AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #1 Del Skrevet 10. september 2023 Babyen vår har hatt en kul/ bulk ut på siden av hodet som er hardt fra fødselen av, mulig var mykere i begynnelsen men føles som del av kraniet. Er liten kul på andre siden og som tror er normalt, men jeg blir jo bekymret for den er større enn andre. Helsesøster og legekontor var ikke bekymret men skal ta opp på 6 ukers kontroll til uken. Har ikke vokst eller endret størrelse. Leser om alt mulig, hva kan det være? Han ligger også mye på den siden men er blitt flinkere å snu på hodet. Anonymkode: 01297...a0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #2 Del Skrevet 10. september 2023 ? Anonymkode: 01297...a0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #3 Del Skrevet 10. september 2023 Kan det være pga han ligger for mye på ene siden og hodet blir skjevt Anonymkode: 01297...a0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #4 Del Skrevet 11. september 2023 Hadde baby elektrode på hodet under fødselen? Barnet mitt hadde en kul i hodet lenge (flere måneder) etter elektroden sin. Det var en blodutredelse under huden, men huden fikk aldri et typisk blåmerke. Den var hard og kjentes ut som en del av kraniet. Det tok lang tid før jeg fikk beskjed (for øvrig fra fysioterapeuten til barnet) om at kulen var fra elektroden, for helsestasjonen regnet med at jeg skjønte det selv. 🤦♀️ Anonymkode: 54684...ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #5 Del Skrevet 11. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde baby elektrode på hodet under fødselen? Barnet mitt hadde en kul i hodet lenge (flere måneder) etter elektroden sin. Det var en blodutredelse under huden, men huden fikk aldri et typisk blåmerke. Den var hard og kjentes ut som en del av kraniet. Det tok lang tid før jeg fikk beskjed (for øvrig fra fysioterapeuten til barnet) om at kulen var fra elektroden, for helsestasjonen regnet med at jeg skjønte det selv. 🤦♀️ Anonymkode: 54684...ece Ja han fikk det. Og de festet 3 ganger pga falt ut osv men hadde ingen synlige merker Anonymkode: 01297...a0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Riktigper Skrevet 11. september 2023 #6 Del Skrevet 11. september 2023 (endret) Ikke lege, så jeg kan ikke gi en nøyaktig diagnose men har noenlunde kunnskap. Her er noen mulige årsaker til slike kuler hos nyfødte: 1. Cephalohematoma: Dette er en opphopning av blod mellom babyens hodeskalle og skallen. Det kan oppstå under fødselen og tar ofte flere uker eller måneder å forsvinne. 2. Caput Succedaneum: Dette er en hevelse på babyens hode som kan oppstå under fødselen. Det kan også ta tid å forsvinne. 3. kjevhet i babyens hode: Babyer kan utvikle en skjevhet i hodet hvis de tilbringer mye tid på den ene siden av hodet. Dette kan føre til en liten kul på den ene siden av hodet. 4. innkjenningskul: Noen babyer kan ha en liten kul på grunn av innkjenningskul fra fødselen. Dette kan også være en mulig årsak. Det er positivt at kulen ikke har vokst eller endret seg, men det er viktig å diskutere bekymringene dine med helsepersonell på den kommende 6-ukers kontrollen. De vil kunne undersøke babyen nøye, gi deg mer informasjon og eventuelt henvise til ytterligere undersøkelser hvis det er nødvendig. Fortsett å observere babyens utvikling og sørg for at han får variasjon i hodets posisjon når han ligger, for å redusere risikoen for skjevheter. Husk at det beste rådet du kan få, kommer fra en helsepersonell som kan se og vurdere babyen direkte. Endret 11. september 2023 av Riktigper rettskriving Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #7 Del Skrevet 11. september 2023 7 minutter siden, Riktigper said: Ikke lege, så jeg kan ikke gi en nøyaktig diagnose men har noenlunde kunnskap. Her er noen mulige årsaker til slike kuler hos nyfødte: 1. Cephalohematoma: Dette er en opphopning av blod mellom babyens hodeskalle og skallen. Det kan oppstå under fødselen og tar ofte flere uker eller måneder å forsvinne. 2. Caput Succedaneum: Dette er en hevelse på babyens hode som kan oppstå under fødselen. Det kan også ta tid å forsvinne. 3. kjevhet i babyens hode: Babyer kan utvikle en skjevhet i hodet hvis de tilbringer mye tid på den ene siden av hodet. Dette kan føre til en liten kul på den ene siden av hodet. 4. innkjenningskul: Noen babyer kan ha en liten kul på grunn av innkjenningskul fra fødselen. Dette kan også være en mulig årsak. Det er positivt at kulen ikke har vokst eller endret seg, men det er viktig å diskutere bekymringene dine med helsepersonell på den kommende 6-ukers kontrollen. De vil kunne undersøke babyen nøye, gi deg mer informasjon og eventuelt henvise til ytterligere undersøkelser hvis det er nødvendig. Fortsett å observere babyens utvikling og sørg for at han får variasjon i hodets posisjon når han ligger, for å redusere risikoen for skjevheter. Husk at det beste rådet du kan få, kommer fra en helsepersonell som kan se og vurdere babyen direkte. Det ser ut som det første du nevnte. Hodet var litt rar i formen (avlanget) når kom ut. Hadde epidural og var lang fødsel. Men var ikke med hjelp av vakkum eller noe. Men var egentlig stjernekikker som snudde seg rundt rett før fødselen. Kulen var mykere i begynnelsen hardere nå. Men skal ta opp med legen. Anonymkode: 01297...a0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #8 Del Skrevet 11. september 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Ja han fikk det. Og de festet 3 ganger pga falt ut osv men hadde ingen synlige merker Anonymkode: 01297...a0a Min hadde heller ingen synlige merker utover en liten prikk der elektroden var stukket inn. Prikken forsvant fort. Kulen var også litt mykere i starten. Anonymkode: 54684...ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå