hittil mot henne har ikke hjulpet deg eller problemstillingen. Heller tvert om. Hun får som hun vil, og det gir henne enda mer grunn til å fortsette. Så kanskje du skal prøve noe nytt. Prøv å slutte å "jage" etter henne når hun oppfører seg sånn. Gi det et forsøk, og se om du klarer det. Det er det eneste tipset jeg har bortsett fra at du avslutter vennskapet. Endret 10. september 2023 av Bombasi 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #12 Skrevet 10. september 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Men så barnslig oppførsel. Hvem gjør slikt med folk de er glad i? Ts Anonymkode: caef4...4d3 Hun har nok sine problemer som gjør at hun holder på slik. Anonymkode: 11300...d27
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #13 Skrevet 10. september 2023 Bombasi skrev (1 minutt siden): Helt enig. Det er fryktelig barnslig. Det er dårlig gjort som venn. Venner skal ikke oppføre seg slik. Derfor er det godt gjort at du enda holder ut. La nå for all del ikke dette vennskapet gå på bekostning av deg selv. Men igjen, det du har holdt på hittil mot henne har ikke hjulpet deg eller problemstillingen. Heller tvert om. Hun får som hun vil, og gir henne enda mer grunn til å fortsette. Så kanskje du skal prøve noe nytt. Prøv å slutte å "jage" etter henne når hun oppfører seg sånn. Det er det eneste tipset jeg har bortsett fra at du avslutter vennskapet. Jeg avslutter vennskapet. Dette orker jeg ikke mer. Hun vet hva dette gjør med meg. Som du sier, jeg kan ikke la vennskapet gå på bekostning av meg selv. I tillegg ser jeg nå hvor skadelig dette har vært når jeg heletiden er på tåhev når jeg tar kontakt med henne. Det skal mye til før jeg får tilliten tilbake og det tror jeg ikke hun er i stand til nå. Men jeg står her med åpne armer når hun selv innser at dette er feil og bestemt seg for å ikke gjøre det igjen. Ts Anonymkode: caef4...4d3
Bombasi Skrevet 10. september 2023 #14 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg avslutter vennskapet. Dette orker jeg ikke mer. Hun vet hva dette gjør med meg. Som du sier, jeg kan ikke la vennskapet gå på bekostning av meg selv. I tillegg ser jeg nå hvor skadelig dette har vært når jeg heletiden er på tåhev når jeg tar kontakt med henne. Det skal mye til før jeg får tilliten tilbake og det tror jeg ikke hun er i stand til nå. Men jeg står her med åpne armer når hun selv innser at dette er feil og bestemt seg for å ikke gjøre det igjen. Ts Anonymkode: caef4...4d3 Det er så sant som det kan sies. Du kan ikke la vennskapet gå på bekostning av deg selv. Går du på tå hev hele tiden og nærmest gruer deg til å ta kontakt så er ikke vennskapet liv laga. Et vennskap skal være toveis. Man skal gi og ta. Men aller mest så skal man være ærlige, bekvemme og rettidige med hverandre. Både når man omgåes og når man ikke gjør det. Et vennskap skal være slik at man har hverandre uansett hva, selv om dere ikke har kontakt der og da. Vennskap er ikke et enveisshow. Og ingen skal gå på tå hev ovenfor venner, der man blir nedbrutt og skadelidende av hverandre. Da er det ikke et vennskap lenger.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #15 Skrevet 10. september 2023 Bombasi skrev (6 minutter siden): Det er så sant som det kan sies. Du kan ikke la vennskapet gå på bekostning av deg selv. Går du på tå hev hele tiden og nærmest gruer deg til å ta kontakt så er ikke vennskapet liv laga. Et vennskap skal være toveis. Man skal gi og ta. Men aller mest så skal man være ærlige, bekvemme og rettidige med hverandre. Både når man omgåes og når man ikke gjør det. Et vennskap skal være slik at man har hverandre uansett hva, selv om dere ikke har kontakt der og da. Vennskap er ikke et enveisshow. Og ingen skal gå på tå hev ovenfor venner, der man blir nedbrutt og skadelidende av hverandre. Da er det ikke et vennskap lenger. Takk ❤️ Det var godt skrevet og forklart. Ts Anonymkode: caef4...4d3 1
