Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor på hjemstedet til samboer. Mim familie bor 2 timer unna. Ikke så langt, men langt nok til at de ikke kan kjøre opp og ned på julekvelden. Mim far er desverre blitt dement, så det er vanskelig for han å sove andre steder enn hjemme. Mitt søskenbarn inviterer hele familien til jul. Siste årene har jeg invitert far og søsken hit, men nå er jo det vanskelig pga far og overnatting. Men samboer vil ikke bli med til søskenbarnet mitt, da han vil være hjemme og ikke sove borte.

Så hvordan løse dette? Skal jeg bare aldri feire jul med familien min igjen? Eller feire uten samboer? I fjor var vi bare med hans familie. Hvordan  løser dere andre i forhold det?

Anonymkode: e482e...47a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde definitivt valgt å feire med min egen familie om jeg var deg. Så får samboer bare velge det han ønsker. Om dere ikke har barn burde ikke dette være noe problem. 

Anonymkode: 79c1e...0ee

• Liker 13
Skrevet

Her løser vi det med at vi bestemmer i turing orden. I år er det mannen min som velger. 

Anonymkode: 07ece...723

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her løser vi det med at vi bestemmer i turing orden. I år er det mannen min som velger. 

Tur og orden*

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde definitivt valgt å feire med min egen familie om jeg var deg. Så får samboer bare velge det han ønsker. Om dere ikke har barn burde ikke dette være noe problem. 

Anonymkode: 79c1e...0ee

Vi har ikke barn, så sånn sett er det ikke et problem. Jeg vet samboer syns det er en selvfølge vi feirer sammen, men føler han setter meg i en umulig situasjon, ved å ikke ville bli med. Syns julaften er spesiell, så vil jo gjerne feire med familien min og.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo en veldig god løsning egentlig. Skal foreslå en sånn løsning her og, det er jo mest rettferdig 

• Nyttig 1
Skrevet

Du reiser til din familie og din samboer til sin.

Har vært sammen med min samboer i 15 år. Har ennå ikke feiret jul sammen. Vi prioriterer begge eldre familiemedlemmer. Når de er borte så tenker vi på oss selv.

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet

I min verden er dette et lett valg. Faren din er blitt dement og trenger deg mer på julaften enn en frisk samboer gjør. 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vanlig å feire jul hos hverandres familier annenhver gang, om man ikke kan samle alle hos seg. Uvant og rart å feire hos den andres familie første gang, men slikt pleier å gå seg fint til. 

Husker jeg likte min svoger helt til det gikk opp for meg at han "stakk av med" min søster annenhver jul, men gikk seg til det også. 😄

Anonymkode: 24dc8...1a1

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville valgt å feire med din far som er dement. Man vet aldri. Ser heller ingen problem når det ikke er barn å ta hensyn til.

Anonymkode: aad40...b9d

• Liker 2
Skrevet

Dere to kan vel kjøre dit på formiddagen og hjem igjen på kvelden. Ingen trenger å sove borte. 

Anonymkode: aa8ba...298

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere to kan vel kjøre dit på formiddagen og hjem igjen på kvelden. Ingen trenger å sove borte. 

Det er ikke aktuelt å være hos min far, søskenbarnet mitt bor 3 timer unna oss. Samboer syns det er for langt på vinteren. Han ønsker ikke det. Jeg har spurt..

Skrevet

Tror muligens ikke du vil kose deg på julaften hvis du vet du har en dement far som sitter alene.  Og det er jo også usikkert hvor mange julaftener han har igjen.  Jeg ville nok reist tidlig til min far og lagd jul for ham med lunsj, middag og gaveåpning.  Så hadde jeg reist på sen ettermiddag/kveld til min samboer hvis reiseveien gjør det mulig.

• Liker 1
Skrevet

2 timer da virkelig ikke lenge å kjøre for å sove i egen seng.

Så dere drar til din familie og du kjører hjem. Da kan han slappe av i setet ved siden av og ta seg en øl til middagen om han ønsker.

Anonymkode: ec2e2...935

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde prioritert min demente far, og jeg hadde blitt skuffet over at samboeren som ikke ble med bare fordi han ikke vil sove borte. 

Anonymkode: 869a7...49e

• Liker 5
Skrevet

Så i fjor var dere bare sammen med hans familie i julen?, men likevel vil han ikke være sammen med din familie i år? ....og det når han vet at din far er dement? Han virker ikke som en særlig raus og forståelsesfull samboer, spør du meg..... Jeg tenker at en biltur på 3 timer er helt innafor når den andre har en syk foreldre som hen ønsker å tilbringe noen timer sammen med på julaften. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

De første årene feiret vi med hver vår familie, deretter annen hvert år sammen, etter barn er vi hjemme. 

Anonymkode: e410d...9e6

Skrevet

Jeg synes samboer skal vokse opp og jenke seg. Selv har jeg et voldsomt anstrengt forhold til svigers etter at svigermor fikk et raserianfall hjemme hos oss en jul. Hun skreik og hoiet og kalte meg kald og fæl og det var ikke måte på. Det var ganske spesielt å oppleve etter at jeg hadde stått på pinne hele jula, servert, ryddet av, laget mat, passet på at alle hadde noe i glassene til enhver tid og knapt nok sittet i det hele tatt for at de skulle ha det bra. Da var det noen år jeg nektet plent å ha dem på besøk eller være med dem i jula. Men jeg innså til slutt at jeg bare må ta meg sammen og også være med hans i jula av og til. Det krever som regel en uke eller to å hente seg inn igjen etterpå, for det er helt utmattende. Men jeg gjør det for han.

Anonymkode: 93c1a...dd3

• Hjerte 2
Skrevet

Hvorfor klarer ikke samboer sove borte en natt? Jeg hadde også prioritet faren min, plutselig er han borte ❤️ Evt kan jo dere to voksne kjøre hjem på kvelden selv om det er litt styr..

Anonymkode: 620d0...214

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2023 den 0.14):

Det er ikke aktuelt å være hos min far, søskenbarnet mitt bor 3 timer unna oss. Samboer syns det er for langt på vinteren. Han ønsker ikke det. Jeg har spurt..

Da kjører du dit alene, også lar du samboer lage egne planer for julaften. Dere har ikke felles barn, og din far er snart borte. Da prioriterer du familien din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...