AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #1 Skrevet 10. september 2023 Siden starten av tenårene har jeg vært mye plaget med angst og dårlig selvtillit. Har blitt mye mobbet i barneårene, og ungdomstid. Nå er jeg i sent 20-årene og sliter fortsatt mye. Selv saboterer mye, og sliter med vonde tanker om meg selv. Er virkelig ikke glad i meg selv. Har prøvd å trene (3-4 ganger i uka og er i god form) og jeg prøver å spise godt og sunt. Prøver å være så sosial jeg orker. Men det bare funker ikke. jeg er så lei meg uansett hva, og det tærer mye på meg. Hva kan jeg gjøre ? har prøvd fastlegen, men henvisningen min ble avist. Er forøvrig i full jobb, som jeg heldigvis er glad i. Har noen tips/råd eller hva som helst som kan hjelpe. Vær så snill, jeg er så sliten. Anonymkode: 9531c...75b
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #2 Skrevet 10. september 2023 Prøv å finne ut hva som gjør deg glad, og prøv å gjøre de tingene. Finn ut hva som gir deg mer angst og gjør at du blir mer selvkritisk osv, og prøv å unngå de tingene så langt det lar seg gjøre. Det er absolutt ikke enkelt, og bare det å finne ut av hvilke faktorer som påvirker kan være vanskelig og ta tid. Ellers kan det være en ide å prøve å få fastlegen til å sende en ny og bedre henvisning. Eventuelt kan du bruke fastlegen som samtalepartner og prøve å få hjelp der. Muligens også snakke med fastlegen om å vurdere feks antidepressiva dersom du det du sliter med kan være depresjon. Anonymkode: 72f08...002 2
Eneri Skrevet 10. september 2023 #4 Skrevet 10. september 2023 Jeg har ikke hatt det så tungt som deg over lang tid. Men hadde av sammensatte årsaker 3/4 år som opplevdes mørkt og tungt og jeg var rimelig energiløs og "tung" i humøret. Det jeg synes hjalp litt, var å skrive ned tre ting jeg er takknemlig for hver dag. Jeg gjorde dette på ettermiddag/kveld, men kanskje kan det være fint å starte dagen med dette. Det høres muligens naivt ut, men jeg tror årsaken til at det hjalp meg ihvertfall, er at jeg fikk skrudd på oppmerksomheten på de gode og fine tingene. Jeg ble rett og slett flinkere til å legge merke til det som var bra, og lot ikke alt drukne i eget "mørke". Man kan skrive både store og små ting, og det vil variere fra dag til dag. Enkelte dager kunne jeg lett ramset opp ti ting, andre dager støvsuget jeg hjernen etter de tre tingene. En arbeidskollega som var langtidssykemeldt pga fysisk sykdom, var langt nede over å ikke kunne gå på jobb og å ha plager/smerter. Hun er glad i å gå tur, men klarte nå lite. Hun bestemte seg for å komme seg ut på bittesmå turer, lengre etterhvert, og tok et fint naturbilde hver dag. Hadde med kaffe og koste seg selv om hun klarte kun 15 minutters tur i starten. Dette hjalp henne opp; hun liker både natur, fysisk aktivitet og fotografering. I min kommune har vi et lavterskeltilbud med psyk.sykepleier, altså ikke henvisning til psykolog el. Ellers kan du jo tenke på å spare opp litt penger og kjøpe deg selv noen timer hos en coach eller lignende. Du virker ressurssterk og har gjort mye godt for deg selv; skaffet deg en jobb du trives i, passer på kosthold, trener og nå tar du grep for å komme ytterligere videre. Bra jobba, og jeg heier på deg og at du kan få det enda bedre framover ❤️ 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #5 Skrevet 10. september 2023 53 minutter siden, Lykkedykker said: Mindfullness Støtter den. Last gjerne ned en meditasjons-app, det er mye å velge mellom. Personlig har jeg fått enormt utbytte av Waking Up. Anonymkode: 20e78...c63 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #6 Skrevet 11. september 2023 Hvorfor har du dårlig selvtillit ? Anonymkode: c664a...ff9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #7 Skrevet 11. september 2023 Start dagen med å si 3 ting du er takknemlig for. Godt mulig du har din Saturn eeturn nå,tøff tid for de fleste. Google Saturn return calender og se. Og finn videoer på YouTube om det. Anonymkode: 5294f...c6d
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #8 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Støtter den. Last gjerne ned en meditasjons-app, det er mye å velge mellom. Personlig har jeg fått enormt utbytte av Waking Up. Anonymkode: 20e78...c63 Samme her. Begynte med det rundt samme alder som ts. Du trenger å fokusere litt mer innover ikke på det eksterne Anonymkode: 5294f...c6d
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #9 Skrevet 11. september 2023 Kan det hjelpe deg å jobbe frivillig? Gjøre en innsats for andre? For du vil møtes med så mye takknemlighet, jobben er verdifull for andre og kan gjøre at du selv føler at du har verdi, du får en pause fra slitsomme tanker og så videre. Du blir kjent med nye mennesker også. Stor klem og mange gode ønsker til deg ❤️ Anonymkode: 4c958...f95
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #10 Skrevet 11. september 2023 Nå vet jeg jo ikke hva du legger i "glede"? Ei utadvendt venninne har mye uttalt glede og viser det med armer og bein. For meg er glede indre ro og en følelse av overskudd. Jeg opplever hennes svinginger som større, mens min glede er stabil - selv om jeg nok ikke ser i nærheten av så fornøyd ut som hun gjør på toppene sine. Jeg synes det ser slitsomt ut med så mye følelser, men jeg kan se for meg at hun ikke hadde vært tilfreds med mitt nivå av "glede". Man er forskjellige. Uansett. Selvfølelse. Jeg tror det er for mye fokus på å være glad i det man gjør, foran å være glad i hvem man ER. kanskje du må tørre å bli litt bedre kjent med deg, og fokusere litt mer på gjøre ting i tråd med hvem du er og verdiene dine? Trening gjør meg glad, men ikke fordi det er riktig, det får meg til å se ut på en viss måte og jeg checker av et punkt på sånn flink jente-liste. Trening gjør meg glad fordi jeg ser på meg selv som noen som tør ta tak i utfordringer og som er flink til å holde rutiner og ha orden på prioriteringene mine. Altså når jeg går på trening så gjør jeg noe som går i takt med dybere forståelse av hvem jeg er og hvem jeg ønsker å være. Trening kunne like godt vært strikking, frivillighet eller trompetspilling. Poenget er uansett å tørre å titt litt dypere på motivasjonene og verdiene dine, tørre å leve etter de. Da kommer mestringsfølelse, stolthet over hvem du er og selvfølelse. Og når de tre er på plass kommer forhåpentligvis "glede", eller i det minste ro og tilfredshet. Anonymkode: ad3f7...909 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #11 Skrevet 11. september 2023 Å få seg hund har betydd mer for min mentale helse enn det all verdens prat om følelser kunne ha gjort. Anonymkode: 64d16...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #12 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Siden starten av tenårene har jeg vært mye plaget med angst og dårlig selvtillit. Har blitt mye mobbet i barneårene, og ungdomstid. Nå er jeg i sent 20-årene og sliter fortsatt mye. Selv saboterer mye, og sliter med vonde tanker om meg selv. Er virkelig ikke glad i meg selv. Har prøvd å trene (3-4 ganger i uka og er i god form) og jeg prøver å spise godt og sunt. Prøver å være så sosial jeg orker. Men det bare funker ikke. jeg er så lei meg uansett hva, og det tærer mye på meg. Hva kan jeg gjøre ? har prøvd fastlegen, men henvisningen min ble avist. Er forøvrig i full jobb, som jeg heldigvis er glad i. Har noen tips/råd eller hva som helst som kan hjelpe. Vær så snill, jeg er så sliten. Anonymkode: 9531c...75b Det du kan jobbe me er egen selvtillit. Fokuser på de tingene du kan og er god i. Utfordre deg i nye ting, og mestre det. Da kan du iallefall overvinne den stemmen som sier du ikke kan. Har jobbet som aktivittør, på et sted med lettere psykiatri. Og mye av jobben med de ble gjort på arbeids stua. Alle hadde samme fellesnevner, at de aldri hadde prøvd og trodde de ikke klarte. To dager der inne, så var mye gjort. Dey å gjøre det alene kan være vanskelig, og vondt til du har fått til noe. Beste er kanskje om du blir med i en hobbygruppe eller noe, så du kan lære av andre Anonymkode: b2a70...add 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #13 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor har du dårlig selvtillit ? Anonymkode: c664a...ff9 Ts her. Som sagt har jeg blitt mye mobbet. Både av nær familie og ytre. Har hele livet fått kommentarer på hvordan jeg er, tidligere var jeg for høylyttt nå er jeg er for stille. Har også hatt dårlige kjærester som har vært veldig dårlige for min selvtillit (utroskap, sagt jeg har vært stygg, feit osv) Nå er jeg ikke rundt disse menneskene lengre, men alle kommentarene har brutt meg ned igjenom tiden. og å bygge meg opp igjen har vært veldig vanskelig. Er på et punkt der jeg føler meg til bry for alle. Selv om jeg innerst inne vet det ikke stemmer. Anonymkode: 9531c...75b 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #14 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts her. Som sagt har jeg blitt mye mobbet. Både av nær familie og ytre. Har hele livet fått kommentarer på hvordan jeg er, tidligere var jeg for høylyttt nå er jeg er for stille. Har også hatt dårlige kjærester som har vært veldig dårlige for min selvtillit (utroskap, sagt jeg har vært stygg, feit osv) Nå er jeg ikke rundt disse menneskene lengre, men alle kommentarene har brutt meg ned igjenom tiden. og å bygge meg opp igjen har vært veldig vanskelig. Er på et punkt der jeg føler meg til bry for alle. Selv om jeg innerst inne vet det ikke stemmer. Anonymkode: 9531c...75b Du har vært gjennom mye. Første og viktigste ting har du gjort, å kvitte deg med dårlige mennesker. De menneskene som har vært slik mot deg har egentlig selv problemer, de hater seg selv og istedefor å gjøre som deg, møte deg selv og be om hjelp, så trakker de på andre. Du er født med en styrke som gjør at du ikke har det behover for å trakke på andre. Du har selvinnsikt og du ber om hjelp, og det kan du være solt av, fordi det er bevis at du kan få det bedre. Vi har alle våre unike drømmer som vi brenner for, noe som gjør oss glad og gir oss energi. Noen får glede av å fiske og bli god på det, lære teknikker og dra på ulike steder å fiske. Det er gleden og interessen de brenner for og selvtilliten er høy på dette og de har sin egen greie for seg selv. Hvis du finner ut hva som er din greie, hva du brenner for, så kan du bruke tid på dette og du vil oppleve glede og interesse for det du brenner for. Det påvirker selvtilliten. Fokuser på selve interessen som du finner gleden av og mindre på deg selv og andre nå i starten. Feks hvis det er fiske du liker, så fokuserer du på fiske og ikke deg selv og andre en periode. Slipp andre inn etterhvert og sørg for at det er folk som gir deg noe. Anonymkode: c664a...ff9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #15 Skrevet 11. september 2023 Er nok en innstilling man må jobbe mot. Du følger helt sikkert små lyspunkt? En god kopp te, en deilig sjokolade du nyter? Føl på den følelsen, prøv å hold den der, øv deg rett og slett på den godfølelsen. Kjenn etter hvor den kommer fra, så kan det bli lettere å dra den frem. Jeg har en sang som gjør meg glad, en bok som er vakker. Man griper følelsene man får av lykke og prøver å opprettholde den. Blir litt klisjeaktig. Anonymkode: 0f594...0d1
Antiviruset Skrevet 11. september 2023 #16 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Å få seg hund har betydd mer for min mentale helse enn det all verdens prat om følelser kunne ha gjort. Anonymkode: 64d16...d6d Helt greit! Men ikke anbefal andre dette om de ikke liker hunder og vet hva det innebærer å ha ansvar for en hund året rundt i minst 15 år. For det er utgifter, ansvar og forpliktelser i det å ha en hund. Takler man ikke akkurat det ? Så bare mangedobler man det problemet man har i utgangspunktet.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #17 Skrevet 11. september 2023 Er det litt sånn at du ikke tillater deg å være glad og at du synes at du ikke fortjener det? Siden du snakker om dårlig selvtillitt og at du saboterer ting kan det virke sånn. Har vært sånn selv i mange år, og det eneste som har hjulpet meg er å lære meg å heve stemmen litt mer selv om jeg synes det har vært ubehagelig. Høres sikkert litt rart ut, men å stå opp for mine meninger har hjulpet på selvtillitten min og fått meg til å bekymre meg mindre for hva andre mener. Jeg trener, spiser sunt, har prøvd mindfullness, men det er ikke de tingene som hjalp. Anonymkode: 43071...441
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå