Gå til innhold

Når småjenter begynner med trening for å få rumpemuskulatur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 11 sier at venninnene som er 11/12 år har begynt med styrketrening på matte, og følger en treningsinfluencer på youtube.

Det er øvelser primært for å styrke setemuskulaturen og få stram mage.

Har selv vært hjemme hos en av jentene for å hente datteren, og da var det full trening i kjellerstuen med flere småjenter i trange tights som går opp i rumpen og korte treningstopper.

Jentene har gym, spiller fotball og er ute og leker i klatrestativ og trær og får den mosjonen de trenger i løpet av en uke, og skal ikke tenke på kjernemuskulatur eller at rumpen skal være mest mulig synlig på kroppen, og skal ikke tenke på hvilken mat som gjør deg slank.

Mødrene til disse jentene er unge dvs drøyt 30 år, og er vel vant til influencere og det å fokusere på trening for å få et bedre utseende, mens jeg er 47 år og trener kun for å holde bekkenet mitt i sjakk etter 3 svangerskap, og gjør det fysioterapeuten min sier jeg skal gjøre for å fungere best mulig.

Datteren vår ønsker også å være med å trene etter video på youtube og det kan jeg ikke nekte henne, men har en uggen følelse av at jeg på den måten gjør at hun altfor tidlig blir introdusert for en selvopptatt verden som ikke er bra for unge jenter.

Foreløpig har hun ikke spurt om trange tights og topp, men det kommer vel når hun oppdager at vanlig shorts og t-skjorte ikke er kult nok.

Hva mener dere?

Anonymkode: c8ed5...db8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker styrketrening er dritbra og da må de passe på kostholdet så de får nok næringsstoffer til å bygge opp kroppen godt. 

Kanskje turning kan være en god vei å gå, da blir man sterk i hele kroppen og jobber med stabilisering/balanse som forebygger en del skader. 

Jeg tenker du skal smi mens jernet er varmt og veilede underveis der du ser det trengs. Men i utgangspunktet er ikke dette nødvendigvis et problem så lenge du følger med og følger opp utviklingen.

Anonymkode: a1502...ffd

• Liker 11
Skrevet

Det er en fase, bare slapp av 

Min skulle trene vekter og det var ikke måte på. Holdt ut en måned eller to, etter et år var den fasen over

Anonymkode: 7c2f5...321

• Liker 7
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker styrketrening er dritbra og da må de passe på kostholdet så de får nok næringsstoffer til å bygge opp kroppen godt. 

Kanskje turning kan være en god vei å gå, da blir man sterk i hele kroppen og jobber med stabilisering/balanse som forebygger en del skader. 

Jeg tenker du skal smi mens jernet er varmt og veilede underveis der du ser det trengs. Men i utgangspunktet er ikke dette nødvendigvis et problem så lenge du følger med og følger opp utviklingen.

De trener fordi de ser at det gjør mange store jenter /damer og at det er rumpa som er viktigst å få stor.

Jeg mener småjenter har nok mosjon med fotballtreninger, kamper og gym.

Ts

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De trener fordi de ser at det gjør mange store jenter /damer og at det er rumpa som er viktigst å få stor.

Jeg mener småjenter har nok mosjon med fotballtreninger, kamper og gym.

Ts

Jeg bare lurer: ville du sagt det samme hvis det var gutter?

Jeg tenker du kommer lengst med å engasjere deg positivt i starten sånn at hun snakker med deg om hva de gjør sånn at du har muligheten til å komme med innspill underveis. Slår du ned på hele engasjementet deres så risikerer du å bli holdt utenfor på andre ting som kommer opp senere også. 

• Liker 5
Skrevet

Dette husker jeg fra min barndom også. De kule jentene på skolen som begynte med stringtruser og tettsittende klær. 

Jentene nærmer seg puberteten eller noen av dem har kanskje allerede entret. Og kvinnelig seksualitet er ofte «responsiv», altså at man vil bli begjært. Jeg tror det er litt naturlig for dem å utforske ting som dette da. Jeg er ikke helt sikker på hvordan en som foreldres kan stoppe det. Fordi de kan finne måter å gjøre det på likevel. 

Som å bruke sminke i skjul, for eksempel bare på skolen. Bruke stringtruser bare på skolen eller med venninner. Bruke trange klær skjult. 

Jeg tror det bare er viktig at du som forelder er en trygg person og setter fornuftige grenser. Hjemme går vi i vanlige klær og stringtruser kan en begynne med når en er blitt større for eksempel. Jeg vet ikke helt.. vanskelig tema.. små jenter vil alltid herme etter store jenter som er kule 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ville ikke lagt så mye vekt på det. Tror som noen over her at det er en fase de vil utforske. Tights og magetopp er da ingen krise heller. Lag minst mulig ut av det. 

Anonymkode: 5491b...eec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg bare lurer: ville du sagt det samme hvis det var gutter?

Jeg tenker du kommer lengst med å engasjere deg positivt i starten sånn at hun snakker med deg om hva de gjør sånn at du har muligheten til å komme med innspill underveis. Slår du ned på hele engasjementet deres så risikerer du å bli holdt utenfor på andre ting som kommer opp senere også. 

Jeg sier de må trene hele kroppen og målet er å bli sterk ikke å få markert mage og stor rumpe .

Sier også at de ikke trenger å trene dette og at de er barn som ikke skal tenke på kropp og utseende.

Nå har jeg to gutter og de har kjørt slalåm og trente styrke i klubben fra de var 17 for å bli sterk, men det er pga idretten, ikke for å se deilig ut.

Hadde sagt noe til de hvis de begynte på egenhånd som smågutter å trene for å se muskuløs ut.

Ts

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er kanskje under radaren din for «unge mødre som er vant med influencerverdenen».. men hadde mine barn vært opptatt av trening i en alder av 11/12 år hadde jeg latt de styre. Det finnes MYE verre ting de kan drive med i den alderen, enn litt gruppetrening hjemme i kjelleren for å skape et godt utgangspunkt for livet sitt. Jeg ser på det som mye mer urovekkende med de som bare sitter inne å gamer hele dagen, men folk klager vel ikke særlig på det om dagen? 

hvis dattera di (helt forståelig nok!!) vil være med vennene sine å ha et fellesskap innenfor trening, så er det bare sunt. Da jeg var 12 trente jeg 2 dager i uka + kamp i helgene, mens de andre i klassen gikk på en annen lagsport i tillegg og hadde mye mer tid sammen enn hva jeg fikk med dem. Det fikk meg til å føle meg utenfor og at det ikke var rom for meg der, fordi de var mye mer kjent enn hva jeg ville bli. Så jeg hadde 100% støttet fellesskapet. Det er ikke TRENINGEN som er skummel her, det er forventningene.. og barn i den alderen setter seg ikke forventninger selv, de lager seg tanker om hva andre folk forventer. Vær støttende. 

Anonymkode: d0d12...d88

• Liker 2
Skrevet

Trening er bra, og gøy trening er enda bedre. 

Ellers? Kroppspress kommer ikke «utenfra». Det kommer ikke på magisk-mystisk vis inn i huset fra YouTube eller tiktok eller insta. Barn lærer kroppspress av de samme en, to eller flere de lærer andre unoter (den klassiske er «søt mat er belønning)». Fra sin mor og sin far. 

Pass derfor på at du aldri, noensinne, omtaler egen eller andres kropp som estetikk. Inkludert barnets. Kropp er funksjon. Så går det hele meget bra.

Har du noensinne omtalt egen eller andres kropp (barnets inkludert!) som annet enn funksjon? Sett deg ned med barnet og forklar at du jo har nevnt hyppig og repeterende at også voksne kan ha total skivebom på livsvisdom og prioriteringer. Også voksne sliter med bagasje som gjør deres selvregulering dårlig. Legg deg - kort sagt - flat. 

Og si dette til deg selv: fra i dag av skal intet ord - positivt som negativt - slippe over mine lepper angående kroppens estetiske verdi.

At «kroppspress kommer fra media» er vår tids største livsløgn. Den kommer fra mamma og pappa. At samfunnet sier noe annet er fordi vi velger å infantilisere voksne heller enn å ta vare på barn.

Anonymkode: 7140d...c0c

• Nyttig 5
Skrevet

Jeg tenker at da er tiden inne for prat om mat, trening og kroppspress. La henne vite allerede nå at kvinner får naturlige former og mer fett i puberteten og at kroppene man ser på tv og magasiner oftest er juks. Feks bilder av kjendiser/influensere. Bildene er som regel fikset på og det er nesten umulig å kopiere disse falske idealene i virkeligheten. 

Du kan også prate med henne om at treningsformene de driver med først og fremst er for voksne kvinner eller jenter som har kommet i puberteten og kanskje ikke er så mye i lek og bevegelse ellers. At for mye trening kan faktisk kan forsinke puberteten slik at de ser mer guttete ut.

Anonymkode: b9ea0...7b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

t «kroppspress kommer fra media» er vår tids største livsløgn. Den kommer fra mamma og pappa. At samfunnet sier noe annet er fordi vi velger å infantilisere voksne heller enn å ta vare på barn.

Er nok en god kombinasjon hos de fleste. Men hos oss var det ikke slik. Jeg er født på 90 tallet i en familie som ALDRI pratet om kropp, mat og vekt. Det var et fullstendig ikke-tema hos oss. Hadde en overvektig mor som aldri bydde seg om å slanke seg og var opptatt av at man skulle være glad i den kroppen man har. Likevel  utviklet jeg spiseforstyrrelse i 14-15 årsalderen. Utelukkende pga kroppspress i samfunnet og i media. Venninnene mine pratet stadig om hvor misfornøyde de var med de slanke kroppene sine. Selv tidde jeg stilt. Jeg så jo de var enda slankere enn meg. Og jeg sammenlignet kroppene med de jeg så i magasiner og i tv serier o.l. Baywatch etter skoletid var høydepunktet allerede da jeg var ti og jeg drømte om å se slik ut når jeg ble voksen.

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Barn får nok trim ved å leke og hoppe på trampoline. Håndball gym osv. 

Den helsikes tik tok og sosiale medier og influensere er et farlig forbilde til disse barna 

Anonymkode: ff8af...394

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Barn får nok trim ved å leke og hoppe på trampoline. Håndball gym osv. 

Den helsikes tik tok og sosiale medier og influensere er et farlig forbilde til disse barna 

Anonymkode: ff8af...394

Nja sier jeg. Datteren spiller j14 fotball og laget trener 2 dager i uka pluss kamp og flere peser og må bytte etter 15 minutter og står mest og ser på når de trener.  Synes barn trener generelt for lite.

Anonymkode: e7b4e...7c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenker at da er tiden inne for prat om mat, trening og kroppspress. La henne vite allerede nå at kvinner får naturlige former og mer fett i puberteten og at kroppene man ser på tv og magasiner oftest er juks. Feks bilder av kjendiser/influensere. Bildene er som regel fikset på og det er nesten umulig å kopiere disse falske idealene i virkeligheten. 

Du kan også prate med henne om at treningsformene de driver med først og fremst er for voksne kvinner eller jenter som har kommet i puberteten og kanskje ikke er så mye i lek og bevegelse ellers. At for mye trening kan faktisk kan forsinke puberteten slik at de ser mer guttete ut.

Den praten har jeg tatt.

Ts

Skrevet

Styrketrening er supert, selv om motivasjonen i dette tilfellet kanskje er noe tvilsom... Men uansett bedre enn å sitte inne foran en skjerm.

Anonymkode: 8aa87...dd9

• Liker 2
Skrevet

Ville sagt at hun ikke trenger være med på slik trening. Altfor mye fokus på kropp. Idrett og utelek kan ikke sammenlignes med målrettet trening for å få større rumpe.

Barn i dag blir fortere voksne enn før, ikke nødvendigvis til det positive. Det er vår jobb som foreldre å holde igjen. 

Er dette noe du kan ta opp med foreldregruppa via klassen? At du er litt bekymra over kroppsfokuset. Kanskje blir dere enige om at diverse trening kan vente.

Anonymkode: 0b2b1...49e

• Nyttig 1
Skrevet

De ser for mye på the Kardashian, tik tok og instagram. Skru av Internett og tv. 

Unge jenter skal ikke sammenligne seg med fake wannebes på nettet. 

Anonymkode: 72493...649

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville sagt at hun ikke trenger være med på slik trening. Altfor mye fokus på kropp. Idrett og utelek kan ikke sammenlignes med målrettet trening for å få større rumpe.

Barn i dag blir fortere voksne enn før, ikke nødvendigvis til det positive. Det er vår jobb som foreldre å holde igjen. 

Er dette noe du kan ta opp med foreldregruppa via klassen? At du er litt bekymra over kroppsfokuset. Kanskje blir dere enige om at diverse trening kan vente.

Hvorfor det? Å komme inn i gode styrketreningsrutiner tidlig er jo bare bra, men kanskje heller få fokuset over på at det holder kroppen sunn og frisk, og ikke minst forebygger helseproblemer når man blir voksen.

Anonymkode: 8aa87...dd9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En annen ting er "følger en youtuber". Hvorfor i alle dager har en 11-åring egen youtube konto slik at hun kan følge youtubere? 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...