Gå til innhold

Hvorfor har du valgt akkurat den hunderasen som du har?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har du valgt akkurat den hunderasen som du har? Og hvilken hunderase er det?

Anonymkode: 15edc...b39

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Shetland sheepdog. Jeg elsker deres førerorienterte lynne og personlighet. Snill, fredelig, godlynt. Min stikker aldri av, og har meg alltid innen synsvidde på turer når hunden er løs. Utrolig lettlært og lydig bestandig. Intelligent rase. 

Men det jeg liker ved hunderasen kan også gå over i det negative. Den er veldig avhengig av meg, nesten for mye. Denne  avhengigheten ledet til separasjonsangst. Alt hunden vil, er å være sammen med meg - hele tiden, døgnet rundt.

Anonymkode: 16f85...e71

• Liker 3
Skrevet

Liker trynet på han.

Schæfer.

Anonymkode: 7d317...210

• Liker 2
Skrevet

Ville ha en mellomstor sporty hund som både kunne brukes i ulike hundesporter, være med på fjellet og samtidig tåle en og annen rolig dag på sofaen uten å gå på veggene. Ellers var helse og gemytt det viktigste, den måtte være mentalt stødig uten tendenser til skarphet.

Så da ble det engelsk springer spaniel.

Anonymkode: 179f9...bc8

Skrevet

Jeg valgte schæfer etter brukslinjer fordi det er en av få raser som er tillatt i IGP her i Norge. Og i motsetning til flere av de andre rasene, går det fremdeles an å få tak i individer som er mentalt sterke og fysisk friske. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Liker trynet på han.

Schæfer.

Anonymkode: 7d317...210

Og du fikk kjøpe hund på et så idiotisk grunnlag? Spesiell oppretter...

• Liker 2
Skrevet

Bichon frise og pekingeser, ganske tilfeldig at det ble sånn. 

En kollega av mannen min hadde en bichonvalp på 7mnd, men ikke kapasitet til å ta vare på den. Så vi overtok den, ganske spontant med er så glad vi gjorde det. snilleste hunden jeg noensinne har møtt, fantastisk med barn og er med på alt. Kjente til rasen fra før siden den er ganske populær der vi bor, men hadde ikke vurdert den tidligere. 

Pekingeser har jeg hatt tidligere, omplasseringshund, denne gangen fikk jeg vite om en pekingeser i et offentlig "kennel" det var midt på sommeren, 35C og på bildet så den så ulykkelig ut så bestemte meg for å adoptere den. 

Veldig fornøyd med begge valg, skal definitivt ha begge raser igjen.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Troe sunikke man kan litt om sxhfære får man drar til oppdretter? Man velger så klart hunden man liker best av de i kullet.

Aldri valgt en hund, tatt til meg omplasseringshunder. Som har kommet min vei.

Anonymkode: 1ef88...61e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud, for et idiotisk svar 😂 hvorfor gidder du liksom. 

Anonymkode: 6936e...9b8

• Liker 3
Skrevet

Har Whippet.

Valgte den da den er sofagris når den er inne og aktiv når den er ute. Den elsker kos og hater regn. 

Den er nydelig både utvendig og innvendig, den gir kos tilbake er lykkelig så lenge den får være med deg.

En super enkel rase som kan tas med over alt.

Anonymkode: a13a9...b65

• Hjerte 4
Skrevet

Finsk lapphund. 

Vi ville ha en hund som var familievennlig og ikke alt for stor (retriever, som jeg synes er fantastiske, ville bare veltet ungene våre).  Samtidig ønsket vi en som kunne være med på turer året rundt. (Der forsvant feks dansk-svensk-gårdshund ol, jeg orker ikke styre med klær til hunden i tillegg til klær til ungene). 

Vi liker også selvstendigheten til rasen, at de er litt mer kattaktige, og ikke så utelukkende førerstyrt. (Selv om vi vrir oss galne innimellom av nettopp samme årsak). Lynnet tiltalte oss. Og selvfølgelig utseende.

Vi var og hilste på oppdretter, og fikk enormt godt inntrykk av oppdretter -hvordan hun vurderte hundene hun avlet på osv.

Anonymkode: e57d0...4ce

Skrevet

Jaktgolden.

Arbeidsjern med god avknapp. Brukes i rednigstjeneste.

Anonymkode: 18ecb...304

Skrevet

Ville ha en relativt liten hund som kunne ligge i sofaen men som er robust nok til å tåle vær og vind og lek og fart. Samt at den måtte være familievennlig.

Landet på Westie-terrier. En liten murstein på 7 kg, tidenes gladeste og mest lojale lille sak. Elsker barna og kan gå tur fritt på fjellet, stikker aldri av. Bjeffer lite, og ekstremt leken 🥰 Perfekt lite familiemedlem.

Og veldig, veldig søt 😄

Anonymkode: 6936e...9b8

• Liker 1
Skrevet

Kleinspitz, fordi han er akkurat passe stor. Kan være med på alt og tåler mye. Han er smart og lett lært. Og krav til mosjon og aktivitet passer inn med meg og mitt liv. Også er han veldig fin 🥰

Anonymkode: 8c669...dc0

Skrevet

Jeg har border collie fordi jeg driver med gjeting og hundesport. Borderen er stort sett ganske overlegen i begge, sammenlignet med andre raser 🙂

Skrevet

Jeg ville ha en rase som ikke røyter og er "allergivennlig". Det er mange pudler i familien, de er fantastiske, men jeg ville ha noe med litt mer attitude og vilje.

Falt pladask for den styggsøte affenpinscheren. De ser ut som ewok fra Star Wars-universet, er ekstremt klovnete, og kalles "smådjevler med bart" på fransk. Fant en oppdretter som sammen med mannen sin har blitt som et sett ekstraforeldre, klubbmiljøet er veldig støttende og godt.

Det har vært en bratt læringskurve å gå fra en relativt myk hunderase som puddel til en stabeis av en apekatthund, men vi har det veldig gøy!

Anonymkode: a9d73...bcd

• Hjerte 1
Skrevet

den er så søt med sine lange ører<3

basser artesien normand

Anonymkode: b4169...ad4

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor har du valgt akkurat den hunderasen som du har? Og hvilken hunderase er det?

Anonymkode: 15edc...b39

Pga det fantastiske lynnet/gemyttet

Pga trivsel i skogen, trivsel på fjellet og trivsel med late dager ved siden av sofaen. Trivsel med akkurat det eieren/flokken vil.

Pga hvor fine de er med unger

Bonusen er utseende og størrelse jeg elsker.

Berner Sennen

Anonymkode: fe335...17f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Troe sunikke man kan litt om sxhfære får man drar til oppdretter? Man velger så klart hunden man liker best av de i kullet.

Er du rusa eller?

• Liker 5
Skrevet

Jeg ønsket meg en lettlært hund som ikke røyter og valget falt til slutt på dvergshnauzer. Jeg har aldri angret og kommer nok til å holde meg til den rasen om jeg noen gang skal ha flere hunder.

Nå er min bare 5 år, så jeg håper jo det er lenge til jeg behøver å ta stilling til akkurat det med flere hunder.

Anonymkode: 76e70...6b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...