Gå til innhold

Hvordan tilberede fisk ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden om folk spiser fisk flere ganger i uka. Mange spiser fisk sjeldent, fordi de er dårlige å tilberede den. Så dere som mener dere lager god fisk, hvordan tilbereder dere den vanligvis ? 

Anonymkode: 75db3...40f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Inspirert av tråden om folk spiser fisk flere ganger i uka. Mange spiser fisk sjeldent, fordi de er dårlige å tilberede den. Så dere som mener dere lager god fisk, hvordan tilbereder dere den vanligvis ? 

Panerer i mel-/krydderblanding og steker i panne.

Smak er selvsagt subjektivt, men dette er det beste etter min mening. 

Anonymkode: 5f77b...3f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i tråden du refererer til: 

Tin torskeloins. Tørk av med tørkepapir. Rull i blanding av mel, salt og sitronpepper. Stek i brunet smør. Server med stekt løk, poteter og revet gulrot eller kokte grønnsaker. 

Laksefilet. Tin. Legg i ildfast form. Bre over lettrømme med dill, gressløk, sitronpepper og salt. Bakes 15 min i ovn. Server med f.eks ris og grønnsaker.

Kveite. Tørk av. Rull i mel, salt og pepper. Brunes i stekepanne. Ha i matfløte eller kremfløte. La det putre litt. Ta evt i mer krydder 

Ellers, er det godt med hjemmelagde lakseburgere, fiskegrateng osv.

Anonymkode: d0ffc...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som jeg skrev i tråden du refererer til: 

Tin torskeloins. Tørk av med tørkepapir. Rull i blanding av mel, salt og sitronpepper. Stek i brunet smør. Server med stekt løk, poteter og revet gulrot eller kokte grønnsaker. 

Laksefilet. Tin. Legg i ildfast form. Bre over lettrømme med dill, gressløk, sitronpepper og salt. Bakes 15 min i ovn. Server med f.eks ris og grønnsaker.

Kveite. Tørk av. Rull i mel, salt og pepper. Brunes i stekepanne. Ha i matfløte eller kremfløte. La det putre litt. Ta evt i mer krydder 

Ellers, er det godt med hjemmelagde lakseburgere, fiskegrateng osv.

Glemte fiskesuppe 🙂. Surr paprikabiter i godt smør. Ta oppi fiskebuljongterninger og  vann. Kok opp. Jevne med mel og fløte. La koke opp skikkelig. Ta i terninger av torsk og laks, og la den putre et par min. Du kan også ha reker i. Server med godt hvitløksbrød 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Seiblokk; tiner. Har i ildfast form med hermetiske tomater, salsa, løk, oliven. Serverer med kokte grønnsaker, brokkolimos og poteter.

Laks: steker i panna, eller i oven

Torsk: forenklet bacalao (Google "juksebacalo" for oppskrift)

Airfryer! Der.blir nesten alt godt! Tar 8 min. Serverer med pasta og grønnsaker, eller ovnbakte grønnsaker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva folk liker selvfølgelig, jeg foretrekker fisk fremfor kjøtt og er fornøyd med noe så enkelt som kokt torsk, som er noe av det letteste man kan lage. Men andre forslag som ofte går igjen: 

• taco med hvit fisk (det finnes til og med egen krydderblanding) 
  • pasta med laks
  • ovnsbakt hvit fisk med kryddersmør
  • panert (hjemmelagde fiskepinner) 
  • saltbakt hel fjellørret 
  • grillet makrell med sitronpepper
  • gjeddekaker 
  • fiskegryte med grønnsaker og reker
  • fiskegrateng
  • fiskeburger
  • langtidstekt i römertopf med rotgrønnsaker
  • plukkfisk   

Anonymkode: 57152...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tips til hvit fisk, spesielt torsk, kveite og steinbitt, er å salte de 20-30 minutt før tilbereding, alternativ legge de i saltlake på 5-10%, da blir fisken fastere og bedre konsistens. (Du kan også tine torskeloins i 5% saltlake)

Har jeg fersk fisk med skinn, så salter jeg den 30 minutt før, steker den på skinnsiden i panne, også øser jeg varmt smør/olje over. Også setter jeg enten hele panna inn i ovn i 10 minutt på 125 grader, eller tar den over i en form. Kjernetemperatur kan du også bruke. Og i mens kan jeg tilberede andre ting. 
Pass på å ikke oversteke, det er ofte den største feilen

Alternativt er det å panere som nevnt over

Endret av Fjellmannover190
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (3 minutter siden):

Seiblokk; tiner. Har i ildfast form med hermetiske tomater, salsa, løk, oliven. Serverer med kokte grønnsaker, brokkolimos og poteter.

Laks: steker i panna, eller i oven

Torsk: forenklet bacalao (Google "juksebacalo" for oppskrift)

Airfryer! Der.blir nesten alt godt! Tar 8 min. Serverer med pasta og grønnsaker, eller ovnbakte grønnsaker 

Når fisk først er malt opp og deretter presset sammen til en terning har man allerede forringet kvaliteten ekstremt. Greit nok om man fortsatt synes det er spiselig, men det er langt fra slik den egentlig skal smake. Kun for opplysningen.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med at fisk ikke smaker godt er ikke bare å tilberede den. Det primære problemet er at fisk kommer til forbruker i elendig kvalitet. Butikker får lov å kalle fisk «fersk» av både kunder og myndigheter i 10 dager etter at den er død. Fisk blir det enhver fisker vil kalle bedervet etter 2 døgn. Så fisk selges i fiskedisken eller vakuumpakket og merket «fersk» i hele 8 dager etter at den har begynt å smake vondt. 

Folk flest i Norge later til å være resignert den elendige kvaliteten på fisk som butikker tilbyr. Det er null press på myndigheter til å skape et godt distribusjonsnett, selv om store deler av Europa har et godt fungerende system. I både Italia og Spania kan du helt uten forbehold spise reker fra enhver fiskedisk og være 100% sikker på at den er fisket natten før.

Trikset med fisk er derfor ikke «hvordan tilbereder jeg semi-bedervet fisk slik at den smaker ok?» Trikset er «hvordan får jeg tak i fersk fisk». Altså fisk som er fisket for maks 24 timer siden (som bør være siste salgstidspunkt for ikke-frosset fisk).

Bor du nær sjøen er svaret en lokal fisker, en lokal havn, en kjenning som fisker på fritiden etc. Bor du i innlandet kan du sjekke om noen kjører døgnfersk fisk inn til området og kjøpe direkte. Eller du må kjøpe frossen fisk. Også her er kvalitet rimelig vilkårlig. Mye fisk er dårlig frosset og smaker ugreit. Men finn deg et merke du liker og hold deg til det. Selv om det betyr en tur til en butikk du ellers ikke går til, eller oppkjøp i større kvanta.

Etter at du har fått tak i fisk av kvalitet? Da er ikke smaken av fiks et problem. Fersk fisk smaker nemlig ikke fisk. Smaken av «fisk» som folk misliker er smaken av fiks som er over 48 timer gammel. Det er smaken av bedervet fiskekjøtt, ikke ulik smaken av harsk sau folk nok kan kjenne igjen fra dårlig tørket spekekjøtt. Fersk fiks verken lukter eller smaker «fisk». 

Anonymkode: 97b3d...b5b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når fisk først er malt opp og deretter presset sammen til en terning har man allerede forringet kvaliteten ekstremt. Greit nok om man fortsatt synes det er spiselig, men det er langt fra slik den egentlig skal smake. Kun for opplysningen.

Den jeg bruker tror jeg ikke er malt opp,.kan se fiske-filet-strukturen. Ser mønsteret, konsistensen og seiens karakteristiske farger (brunt og hvitt kjøtt), noe jeg ikke vil gjort om det var "malt opp". Er ikke som i fiskekaker:)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Problemet med at fisk ikke smaker godt er ikke bare å tilberede den. Det primære problemet er at fisk kommer til forbruker i elendig kvalitet. Butikker får lov å kalle fisk «fersk» av både kunder og myndigheter i 10 dager etter at den er død. Fisk blir det enhver fisker vil kalle bedervet etter 2 døgn. Så fisk selges i fiskedisken eller vakuumpakket og merket «fersk» i hele 8 dager etter at den har begynt å smake vondt. 

Folk flest i Norge later til å være resignert den elendige kvaliteten på fisk som butikker tilbyr. Det er null press på myndigheter til å skape et godt distribusjonsnett, selv om store deler av Europa har et godt fungerende system. I både Italia og Spania kan du helt uten forbehold spise reker fra enhver fiskedisk og være 100% sikker på at den er fisket natten før.

Trikset med fisk er derfor ikke «hvordan tilbereder jeg semi-bedervet fisk slik at den smaker ok?» Trikset er «hvordan får jeg tak i fersk fisk». Altså fisk som er fisket for maks 24 timer siden (som bør være siste salgstidspunkt for ikke-frosset fisk).

Anonymkode: 97b3d...b5b

Altså, dette er ikke riktig. Du vet ikke mye om fersk fisk.

Fiskeslag som breiflabb og kveite trenger modning. Breiflabb vil bli seig som en gummistrikk hvis du tilbereder den tidligere enn 3 dager etter at den er tatt opp av havet. Kveite får også helt feil konsistens dersom den tilberedes for fersk.

Se feks her: https://www.nordlys.no/vis/annonsorinnhold/slik-far-du-den-perfekte-julekveita/3423707095.html

For å få fersk fisk av god kvalitet må man finne en god fiskehandler med skikkelig fagkunnskap, også om modning av fisk.

Anonymkode: b39f6...253

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer om modning av fisk, fra en fagmann jeg tilfeldigvis kjenner godt: https://smakavkysten.no/12739-2/

Sitat

– Husk at kveite er en fisk som har godt av å bli modnet for å gi et best mulig resultat. Den kan godt ligge hos fiskehandleren i seks døgn på is (som hel fisk) før den klargjøres til konsum.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ovnssteke fisk. Lager f.eks torsk i pakker med cherrytomater, purre, brokkoli, gulrot og kryddersmør (har gulroten i strimler og koker den gjerne i 2 minutter først), og så kan man ha potet enten kokt ved siden av eller ferdigkokte poteter som jeg har i pakken sammen med resten. 

Anonymkode: a70fa...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers, for å svare på trådens problemstilling: Den enkleste måten å tilberede fersk fisk på er å ovnsbake filet.

Bruk filet enten med skinn eller uten. Legg på stekebrett dekket med aluminiumsfolie, og med litt olivenolje på. Legg stykkene på med skinnsiden ned. Salte og pepre litt, ha litt olivenolje over stykkene.

Stek fiskeslag som torsk, sei, laks, lange, brosme, lysing etc ved 170 grader i ca 10 minutter. Kveitefilet ovnsbakes ved 150 grader i ca 15 min. Tiden fisken trenger avhenger av tykkelse. Stikk en prøvenål inn i stykket, sjekk om fisken yter motstand, og kjenn på nålen etterpå om den er varm. Hvis nålen glir lett igjennom og nålen er varm er fisken klar. 

Sauser jeg bruker til fisk: Brunet smør med kapers persille og sitron (eller med soyasaus, lime og koriander), beurre blanc med diverse urter, salsa verde, chimichurri og mange flere. Forsøk feks en enkel curry: https://www.bbc.co.uk/food/recipes/cod_katsu_45248

Grønnsakspuréer som gulrotpuré med ingefær, blomkålpuré eller ertepuré er også smart.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best stekt fisk. Også er jo selvsagt tilbehøret viktig. Grønnsaker du liker,gode poteter feks ovnsstekte,(eller ris/pasta), en god saus,som kan være alt fra hvit saus,sandefjordsmør,sweet chili,remulade,rømme,eggesmør,soyasmør,eller bare smeltet smør i seg selv.... Bacon er godt til feks torsk. Toppes med fersk persille eller gressløk,og godt krydder. 

Anonymkode: 98f41...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker 100 gr filetene av ørret. Steker de først i varm panne på skinnsiden, så flipper jeg dem, heller over en saus av honning/ingefær/hoisin/hvitløk og skrur ned varmen så det får dampet inn masse gode smaker. Serveres med ris og mangosalsa. Evt kan man helle marinaden over filetene og ovnsbake 15 min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fileter av hvit fisk og makrell ristes i en pose med litt mel, salt og pepper. Stekes i stekepanne.   Hel fisk eller i skiver kokes/trekkes til den løsner fra beinet og plukkes av.  Ordentlig renset og fritt for bein kan bli til gode fiskekaker. Panert fisk fra frysedisken kan stekes i ovn eller panne, men airfryeren går også fint.

Rester av kokt fisk går i hvit saus og videre til fiskegrateng.  Laksefileter liker jeg å steke naturell  i stekepanne med skinnet ned. Kan også pakkes inn og bakes med grønnsaker.

Gidder man ikke å lage fiskesuppe, så kjøp en posesuppe og legg oppi biter av frossenfisk som får trekke i suppa i 10 min.

Dette var bare noen få forslag, det er uendelige muligheter. Netter har også mye godt med oppskrifter. godfisk.no og andre.

Det er veldig lett å bruke fisk, og jeg liker det veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...