Gå til innhold

Bidra til at huseier installerer elbillader

Anbefalte innlegg

Skrevet

På grunn av samlivsbrudd er jeg på utkikk etter nytt bosted. Jeg kjører elbil og er avhengig av mulighet til å lade bilen.

Noen huseiere sier nei, andre tilbyr å lade i vanlig stikkontakt og noen tilbyr å sette opp lader. 

Senere skal jeg på visning hos noen som er villig til å utforske mulighet for å sette opp elbil lading. De ser vel at behovet for denne fasiliteten vil komme på utleieobjekter i fremtiden og at det er verdiøkning. De sier vi kan se på muligheten for å dele på kostnaden med å få satt opp elbil lader. I denne situasjonen, hvor mye er det rimelig av meg å bidra med? Ville dere forventet 50/50 fordeling, dersom dere leide ut? 

De gjør jo meg en 'tjeneste' her og nå, men jeg kommer ikke til å bo der for alltid, så hvis jeg flytter om noen år sitter de igjen med alt. 

Jeg ønsker å gjøre dette så rettferdig som mulig. Har noen her tanker om hva som er en grei løsning for alle partner eller hva jeg bør forvente? 

Anonymkode: 16760...25f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De sier vi kan se på muligheten for å dele på kostnaden med å få satt opp elbil lader. I denne situasjonen, hvor mye er det rimelig av meg å bidra med?

Det rimelige er at du bidrar med absolutt ingenting, med mindre du kan ta laderen med deg når du flytter. 

Det er INGEN grunn for å dele på den kostnaden. 

Anonymkode: 30fa7...4d3

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Som utleier ville jeg tenkt levetid på ladeboksen 10 år. På ekstra ledninger, sikringer osv kanskje 25 år.

Elektriker koster kanskje 5000 kr og ladeboks 7000 kr. Fordelt over 25 og 10 år blir dette ca 75 kr per måned.

Jeg ville da foreslått at du betaler 100 kr mer i husleie per måned mot at jeg monterer ladeboks. Dette ville dekket kostnaden mer enn nok.

Evt. økt husleien med 200-300 kr pr mnd hvis dette er en del av landet hvor veldig få har elbil = Vanskelig å ta ekstra leie fra de neste leietakerne.

Anonymkode: 0b840...e28

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som utleier ville jeg tenkt levetid på ladeboksen 10 år. På ekstra ledninger, sikringer osv kanskje 25 år.

Elektriker koster kanskje 5000 kr og ladeboks 7000 kr. Fordelt over 25 og 10 år blir dette ca 75 kr per måned.

Jeg ville da foreslått at du betaler 100 kr mer i husleie per måned mot at jeg monterer ladeboks. Dette ville dekket kostnaden mer enn nok.

Evt. økt husleien med 200-300 kr pr mnd hvis dette er en del av landet hvor veldig få har elbil = Vanskelig å ta ekstra leie fra de neste leietakerne.

Dette! 

Anonymkode: bee4e...63f

Skrevet

Faste installasjoner skal ikke leietaker dekke. 

Anonymkode: 37922...c97

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det rimelige er at du bidrar med absolutt ingenting, med mindre du kan ta laderen med deg når du flytter. 

Det er INGEN grunn for å dele på den kostnaden. 

Anonymkode: 30fa7...4d3

Og da heller ingen grunn til at utleier trenger å investere i en slik lader. Utleier må ikke investere i dette uten at dem selv ønsker det. Hvis TS leier et sted og selv ønsker å få montert en lader, tenker jeg at hun også må stå for kostnadene, dele på dem eller få økt husleie. 

Anonymkode: 057e2...08f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utleier skal vedlikeholde og opprettholde boligen i den stand den var ved overtakelse. Inkludert faste installasjoner.

Men i dette tilfellet ønsker leietaker at utleier oppgraderer leieobjektet med en ny fast installasjon.

Skrevet

Stor mangel på utleieleiligheter der du bor kan du foreslå 100-200 mer i mnd i husleie mot at huseier monterer lader.

Er det overflod av utleieleiligheter og mangel på leietakere hadde jeg satt det som krav før kontrakt ble signert uten økning på husleien.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er nok en av de billigste løsningene jeg har hørt om.

De fleste ligger på 15-20 000 for lader + installasjon. De fleste fastpriser ligger fra 14 000 og oppover, og inkluderer ikke overspenningsvern.

Anonymkode: 57051...fbe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nok en av de billigste løsningene jeg har hørt om.

De fleste ligger på 15-20 000 for lader + installasjon. De fleste fastpriser ligger fra 14 000 og oppover, og inkluderer ikke overspenningsvern.

Anonymkode: 57051...fbe

Mitt anslag har nok litt utdaterte priser. Her er oppdaterte:

Zaptec Go koster 12.800 kr inkl. montering. I verste fall blir det da litt over 15.000 kr ferdig montert inkludert overspenningsvern. Da kan du legge på 10-15 kr per måned i mitt regnestykke.

https://minel.no/elbil/elbillader-tilbud-zaptec

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men da må HI finne seg en annen leilighet. Jeg hadde dessverre ikke punget ut for en elbil-lader til en leietaker som kanskje bare hadde bodd der et par år. Her vi bor bruker folk flest diesel (bor ikke i by).

Anonymkode: 5596b...f8f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som utleier ville jeg ikke tatt bryderiet med en slik investering for småpenger som dette. Enda en ting som kan gå i stykker og som jeg må følge opp. Skulle jeg gått med på dette måtte det blitt minst 500 kr ekstra leie i måneden. En investering skal gi potensiale for avkastning, og ikke bare merarbeid for meg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...