Gå til innhold

Tar dere med kidza i stemmelokalet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange gjør det ved hvert valg. Tar de med inn i avlukket og greier. Skal du gjøre det i morgen?

Er det for å lære de demokrati?

Anonymkode: 56a61...d82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg tar alltid med ett av barna.  Og mannen det andre. 

Og ja, det er for at de skal få et forhold til prosessen. Mine foreldre gjorde det samme med oss. 

Anonymkode: a9a9c...be1

• Liker 25
  • Nyttig 1
Skrevet

"Kidza" - den var ny!

Ja, må det, eldste er syk og yngste er to uker, så da må barna være med.

Anonymkode: eb914...023

• Liker 8
Skrevet

Jepp, tenker det er fint for dem å ha et forhold til hvordan man stemmer. Har sett unge si at de ikke tør å stemme fordi de ikke vet hvordan det foregår. 

Anonymkode: fd5ef...c2c

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, men forhåndsstemmer alltid.

Anonymkode: 720d7...c3a

• Liker 1
Skrevet

Ja, pleier å gjøre dette. For at de skal få et forhold til det og forhåpentligvis blir det naturlig for dem å bruke stemmeretten selv når de blir voksne. Bruker det også som en anledning til å snakke om demokratiet.

• Liker 5
Skrevet

Kidza? Det heter barn eller unger på norsk.

Anonymkode: f506e...707

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Her står det at barn ikke får lov til å bli med inn. Mulig at det kun gjelder små barn, har ikke spurt. Vi har aldri tatt med barna når vi skal stemme. 

Anonymkode: 8c4ed...6dc

• Liker 1
Skrevet

Tar med 9 åring for å lære om demokratiske prosesser. Litt morsomt at når det var elevrådsvalg noen dager etter, ville ikke hen fortelle meg hvem hen stemte på. Det var visst anonymt ;)

Anonymkode: 8cafa...131

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei. Stemmer mens de er på skolen.

Anonymkode: 7a157...dba

Skrevet

Barnehagen er stengt i morgen, så jeg har ikke noe valg om jeg vil stemme.
Pleier å forhåndsstemme, men i år har jeg ikke klart å bestemme meg for hvem jeg skal stemme på...

Anonymkode: 87892...2b4

Skrevet

Tok med eldste da han var 10 dager. Har ikke tatt de med ellers. Var alltid med mamma da jeg var liten

Skrevet

Ja, pleier å ta de med. I år fikk frøkna sette en ekstra personstemme på meg og synes det var stas.

De har også delt ut mye løpesedler og vært med på stand. Tenker at dette er opplæring av demokrati i praksis. 

Anonymkode: 9cc03...188

• Liker 2
Skrevet

Alltid med barn til lokalet, men aldri i avlukket. 

Anonymkode: 3aafb...14d

• Liker 1
Skrevet

Ja, synes det er viktig at barn får se demokratiet i praksis fra tidlig alder. Husker det var stas og høytidsstemning å være med en av mine foreldre i avlukket på selveste valgdagen som barn selv 🥰

• Liker 2
Skrevet

Vi pleide å gjøre det da de var mindre, men nå har de vært med en del ganger og vet hvordan det foregår samt at de lærer mye om det på skolen så føler ikke at det er like viktig lenger.

Skrevet

Nei, har litt mer respekt for andre folk.

Anonymkode: 83977...c2e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ser mange gjør det ved hvert valg. Tar de med inn i avlukket og greier. Skal du gjøre det i morgen?

Er det for å lære de demokrati?

Anonymkode: 56a61...d82

Ikke tillatt å ta med noen i avlukket

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Kidza? Det heter barn eller unger på norsk.

Anonymkode: f506e...707

Oh cheer up

Anonymkode: ee93b...5c4

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp, tenker det er fint for dem å ha et forhold til hvordan man stemmer. Har sett unge si at de ikke tør å stemme fordi de ikke vet hvordan det foregår. 

Anonymkode: fd5ef...c2c

Hvis man ikke tør å gå inn bak en gardin og brette en lapp er man kanskje ikke klar for voksenlivet? 

Anonymkode: 9bb23...9a8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...