Gå til innhold

Redd den nye psykologen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev i tidligere tråd at jeg savnet han første psykologen min. Gikk hos han i 2 år.

Jeg var på første time hos ny psykolog på Fredag og da hun spurte hva jeg har lært av han psykologen jeg hadde, rant det stille tårer ned skinnet mitt da jeg fortalte henne om han.

Jeg sørget i en mnd etter siste time, men så gikk det over. Det er to mnd siden siste time med han, så jeg har hatt en mnd der jeg har kommet over han. Men jeg kjente på savnet igjen når hun snakket om han. Da gråt jeg masse hjemme etter timen, men det gikk over og det var egentlig bare godt å få ut litt tårer, da det er lenge siden jeg tømte meg for det.

Men nå er det to dager siden første time hos henne og jeg våknet i dag med frykt og tårer. Jeg er redd hun er slem og at hun skal skade meg mer. Jeg stoler ikke på henne og jeg ønsker at jeg kunne snakke med han første psykologen min om det. Men det kan jeg ikke, så nå gråter jeg fordi jeg ikke kan det og savner han. Han jobber privat og fristelsen for å sende melding til han er stor. Men det kan jeg vel ikke gjøre?

Jeg skulle ønske jeg kunne bli trygg på hun nye og at hun er like flink som han. Men jeg er redd hun kan skade meg mer. Jeg har tenkt mye på hva hun sa første time. Hun fortalte hva vi skal prate om neste time, oppveksten og relasjoner i livet mitt. Slik var det ikke med han jeg hadde, han bestemte ikke hva jeg skulle prate om. Når hun sa hva vi skulle prate om, så ble samtalen sånn:

psykologen: Neste time skal vi prate litt om oppveksten og relasjoner du har.

Meg: okei

psykologen: Kan du gjenta hva vi skal snakke om neste time?

meg: oppveksten og relasjoner i livet mitt..

psykologen: Ja, og oppveksten

meg: Ja, det var det første jeg sa…

psykologen: Åja! Nei, du snakker så lavt at jeg ikke hørte det.

meg: åja..

Jeg har tenkt litt på den situasjonen. Hvorfor gir hun skylden på meg, at det var jeg som snakket lavt? Det kan være hun ikke hørte godt etter? Men hun ga skylden til meg, at jeg snakket lavt? Det likte jeg ikke, fordi jeg snakker lavt når jeg blir redd og det gjorde jeg hos han første psykologen også, men han kunne se at jeg følte frykt når jeg snakket lavt og ble enda mer forsiktig slik at jeg kom meg ut av den følelsen. Men hun sa direkte «ÅJa! Du snakker så lavt, så det var ikke lett å høre» Det var som om jeg gjorde noe feil.

Hun kan ikke forvente at vi skal snakke om oppveksten og relasjoner i mitt liv neste time. Jeg trenger å snakke om dette som jeg føler nå, at jeg savner psykologen og at jeg har våknet med å være redd og lei meg i dag pga henne. 

VIKTIG:

Jeg kjenner også på en uskreven trussel som er:  «Hvis du ikke samarbeider, avslutter vi psykolog timen i dag og du får ikke rett til hjelp» 

Jeg har frykt for å plutselig bli avvist og nektet hjelp hvis jeg ikke gjør det som forventes. Jeg tenker over at jeg må gjøre det paykologen forventer slik at jeg ikke står i verden alene uten hjelp.

Jeg har sterk behov for hjelp, jeg er 100% sykemeldt og bærer på angst og uro som ligger å vipper på kanten vær eneste dag. Ett lite dytt så smeller det og jeg kan få sterke reaksjoner. Jeg går på en tynn tråd vær eneste dag og utfordrer angsten litt og litt. Det har gått fremover og jeg er mye bedre, men det går sakte og jeg har laaang vei å gå enda. For meg er bare det å treffe venner en stor utfordring og jeg må tenke over hele tiden å ikke pushe meg for mye, men akkurat passelig. Jeg har vært flink og jeg har lært grensen hvor mye jeg tåler å utfordre angsten som gir sund fremgang. Jeg er veldig flink til å vite hva jeg selv trenger for å ha det bra og jeg jobber riktig. 

Enda en ting er at jeg stoler mer på menn enn damer. Pga dårlig erfaring med damer. Det er derfor litt dumt at jeg fikk en dame psykolog. Skal jeg fortelle henne det?

Men det viktigste er den uskrevne trusselen jeg føler på, den stopper meg. Denne:

«Hvis du ikke samarbeider eller gjør som forventet, avslutter vi i dag og du får ikke rett til hjelp videre»

Den trusselen stopper meg mest og jeg frykter sterkt å bli avvist om jeg ikke gjør som forventet.

Takk ❤️

Anonymkode: b207c...188

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Emosjonelt ustabil?

Anonymkode: 15300...48a

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke bare bytte til han forrige psykologen da? Siden han jobbe privat så er det jo bare å bestille time. 

Anonymkode: bd1f3...a5f

• Liker 2
Skrevet

Utifra det du skriver oppfatter jeg deg for psyk til at de kan nekte deg hjelp videre, så det trenger du ikke tenke på 😊

Om du kan, så er det bra om du er åpen med psykologen din om at du er mer skeptisk til damer. 

Anonymkode: 04d3b...3e6

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Utifra det du skriver oppfatter jeg deg for psyk til at de kan nekte deg hjelp videre, så det trenger du ikke tenke på 😊

Om du kan, så er det bra om du er åpen med psykologen din om at du er mer skeptisk til damer. 

Man kan ikke bli hevet ut av DPS om man er sykemeldt. Er man sykemeldt så er man sikret plass på dps. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man kan ikke bli hevet ut av DPS om man er sykemeldt. Er man sykemeldt så er man sikret plass på dps. 

Kilde takk.

Anonymkode: cf699...eda

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Emosjonelt ustabil?

Hva mener du? Setter du diagnose på meg av å kun lese en tråd? Da setter jeg antisosial personlighetsforstyrrelse på deg og dårlig impulskontroll.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Håper hjelpen vil oppfatte det samme. Jeg fremstår som en normal og frisk dame.

Jeg tenker nå at det er normalt at jeg fikk litt reaksjoner etter første time med ny psykolog og at neste time vil gå bedre. Det var sikkert tøft for henne også å møte en ny klient. 

Men hvis kjemien ikke stemmer, kan jeg få en ny psykolog da? Eller er det enten henne eller ingen hjelp?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke bare bytte til han forrige psykologen da? Siden han jobbe privat så er det jo bare å bestille time. 

Han jobber mindre pga alder, han har ikke så ofte ledig timer nå og jeg trenger mer hjelp enn det han kan tilby sa han. Men kan jeg bestille time hos han privat samtidig som jeg går til henne?  

Skrevet (endret)

Snakk med henne om hva du føler - ta eventuelt med deg det du skrev i åpningsinnlegget her og vis henne det. Husk at du er like nye for henne som hun er for deg, det tar litt tid å bli kjent og bygge tillit og forståelse begge veier. Hun er helt garantert ikke slem eller ute etter å skade deg, men hun er heller ikke den gamle psykologen din og vil nødvendigvis si og gjøre andre ting og på andre måter, uten at det betyr at hun gjør noe galt. Dere må finne ut hva som er riktig og fungerer for deg og dere sammen, hun kan ikke bare gli inn og ta over der den gamle psykologen din slapp, dette er en ny og annen relasjon. Pust med magen og gi det litt tid.

Endret av Daria
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts fortell psykologen det du sier her i tråden. Det er viktig å være så ærlig og åpen du bare klarer.

Det vil være en overgang nå men med tiden til hjelp og din ærlighet 8 timene så vil det hjelpe. 

Jeg var veldig utrygg på min i starten men nå etter 3 år har jeg blitt mer trygg på henne. 

Si konkret hva som trigger deg og hva som er ubehagelig. 

Min sa feks i starten "åja du er her nå?" jeg var der 15 min før timen for å være i tide. Jeg gikk og kjente på dette ubehaget lenge følte meg trigget, redd og avvist. 

Å bygge tillit med en ny tar tid. Prøv å tenk at hun er der for å hjelpe deg. Selv om tankene i hodet ikke alltid er enig. 

Anonymkode: 460bc...8e7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva mener du? Setter du diagnose på meg av å kun lese en tråd? Da setter jeg antisosial personlighetsforstyrrelse på deg og dårlig impulskontroll.

Nei, jeg spør ut fra karakteristikkene du presenterer i innlegget. Og så vil jeg oppfordre deg til å være transparent med den nye psykologen. Tillit og relasjon tar tid å etablere. 

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Det er i hvert fall 100% feil. 

Anonymkode: 5a2f1...c34

Skrevet

Jeg er enig med Daria om at du kan ta med deg innlegget ditt og vise til psykologen. Det er en god idé!

Hvis du ønsker å få best mulig hjelp bør du være mest mulig ærlig. 

Det er forskjell på å si "kan vi snakke om noe annet i dag,  fordi det er en ting som er vanskelig for meg nå" og det å nekte å ta i mot behandling. Det første er en høflig forespørsel hvor den andre kan si ja eller nei. Uskrevne trusler trenger du ikke tenke på. De må i hvertfall sies høyt før du skal bry deg om dem. 

En ting til. Å si at noen snakker lavt er ikke noen anklage. Det er ikke noen feil eller skam i å snakke lavt. 

Anonymkode: 63b35...783

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...