AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #1 Skrevet 10. september 2023 Heihei, ser det ligger en del innlegg ute for tiden om gale ekser og slitne stemødre, så her kommer ett til🙃 Jeg bor sammen med min mann og hans to barn på 19 og 10. Vi har vært sammen i 5 år og bodd ilag 3 av dem. I starten gikk det veldig fint, overivrig stemor som gjør alt for at alle skal ha det supert i den nye tilværelsen. Sammen med jobbytte, sur og ekstremt lat tenåring, veslevoksent barneskolebarn og en mor som er direkte slem og gjør alt for å stikke kjepper i hjulene, begynner denne fasaden jeg har prøvd å opprettholde å slå sprekker. Ikke misforstå, beskrivelsen ovenfor er for å sette litt på spissen hvorfor jeg i det hele tatt skriver dette, men jeg er i utganspunktet veldig glad i denne lille sprø familien, og å gi dem opp sitter VELDIG langt inne. Men jeg føler mer og mer at jeg bare visner bort. Jeg klarer ikke forholde meg til barna på samme måte som før, fordi det har vært ekstremt mye styr med barnemor som holder helvette for alt. 19 åringen bor hos meg og faren, mens 10 åringen bor 80% her og er hos moren når hun er hjemme. (Jobber turnus og har kjæreste i utlandet som er høyst prioritert). Likevel klarer hun å ødelegge. I helgen har det vært sirkus fordi jeg og 10 åringen har en hobby sammen, som hun overhodet ikke liker. Hun mener det er direkte farlig (frisbeegolf) og nekter barnet og dra på det. Faren synes selvsagt dette er helt på trynet, og prøver å si ifra, men siden han ikke har tid eller anledning å dyrke hobbyen på lik linje som meg, blir det liksom vår greie sammen. Men siden jeg ikke er moren, så får ikke jeg lov å bestemme at jeg skal ta jenta med på dette lengre. I følge henne er jeg «en uansvarlig f****, som tror det er mitt barn som jeg kan bestemme over. Jeg sa til samboer at jeg gidder ikke legge tid, energi og penger i noe som skal være positivt, men som ender opp som negativt hver gang. Dette scenarioet er bare en av kanskje 50 som hun legger seg oppi. 19 åringen er så lat at jeg klarer ikke være alene hjemme sammen med han. Han jobber i ukedagene, kommer hjem, forventer alt servert og går å spiller på rommet til neste dag. Ikke pusser han tennene heller, og drar til tannlegen ofte for å borre hull. Vi har virkelig prøvd å prate, få han med, gjøre alt for å få hjulene i sving der, men det funker ikke. Jeg har sagt til faren at vi får hjelpe han å flytte på hybel, da har han ikke annet valg enn å fungere i hverdagen. Men siden moren allerede har gitt han opp, sitter det langt inne hos faren og, til dels forståelig. Så er det 10 åringen. Det funker veldig fint mellom oss, men når hun kommer fra moren er hun som en ny person som har glemt alle verdiene hun tilsynelatende har når hun er her. Da er det barnearbeid å gå tur med hunden og sette inn av oppvaskmaskin, og det er en konsentrasjonsleir fordi hun ikke får sitte på mobilen hele dagen, eller må legge seg i rimelig tid. Ikke får man henne i dusjen heller før det stinker guano. Samboeren er inneforstått med at jeg sliter hjemme for tiden med alt som skjer. Jeg har kjempe lyst å bo her, men det må endringer til. Og jeg kan kanskje ikke forvente at samboer skal ta tak i så mye endringer «kun» for at jeg skal bli værende? Er jeg for kravstor når jeg sier at enten er 19 åringen eller meg som flytter? Jeg vet helt ærlig ikke hvordan jeg skal gripe dette an. Fordi om det finnes en mulighet for at jeg kan fortsette å bo sammen med min kjæreste, og barna så er det absolutt det jeg ønsker. Men ikke under disse forholdene som er nå. Og bo for meg selv og samtidig være sammen, er ikke ett tema. Det er bare begynnelsen på slutten. Det ble langt, men har dere noen råd? Anonymkode: 83df2...d0b 1 11
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #2 Skrevet 10. september 2023 Familievernkontoret på alle tre her. Mor kan ikke bestemme hva datter skal gjøre hos dere. Det bør hun få klar og tydelig beskjed om. Hva gjelder 19-åringen er det vel bare å holde ut frem til han blir sendt i militæret og muligens lærer seg litt manerer og personlig hygiene Anonymkode: ebcc3...9c9 4 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #3 Skrevet 10. september 2023 Er hun/ barna neurotypiske? Har hun angst eller noe? Veldig spesielt å bli stresset av frisbeegolf som en "farlig"aktivitet. Barna vokser fort så husk at dette er midlertidig. Kan dere evt bli særboer et par år? Anonymkode: 2b2d1...12a 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #4 Skrevet 10. september 2023 Du er overhodet ikke kravstor angående det du nevner. Dette burde vært tatt tak i for lengst. Av faren! Og moren, men ut ifra beskrivelsen, så virker hun evneveik. Hadde lett flyttet ut. Eier dere sammen? Isåfall blir det jo litt mer kronglete og masete. Skal nok se at faren kaster 19åringen fort ut når far ikke får seg fitte hver kveld. Anonymkode: b1f4f...9eb 6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #5 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er hun/ barna neurotypiske? Har hun angst eller noe? Veldig spesielt å bli stresset av frisbeegolf som en "farlig"aktivitet. Barna vokser fort så husk at dette er midlertidig. Kan dere evt bli særboer et par år? Anonymkode: 2b2d1...12a Overhodet ikke. Det er kun for å være vanskelig. Jenta var med på hesteridning en periode, og det gikk helt fint. Men siden det er jeg som styrer med dette, er det helt uholdbart for henne. Jeg ønsker ikke særboer. Anonymkode: 83df2...d0b 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #6 Skrevet 10. september 2023 For en fitte av en barnemor. Klassiker det du ramser opp her. Hun skulle vel aller helst ha sett at eksmannen hennes var singel for evig og alltid, så hun kan tvinne han rundt lillefingeren samtidig som hun har en ny kjæreste. All medfølelse til deg❤️ Anonymkode: 3deb4...8da 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #7 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Familievernkontoret på alle tre her. Mor kan ikke bestemme hva datter skal gjøre hos dere. Det bør hun få klar og tydelig beskjed om. Hva gjelder 19-åringen er det vel bare å holde ut frem til han blir sendt i militæret og muligens lærer seg litt manerer og personlig hygiene Anonymkode: ebcc3...9c9 Nei, tenker det samme at hun ikke kan bestemme. Men føler på en måte at jeg ikke orker å trumfe igjennom å fortsette med det, siden jeg faktisk ikke er moren. Gidder serriøst ikke prøve mer Anonymkode: 83df2...d0b 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #8 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, tenker det samme at hun ikke kan bestemme. Men føler på en måte at jeg ikke orker å trumfe igjennom å fortsette med det, siden jeg faktisk ikke er moren. Gidder serriøst ikke prøve mer Anonymkode: 83df2...d0b Eh nei, men hvor er samboeren din oppi alt dette? Det er jo han som må ta alle kamper med moren. Anonymkode: 2b9ed...55d 5 6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #9 Skrevet 10. september 2023 Få barn med mannen din, så skal du se at ex-kjerringa kreperer Anonymkode: 9ee9a...e55 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #10 Skrevet 10. september 2023 Nok en barnløs og singel dame som har rotet rundt i restekurven og dratt opp en velbrukt mann med rikelig bagasje. Han er jo udugelig i fht oppdragelse, ser du ikke dette? Han klarer ikke å sette ned foten hverken ovenfor barna sine eller ovenfor eks'en sin. Det er jo bare å gratulere. Hvorfor tror du at det ble samlivsbrudd i utgangspunktet 🤷♀️ Du innrømmer at du har overkompensert i 5 år og nå er utslitt, men hva trodde du egentlig? Anonymkode: 2e9a8...d5e 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #11 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, tenker det samme at hun ikke kan bestemme. Men føler på en måte at jeg ikke orker å trumfe igjennom å fortsette med det, siden jeg faktisk ikke er moren. Gidder serriøst ikke prøve mer Anonymkode: 83df2...d0b Du betyr nok mer enn du Aner for disse