Gå til innhold

Hvordan slutte å være en kontrollfreak? Det gir meg angstplager og diverse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har hatt en svært turbulent oppvekst preget av mye kaos, ustabilitet o.l. I ungdomstiden min var jeg ikke redd for noe, prøvde ulike rusmidler, lovbrudd og andre ting. Da jeg var 18 fikk jeg plutselig mitt første panikkanfall, og slet med dette i mange år. Jeg roet meg svært mye, og tok meg i sammen. Nå har jeg høy utdanning, barn, stabilt forhold og gode svigerforeldre. Jeg tror at hele min oppvekst har gjort at jeg har fått ett massivt kontrollbehov. Jeg kutter ut mennesker med engang de viser ustabilitet i humør eksempel, da jeg ønsker kontroll på hvor jeg har personene i livet mitt. Har mye angst i forhold til helse enda, noe som jeg også tenker er på grunn av kontrollbehov. Slet ufattelig mye med fødselsangst da man åpenbart mister kontroll.

Min samboer er heldigvis veldig lojal og god, men i tidligere forhold har jeg hatt kontrollbehov på hvor de er, hvem de snakker med etc. Jeg tror alt dette gir meg en form av angst, og spesielt helseangst da dette er noe jeg ikke har kontroll over. Jeg har ikke kontroll over om hjertet slutter å slå, eller om jeg får kreft imorgen. Vet ikke om det gir mening, men hvordan kan jeg endre dette? Oppfører meg som jeg har autisme på enkelte områder, må ha kontroll på alt som skjer i hverdagen, hvor mange timer barnet har sovet, hva barnet spiser. Om vi har planer må det nøye planlegges så jeg har kontroll. Ufattelig slitsomt. Flere som har slitt med dette? 

Anonymkode: 9e885...ed5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om du hadde hatt godt av å gå til behandling for dette.

Anonymkode: a5e70...24e

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Høres ut som om du hadde hatt godt av å gå til behandling for dette.

Anonymkode: a5e70...24e

Jeg har blitt henvist til DPS, de mener jeg er såpass oppegående, fungerer greit etc, og at videre behandling ikke vil ha noe hensikt siden de ikke kan sette noe diagnose på meg. 

Anonymkode: 9e885...ed5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...