AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #1 Skrevet 10. september 2023 Gikk inn på e-bok nå fordi jeg gjerne ville lese noe oppbyggelig ( og ikke scrolle formålsløst rundt på mobilen på kveldstid). Det er lett å gå seg vill i alle titlene så hadde vært kjekt å få noen erfaringer. Gjerne med tema som å få bedre selvtillit, slappe mer av med seg selv, aksept, være god nok osv. Anonymkode: f130f...29b
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #2 Skrevet 10. september 2023 Radical Acceptance av psykolog Tara Brach Why Buddhism is True av Robert Wright Det er de eneste bøkene jeg har lest flere ganger. Den første handler om hvorfor og hvordan man kan akseptere (ikke å forveksle med å resignere) seg selv og andre og livet generelt, og er ispedd mange fine historier fra virkeligheten. Den andre handler om buddhistisk filosofi og psykologi, og forfatterens erfaringer med en ikke-religiøs buddhisme. Ikke-religiøs betyr her at buddhisme ikke krever at du skal tro på noe spesielt, det handler ikke om noe overnaturlig. Det er bare snakk om hvordan ting faktisk henger sammen og hva du helt konkret kan gjøre for å få det bedre. Mye av moderne psykologi og kognitiv terapi er forbausende overlappende med klassisk buddhisme. Boka er forresten tidvis ganske morsom. Anonymkode: fa7ff...7ac
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #3 Skrevet 10. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Gikk inn på e-bok nå fordi jeg gjerne ville lese noe oppbyggelig ( og ikke scrolle formålsløst rundt på mobilen på kveldstid). Det er lett å gå seg vill i alle titlene så hadde vært kjekt å få noen erfaringer. Gjerne med tema som å få bedre selvtillit, slappe mer av med seg selv, aksept, være god nok osv. Anonymkode: f130f...29b Jeg slet med ekstremt dårlig selvtillit hele livet, og så ble jeg fortalt en "cheat code" for dette; begynn å leve som et ekstremt godt menneske. Leve med integritet og ærlighet, gjøre gode ting for andre, rydde opp i livet og å gjøre noe som forbedrer deg (for min del begynte jeg med trening og kosthold). Det øker selvfølelsen mer enn man forventer, og med den BOOSTEN, vil det være lettere å ta tak i den vanskeligere delen som ligger i det mentale, og eventuelt ubearbeidede issues fra barndom osv. Nå er jeg mer selvsikker og trygg i meg selv og min kropp enn jeg noensinne trodde var mulig for meg. Og dette er på kun ett år! Forandringen er enorm! Anonymkode: d6df4...500 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #4 Skrevet 10. september 2023 Hvis du er en procrastinator/ ikke klarer å snu om på en vane : Atomic Habits! Helt fantastisk. Anonymkode: 2bc41...1aa
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #5 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du er en procrastinator/ ikke klarer å snu om på en vane : Atomic Habits! Helt fantastisk. Anonymkode: 2bc41...1aa Den boka har jeg, om dog ulest, mikrovaner på norsk sant? Anonymkode: f130f...29b
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #6 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Radical Acceptance av psykolog Tara Brach Why Buddhism is True av Robert Wright Det er de eneste bøkene jeg har lest flere ganger. Den første handler om hvorfor og hvordan man kan akseptere (ikke å forveksle med å resignere) seg selv og andre og livet generelt, og er ispedd mange fine historier fra virkeligheten. Den andre handler om buddhistisk filosofi og psykologi, og forfatterens erfaringer med en ikke-religiøs buddhisme. Ikke-religiøs betyr her at buddhisme ikke krever at du skal tro på noe spesielt, det handler ikke om noe overnaturlig. Det er bare snakk om hvordan ting faktisk henger sammen og hva du helt konkret kan gjøre for å få det bedre. Mye av moderne psykologi og kognitiv terapi er forbausende overlappende med klassisk buddhisme. Boka er forresten tidvis ganske morsom. Anonymkode: fa7ff...7ac Takk for tips, skal sjekke ut! Anonymkode: f130f...29b
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #7 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg slet med ekstremt dårlig selvtillit hele livet, og så ble jeg fortalt en "cheat code" for dette; begynn å leve som et ekstremt godt menneske. Leve med integritet og ærlighet, gjøre gode ting for andre, rydde opp i livet og å gjøre noe som forbedrer deg (for min del begynte jeg med trening og kosthold). Det øker selvfølelsen mer enn man forventer, og med den BOOSTEN, vil det være lettere å ta tak i den vanskeligere delen som ligger i det mentale, og eventuelt ubearbeidede issues fra barndom osv. Nå er jeg mer selvsikker og trygg i meg selv og min kropp enn jeg noensinne trodde var mulig for meg. Og dette er på kun ett år! Forandringen er enorm! Anonymkode: d6df4...500 Tusen takk, trener allerede veldig mye, og spiser relativt sunt. Men jeg skal forsøke å rydde i flere av de andre tingene du peker på! Anonymkode: f130f...29b
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #8 Skrevet 11. september 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk, trener allerede veldig mye, og spiser relativt sunt. Men jeg skal forsøke å rydde i flere av de andre tingene du peker på! Anonymkode: f130f...29b Integriteten er det største cluet. Å leve med sannhet ovenfor deg selv og andre. Å ikke snike rundt med ting, ikke gjøre ting som er falsk/ulovlig/skamfullt, fordi det bygger seg opp som ubevisst skam inni deg som tærer på selvfølelsen. Anonymkode: d6df4...500
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå