Gå til innhold

Får altfor høy puls ved jogging

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har etter flere år som stillesittende (er i midten av trevdeårene) endelig kommet meg i gang igjen med fysisk aktivitet. Fysiske begrensninger har gjort at jeg ikke har bevegd meg overhodet over flere år, utenom i jobbsammenheng hvor det blir mange skritt i løpet av en dag.

Prøver på flere turer i uken med rask gange. Pulsen ligger på rundt 120-130 i snitt. Så snart jeg forsøker på ROLIG jogging, så øker pulsen til 170 med det samme. Jeg vet jeg er i elendig form, men må jeg kanskje vente et helt år før formen er klar for jogging?? Som jeg har skjønt er det ikke bra at pulsen er SÅ høy ved rolig mosjon?

Har gått ned mange kilo ved å gå disse turene, til tross for at jeg ikke er direkte overvektig. Men jeg vil jo også forbedre kondisjon og utholdenhet, men ser liksom ingen lys i tunnelen så lenge jeg ikke får til å jogge engang.

Noen som har innspill?

Anonymkode: f6570...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går rett opp til 160 i puls når jeg jogger, tror ikke det er så unormalt?

Det viktigste er vel å ikke gå for hardt ut med antall kilometer i starten. Hva om du prøver deg på 2 min jogging, 5 min gåing, i ca 20-30 minutter?

Anonymkode: 8db7b...c4c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får løpt noen ganger så går nok snittpulsen din ganske mye ned. Det tar ikke så veldig lang tid å se progresjon på kondis. 

Lær deg god løpeteknikk og fokuser på å styre intensiteten. Hastighet er ikke så viktig. Veksle mellom å gå og løpe de første gangene.

Samboeren min løper med snittpuls på 180. Han er ikke i spesielt god form da, men han har nok høyere makspuls enn mange andre. Jeg løper med ca 150-160 og føler at det er terskel.

Anonymkode: b38ec...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i god form og kan ha 190 uten å dø, tror maks e 220. Så 170? Går bra. Blir bedre. 

Anonymkode: 9db2b...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ha mye høyere puls enn det. Regnestykket er alder x 0,64, trekk resultatet fra 211. Si du er 35 så kan du ha 188,6 i maks puls. 

Men even better er nok å ta en test. 
https://www.loplabbet.no/artikler/slik-finner-du-makspuls?gclid=EAIaIQobChMIr_zqhOiggQMVbjoGAB2ADQ94EAAYASAAEgIbLfD_BwE

Anonymkode: 3dc39...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tenker du det er "farlig" eller negativt å trene med høy puls, TS? 

Rolige og lange turer med lavere puls, er viktigst for dem som trener mye utholdenhet og for dem som skal prestere på lengre distanser. Dess mer en trener, jo viktigere er det å skille mellom lette og harde økter. For folk flest som løper en gang og to i uka, er det bare å løpe slik en vil! Så for å komme i gang med løping: bare begynn! Løp en rute du mestrer. Øk med en kilometer en gang i blandt, eller legg til noen ekstra minutter. Eventuelt kan du gå fort den første og siste delen, og løpe midten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjer det samme med meg. Syns det blir veldig umotiverte når pulsen blir så høy og det blir veldig tungt å jogge lengre. For meg var løsningen rett og slett å løpe på mølla. Hatt stålkontroll på helling, puls og tempo. Fra å omtrent ikke kunne løpe ute uten puls oppe i 160-170 har jeg kunnet kjøre rolig langkjøring i 1,5time konstant jogging. Veldig lavt tempo da (typ 5,5-6,5), men jeg har løpt hele tiden. Skal komme meg ut igjen når formen er litt bedre. Går mye tur ute utenom da, og det hjelper jo absolutt på det og 😊 

Dette var kun personlig erfaring da, jeg lærer nå mens jeg løper. Men for meg har det vært veldig motiverende å kunne løpe i lengre strekk, det føltes umulig ute. Men jeg vil helst løpe i skogen, så når jeg har løpt på asfalt/flatt har det vært noe lettere å kontrollere intensitet og jogge lengre. Masse lykke til! Så kult at du er igang!

Anonymkode: e05c4...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier her vil du nok merke rask bedreing i starten, hvis du klarer å gjennomføre en 2-3 jogge/gåturer i uken. Trenger ikke starte med de lengste turene heller. Tempo er heller ikke så viktig for morsjonens skyld, pulsen sier mer enn nok om hvor mye du presterer. Det å ha 160 i puls er ikke farlig for en i midten av tretti årene. For min del avhenger pulsen helt av om jeg bestemmer meg for å løpe en intens økt eller en rolig økt. Hvis jeg for eksempel løper 5km med høyt tempo kan jeg ha snittpuls på 170 uten at det er farlig.

Etterhvert som kondisjonen din blir bedre vil snittpulsen ved løpeturene dine synke.

M30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon. Alle sier at jeg må jobbe med pusten, men jeg forstår ikke hvordan. 

Anonymkode: 69044...431

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvfølgelig gjøre begge deler. Rask gange de fleste økter, og jogge så langt du klarer som en høysoneøkt. Ikke farlig at pulsen er høy, det er helt forventet ved påbegynt trening etter inaktivitet.

Etter hvert vil du klare å jogge lenger med samme fart og pulsen vil gå ned med samme fart. Da må du opp på intervalløkter for å få pulsen like høy. Mange godt trente må nærmest spurte for å få sone 4 puls, men det er en viktig del av treningen for å øke oksygenopptaket. Du får ikke bedre kondis av å bare gå i det samme tempoet. 

Anonymkode: ed9a0...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har etter flere år som stillesittende (er i midten av trevdeårene) endelig kommet meg i gang igjen med fysisk aktivitet. Fysiske begrensninger har gjort at jeg ikke har bevegd meg overhodet over flere år, utenom i jobbsammenheng hvor det blir mange skritt i løpet av en dag.

Prøver på flere turer i uken med rask gange. Pulsen ligger på rundt 120-130 i snitt. Så snart jeg forsøker på ROLIG jogging, så øker pulsen til 170 med det samme. Jeg vet jeg er i elendig form, men må jeg kanskje vente et helt år før formen er klar for jogging?? Som jeg har skjønt er det ikke bra at pulsen er SÅ høy ved rolig mosjon?

Har gått ned mange kilo ved å gå disse turene, til tross for at jeg ikke er direkte overvektig. Men jeg vil jo også forbedre kondisjon og utholdenhet, men ser liksom ingen lys i tunnelen så lenge jeg ikke får til å jogge engang.

Noen som har innspill?

Ikke så unormalt dette. Er i midten av 30-årene, og jeg ligger fort på 160-170 ved rolig jogging. Makspuls er rundt 200.  Om du er dårlig trent er ikke det så uvanlig altså. Blir bedre ett hvert:) 

Anonymkode: d120d...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (22 timer siden):

Hvorfor tenker du det er "farlig" eller negativt å trene med høy puls, TS? 

Rolige og lange turer med lavere puls, er viktigst for dem som trener mye utholdenhet og for dem som skal prestere på lengre distanser. Dess mer en trener, jo viktigere er det å skille mellom lette og harde økter. For folk flest som løper en gang og to i uka, er det bare å løpe slik en vil! Så for å komme i gang med løping: bare begynn! Løp en rute du mestrer. Øk med en kilometer en gang i blandt, eller legg til noen ekstra minutter. Eventuelt kan du gå fort den første og siste delen, og løpe midten. 

Det er bare det at jeg leser gang på gang at puls ved jogging skal være så og så mange prosent av makspuls, og jeg ligger bortimot makspuls så snart jeg tar første joggesteget. Og jeg sneglejogger! Er ikke mulig å jogge saktere enn det jeg prøver på og likevel raser pulsen opp.

Men skjønner ut fra svarene her at dette ikke er bekymringsverdig og at jeg skal tørre å gønne på litt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.9.2023 den 20.39):

Det er bare det at jeg leser gang på gang at puls ved jogging skal være så og så mange prosent av makspuls, og jeg ligger bortimot makspuls så snart jeg tar første joggesteget. Og jeg sneglejogger! Er ikke mulig å jogge saktere enn det jeg prøver på og likevel raser pulsen opp.

Men skjønner ut fra svarene her at dette ikke er bekymringsverdig og at jeg skal tørre å gønne på litt 😊

Hva er makspulsen din? Har du fått testen den?  Jeg tviler nemlig på at dette er din makspuls, for den skal du ikke kunne holde så lenge i gangen. 

Anonymkode: 6a9c3...df8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...