ruffen29 Skrevet 10. september 2023 #16 Skrevet 10. september 2023 Jeg hadde en venninne som ville ha alt på hennes premisser, hvis ikke ble det fort the silent treatment. Etterhvert så orket jeg ikke mer og kuttet henne rett og slett ut. Silent treatment er en feig og ondsinnet måte å behandle venner og kjære på for å få viljen sin. Livet er for kort til å gå på tærne rundt slike. Du kommer til å føle deg mye bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #17 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men så barnslig oppførsel. Hvem gjør slikt med folk de er glad i? Ts Anonymkode: caef4...4d3 Folk som ikke greier å uttrykke følelser på annen måte f.eks. De gjør det for å beskytte sine egne følelser, ikke nødvendigvis for å være slem mot deg. Jeg var gift med en som var sånn. Jeg skilte meg fra han. Og da han tok kontakt 5 år senere og ønsket å prøve på ny var jeg veldig tydelig at silent treatment er helt uaktuelt å holde på med. Og nå 1,5 år senere har han ikke brukt det mot meg en eneste gang. Så det går an å endre seg. Venninna di er nok ikke der enda, at hun er klar for å endre seg. Du må nesten vurdere om dette vennskapet er verdt det. For meg så virker det som om du har fått nok, og at venninna di ikke forstår (eller ønsker å forstå) hva dette gjør med deg. Anonymkode: 43369...497 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #18 Skrevet 10. september 2023 Det er noe en gjør når en er dårlig på kommunikasjon. I stedet for å si at nå ble jeg såret/fornærmet/misforstått/sint. Det er en umoden måte å kommunisere på som ikke er hensiktsmessing og vondt for den andre parten. Man bør trene seg i å sette ord på ting og å gjenkjenne hvile følelser som er i sving. Anonymkode: 13014...d6d
lillevill Skrevet 11. september 2023 #19 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har en nær venninne som gir meg silent treatment når hun blir sur eller irritert på meg, eller kun svarer kort/sjeldent. Og jeg blir helt gal av dette🤯. Jeg har fortalt henne hva det gjør med meg. Likevel skjer det igjen. Og jeg aner som oftest ikke hvorfor hun er sur eller irritert på meg. Spør jeg hva det er sier hun at det ikke er noe, for så senere få reglen om hvorfor hun er sur. Hver gang hun bruker litt tid på å svare meg eller er opptatt tenker jeg pån igjen. Det er virkelig ikke sunt. Vi har i utgangspunktet et godt og nært vennskap, men kjenner at dette orker og takler jeg ikke mer. Hva får folk til å behandle andre slik? Forstår de ikke hvor skadelig det er for andre? Anonymkode: caef4...4d3 Hun vet at det er psykisk mishandling, men tenker nok at det er ok å drive på sånn allikevel. Dette er ikke en sunn og god relasjon for deg, desverre. Jeg hadde aldri aldri krøpet etter en sånn person for å finne ut hva det er som plager henne. Jeg hadde gitt henne space. Og så når hun hadde kommet tilbake, så hadde jeg sagt å, er vi venner? Trodde du kutta meg ut jeg. Jeg ble ganske såret.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #20 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Folk som ikke greier å uttrykke følelser på annen måte f.eks. De gjør det for å beskytte sine egne følelser, ikke nødvendigvis for å være slem mot deg. Jeg var gift med en som var sånn. Jeg skilte meg fra han. Og da han tok kontakt 5 år senere og ønsket å prøve på ny var jeg veldig tydelig at silent treatment er helt uaktuelt å holde på med. Og nå 1,5 år senere har han ikke brukt det mot meg en eneste gang. Så det går an å endre seg. Venninna di er nok ikke der enda, at hun er klar for å endre seg. Du må nesten vurdere om dette vennskapet er verdt det. For meg så virker det som om du har fått nok, og at venninna di ikke forstår (eller ønsker å forstå) hva dette gjør med deg. Anonymkode: 43369...497 Jeg er ganske sikker på at det er for å ramme meg på en måte med tanke på hvordan det hele utspiller seg. Og ja, samtidig vansker med kommunikasjon. Så godt han endret seg ❤️ og dere fant tilbake. Jeg er her hvis hun legger fra seg dette. Da vil jeg gjerne bygge opp vennskapet igjen. Men når det er som det er nå så orker jeg rett og slett ikke. Det blir for mye, og jeg har nok i livet mitt. Ts Anonymkode: caef4...4d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå