Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet snart ikke hva jeg skal gjøre med situasjonen min..

Samboer har hatt et vedvarende sinneproblem siden han var liten. Det ble bedre etter U-skolen, men han har fortsatt noen episoder her og der hvor han "utragerer". 

Når han ble sint på barne- og U- Skolen så svartnet det helt for han. Hvem enn som gjorde han sinna, skulle han "ta".  Virker som han brukte sinnet sitt for å få viljen sin. 

Som sagt så ble han noe bedre med åra, å jeg og han endte opp sammen. Vi har nå 2 barn... og etter 2.barnet kom så har det ballet på seg kraftig. Han er sliten konstant. Han kan sovne hvor som helst og når som helst. I dag sovna han ved spisebordet sittende rett opp og ned. Men dagen starta med at han stod opp med eldste. Så hendte en situasjon som gjorde at jeg stod opp jeg også 20 min etter de stod opp. Minstemann sov ennå. Når jeg kommer ned så ligger han å sover i sofaen mens eldste er på kjøkkenet å finner seg en kniv. Jeg lurer på hvorfor i H han sover nå, for han skulle jo ta hand om eldste. "Jeg sover ikke jeg"....

Jeg ber han hente minstemann fordi jeg hører lyder på babycallen. Babyen skriker og lager pludrelyder i over 10 minutter, så jeg går opp å sjekker om han kommer ned snart. Da ligger han å sover ved siden av bedsiden mens babyen holder på å bli skikkelig lei av å ligge der. 
Jeg plukker med meg babyen og sier at jeg tar hand om ungene selv siden han ikke gjør en dritt. Jeg lukker døra, også hører jeg at han smeller knyttneven inn i veggen. Jeg skriker tilbake at jeg ikke orker det sinnehelvetet hans noe mer, og går ned. Gubben blir enda mer sinna og stormer ned å henter eldstemann og setter seg ned i kjellern i "gullebula". 

Det som er skummelt med sinnet hans er at det ulmer. En annen gang han ble sinna så var han helt stille mens jeg konfronterte han om noe. Plutselig så slår han knyttneven flere ganger i kjøleskapet, i veggen, også går han ned mot guttebula mens han fortsetter å slå i ting i sinne. Jeg stod å visste ikke hva jeg skulle gjøre. Der og da var det fristende å vekke ungene å reise hjem til mamma fordi jeg var så frustert av situasjonen selv. Jeg gikk å la meg... også var alt som normalt dagen etterpå. Da virka det som at han hadde glemt hele greiene. 

Vet ikke helt hva jeg vil med det her.. men jeg vet at han aldri ville skadet meg eller ungene. Men han ødelegger seg selv, og ting rundt seg. Han har aldri vist sinne foran noen av barna på den måten, bare meg. 

Når han ikke har disse sinnetaka sine så er han verdens snilleste. Han hjelper meg med alt jeg trenger hjelp til. Lager middag, bytter på senga, legger eldste, skifter på ungene, bader ungene, kaster søppel and you name it. Jeg skjønner bare ikke hva jeg skal gjøre lengre.

Anonymkode: 63243...ee8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Terapi eller så flytter han ut.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Latent vold

Bare et tidsspørsmål før ungene ser det

Hvis han er ellers "normal" kan det hende terapi hjelper, men dersom problemene med følelsesregulering skyldes d.eks. personlighetsforstyrrelse eller at han er neurodivers, kan det være vanskelig å endre, og han må uansett ville det selv.

Anonymkode: db6c0...543

• Liker 7
Skrevet

Du må kreve at han oppsøker hjelp.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

men jeg vet at han aldri ville skadet meg eller ungene. Men han ødelegger seg selv, og ting rundt seg

Er du så sikker på det? Eksen min skadet "bare" ting, helt til han en dag tok tak i meg. 

Anonymkode: ca9d6...1e7

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Noen reagerer med sinne mer enn andre og på forskjellige måter. Folk kan ikke alltid noe for sinne sitt. Det viktigste er at sinne ikke går utover barna. 

Her gjorde jo du han sint. Hva var poenget med å si til han at du tar deg av ungene selv siden han ikke gjør en dritt? I tillegg skrike til han når han blir sint. Selvfølgelig blir han sintere da. Det er menneskelig. Hadde jeg også blitt. For slikt er unødvendig. Trenger ikke gjøre det verre uansett hvor lei sinne hans du er med å si slikt.

Det at han sovner overalt og er konstant sliten er vel ikke hans feil? Har han mye å gjøre så er det normalt å bli sliten men å sovne overalt bør han få sjekket opp i hos en lege. For det høres ikke bra ut. 

Her må dere snakke sammen på en rolig og voksen måte, han bør få sjekket opp i hvorfor han sovner overalt og hvis sinne er verre bør han få hjelp til å finne ut hvorfor og hva som kan gjøres. Det er ikke bare å slutte å være sint. Så enkelt er det ikke. 

Nekter han og det ikke går mer mellom dere så er det bedre å avslutte forholdet. 

Aldri prøv å få han sintere eller kjeft på han fordi han sovner noe han mest sannsynlig ikke kan noe for?
Det er så unødvendig. 

Skrevet

Eksen min gjorde også slikt, kun ting, helt til det en dag var meg. (Jeg var også helt sikker på at han aldri ville skade meg.) 

Jeg ville krevd at han får hjelp. 
Og ungene er ikke dumme, de kjenner stemninger og følelser, men de skjønner ikke enda hva de kjenner. Han gjorde det jo så babyen hørte det og du ropte, babyen fikk med seg dette. Etterpå kjente nok eldste at noe var galt i "lufta". 

Anonymkode: 3bc0e...fba

• Liker 5
Skrevet
Elooon skrev (2 minutter siden):

Noen reagerer med sinne mer enn andre og på forskjellige måter. Folk kan ikke alltid noe for sinne sitt. Det viktigste er at sinne ikke går utover barna. 

Her gjorde jo du han sint. Hva var poenget med å si til han at du tar deg av ungene selv siden han ikke gjør en dritt? I tillegg skrike til han når han blir sint. Selvfølgelig blir han sintere da. Det er menneskelig. Hadde jeg også blitt. For slikt er unødvendig. Trenger ikke gjøre det verre uansett hvor lei sinne hans du er med å si slikt.

Det at han sovner overalt og er konstant sliten er vel ikke hans feil? Har han mye å gjøre så er det normalt å bli sliten men å sovne overalt bør han få sjekket opp i hos en lege. For det høres ikke bra ut. 

Her må dere snakke sammen på en rolig og voksen måte, han bør få sjekket opp i hvorfor han sovner overalt og hvis sinne er verre bør han få hjelp til å finne ut hvorfor og hva som kan gjøres. Det er ikke bare å slutte å være sint. Så enkelt er det ikke. 

Nekter han og det ikke går mer mellom dere så er det bedre å avslutte forholdet. 

Aldri prøv å få han sintere eller kjeft på han fordi han sovner noe han mest sannsynlig ikke kan noe for?
Det er så unødvendig. 

Det er uansett ikke greit å slå løs på ting med knyttneven med barn (!) tilstede. Ikke partner heller. Dette er psykisk vold.

Anonymkode: 2d1ca...621

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Du har ikke skyld i vold, men du er jo vanvittig provoserende da. Måten du kommuniserer på er veldig dårlig.

At han sovner må dere finne ut av ved å snakke sammen, gjerne med fastlegen. Når du slenger ut kommentarer slik du gjør så skjønner jeg at han blir sint.

Men han har åpenbart sinneproblemer også, dere er ikke gode for hverandre.

Anonymkode: 459a1...01f

• Liker 12
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du så sikker på det? Eksen min skadet "bare" ting, helt til han en dag tok tak i meg. 

Alle som er sint driver ikke å skader andre. Kan ikke tenke slikt om alle som er litt sintere enn andre at de kommer til å skade folk.
Folk som ikke sliter med sinne kan også plutselig eksplodere en dag, og skade noen. Man vet aldri. Hvis man skal tenke slik. 

Endret av Elooon
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er uansett ikke greit å slå løs på ting med knyttneven med barn (!) tilstede. Ikke partner heller. Dette er psykisk vold.

Anonymkode: 2d1ca...621

Det er ikke greit å slå løs på ting med barn tilstede nei og det er heller ikke greit å si unødvenige ting og gjøre noen sintere med barn tilstede. 

Skrevet

Det der er skadelig for barna… Hva de ser og hva de hører er ikke bra. Barn får med seg mye mer enn man tror. Du må oppsøke hjelp å få barna bort fra han. Psykisk vold er like ille som fysisk. 

Høres jo også ut som han ikke kan vær alene med barna, hvis han bare sovner fra de hele tiden.. Tenk om noe skjer når han sover? 

Anonymkode: 5a547...7fd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Kan han ha narkolepsi?

Var min første tanke også. Reaksjonsmønsteret er selvfølgelig uakseptabelt uansett grunn, men å sovne på den måten du beskriver er jo temmelig spesielt? Du bidro vel ikke helt konstruktivt du heller da..😊 Så altså; legetime på han, sinnemestring på begge?

Anonymkode: 70fbc...36f

• Liker 6
Skrevet
Elooon skrev (6 minutter siden):

Alle som er sint driver ikke å skader andre. Kan ikke tenke slikt om alle som er litt sintere enn andre at de kommer til å skade folk.
Folk som ikke sliter med sinne kan også plutselig eksplodere en dag, og skade noen. Man vet aldri. Hvis man skal tenke slik. 

Selvsagt ikke, men mannen til TS har ødelagt mange ting grunnet sinnet, likevel sier hun at han aldri kommer til å skade noen. Jeg var i hennes situasjon, og jeg endte opp med skader mer enn en gang. Det var også en som aldri ville skade noen. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ts, jeg synes du skal snakke med mannen din om at han bør til legen.

Ikke kritiser ham, snakk med ham, vis ham at du har omsorg for ham. Det at han sovner overalt, når som helst, hvor som helst, det kan være tegn på sykdom. Og det kan være tegn på sykdom som også gjør at han får et heftigere temperament.

Jeg unnskylder på ingen måte hans sinne. Men jeg får inntrykk av at han blir oppgitt selv også, at han ikke forstår hvorfor han sovner slik han gjør - det er jo åpenbart at han ikke ønsker det selv.

Bli med ham til legen om han ønsker det.

Å sovne slik han gjør er ikke friskt, så han må bli utredet. Ikke utsett det!

Anonymkode: 53b53...8c1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Var min første tanke også. Reaksjonsmønsteret er selvfølgelig uakseptabelt uansett grunn, men å sovne på den måten du beskriver er jo temmelig spesielt? Du bidro vel ikke helt konstruktivt du heller da..😊 Så altså; legetime på han, sinnemestring på begge?

Anonymkode: 70fbc...36f

Bidro med hva da? Jeg stilte et spørsmål 

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (3 minutter siden):

Bidro med hva da? Jeg stilte et spørsmål 

Er du TS?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du TS?

Nei...?  Svarte du meg eller ts?

Skrevet

Høres ut som han er utslitt 😰

Anonymkode: e442b...9df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...