AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #1 Skrevet 10. september 2023 Jeg forstår ikke hvordan det kan henge sammen? Fikk kjempeangst og uro etter en vond hendelse og fra å være i topp form er jeg nå en nervøs bylt med smerter i ledd, vonde muskler, urolig mage, skjelver i perioder, isolerer meg og orker svært lite. Fått sobril av legen som roer meg noe men de fysiske plagene da? Hvorfor i all verden kom de som lyn fra klar himmel? Anonymkode: e0146...68b 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #2 Skrevet 10. september 2023 Angst trigger stresshormoner som adrenalin, noradrenalin og kortisol. Disse hormonene har som formål å få oss ut av en akutt fare, f.eks løpe fra en sabeltanntiger. De gjør derfor det som skal til for å få mest mulig energi tilgjengelig i kroppen på kortest mulig tid. De shutter der med ned ting som fordøyelsessystemet, seksualdrift osv, får blodet ut i leddene osv. Dette er en respons som er laget for å høre til akutte farer og så gå over. Men angst er der over lenger tid og kroppen er ikke laget for å ha disse stresshormonene i kroppen så lenge. Dermed begynner effekten de påfører kroppen til å bli negative. F.eks at det å stenge ned fordøyelsessystemet gir f.eks urolig mage. Anonymkode: 64ee9...579 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #3 Skrevet 10. september 2023 Her smalt det plutselig en morgen før jobb- ble tilnærmet sengeliggende i en mnd før bedring. Gått mye opp og ned, så måtte tatt dag for dag bare. Værre enn på lenge akkurat nå. Snart 5 mnd.. Er fortsatt under utredning da, men de er inne på angst/utmattelse da. Anonymkode: 34afc...ccb 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #4 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg forstår ikke hvordan det kan henge sammen? Fikk kjempeangst og uro etter en vond hendelse og fra å være i topp form er jeg nå en nervøs bylt med smerter i ledd, vonde muskler, urolig mage, skjelver i perioder, isolerer meg og orker svært lite. Fått sobril av legen som roer meg noe men de fysiske plagene da? Hvorfor i all verden kom de som lyn fra klar himmel? Anonymkode: e0146...68b Følger denne ... Jeg har en slags uro i meg, tror det er skyldes økonomisk pluss et vondt brudd for to år siden. Kjenner jeg ikke klarer å fullføre ting, får ikke begynt på søknader og mye er et ork. Jeg har angst for folk av og til og går av og til panikkanfall. Jeg sovner på ulike tidspunkt og er mye trøtt. Mener på angst trigger frem det meste negative i kroppen ja. Kvinne 35 Anonymkode: f0ecd...0c3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #5 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Angst trigger stresshormoner som adrenalin, noradrenalin og kortisol. Disse hormonene har som formål å få oss ut av en akutt fare, f.eks løpe fra en sabeltanntiger. De gjør derfor det som skal til for å få mest mulig energi tilgjengelig i kroppen på kortest mulig tid. De shutter der med ned ting som fordøyelsessystemet, seksualdrift osv, får blodet ut i leddene osv. Dette er en respons som er laget for å høre til akutte farer og så gå over. Men angst er der over lenger tid og kroppen er ikke laget for å ha disse stresshormonene i kroppen så lenge. Dermed begynner effekten de påfører kroppen til å bli negative. F.eks at det å stenge ned fordøyelsessystemet gir f.eks urolig mage. Anonymkode: 64ee9...579 Men jeg har ikke den sterke angsten som for 3 mmd siden. Men har angstmage og mye indre uro og bekymringer. Vil det fortsatt sette prosesser igang? Anonymkode: e0146...68b
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #6 Skrevet 10. september 2023 Forklaringen som står her i innlegg nummer 2 er riktig. Kroppen din tror du er i fare og er forberedt på å måtte sloss eller løpe for livet. Her kan du lese 18 vanlige symptomer på angst. Det finnes flere enn disse også! https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/angst-og-angstlidelser/#symptomer-pa-angst Anonymkode: 02bdf...f8c 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #7 Skrevet 11. september 2023 Jeg får mye fysiske smerter av psykiske plager. Verre jeg har det, mer smerter får jeg. En helt vanlig reaksjon for kroppen. Min teori er at når det blir for mye, sender hjernen signaler om smerte, slik man fokuserer på smerten og ikke psyken. Anonymkode: 9de51...97e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #8 Skrevet 11. september 2023 Dessverre ja. Her kom det også plutselig og sliter enda 6 år senere. Bruker dog medisiner mot angst, så akkurat nå har jeg det bra 😊 Anonymkode: 6123c...f4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå