AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #1 Skrevet 10. september 2023 Hei, håper noen kan gi meg råd. Jeg har hatt et vanskelig år. Jeg mistet moren min (min beste venn i verden) i Mars i år til kreft. Savnet er enormt, og jeg bruker mye tid hjemme for å trøste og hjelpe faren min som fortsatt sørger. Det var et forholdsvis brått dødsfall, mamma ble syk i januar og døde 7 uker senere. Min (nå eks) kjæreste var støttende og hjalp meg mye den første uken. Vi gjorde det slutt for 1 måned siden, etter 4 år, fordi han har et høyt forbruk av illegale rusmidler og til tross for avvenning ikke klarer å slutte med dette. Problemet er at når han går på det er han lite hyggelig, kaller meg skjellsord og har begynt å slå i møbler og i veggen (men ikke meg). Nå imens jeg sørger har han flere ganger vært sint på meg for at jeg er mye hos pappa, sier at «dere må komme dere over det nå» og kaller meg svak som gråter en gang i blant når jeg tenker på mamma. Han tar ikke bruddet noe godt, og jeg har måtte blokkere han på sosiale medier. Han møter opp i matbutikken hvor jeg handler, og på arbeidsplassen min, prøver å få meg alene så vi kan «snakke». Han sender meg e-post, ringer med andre folk sin telefon osv til alle døgnets tider. Han respekterer ikke at jeg ikke vil ha noe mer med forholdet å gjøre etter bruddet, lager falske profiler på sosiale medier for å kontakte meg. Han truer meg ikke på noen måte, men er ekstremt pågående og det begynner å påvirke meg psykisk. Han skriver lange avhandlinger om at han savner meg, at det skal bli oss uansett hva jeg gjør. Han kontakter også felles venner av oss. Jeg begynner å bli redd han. Jeg kjenner jeg virkelig savner en mamma å snakke med om sånne ting, jeg har ingen nære venner jeg tør å prate med. Hva gjør jeg med dette? Det har ikke fungert å be han la meg være i fred, og det har ikke fungert å overse han. Samtidig som dette pågår så sørger jeg fortsatt, kanskje det er lenge å sørge men jeg savner mamma hver eneste dag. Jeg er 24 år, og siden jeg flyttet ut som 18-åring tekstet vi hver dag frem til hun ble syk… Noen som vil gi meg moderlige råd; hva ville dere rådet deres datter om å gjøre? Anonymkode: b4b44...951 6
Andro Skrevet 10. september 2023 #2 Skrevet 10. september 2023 Kjæreste deg 💔 Du har blitt utsatt for materiell vold, trakassering og stalking. Hadde jeg vært din mor ville jeg bedt deg om å gjøre klart oppmerksom på at all form for kontakt er uønsket, og at du vil kontakte politiet om han prøver på nytt. Svar ham på en melding han sender, og ta vare på den. Deretter oppretter du en mappe med dokumentasjon på alle former for kontaktforsøk. Lag et loggdokument, der du skriver når han kontaktet deg, på hvilken flate, og om det er skriftlig: Ta vare på skjermdumpen i mapper. Du kan deretter oppsøke politiet, si fra hvor lenge dette har pågått og gi dem dokumentasjonen. Du kan anmelde ham, og du kan be om kontaktforbud. Hvert forsøk på å melde, ringe eller oppsøke deg i den perioden kontaktforbudet gjelder vil da bli et lovbrudd. Jeg synes at du skal informere faren din om dette, din nærmeste leder og et par av dine venner. Sørg for at han ikke får lov til å komme inn der du jobber. La sjefen evt. orientere kollegene dine, om dette er nødvendig. Du skal ikke gi ham noen form for respons på noen kontaktforsøk. Møter du kan ute sier du "Hei" uten å slakke på farten. Sjekk innstillingene dine i sosiale medier. F.eks. kan du på Messenger lage innstillingen slik at kun venner får melde deg, og ikke venners venner. De folkene han har lånt telefon av; begrens hva de kan se av din nettaktivitet, og sperr telefonnumrene deres for innkommende anrop og meldinger. Du bør skaffe deg trente folk å snakke med. Å ikke gi deg fred er også en form for psykisk voldsutøvelse, som signaliserer veldig klart at han ikke bryr seg om grensene dine eller bryr seg om deg som person. Det samme signalet sender han ved å ikke anerkjenne dine følelser og sorg. Ring gjerne volds- og overgrepslinjen 116 006, for å ha noen å snakke med, eller kontakt ditt nærmeste krisesenter på telefon, De felles vennene han kontakter bør du si til at du ikke ønsker å høre om hans forsøk på å snakke om deg, og at du ikke vil snakke om ham; at du vil ha fred. Sørg for at du også har noen venner å snakke med som er "bare dine" - gjerne noen han ikke vet om. 3 1 2
Natta1980 Skrevet 10. september 2023 #3 Skrevet 10. september 2023 Beklager så mye tapet av din mor. Jeg hadde bare sagt til ham at du var blitt lesbisk. Kjenner ett par kvinner som faktisk ble lesbiske, så det er ikke noe nytt. Men så klart, det er en småbarnslig metode. 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #4 Skrevet 10. september 2023 Andro skrev (1 time siden): Kjæreste deg 💔 Du har blitt utsatt for materiell vold, trakassering og stalking. Hadde jeg vært din mor ville jeg bedt deg om å gjøre klart oppmerksom på at all form for kontakt er uønsket, og at du vil kontakte politiet om han prøver på nytt. Svar ham på en melding han sender, og ta vare på den. Deretter oppretter du en mappe med dokumentasjon på alle former for kontaktforsøk. Lag et loggdokument, der du skriver når han kontaktet deg, på hvilken flate, og om det er skriftlig: Ta vare på skjermdumpen i mapper. Du kan deretter oppsøke politiet, si fra hvor lenge dette har pågått og gi dem dokumentasjonen. Du kan anmelde ham, og du kan be om kontaktforbud. Hvert forsøk på å melde, ringe eller oppsøke deg i den perioden kontaktforbudet gjelder vil da bli et lovbrudd. Jeg synes at du skal informere faren din om dette, din nærmeste leder og et par av dine venner. Sørg for at han ikke får lov til å komme inn der du jobber. La sjefen evt. orientere kollegene dine, om dette er nødvendig. Du skal ikke gi ham noen form for respons på noen kontaktforsøk. Møter du kan ute sier du "Hei" uten å slakke på farten. Sjekk innstillingene dine i sosiale medier. F.eks. kan du på Messenger lage innstillingen slik at kun venner får melde deg, og ikke venners venner. De folkene han har lånt telefon av; begrens hva de kan se av din nettaktivitet, og sperr telefonnumrene deres for innkommende anrop og meldinger. Du bør skaffe deg trente folk å snakke med. Å ikke gi deg fred er også en form for psykisk voldsutøvelse, som signaliserer veldig klart at han ikke bryr seg om grensene dine eller bryr seg om deg som person. Det samme signalet sender han ved å ikke anerkjenne dine følelser og sorg. Ring gjerne volds- og overgrepslinjen 116 006, for å ha noen å snakke med, eller kontakt ditt nærmeste krisesenter på telefon, De felles vennene han kontakter bør du si til at du ikke ønsker å høre om hans forsøk på å snakke om deg, og at du ikke vil snakke om ham; at du vil ha fred. Sørg for at du også har noen venner å snakke med som er "bare dine" - gjerne noen han ikke vet om. Tusen takk for så godt svar ❤️Jeg skal dokumentere, og ta kontakt med politistasjonen min i morgen om råd. Jeg setter stooor pris på svaret ditt! Anonymkode: b4b44...951 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #5 Skrevet 10. september 2023 Snakk med politiet ja. Kanskje de kan be han om å holde seg unna deg. Anonymkode: ef2f2...57a 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #6 Skrevet 10. september 2023 Klem til deg, TS og kondolerer med tapet av mor di ❤️ Eg synst du er flink når det gjeld å sette grenser, Ikkje din feil at x-en er grenselaus. Anonymkode: ca4c2...8cb 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #7 Skrevet 10. september 2023 Enig med de over her at du bør samle dokumentasjon og så anmelde han til politiet. Trist at du har mistet moren din og det er ikke lenge å sørge bare et halvt år etterpå. Når jeg mistet min mor var jeg i sorg ihvertfall i 5 år etterpå. Det tar tid å sørge over de helt nære i livet. Anonymkode: c65a8...8fb
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #8 Skrevet 10. september 2023 Kondolerer så masse❤️ Hadde en slik eks jeg å. Måtte til slutt ta kontakt med politiet. Ikke hørt fra han på 1 år Anonymkode: 4cf35...513
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #9 Skrevet 10. september 2023 Det er ingen fasit på hvor lenge man skal "ha lov" å sørge. Jeg brukte selv 2 år da min bestemor døde. Dette skjedde 5 dager etter at Norge stengte ned, så det var kjempestrengt, vi fikk ikke gi hverandre klem i begravelsen f.eks. Når det gjelder eksen din så hadde jeg bedt min datter om å ta kontakt med politiet, eller så hadde jeg som mor oppsøkt han selv og bedt han gi deg fred ,og vært tydelig med han at det blir politisak hvis ikke. Det beste hadde vært om han bli ilagt kontaktforbud, men jeg vet ikke hvor strengt eller vanskelig dette er å få. Anonymkode: fc908...69e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå