Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere her som har katt og et gravide? 

Det går vel stort sett bra? 😊 

Anonymkode: c23c4...767

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Japp. Mannen tømmer do. Min katt er innekatt (kattens eget ønske, for å si det sånn) så det er ikke noe problem her ^^,

Bare ikke tøm kattedoen også vask deg på henda før mat så går det helt fint 

Endret av Fame
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja det er da det mknste problemet. La mannen tømme kattedoen, og ikke ta deg i munnen eller lag mat når du har klappet katten, vask deg først. 

Anonymkode: cbf44...a91

Skrevet

Ute eller innekatt?

Jeg var gravid med 2 innekatter, tømte også doen. Veldig uvanlig at innekatter har toxo. Var veldig nøye med hygienen. 

Hadde katt i 15 år før graviditeten uten å få toxo også, håpet egentlig at jeg hadde hatt det før men neo.

Anonymkode: de7d5...f04

Skrevet

Har innekatt. Mannen tar seg av kattedoen så jeg er ikke spesielt bekymret. 

Anonymkode: 55368...a59

Skrevet

Ja, to katter. Var alene. Gikk helt fint. De er ute og inne. Brukte hansker når jeg tømte  do og vasket hendene godt.

Anonymkode: 3b817...760

Skrevet

Ja.

Anonymkode: 86a2b...9c1

Skrevet

Ja, vi hadde to katter da jeg var gravid alle gangene, ikke noe problem. Man må faktisk spise avføringen for å få toksoplasmose så har man normal håndhygiene og vasker hender etterpå kan man fint tømme kattedoen også selv om det kan være greit å overlate det til mannen akkurat i svangerskapet.

Skrevet

Ja, vi har innekatter, men mannen har fått tømmeansvar nå i graviditeten. Om du har hatt katt lenge kan du også teste antistoffer i blodet. Mange har vært smittet tidligere i livet og da har både du og baby antistoffer.

Anonymkode: baef6...539

Skrevet

husk, at katt kan også ha toxiplasmosis bare en gang i livet, og hvis du har en voksen utekatt, så sannsynligvis at dere begge har allerede hatt toxiplasmosis, hvis dere kunne få det. Og bor dere i Nord, og du er 30+ år og katten din er 5+ år, og ingen av dere har blitt smittet ennå - som sjekkes jo når du tar den obligatoriske blodprøven, så er risiko liten. Faktisk er risiko større ved å spise fersk is i utlandet eller uvasket salat i Norge.  

Anonymkode: 74fef...d8d

• Liker 1
Skrevet

Er vel det å skaffe seg katt man helst skal unngå, har du katt fra før er det ikke noe problem, men som nevnt over her bør man være ekstra nøye med hygiene når det kommer til kattedoen osv :) 

Anonymkode: c10e8...d62

Skrevet

Til og med to. Uten å ha fått toksoplasmose. Noen av gangene. Tror du må tilnærmet ta på avføringen og slikke deg på hendene eller spise det. 

Anonymkode: 73c5e...86b

Skrevet

Jeg har hatt katt hele livet, da er det vel stor sjanse for å være immun? Min katt går ut på do, så var ikke mye jeg gjorde annerledes. 

Skrevet
melatonin skrev (34 minutter siden):

Jeg har hatt katt hele livet, da er det vel stor sjanse for å være immun? Min katt går ut på do, så var ikke mye jeg gjorde annerledes. 

Utrolig nok trenger man ikke være det! 

Anonymkode: 73c5e...86b

Skrevet
melatonin skrev (13 timer siden):

Det er ikke så vanlig som man skulle tro, mener jeg har lest at ca 10% av Norges befolkning har hatt det. Jeg har hatt katt siden jeg var tre år gammel, alle utekatter, og da jeg var gravid testet jeg meg for toksoplasmose. Testen viste at jeg aldri hadde hatt det, til tross for at jeg har hatt katter på meg hele livet.

Anonymkode: f7d28...a7c

Skrevet
13 hours ago, melatonin said:

Det er ikke veldig vanlig med toxo i Norge. Og selv i land det er vanlig kommer det oftest av mat som har toxo, ikke kattehold. 

Jeg ville ikke bekymret meg. Hvis man et helt liv har klart å ikke pådra seg toxo ved å ikke tømme kattedo, er det jo veldig lite sannsynlig at man får det i løpet av 8 mnd. 

Anonymkode: d9211...60f

Skrevet

Det er ikke noe stress, våre to er ute, men en av dem var inne en liten stund i graviditeten og da måtte mannen tømme doen bare. 

Anonymkode: 528fb...61e

Skrevet

Jeg hadde 3 katter når jeg var gravid, det er 18 år siden nå.  Ungen ble frisk og rask og vi har katt ennå! 😻

Anonymkode: 06320...f01

Skrevet

Hadde katt i svangerskapet (som ikke var innekatt). Stort sett tok mannen min kattedoen, og jeg ved noen veldig få anledninger der han ikke kunne. Koste som vanlig med pus, men var mer nøye med håndvask etterpå. Fikk helt friskt barn. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...