Gå til innhold

Hvordan få opp d vitamin raskt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mangler d vitamin, lå på 31 sist jeg tok blodprøve (2 år siden). Jeg er vedlagt dårlig på å huske ta det, prøver være flinkere nå. Jeg tar tilskudd 40. Hjelper det om jeg tar sanasol samtidig? Noen med erfaring?

Anonymkode: 71728...473

Skrevet

Gå ut i solen og bli brun

Anonymkode: 48665...779

Skrevet

"Er det mulig å få for mye vitamin D?

Du bør ikke ta mer vitamin D enn legen din anbefaler. Hvis du tar for mye D-vitamin i form av kosttilskudd, kan det føre til alvorlige helseproblemer, som hjerte- og nyreproblemer.

Prognose

Voksne opplever god bedring i beinstyrke og mindre symptomer innen ett år eller to.

Personer som behandles for en alvorlig vitamin D-mangel, vil trolig måtte ta vitamin D-tilskudd resten av livet."

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/pasientinformasjon/vitamin-d-mangel

Anonymkode: f9815...239

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Mangler d vitamin, lå på 31 sist jeg tok blodprøve (2 år siden). Jeg er vedlagt dårlig på å huske ta det, prøver være flinkere nå. Jeg tar tilskudd 40. Hjelper det om jeg tar sanasol samtidig? Noen med erfaring?

2 år siden er lenge siden. Mye kan ha endret seg siden da, så du kan ligge både høyere og lavere. Når på året du tok prøven er også veldig vesentlig, for vi ligger som oftest lavere om vinter enn sensommer. 

40 mcg (antar det var det du mente med 40) + sanasol utgjør tilsammen 50 mcg. Dette er ikke tilstrekkelig for å håndtere en vesentlig mangel etter min erfaring, det vil ihvertfall ikke fylle lageret fort.
31 nmol er på grenseland til å utgjøre en alvorlig mangel, og siden det er 2 år siden og du ikke vet om du kan ha enda lavere nivåer nå. Du bør ta ny test, og du bør teste etter et par mnd med tilskudd for å se om nivåene går opp. Hvis de ikke gjør det, må dosene reguleres. 

Hvis du vil ha opp verdiene fort, så bør du ligge opp mot 100 mcg daglig, minst. Dette er forøvrig klassifisert som trygg dose av helsedirektoratet. I tillegg trenger kroppen nok magnesium for å aktivere d vitamin, så et tilskudd av dette i tillegg kan være nyttig. Viktig å merke seg at man øker absorpsjon ved å ta d vitamin sammen med litt fett. 

Forøvrig tar jeg 125 mcg daglig stort sett året gjennom for å klare å komme meg opp på 100 + nmol. 

Anonymkode: 96029...5c3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Gå ut i solen og bli brun

Anonymkode: 48665...779

Mange tar ikke opp d vitamin fra sol. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

2 år siden er lenge siden. Mye kan ha endret seg siden da, så du kan ligge både høyere og lavere. Når på året du tok prøven er også veldig vesentlig, for vi ligger som oftest lavere om vinter enn sensommer. 

40 mcg (antar det var det du mente med 40) + sanasol utgjør tilsammen 50 mcg. Dette er ikke tilstrekkelig for å håndtere en vesentlig mangel etter min erfaring, det vil ihvertfall ikke fylle lageret fort.
31 nmol er på grenseland til å utgjøre en alvorlig mangel, og siden det er 2 år siden og du ikke vet om du kan ha enda lavere nivåer nå. Du bør ta ny test, og du bør teste etter et par mnd med tilskudd for å se om nivåene går opp. Hvis de ikke gjør det, må dosene reguleres. 

Hvis du vil ha opp verdiene fort, så bør du ligge opp mot 100 mcg daglig, minst. Dette er forøvrig klassifisert som trygg dose av helsedirektoratet. I tillegg trenger kroppen nok magnesium for å aktivere d vitamin, så et tilskudd av dette i tillegg kan være nyttig. Viktig å merke seg at man øker absorpsjon ved å ta d vitamin sammen med litt fett. 

Forøvrig tar jeg 125 mcg daglig stort sett året gjennom for å klare å komme meg opp på 100 + nmol. 

Anbefaler også at du spiser fet fisk og egg regelmessig i tillegg til tilskudd. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Om vinteren tar jeg 120 mikrogram hver eneste dag. 40-80 mikrogram om sommeren. Det tok ganske lang tid å komme over 100 nmol/L i blodet.  Du skal ta jævlig mye vitamin D for å komme over et nivå som er farlig. 

Norske anbefalinger for dosering av vitamin D er latterlig lave. Ta en ny test for å se hvor du ligger i dag.

Endret av drue
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange tar ikke opp d vitamin fra sol. 

Anbefaler også at du spiser fet fisk og egg regelmessig i tillegg til tilskudd. 

Ingen tar opp vitamin D fra solen. Solen gjør at huden produserer vitamin D. 

Anonymkode: 82d78...76c

• Liker 2
Skrevet

Gå til lege og få tatt ny test, da får du også vite hvor mye tilskudd du evt må ta for å evt fylle opp mangelfulle lager av vitaminer.

• Nyttig 1
Skrevet
22 minutter siden, drue said:

Om vinteren tar jeg 120 mikrogram hver eneste dag. 40-80 mikrogram om sommeren. Det tok ganske lang tid å komme over 100 nmol/L i blodet.  Du skal ta jævlig mye vitamin D for å komme over et nivå som er farlig. 

Norske anbefalinger for dosering av vitamin D er latterlig lave. Ta en ny test for å se hvor du ligger i dag.

Enig. Folk flest trenger gode doser tilskudd, og anbefalingene er til å grine av. 

TS, vær obs på at hvis du tester nå, og du har vært ute i sommer, så vil nivåene muligens ligge høyere fordi det har vært sommer. Det er derfor man alltid skal teste senvinter for å få et reelt svar. Ligger du på f.eks 50 nmol nå (fortsatt en mangel), så vil du kunne oppleve at det vil ligge vesentlig lavere om 2 mnd. 

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen tar opp vitamin D fra solen. Solen gjør at huden produserer vitamin D. 

Anonymkode: 82d78...76c

Du skjønte hva jeg mente :roll:

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, Rufs said:

40 hva da? 

40 mcg

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

40 mcg

Det er ganske bra hvis du tar de hver dag. Jeg tar mye høyere dose, men bare et par ganger i uken og har fine verdier (100+). Men det spørs på kost og, jeg spiser variert og vet jeg får i meg endel gjennom kosten og, lager alt fra bunn så er mye råvarer. 
Men det er lenge siden du tok blodprøve, ville passet på å ta tilskuddet hver dag i en mnd og tatt ny blodprøve da. Så ser du hvordan ståa er nå med det tilskuddet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

"Er det mulig å få for mye vitamin D?

Du bør ikke ta mer vitamin D enn legen din anbefaler. Hvis du tar for mye D-vitamin i form av kosttilskudd, kan det føre til alvorlige helseproblemer, som hjerte- og nyreproblemer.

Prognose

Voksne opplever god bedring i beinstyrke og mindre symptomer innen ett år eller to.

Personer som behandles for en alvorlig vitamin D-mangel, vil trolig måtte ta vitamin D-tilskudd resten av livet."

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/pasientinformasjon/vitamin-d-mangel

Anonymkode: f9815...239

Det der er på kanten av tull. Man kan muligens få helseproblemer av for mye D-vitamin, men det er aldri dokumentert negative bivirkninger av spist D-vitamintilskudd i Norge (ifølge Helsedirektoratet, FHI og Mattilsynet). Er det ikke litt dumt å advare mot alvorlige konsekvenser som ingen i Norge har sett? Her jeg bor, kaller vi slikt for skremselspropaganda.

FAKTA FRA HELSEDIREKTORATET OM D-VITAMIN:

Helsedirektoratet anbefaler 250 mikrogram/10.000 IE vitamin D som grense for NOAEL (No Observed Adverse Effects Level), som er den offisielle grenseverdien for hvor høyt inntak av D-vitamin som hittil aldri har vist negative helseeffekter. Det har på verdensbasis aldri blitt vitenskapelig dokumentert skader fra daglige D-vitamintilskudd på 10.000 IE/250 mikrogram.

Trygg daglig dose for alle over 11 år er ifølge Helsedirektoratet 4.000 IE/100 mikrogram vitamin D. Det betyr at alle over 11 år trygt kan spise 100 mikrogram D-vitamin daglig hele året, uavhengig av hvor høyt D-vitaminnivå man har i utgangspunktet eller om det er sommer eller vinter.

Derfor anbefaler ikke Helsedirektoratet at leger tester D-vitaminnivå før de ber pasientene ta D-vitamintilskudd. Har du mistanke om at du har D-vitaminmangel, kan du helt trygt ta inntil 100 mikrogram daglig for å se om det har positiv effekt. Dosen vil garantert ikke gi negativ effekt, ifølge Helsedirektoratet. D-vitamintesting er dyrt, det belaster laboratoriene helt unødvendig og er totalt bortkastet. En D-vitamintest er produktiv etter to til tre måneder med tilskudd, for å se om D-vitaminnivået ditt har reagert på tilskuddet. 

Kilde: Helsedirektoratets rapport fra 2018 med tittelen "Vitamin D i Norge - Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status". Vitamin D i Norge – Behov for tiltak for å sikre god vitamin D-status (3).pdf

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med fastlegen og ta ny blodprøve. Hvis du har stort mangel på vitamin D så kan legen skrive ut D-vitamintabletter som har høyere mcg enn de du får kjøpt reseptfritt.

Anonymkode: 59348...683

• Nyttig 3
Skrevet
6 minutter siden, Rufs said:

Det er ganske bra hvis du tar de hver dag. Jeg tar mye høyere dose, men bare et par ganger i uken og har fine verdier (100+). Men det spørs på kost og, jeg spiser variert og vet jeg får i meg endel gjennom kosten og, lager alt fra bunn så er mye råvarer. 
Men det er lenge siden du tok blodprøve, ville passet på å ta tilskuddet hver dag i en mnd og tatt ny blodprøve da. Så ser du hvordan ståa er nå med det tilskuddet. 

Nei. 40 mcg når man har en så vesentlig mangel, er altfor lite, man vil bruke lang tid på å få opp nivåene til et akseptabelt nivå. Jeg er ikke TS forresten. Jeg tar 125 mcg året rundt for å holde meg på over 100 nmol, og da spiser jeg godt med fet fisk og egg i tillegg (og jeg spiser bare mat fra bunnen også). TS skriver at h*n sliter med å glemme å ta tilskudd, så med det i tankene også burde dosene vært mye høyere. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde tatt 80. Jeg med nok tar 40 om vinteren. Ikke fordi jeg trenger, men fordi jeg tror jeg trenger😅

Anonymkode: 2a36f...e75

• Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. 40 mcg når man har en så vesentlig mangel, er altfor lite, man vil bruke lang tid på å få opp nivåene til et akseptabelt nivå. Jeg er ikke TS forresten. Jeg tar 125 mcg året rundt for å holde meg på over 100 nmol, og da spiser jeg godt med fet fisk og egg i tillegg (og jeg spiser bare mat fra bunnen også). TS skriver at h*n sliter med å glemme å ta tilskudd, så med det i tankene også burde dosene vært mye høyere. 

Ja, vet du, jeg glemte egentlig helt overskriften når jeg svarte. Skal du ha de raskt opp ville jeg tatt mye mer, det er sant. Jeg tar 125mcg selv, men trenger det bare et par ganger i uken for å holde nivåene bra, men det er jo med gode nivåer i utgangspunktet. Tok faktisk 125 hver dag et par uker når jeg hadde lave verdier for å få de opp raskt, funket det, men trenger absolutt ikke den dosen til vanlig med mitt kosthold. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

...og anbefalingene er til å grine av.

Eksisterende anbefaling sier at D-vitamin bare virker på opptak av kalsium fra fordøyelsen. Derfor anbefales vi å få i oss 10 mikrogram D-vitamin pr. dag. Det er ifølge anbefalingen et minimum for å hindre skader på skjelettet. Ikke noe annet.

Så har du alt det andre kroppen også bruker D-vitamin til. Helsedirektoratets to D-vitamineksperter (Magritt Brustad og Haakon Meyer), som har forfattet norske D-vitaminanbefalinger siden før 2005, benekter at D-vitamin gjør noe annet enn å åpne for opptak av kalsium. De benekter at alle celler i kroppen bruker D-vitamin som hormon for å starte og stoppe biokjemiske prosesser.

Det har f.eks. vært vitenskapelig bevist siden 1983 at immunceller må ha D-vitamin for å kunne dele seg. Den danske professoren Carsten Geisler beskrev i 2010 D-vitamin som immuncellenes startbatteri.
Kilde: https://videnskab.dk/krop-sundhed/d-vitamin-er-immunforsvarets-batteri/

Vår egen professor og immunolog Anne Spurkland sa nylig i et foredrag at "Vitamin D hjelper til at immunforsvaret jobber i bakgrunnen uten å gjøre oss syke." Du kan selv høre Spurkland si det seks minutter ut i dette foredraget, som er publisert på internett av legemiddelprodusenten Viatris:
https://www.viatrisconnect.no/nb-NO/Webinar-foredrag/Norske-foredrag/Immunsystemet-og-D-Vitamin-del-3

Siden Meyer og Brustad ikke tror på professor Geisler, Spurkland og de andre ekspertene som sier at immunforsvaret må ha D-vitamin for å funke, finnes det ingen offisiell anbefaling for hvor mye D-vitamin vi må ha for å sikre et velregulert immunforsvar. Det eneste anbefalingen tar sikte på er at vi skal unngå osteoporose.

DET er til å grine av.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta d-vitamin slik du skal ta den. I oljeform, sammen med eller rett etter et måltid inneholdende fett. Ta mye når du skal opp. Ta en dobbel normal dose vinteren gjennom. Husk å øke dosen ved traumer (sykdom, stress, fødsel, amming etc)

Sliter du med mangel på det jevne eller har du en kronisk sykdom? Fortsett å ta dobbel dose hele året. Husk d-vitamin i oljekapsler eller dråper, sammen med fett. (Potetgull duger, trenger ikke være tran)

Anonymkode: 1ce05...ae4

Skrevet
2 minutter siden, Rufs said:

Ja, vet du, jeg glemte egentlig helt overskriften når jeg svarte. Skal du ha de raskt opp ville jeg tatt mye mer, det er sant. Jeg tar 125mcg selv, men trenger det bare et par ganger i uken for å holde nivåene bra, men det er jo med gode nivåer i utgangspunktet. Tok faktisk 125 hver dag et par uker når jeg hadde lave verdier for å få de opp raskt, funket det, men trenger absolutt ikke den dosen til vanlig med mitt kosthold. 

Jeg tar 125 mcg (som er tilsatt olivenolje) året rundt. Jeg trenger det selv med mitt kosthold med rene råvarer, uten sukker, hvete, og blabla. Heldigvis gikk jeg til privatlege og sjekket d vitaminnivået mitt siden min fastlege nektet (!), og fant ut at 3 mnd med 80 mcg ikke hadde rikket nivåene. 125 mcg gjorde susen. Derfor jeg mener det er tull at vi ikke bør sjekke nivåene, for det er den beste måten å vite at vi faktisk har fått opp nivåene eller ikke på. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...