barna. Begge barna er nok smertelig klar over hvor udugelig moren er. Håper du gir det en sjanse til❤️ Anonymkode: ebcc3...9c9 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #12 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du betyr nok mer enn du Aner for disse barna. Begge barna er nok smertelig klar over hvor udugelig moren er. Håper du gir det en sjanse til❤️ Anonymkode: ebcc3...9c9 Moren? Hva med faren, har ikke han oppdrageransvar? Han tillater en voksen fyr på 19 år å bo hjemme uten å bidra med noe som helst, og en 10-åring som sammenligner det å ta ut av oppvaskmaskinen med å leve i en konsentrasjonsleir. TS har overkompensert i 5 år for å prøve å holde skipet flytende, hun ville muligens prøve å være bedre enn kone nr 1 (?) og nå orker hun ikke mer, så da blir det vel brudd da. Anonymkode: 2e9a8...d5e 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #13 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Moren? Hva med faren, har ikke han oppdrageransvar? Han tillater en voksen fyr på 19 år å bo hjemme uten å bidra med noe som helst, og en 10-åring som sammenligner det å ta ut av oppvaskmaskinen med å leve i en konsentrasjonsleir. TS har overkompensert i 5 år for å prøve å holde skipet flytende, hun ville muligens prøve å være bedre enn kone nr 1 (?) og nå orker hun ikke mer, så da blir det vel brudd da. Anonymkode: 2e9a8...d5e Vet du, det er ikke alltid man kan regne med moren. Farens oppførsel er så klart kritikkverdig, sier ikke det. Er selv fra en lignende familie, og min stemor betyr alt for meg. Pappa var ikke alltid så enkel å leve med, og moren vår var nesten helt ute av bildet pga rus, men stemor, eller mamma som jeg kaller henne, reddet både min oppvekst og min søsters. Ville bare si at selv om du ikke er biologisk mor så kan du bety hele verden for barna du bor med❤️ Anonymkode: ebcc3...9c9 6 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #14 Skrevet 10. september 2023 Hvorfor har du og mor dialog?. Om ungen er hos dere så er hun det. Hun får snakke med far om hun feks mener frisbeegolf er å risikere livet. Så kan far bidra gjennom å skjerme deg fra alt crappet fra mor. Om det blir mye for far må ha GRENSESETTE mor. Feks kun skriftlig dialog i en kanal om barna. 19åringen bør få hjelp til å flytte. Ikke bare for din del, men sin egen del. Det blir ikke fungerende voksne av å sløve rundt sånn er. Hvorfor evner ikke far å stille krav til 19åringen? Det burde han ta ansvar for og du slippe. Er han i skole/jobb? 10 åringen funker jo greit (etter litt omstilling fra det lille samværer hun har med mor). Det er å forvente litt omstilling. Når hun er såpass mye hos dere ville jeg klart å leve med det. Rådet blir altså å ta en lengre prat med din mann om hva du tenker er best for barna, deg selv og dere som familie. Han kan ta en del grep som gjør situasjonen levelig for deg, men da må han trå til nå. Sikkert greit å være tydelig på hva som skjer om han ikke gjør det også.... Anonymkode: 5edde...dd3 6 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #15 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Moren? Hva med faren, har ikke han oppdrageransvar? Han tillater en voksen fyr på 19 år å bo hjemme uten å bidra med noe som helst, og en 10-åring som sammenligner det å ta ut av oppvaskmaskinen med å leve i en konsentrasjonsleir. TS har overkompensert i 5 år for å prøve å holde skipet flytende, hun ville muligens prøve å være bedre enn kone nr 1 (?) og nå orker hun ikke mer, så da blir det vel brudd da. Anonymkode: 2e9a8...d5e Jeg skjønner at det er tenkelig at faren er udugelig han også, men her ønsker jeg faktisk å forsvare han litt. Hos 19 åringen har han virkelig gjort stor innsats med å endre rutinene, men vi er 99% sikker på at han er deprimert siden ingenting funker. Hos oss MÅ 10 åringen faktisk leve i denne konsentrasjonsleiren og gjøre oppgaver tross alt. Det er ord som kommer fra moren, noe jeg kanskje ikke fikk nok fram i hovedinnlegget, men det er dagene etter hun har vært der at alt bare er dritt her. Fordi hun slipper å gjøre noe som helst, og for lov til alt hos moren. Faren gjør mye for at begge barna skal ha en sunn livsstil og et greit forhold til fysisk aktivitet. Men det stopper liksom seg selv, spesielt hos eldste. Det jeg blir frustrert over, er at han virker redd for å si skikkelig ifra til eksen. Jeg skjønner at det ligger mye traume bak, da hun er svært god å manipulere og bruke store ord som sårer, og har såret han i årene de var sammen. Forståelig at han ønsker minst mulig kontakt med henne, og minst mulig bråk, men der må jeg si meg enig at han kan være tafatt. Men ikke når det gjelder barna. Anonymkode: 83df2...d0b 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #16 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor har du og mor dialog?. Om ungen er hos dere så er hun det. Hun får snakke med far om hun feks mener frisbeegolf er å risikere livet. Så kan far bidra gjennom å skjerme deg fra alt crappet fra mor. Om det blir mye for far må ha GRENSESETTE mor. Feks kun skriftlig dialog i en kanal om barna. Vi har hatt dialog i perioder. Men da har det vært rolig. Med en gang hun begynner å diskutere eller krangle, henviser jeg henne til far. Men de siste dagene, har hun sendt meg lange meldinger og skjelt meg ut, så jeg har vært nødt til å blokke henne. Jeg ønsker å vite selv hva som blir sagt mellom mor og far, slik at jeg kan forberede meg på hva som kan skje videre. Spesielt siden 80% av samtalene mellom dem, omhandler meg. Jeg har tidligere sagt til mor at det er naturlig for meg å ta avgjørelser om barna (spesielt 10 åringen) sammen med far, siden hun er her mest - og spør gjerne meg om ting istedenfor. Har jeg anledning til å hjelpe/kjøre/delta sier jeg ofte ja. Men det sliter på meg å bli kalt uansvarlig, for om det skulle skje noe (uansett hvor eller hva), som skader barnet vil jeg antakelig få skylda uansett. Og det er jo ikke mitt barn. Anonymkode: 83df2...d0b 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #17 Skrevet 10. september 2023 For tiåringen tror jeg det er lurt å prøve å snu tankegangen din litt for å hjelpe deg å tåle det. Hun synes nok det er vanskelig å ha to hjem, og trenger et sted å ta ut sine frustrasjoner. Det høres ut som dere er et trygt sted. Da er det også trygt å klage og surmule, og hun kan ta ut alt når hun kommer. Det er en litt plagsom tillitserklæring. For 19 åringen har jeg ikke noe råd, annet enn at det sannsynligvis snart er over og han flytter ut.. Anonymkode: e1499...b9e 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #18 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Nok en barnløs og singel dame som har rotet rundt i restekurven og dratt opp en velbrukt mann med rikelig bagasje. Han er jo udugelig i fht oppdragelse, ser du ikke dette? Han klarer ikke å sette ned foten hverken ovenfor barna sine eller ovenfor eks'en sin. Det er jo bare å gratulere. Hvorfor tror du at det ble samlivsbrudd i utgangspunktet 🤷♀️ Du innrømmer at du har overkompensert i 5 år og nå er utslitt, men hva trodde du egentlig? Anonymkode: 2e9a8...d5e Skjerp deg Anonymkode: 29822...7ce
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #19 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Moren? Hva med faren, har ikke han oppdrageransvar? Han tillater en voksen fyr på 19 år å bo hjemme uten å bidra med noe som helst, og en 10-åring som sammenligner det å ta ut av oppvaskmaskinen med å leve i en konsentrasjonsleir. TS har overkompensert i 5 år for å prøve å holde skipet flytende, hun ville muligens prøve å være bedre enn kone nr 1 (?) og nå orker hun ikke mer, så da blir det vel brudd da. Anonymkode: 2e9a8...d5e Om 19 åringen går på skole og jobber så holder vel det Anonymkode: 29822...7ce
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #20 Skrevet 10. september 2023 Var det din stedatter som brakk håndleddet (annen tråd)? Anonymkode: 2b9ed...55d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå